Με «άδεια τα ταμεία», βρίσκει τις σχολικές μονάδες της Ηλείας η έναρξη της νέας σχολικής.
Όπως επισημάνθηκε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου που παραχώρησαν χθες τα μέλη του ΔΣ της ΕΛΜΕ Ηλείας, μέχρι και σήμερα δεν έχει καταβληθεί η τρίτη δόση, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες των σχολικών μονάδων, ενώ παράλληλα από τις 30 Ιουνίου 2024 καταργήθηκαν οι σχολικές επιτροπές και οι αρμοδιότητες πέρασαν στα Δημοτικά Συμβούλια.
«Οι σχολικές μονάδες δεν είναι έτοιμες να ξεκινήσουν τη νέα σχολική χρονιά» τόνισε χαρακτηριστικά ο Τρύφωνας Αθανασόπουλος, μέλος της ΕΛΜΕ Hλείας, σημειώνοντας: «Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι με βάση, τις αφηγήσεις των διευθυντών, δεν υπάρχει φράγκο στα ταμεία τους. Τα σχολεία δεν έχουν χρήματα, ούτε για τα στοιχειώδη, δηλαδή για χαρτί υγείας, γραφική ύλη. Ενώ έχουν έρθει καθαρίστριες δεν υπάρχουν υλικά καθαριότητας. Η κατάσταση δεν είναι καθόλου καλή. Οι συνάδελφοι, κυρίως οι διευθυντές αλλά και οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται στις σχολικές μονάδες μας ενημέρωσαν το τελευταίο διάστημα και αναγκαστήκαμε να ενημερώσουμε και να πιέσουμε προκειμένου να λυθούν τα προβλήματα. Από πού προκύπτουν τα προβλήματα; Από δύο στοιχεία. Το ένα είναι οι αλλαγές που έγιναν σχολικές επιτροπές, τις οποίες κατήργησε η κυβέρνηση και ανέθεσε τις αρμοδιότητες στο Δημοτικό Συμβούλιο. Ο δεύτερος λόγος είναι η υποχρηματοδότηση, προκειμένου να λειτουργήσουν οι σχολικές μονάδες. Αναφορικά με την κατάργηση των σχολικών επιτροπών, αυτό έγινε την προηγούμενη σχολική χρόνια, στις αρχές του έτους και μπήκε σε εφαρμογή από τις 30/6/24. Ότι χρήματα είχαν οι σχολικές επιτροπές, μεταφέρθηκαν στα ταμεία του δήμου. Φαίνεται ότι η κυβέρνηση ενοχλείται, καθώς στις σχολικές επιτροπές συμμετείχαν με δικαίωμα ψήφου, οι διευθυντές των σχολείων, εκπρόσωποι γονέων και μαθητών και εκπρόσωπος της ΕΛΜΕ. Αυτό το όργανο ήταν συμβουλευτικό. Από ότι φαίνεται έχουν «αλλεργία» οι κυβερνητικοί στη συμμετοχή των εργαζομένων σε όλα αυτά τα όργανα. Σε τέτοιες συνθήκες που έχουν δημιουργήσει, χάνεται κάθε είδους αναλογία και ισότητα στη κατανομή των πιστώσεων, πράγμα που θα οδηγήσει σε αυθαιρεσίες και κάθε είδους συναλλαγές προς τις διευθύνσεις των σχολείων. Καταργείται κάθε στοιχειώδης διαφάνεια και έλεγχος, στην κατανομή πιστώσεων που μπορούσε να αξιοποιηθεί από τους μαζικούς φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας, κατά τη διερεύνηση και την αγωνιστική διεκδίκηση των αναγκών των σχολείων. Το επόμενο είναι, και αυτό