Τρίτη, 28 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΕπικαιρότηταΣε εποχές προ-κορωνοϊού η κρουαζιέρα στο Κατάκολο

Σε εποχές προ-κορωνοϊού η κρουαζιέρα στο Κατάκολο

Σημαντική αύξηση του αριθμού των κρουαζιεροπλοίων στο Κατάκολο

*Στόχος η προσέλκυση ακόμα περισσότερων επισκεπτών μέσω της ανάπτυξης του Θρησκευτικού και Καταδυτικού τουρισμού

Σημαντική αύξηση αναμένεται να καταγράψουν οι αφίξεις στο Κατάκολο κατά την διάρκεια του έτους. Ειδικότερα στο Κατάκολο θα δέσουν περί τα 257 κρουαζιερόπλοια, αριθμός που παραπέμπει σε εποχές προ-κορωνοϊού. Τα χαρακτηριστικά ωστόσο των επισκεπτών που φτάνουν στο Κατάκολο μέσω των μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας, έχουν αλλάξει σημαντικά. Ουσιαστικά η κρουαζιέρα έφτασε στο Κατάκολο καθώς πολλοί ήταν εκείνοι οι οποίοι ήθελαν να βρεθούν στην Αρχαία Ολυμπία- στο τόπο που υλοποιούνταν οι Ολυμπιακοί αγώνες κατά την αρχαιότητα και να «πάρουν» κάτι από την λάμψη της. Ωστόσο σήμερα αρκετοί είναι εκείνοι που αναζητούν μέσω της κρουαζιέρας να ανακαλύψουν τα «κρυμμένα πετράδια» της περιοχής που θα επισκεφτούν. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας αναζητούν λιμάνια όπου οι επιβάτες θα έχουν την δυνατότητα να αναπτύξουν μία σειρά από δράσεις, όπως του καταδυτικού τουρισμού, την ξενάγησης σε περιοχές ιστορικού και θρησκευτικού ενδιαφέροντος κ.α.

Ήδη τα πρώτα βήματα έχουν γίνει προκειμένου στην περιοχή του Δήμου Πύργου να αναπτυχθούν δράσεις οι οποίες θα μπορέσουν να προσελκύσουν είτε ακόμα περισσότερους επισκέπτες μέσω της κρουαζιέρας είναι και ανθρώπους που θα θελήσουν να περάσουν τις διακοπές τους στην περιοχή.

«Το 2023 καταγράφεται αύξηση του αριθμού των προγραμματισμένων αφίξεων των κρουαζιεροπλοίων κατά 25% περίπου. Το δεύτερο ενθαρρυντικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι τα κρουαζιερόπλοια θα έχουν μεγαλύτερη πληρότητα από εκείνη που είχαν τα προηγούμενα χρόνια» τόνισε χαρακτηριστικά μιλώντας στην «Πρώτη» ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Πύργου Κώστα Καραγιάννης ενώ υπογράμμισε «Αυτό το οποίο θέλουν όμως οι τουρίστες που φτάνουν στο Κατάκολο με τα κρουαζιερόπλοια δεν είναι μόνο να δουν ένα μέρος. Κάποιοι επιλέγουν σαν προορισμό τους την Αρχαία Ολυμπία, ωστόσο υπάρχουν και εκείνοι που αναζητούν άλλα τουριστικά αξιοθέατα τα οποία έχει η περιοχή μας και οφείλουμε να τα αναδείξουμε. Αυτή τη στιγμή γίνεται μία προσπάθεια από το Δήμο Πύργου να είναι επισκέψιμο και το Μουσείο του Πύργου για το σύνολο των επισκεπτών, αλλά και Εκκλησίες και Μονές της περιοχής μας, καθώς αρκετοί από τους επισκέπτες είναι Χριστιανοί και έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον να επισκεφτούν Ιερούς Ναούς της περιοχής μας που έχουν μία σημαντική ιστορία».

