Δευτέρα, 29 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΗλείαΓια την προσβασιμότητα από το ΤΕΕ: Ξεκινά η καταγραφή δημοσίων κτιρίων και...

Για την προσβασιμότητα από το ΤΕΕ: Ξεκινά η καταγραφή δημοσίων κτιρίων και υποδομών

Ξεκίνησε ήδη από χθες, μετά από έκδοση διαπιστωτικής πράξης του Προέδρου του ΤΕΕ, η καταγραφή στοιχείων υφισταμένων κτιρίων δημοσίου ενδιαφέροντος προκειμένου να διευκολυνθεί η διαδικασία προσαρμογής τους στις διατάξεις και προβλέψεις για την προσβασιμότητα των κτιρίων σε άτομα με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα.

Η καταγραφή των κτιρίων, με ευθύνη των αρμοδίων στελεχών του δημόσιου τομέα, θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι 31.12.2021. Στο πρώτο στάδιο της καταχώρισης στοιχείων στην πλατφόρμα, η συμπλήρωσή τους δεν απαιτεί καταρχήν ειδικές τεχνικές γνώσεις. Το εξουσιοδοτημένο πρόσωπο εισέρχεται στην πλατφόρμα με τη χρήση είτε των προσωπικών του διαπιστευτηρίων Taxisnet, είτε αυτών της υπηρεσίας ή του φορέα και καταχωρεί βασικά στοιχεία για το κτίριο και τις ανάγκες προσβασιμότητας, ενώ καταγράφονται και τυχόν ενέργειες/έργα που έχουν ήδη εκτελεστεί.

Υπενθυμίζεται ότι για τα νέα κτίρια δημοσίου ενδιαφέροντος αλλά και συνάθροισης κοινού κλπ προβλέπεται ήδη η υποχρεωτική, κατά τον σχεδιασμό, προσαρμογή τους για την προσβασιμότητα σε άτομα με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα. Η καταγραφή των υφιστάμενων κτιρίων θα συνδράμει την Πολιτεία στην έγκαιρη ολοκλήρωση της προσαρμογής του δημόσιου τομέα σε μια προσβασιμότητα χωρίς φραγμούς για όλους τους συμπολίτες μας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΤΕΕ, στην πλατφόρμα αναμένεται να δηλωθούν περισσότερα από 30.000 κτίρια δημοσίου ενδιαφέροντος.

Η είσοδος στην εφαρμογή θα γίνεται μέσω του GOV.GR: https://prosvasimotita-dy.gov.gr/

Πληροφορίες και πρόσβαση σε όλα τα σχετικά στοιχεία θα υπάρχει και στη σχετική ιστοσελίδα του ΤΕΕ https://web.tee.gr/prosvasimotita-dy, προσβάσιμη από την κεντρική σελίδα του ΤΕΕ, όπου αναρτώνται ανακοινώσεις, εγχειρίδια χρήσης και λοιπά χρήσιμα στοιχεία.

Τι δηλώνεται στην πλατφόρμα για την προσβασιμότητα κτιρίων δημοσίου του ΤΕΕ

Στο πρώτο στάδιο της καταχώρισης στοιχείων στην πλατφόρμα, τα πεδία απευθύνονται στα Σημεία Αναφοράς και σε υπηρεσίες/στελέχη των Υπουργείων, Περιφερειών και Δήμων που μπορούν να τους συνδράμουν στο έργο αυτό, και η συμπλήρωσή τους δεν απαιτεί καταρχήν ειδικές τεχνικές γνώσεις.

Τα στοιχεία προς συμπλήρωση επιμερίζονται σε τέσσερις (4) ενότητες ως εξής:

α) Στοιχεία υπηρεσίας: αα. Φορέας (Υπουργεία, Ανεξάρτητες αρχές, Περιφέρειες, Δήμοι) ββ. Στεγαζόμενη υπηρεσία γγ. ΑΦΜ υπηρεσίας, εφόσον διαθέτει. Εναλλακτικά, καταχωρίζεται το ΑΦΜ του φορέα. δδ. Χρήση κτηρίου. Επιλέγεται χρήση με βάση τον κτιριολογικό κανονισμό. Σε περίπτωση που στεγάζονται διαφορετικές χρήσεις, επιλέγεται η επικρατούσα. εε. Γεωχωρικός προσδιορισμός του κτηρίου σε υπόβαθρο χάρτη και ταχυδρομική διεύθυνση.

