Ποια οδικά έργα θα συμβάλουν στην άμβλυνση της συμφόρησης – Το περιβαλλοντικό όφελος
Αναβάθμιση οδικού άξονα Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα
Η αύξηση του όγκου των μεταφορών οδηγεί στην αύξηση των πιέσεων στο περιβάλλον, ιδίως όσον αφορά στη μεταβολή του κλίματος και την απώλεια βιοποικιλότητας.
Οι εκπομπές πρωτογενών αιωρουμένων σωματιδίων από τον τομέα των οδικών μεταφορών δεν περιορίζονται μόνο στα καυσαέρια που απελευθερώνονται άμεσα στην ατμόσφαιρα, αλλά σε ένα σημαντικό βαθμό μπορούν να περιλαμβάνουν σωματίδια που προέρχονται από τη φθορά υλικών πέδησης, ελαστικών και μηχανικών μερών των οχημάτων, αλλά και από τη φθορά του οδοστρώματος λόγω της κυκλοφορίας.
Η Ελλάδα έχει καταρτίσει μια ενιαία και ολοκληρωμένη Εθνική Στρατηγική Μεταφορών με ορίζοντα έως το 2037, η οποία αποτελεί το μακροπρόθεσμο πλαίσιο για το σχεδιασμό, την υλοποίηση και την παρακολούθηση όλων των μελλοντικών επενδύσεων σε υποδομές και των απαιτούμενων οργανωτικών και θεσμικών μέτρων στον τομέα των μεταφορών.
Αυτή η στρατηγική έχει ήδη προσδιορίσει τις επενδύσεις που απαιτούνται προκειμένου η αύξηση του όγκου των μεταφορών να μην οδηγεί σε αύξηση των πιέσεων στο περιβάλλον.
Σύμφωνα με τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών μεσοπρόθεσμα θα απαιτηθούν 20 οδικά έργα για την άμβλυνση των σημερινών και μελλοντικών σημείων συμφόρησης.
Αναλυτικά αυτά είναι τα εξής:
- Κατασκευή νέου αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη.
- Αύξηση χωρητικότητας του υφιστάμενου Α/Δ Α1, νότιο τμήμα Σχηματάρι (κόμβος με Α11) –Λαμία (ITS και άλλα εργαλεία διαχείρισης κυκλοφορίας).
- Αύξηση χωρητικότητας του υφιστάμενου Α/Δ Α8, τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος (κόμβος με Α7) (ITS και άλλα εργαλεία διαχείρισης κυκλοφορίας).
- Αναβάθμιση οδικού άξονα Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα (επέκταση του Α5).
- Αναβάθμιση οδικού άξονα Θεσσαλονίκη – Χαλκηδόνα – Γιαννιτσά – Μαυροβούνι.
- Βελτιώσεις οδικής ασφάλειας στους οδικούς άξονες της Κρήτης (ΝΟΑΚ Τυμπάκι – Ιεράπετρα, κάθετος άξονας Ηράκλειο – Άγιοι Δέκα, κάθετος άξονας Παχιά Άμμος – Ιεράπετρα).
- Οδικά έργα στην Αττική (οδική παράκαμψη Μαρκοπούλου, αναβάθμιση τμήματος Μαρκόπουλο-Λαύριο, οδικό τμήμα Σούνιο-Λαύριο και επέκταση Λεωφ. Κύμης προς Α1).
- Νέος αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα – Κακαβιά – σύνορα με Αλβανία (βόρειος Α5).
- Αναβάθμιση του Α27, βόρειο τμήμα προς σύνορα με ΠΓΔΜ (Πτολεμαΐδα – Φλώρινα).
- Αναβάθμιση του Α1, βόρειο τμήμα προς σύνορα με ΠΓΔΜ (Χαλάστρα – Πολύκαστρο).
- Αναβάθμιση οδικού άξονα: Ξάνθη – Εχίνος – Δημάριο – σύνορα με Βουλγαρία.
- Αναβάθμιση οδικού άξονα: Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι / σύνορα με Αλβανία.
- Αναβάθμιση τμήματος Λαμία – Άμφισσα – Ιτέα – Αντίρριο.
- Βελτίωση οδικών συνδέσεων Αστακού και Αγρινίου με τον Α/Δ Α5 (Ιόνια Οδό).
- Νέα οδική σύνδεση Πρέβεζα – Α/Δ Α5 (Ιόνια Οδός).
- Αναβάθμιση οδικού άξονα Ηγουμενίτσα – Πάργα – Πρέβεζα.
- Αναβάθμιση οδικών αξόνων βόρειας και νότιας Εύβοιας.
- Αναβάθμιση του ΒΟΑΚ σε ανατολικό άκρο (Άγιος Νικόλαος – Σητεία) και δυτικό άκρο (Κίσσαμος – Χανιά).
- Αναβάθμιση οδικού τμήματος Καλαμάτα – Ριζόμυλος –Πύλος.
- Αποκατάσταση / ανακατασκευή οδικών τμημάτων που έχουν υποβαθμιστεί τόσο (περίπου 1.000 χλμ. εθνικών και επαρχιακών οδών).
Από την ολοκλήρωση και αναβάθμιση τμημάτων των εν λόγω βασικών οδικών αξόνων, διασυνοριακών συνδέσεων και περιφερειακών παρακαμπτήριων αξόνων αναμένονται μικρότερης κλίμακας αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, καθώς πρόκειται για επεμβάσεις σε κατά κύριο λόγο υφιστάμενα έργα σε περιοχές όπου ήδη υφίστανται ανάλογες υποδομές.
Πηγή: cnn.gr