«Η κίνηση στην κρουαζιέρα επανέρχεται στη προ-κορωνοϊού εποχή και αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό και για την περιοχή μας. ήδη θα υπάρξει μία αύξηση της κίνησης κατά 30% περίπου ενώ μετά από πολύ καιρό θα έχουμε και κρουαζιερόπλοια από την Αμερική» σημείωσε ο Δήμαρχος Πύργου Παναγιώτης Αντωνακόπουλος ενώ επεσήμανε: «Το ζήτημα είναι ότι εμείς θα πρέπει να προσαρμοστούμε στα «θέλω» των πελατών της κρουαζιέρας. Η κρουαζιέρα ήρθε στο Κατάκολο λόγω της Ολυμπίας. Δεν σημαίνει όμως ότι μόνο η Ολυμπία αρκεί για να συνεχίσουμε να έχουμε αφίξεις κρουαζιεροπλοίων. Οι πελάτες της κρουαζιέρας επιζητούν και άλλους προορισμούς που θα μπορούν να επισκεφτούν. Η κρουαζιέρα δεν μας «παρακαλάει» για να έρθει στο Κατάκολο και δεν μπορεί το Κατάκολο να γίνει το «μαγαζί» της Ολυμπίας κρατώντας τους επισκέπτες. Σεβόμαστε τους επαγγελματίες ωστόσο πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν μπορεί κανείς για 20€ να φτάνει έως την έξοδο του κρουαζιεροπλοίου για να «τραβάει» τους τουρίστες. Πέρσι είχαμε στον Πύργο 300 επισκέπτες την ημέρα και ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί σημαντικά φέτος. Έχουμε αναπτύξει μία καλή συνεργασία με τους tour operators  της περιοχής μας προκειμένου να δούμε πως μπορεί το Κατάκολο να γίνει ένας πραγματικά ελκυστικός προορισμός για τους επισκέπτες. Στο πλαίσιο αυτό έχουμε υπογράψει μνημόνια συνεργασίας και με την Ιερά Μητρόπολη Ηλείας αλλά και με το υπουργείο Πολιτισμού. Στόχος μας είναι να αναπτυχθεί και ο θρησκευτικός τουρισμός στην περιοχή μας αλλά και ο καταδυτικός τουρισμός. Δυστυχώς όλα αυτά δεν γίνονται από την μία ημέρα στην άλλη. Απαιτούνται στοχευμένα βήματα και προγραμματισμός. Για να γίνει καταδυτικό πάρκο στην Αρχαία Φειά, ήδη έχουν έρθει δύο φορές δύτες από το υπουργείο Πολιτισμού για να δουν και να οριοθετήσουν την περιοχή. Για να έχουμε επισκέπτες στην περιοχή μας και μέσω της κρουαζιέρας θα πρέπει εκείνου που φεύγουν από την περιοχή μας, να φεύγουν ευχαριστημένοι. Δυστυχώς για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής εδώ και 30 χρόνια δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα για την κρουαζιέρα. Εμάς στόχος μας είναι να πάμε μπροστά και όχι να αναβιώνουμε το παρελθόν».

Α. Αγγελίδου

«Το 2023 καταγράφεται αύξηση του αριθμού των προγραμματισμένων αφίξεων των κρουαζιεροπλοίων κατά 25% περίπου» τόνισε ο Κ. Καραγιάννης.

«Δυστυχώς για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής εδώ και 30 χρόνια δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα για την κρουαζιέρα. Εμάς στόχος μας είναι να πάμε μπροστά και όχι να αναβιώνουμε το παρελθόν» υπογράμμισε ο Π. Αντωνακόπουλος.