θέλει να πετύχει με τις νέες επιτροπές στους δήμους, να βγάλει άλλος το «φίδι από τον τρύπα». Αναθέτει στους διευθυντές τις συντηρήσεις των σχολείων. Τους δίνει μία πάγια προκαταβολή, όπως λέγεται σε γλώσσα των δήμων, 500€ και με αυτά τα χρήματα θα κάνουν όλες τις μικροεπισκευές. Με το προηγούμενο καθεστώς, αυτή τη διαδικασία την αναλάμβανε ο δήμος, που έχει τεχνικές υπηρεσίες και τη δυνατότητα να ελέγξει και να κάνει τις καταλληλότερες προτάσεις – προμήθειες. Τώρα τα αναθέτει στον διευθυντή και θα έχει την ευθύνη ο διευθυντής. Ταυτόχρονα όμως, από τη στιγμή που διαχειρίζονται χρήματα, θα είναι και δημόσιοι υπόλογοι, θα κάνουν πόθεν έσχες και θα αυξηθεί
η γραφειοκρατική διαδικασία στις σχολικές μονάδες, που δεν έχουν ούτε γραμματειακή υποστήριξη. Εν κατακλείδι, οδηγεί η αλλαγή αυτή, σε υπερσυγκέντρωση αφού μεταφέρει όλες τις σχετικές αρμοδιότητες στο δημοτικό συμβούλιο και δεύτερο καταργεί τη συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας. Αναφορικά με τις χρηματοδοτήσεις. Οι χρηματοδοτήσεις στις σχολικές μονάδες, γίνεται σε τέσσερις δόσεις. Οι τέσσερις δόσεις αυτές είναι της τάξης, των 28 εκ. ευρώ οι δύο δόσεις και από 42 εκατ. ευρώ οι άλλες δύο, για το 2023. Φέτος έχουν δοθεί δύο δόσεις και μάλιστα των 28 εκατ. ευρώ, δηλαδή τα λιγότερα. Μέχρι τώρα έδιναν τα 42 εκ. ευρώ συν τα 28 εκ. ευρώ δηλαδή γύρω στα 70 εκ. ευρώ για τη λειτουργία των σχολείων, ενώ μέχρι τώρα έχουν δώσει 56 εκ. ευρώ. Η τρίτη δόση, έρχεται έως το τέλος Αυγούστου. Όμως δυστυχώς μέχρι τώρα δεν έχει έρθει. Είμαστε ήδη στα μέσα Σεπτέμβρη και ξεκινάνε τα σχολεία σε δύο μέρες. Αυτό μας βάζει σε σκέψεις, για το ύψος χρηματοδότησης, εάν θα συνεχίσει να είναι στο ίδιο επίπεδο τουλάχιστον πέρσι. Εμείς ζητάμε αύξηση, καθώς όταν έχεις πληθωρισμό επηρεάζει και όλα τα είδη. Θα πρέπει τουλάχιστον να είναι προσαυξημένες αυτές οι επιχορηγήσεις με το ύψος του πληθωρισμού. Έχοντας διαγνώσει έγκαιρα το πρόβλημα έχουμε κάνει συναντήσεις με τρεις δήμους, Πύργου, Ήλιδας και Πηνειού που οι δήμαρχοι μας είπαν ότι δεν έχει έρθει η χρηματοδότηση, την αναμένουν… Απαιτούμε άμεση χρηματοδότηση και προσαύξηση, λόγω αυξημένου κόστους που υπάρχει σε όλα όσα αγοράζουν τα σχολεία. Δεν χτυπάμε το «κουδούνι», αλλά «καμπάνα» πρέπει να χτυπήσουμε, θέλοντας να δείξουμε ότι είναι ανησυχητικό με την έναρξη της σχολικής χρονιάς να υπάρχει αυτή η κατάσταση. Ευελπιστούμε ότι θα ακουστούν οι προτάσεις μας από την κυβέρνηση και τους δήμους και ταυτόχρονα θα ευαισθητοποιηθεί και η κοινωνία και θα συμμετέχει στις κινητοποιήσεις μας για ένα καλύτερο σχολείο».