β) Ιδιοκτησιακό καθεστώς κτηρίου: αα. Καταχωρίζεται εάν ο χώρος που καταλαμβάνει η υπηρεσία είναι ιδιόκτητος, μισθωμένος, παραχωρημένος, συνδυασμός αυτών ή άλλη περίπτωση. ββ. Σε περίπτωση μίσθωσης ή παραχώρησης, καταχωρίζεται η ημερομηνία λήξης της, καθώς και τα στοιχεία του εκμισθωτή/παραχωρητή.

γ) Στοιχεία κτηρίου: αα. Χρονική περίοδος κατασκευής (προ 1955, 1955- 1985, 1985-2000, 2000-2012, μετά το 2012). Σε περίπτωση που το κτήριο έχει κατασκευαστεί σταδιακά σε διαφορετικό χρόνο, επιλέγεται η περίοδος κατασκευής της πιο πρόσφατης προσθήκης. ββ. Όροφοι κτηρίου, υπέργειοι και υπόγειοι γγ. Όροφοι που καταλαμβάνει η υπηρεσία. δδ. Τάξη μεγέθους επιφάνειας (τ.μ.) των κύριων χώρων που καταλαμβάνει η υπηρεσία (0-100, 100-500, 500- 2000, 2000-5000, άνω των 5000). εε. Ύπαρξη ή μη ανελκυστήρα πρόσβασης στην υπηρεσία για 7 άτομα και άνω, με δυνατότητα μεταφοράς άτομου σε αμαξίδιο, στ. Εάν η είσοδος του κτηρίου είναι προσβάσιμη από άτομο σε αμαξίδιο, ζζ. Συνολικός αριθμός κτηρίων στο οικόπεδο που καταλαμβάνει η υπηρεσία.

δ) Λοιπές πληροφορίες: αα. Εάν η συγκεκριμένη χρήση της υπηρεσίας είναι η μοναδική στον οικισμό, ββ. Εάν στεγάζονται άλλες υπηρεσίες στο κτήριο, δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα. γγ. Εάν έχει συνταχθεί μελέτη προσβασιμότητας ή είναι υπό σύνταξη. δδ. Εάν έχει εκκινήσει διαδικασία εκτέλεσης εργασιών προσβασιμότητας. εε. Φωτογραφίες του κτηρίου (κατ’ ελάχιστον πρόσοψης, εισόδου, θαλάμου ανελκυστήρα) σε εκτυπώσιμη μορφή PDF, χωρίς αλλοίωση αναλογιών και διαστάσεων. στ. Χρήσιμες σχετικές παρατηρήσεις, κατά την κρίση του καταχωριστή. ζζ. Στοιχεία επικοινωνίας με την υπηρεσία ή τον φορέα (ονοματεπώνυμο αρμοδίου/εξουσιοδοτημένου προσώπου, τηλέφωνο, e-mail).

Τί θα ακολουθήσει

Μετά τη συγκέντρωση των στοιχείων θα ακολουθηθούν, μέσα στο 2022, με ευθύνη και πρωτοβουλία της Ελληνικής Κυβέρνησης, τα επόμενα βήματα που περιγράφονται στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία και ειδικότερα αυτά που αφορούν την προσβασιμότητα των υφιστάμενων κτιρίων δημοσίου συμφέροντος.

Ήδη το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξέδωσε Τεχνικές Προδιαγραφές της Μελέτης Προσβασιμότητας για τα κτίρια, ενώ ήδη επικαιροποιεί και εξειδικεύει τις Οδηγίες Σχεδιασμού «Σχεδιάζοντας για Όλους» και τους όρους προσβασιμότητας εξωτερικών χώρων κίνησης πεζών με σύσταση ομάδας εργασίας σύμφωνα με τα νεότερα εθνικά και ευρωπαϊκά πρότυπα προσβασιμότητας.