Επιστροφή στα προ πανδημίας μεγέθη εντός του 2023

Οι κρουαζιέρες πολυτελείας και τα «κρυμμένα διαμάντια» της Ελλάδας

*Ένας από τους στόχους του 7ου Posidonia Sea Tourism Forum που θα πραγματοποιηθεί στην Θεσσαλονίκη στις 25 και 26 Απριλίου 2023 είναι η ανάδειξη νέων προορισμών, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην ευρύτερη περιοχή, καθώς ο κλάδος της κρουαζιέρας χρειάζεται περισσότερες επιλογές στο μέλλον

Το στοίχημα της επιστροφή στα προ πανδημίας μεγέθη εντός του 2023 με ανάπτυξη νέων προορισμών, αλλά και ταυτόχρονη προσαρμογή στους στόχου  και τις πρακτικές που συνδέονται με μηδενικές εκ πομπές άνθρακα παγκοσμίου έως το 2050 είναι οι στόχοι της βιομηχανίας της κρουαζιέρας.

Την ίδια ώρα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον υπάρχει για την απήχηση της Ελλάδας και συνολικά της Ανατολικής Μεσογείου ως ιδανικού προορισμού για κρουαζιέρες πολυτελείας, μίας δραστηριότητας που δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες για τους λιγότερο γνωστούς προορισμούς.

Σύμφωνα με έρευνα της Allied Market Research, ο τουρισμός πολυτελείας στην Ελλάδα αναμένεται να αποφέρει στον κρατικό κορβανά ετήσια έσοδα 2,7 δισ. δολαρίων έως το 2030, σημειώνοντας σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 11,5% από το 2021 έως το  2030. Ένα σημαντικό μέρος από αυτά τα έσοδα θα προέλθει και από τις δαπάνες στην ξηρά που πραγματοποιούν οι επιβάτες υψηλού εισοδήματος Οι επιβάτες πολυτελούς κρουαζιέρας αναζητούν ένα ευρύ φάσμα ασυνήθιστων, συχνά εξειδικευμένων και σίγουρα πιο «καθηλωτικών εμπειριών» προορισμού, και είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα προκειμένου να ικανοποιήσουν τις προσδοκίες τους. 

Τα «κρυμμένα πετράδια»

Η Ελλάδα και συνολικά η Ανατολικά Μεσόγειος είναι προικισμένες με μοναδικά ποικιλομορφία προορισμών, που μπορεί να ικανοποιήσουν ακόμη και τις πιο υψηλές προσδοκίες των σύγχρονων απαιτητικών ταξιδιών.  Το αρχιπέλαγος της Ανατολικής Μεσογείου προσφέρει μοναδικούς, διάσημους προορισμούς παγκοσμίως, αλλά και «κρυμμένα πετράδια» που προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες ως προορισμοί.

Σύμφωνα με στοιχεία που θα ανακοινωθούν στο 7ο Posidonia Sea Tourism Forum (Θεσσαλονίκη, 25 και 26 Απριλίου 2023) και τα οποία παρουσιάζει το «business stories», αναδεικνύονται τόποι-μικρά διαμάντια προκειμένου να αποσυμφορηθούν οι δημοφιλείς προορισμοί.

Καθώς περίπου 85 σκάφη πολυτελείας, συνολικής χωρητικότητας 36.184 κλινών, θα εκτελούν κρουαζιέρες φέτος στην περιοχή και η πρόβλεψη είναι για έως και 94 πλοία το 2027, με συνολικά 44.764 κλίνες και 1.378.000 επιβάτες, γίνεται σαφές γιατί είναι σημαντική η εκτροπή μέρους της κίνησης από προορισμούς με υπερβολικά επιβάρυνση: για να λειτουργήσει ως εργαλείο που μπορεί να προστατεύσει τις φυσικές, πολιτιστικές και τουριστικές αξίες που απαιτούνται για ένα βιώσιμο μέλλον.