Από την πλευρά της η Ευρυδίκη Παυλοπούλου, μέλος της ΕΛΜΕ Ηλείας σημείωσε: «Για το θέμα της χρηματοδότησης πρέπει να πούμε ότι συνδέεται και με την αυτοαξιολόγηση της κάθε σχολικής μονάδας, όπου προβλέπεται ότι ο διευθυντής και οι εκπαιδευτικοί του σχολείου θα πρέπει να αναζητούν πόρους για τη λειτουργία του σχολείου, πέρα και έξω από την λιγοστή κρατική επιχορήγηση. Με αυτό τον τρόπο η κυβέρνηση έχει ήδη δρομολογήσει την αποδέσμευση των δικών της ευθυνών για την χρηματοδότηση των δημόσιων σχολείων. Εμείς θεωρούμε ότι θα πρέπει να αυξηθεί η χρηματοδότηση από την ίδια την κυβέρνηση, από την ίδια την πολιτεία, καθότι οι Έλληνες πολίτες φορολογούνται για να έχουν ανάμεσα στα άλλα δωρεάν, δημόσια, ποιοτική παιδεία. Είμαστε απέναντι στο να προσπαθεί να μεταφερθεί η ευθύνη στους εκπαιδευτικούς και στην ανάγκη οι διευθυντές των σχολείων για να λειτουργήσουν τη εκπαιδευτική τους μονάδα να απευθύνονται σε γονείς για να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη ή σε χορηγούς που δεν έχουν καμία σχέση με την εκπαίδευση. Έτσι ανοίγει ο δρόμος για να δοθεί ο ιδιωτικό-οικονομικός χαρακτήρας της δημόσιας εκπαίδευσης στον οποίο ο κλάδος είναι απέναντι».
Κλείνοντας τις τοποθετήσεις η πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηλείας Στέλλα Αναστασίου υπογράμμισε: «Η κατάργηση των σχολικών επιτροπών είναι ένα κομμάτι του παζλ της γενικότερης απαξίωσης του δημόσιου χαρακτήρα του σχολείου όπου και η σημερινή κυβέρνηση αλλά και οι προηγούμενες, προσπαθούν να προχωρήσουν. Ένα σχέδιο που πραγματικά βρίσκει αντίθετη όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Ένα σχέδιο που θα οδηγήσει στην εμπορευματοποίηση του σχολείου και στην λειτουργία του με ιδιωτικό- οικονομικούς όρους. Ένα σχέδιο που εντάσσεται στο γενικότερο σχέδιο απαξίωσης του σχολείου σε συνέχεια όλων των αντιλαϊκών και αντιεκπαιδευτικών μέτρων. Θα έχουμε λοιπόν στην ουσία διευθυντές μάνατζερ που θα έχουν την ευθύνη της σχολικής μονάδας και μαζί με το σύλλογο διδασκόντων θα ψάχνουν να βρουν χορηγούς για να χρηματοδοτηθούν οι σχολικές μονάδες, ενώ οι γονείς θα καλούνται να βάζουν κάθε χρόνο ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη και για τα έξοδα των παιδιών τους, αλλά και για τα έξοδα των σχολικών μονάδων. Το πρόβλημα αυτό είναι οξυμένο φέτος καθώς η χρηματοδότηση της κυβέρνησης προς τις σχολικές επιτροπές και στους δήμους πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο, δηλαδή λιγότερα χρήματα από τον κρατικό προϋπολογισμό προβλέπονται για την λειτουργία των σχολείων. Ενώ φέτος έχουμε 5,5 δις ματωμένο πλεόνασμα οι δαπάνες για τα κοινωνικά αγαθά, υγεία, παιδεία, είναι κατά 500εκατ. μειωμένες. Άρα μειωμένα είναι και τα έσοδα για τα σχολεία. Εμείς ως εκπαιδευτικοί απαιτούμε την αύξηση της χρηματοδότησης για τα σχολεία και να δοθούν τώρα χρήματα για τη λειτουργίας τους. Ακόμα και η προκαταβολή των 500€ δεν έχει δοθεί ακόμα στους διευθυντές, οι οποίοι καλούνται για να ξεκινήσει η σχολική χρονιά, να πληρώσουν από την τσέπη τους. Πρέπει τώρα και ο δήμος και η κυβέρνηση να αναλάβει την ευθύνη και βέβαια να δώσει τα απαιτούμενα ποσά για να ξεκινήσουν τα σχολεία. Υπάρχουν σχολεία που έχουν απλήρωτους λογαριασμούς και κινδυνεύουν να κοπεί το ρεύμα. Υπάρχουν σχολεία που τους έχει κοπεί το τηλέφωνο και δεν έχουν τηλέφωνο να χρησιμοποιήσουν. Υπάρχουν πολλές ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν και λεφτά δεν υπάρχουν. Στο πλαίσιο αυτό την Τετάρτη έχουμε καλέσει και τα άλλα εκπαιδευτικά σωματεία του Νομού προκειμένου από κοινού να οργανώσουμε ένα πλαίσιο διεκδίκησης και δράσης για όλα όσα μας απασχολούν».