Ενδεικτικά θα υλοποιηθούν το επόμενο διάστημα οι εξής δράσεις:

–          Χαρτογραφούνται τα σημεία παρέμβασης, σχεδιάζονται data-driven στρατηγική υλοποίησης και εκτίμησης προϋπολογισμού.

–          Σχεδιάζεται και συντονίζεται η διενέργεια επιτόπιων επαληθεύσεων προσβασιμότητας και απαιτούμενων βελτιώσεων από αρμόδια όργανα.

–          Αξιοποιούνται οι «Τεχνικές Oδηγίες» προσαρμογής υφιστάμενων κτηρίων και υποδομών για την προσβασιμότητα ατόμων με αναπηρία και εμποδιζόμενων ατόμων σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ενδεικτικά θα υλοποιηθούν παρεμβάσεις όπως η κατασκευή ανελκυστήρων ή μηχανικών μέσων κάλυψης υψομετρικών διαφορών και χώρου πρόσβασης, η τοποθέτηση ράμπας ή αναβατόριου, η διαμόρφωση προσβάσιμων χώρων υγιεινής και προσβάσιμων χώρων στάθμευσης οχημάτων ατόμων με αναπηρία με ειδική διαγράμμιση πλησίον εισόδων κτηρίων σε μονάδες υγείας, σχολικών κτηρίων, αστυνομικών υπηρεσιών και καταστημάτων κράτησης, κτηριακών εγκαταστάσεων Υπουργείων και εποπτευόμενων φορέων, αθλητικών υποδομών, δικαστηρίων κλπ.

–          Παρακολουθείται η υλοποίηση των δεσμεύσεων βελτίωσης προσβασιμότητας από τα Υπουργεία και τους ΟΤΑ αξιοποιώντας τη νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα και το δίκτυο σημείων αναφοράς που εποπτεύει ο Υπουργός Επικρατείας ως Συντονιστικός Μηχανισμός στη Κυβέρνηση.

–          Αξιοποιείται το πληροφοριακό σύστημα ΜΑΖΙ της Προεδρίας της Κυβέρνησης για την παρακολούθηση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης των δράσεων βελτίωσης φυσικής προσβασιμότητας από τα αρμόδια Υπουργεία.

–          Διερευνώνται και προωθούνται, σε κάθε στάδιο υλοποίησης της οριζόντιας δράσης, οι δυνατότητες  χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό, από ευρωπαϊκούς πόρους αλλά και στοχευμένο πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης για σχολικά κτήρια, μονάδες υγείας, χώρους πολιτισμού και αθλητισμού και δομές κοινωνικής πρόνοιας.

Ακόμη, προβλέπονται μεταξύ άλλων, ειδικά για το δομημένο περιβάλλον και τα κτίρια:

–          Η ενεργοποίηση του θεσμού του Ελεγκτή Προσβασιμότητας Κτιρίων, στο πλαίσιο του θεσμού του Ελεγκτή Δόμησης

–          Η προσαρμογή των Ελληνικών Τεχνικών Προδιαγραφών (ΕΤΕΠ) στα ισχύοντα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα

–          Εκδίδονται τεχνικές προδιαγραφές προσβασιμότητας για όλες τις ειδικές εγκαταστάσεις

–          Θεσμοθετείται σύντομα ως Υπεύθυνος Προσβασιμότητας ο Τεχνικός Ασφαλείας κάθε δημόσιου κτηρίου. Αντίστοιχα ορίζεται Υπεύθυνος Προσβασιμότητας σε ιδιωτικά κτίρια.

–          Ενημέρωση της ηλεκτρονικής ταυτότητας του Δήμου με τα στοιχεία προσβασιμότητας σε επίπεδο πόλης, με στόχο να μπορούν να υλοποιηθούν και σχετικές εφαρμογές (app) για τους πολίτες και τους επισκέπτες (ψηφιακοί χάρτες).

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
spot_img
spot_img
spot_img

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