Σύμφωνα με πολύπειρα στελέχη της κρουαζιέρας, «ο χαρακτηρισμοί “κρυμμένο πετράδι” -αν και ίσως έχει χρησιμοποιηθεί υπερβολικά ως κλισέ της τουριστικής βιομηχανίας- αναφέρεται σε ένα μέρος με ξεχωριστή ελκυστικότητα ως προορισμός, που είναι ουσιαστικά άγνωστο στην κύρια αγορά ή δεν είναι αναπτυγμένο για τουρισμό.

Ορισμένα “κρυμμένα πετράδια” μπορεί να έχουν περιορισμένο, αν και συχνά πιστό κοινό στις εξειδικευμένες αγορές ή μεταξύ ατόμων που προτιμούν πιο αυθεντικές ταξιδιωτικές εμπειρίες, μακριά από την-κύρια τουριστική κίνηση.

Την ίδια ώρα, υπάρχουν και προορισμοί που ενώ είναι αρκετά αναπτυγμένοι και γνωστοί σε έναν τομέα του τουρισμού, μπορεί να είναι άγνωστοι σε έναν άλλο.

Για παράδειγμα, το νησί της Νάξου είναι ένας αναπτυγμένος προορισμός γενικού τουρισμού, ωστόσο ο τουρισμός κρουαζιέρας μόλις πρόσφατα άρχισε να το ανακαλύπτει, άρα κατά μία έννοια το θεωρεί “κρυμμένο πετράδι”. Ανάλογα παραδείγματα για την κρουαζιέρα αποτελούν η Σύρος, η Τήνος ή ακόμα και η Κως».

Ειδικά στην Ανατολικά Μεσόγειο υπάρχουν εκατοντάδες αποκαλούμενα «κρυμμένα πετράδια», κυρίως μικρές παραθαλάσσιες πόλεις, ορεινά χωριά και νησιά. Η Ελλάδα είναι πλούσια σε τέτοιους προορισμούς και αυτό είναι κάτι που έχει προσελκύσει εταιρείες πολυτελών και εξειδικευμένων κρουαζιέρων σε λιγότερο γνωστά ελληνικά νησιά και παραθαλάσσιες πόλεις.

Μερικά παραδείγματα είναι η Μήλος, η Xios, η Ικαρία, το Καστελόριζο και η Σαμοθράκη, για να αναφέρουμε μόνο μερικά. Πολλά τέτοια «κρυμμένα πετράδια», αν και προσφέρουν μοναδικές ταξιδιωτικές εμπειρίες, δεν διαθέτουν την απαραίτητη υποδομή για την υποστήριξη σημαντικού όγκου τουριστικών αφίξεων.

Ωστόσο, είναι ιδανικά για τα μικρότερα κρουαζιερόπλοια των εταιρειών πολυτελών και εξειδικευμένων κρουαζιέρων, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν κάποια υποτυπώδη εγκατάσταση ελλιμενισμού ακόμη και μαρίνα ή αξιόπιστες εγκαταστάσεις αγκυροβόλησης και ασφαλούς πρόσβασής.

Τα χαρακτηριστικά που καθιστούν έναν προορισμό «κρυμμένο πετράδι» είναι:

■ Ασυνήθιστα φυσικά χαρακτηριστικά, τοπία, εξαιρετικά παρθένα φύση, ενδιαφέρουσα πανίδα και χλωρίδα, δυνατότητες για καλές καταδύσεις ή υπαίθριες δραστηριότητες (π.χ. πεζοπορία, ποδηλασία βουνού κ.λπ.).

■   Αλλά μπορεί να έχουν μοναδικά ανέγγιχτα πολιτιστικά ή/ και αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά, χώρους εξειδικευμένου ιστορικού ενδιαφέροντος, ασυνήθιστα έθιμα, μουσική ή κουζίνα.

«Προφανώς, ένα “κρυμμένο πετράδι” παύει να είναι τέτοιο όταν δεν είναι πλέον κρυμμένο – όταν, δηλαδή, καταφέρει να αναπτύξει την τουριστική υποδομή του, προσελκύσει μεγαλύτερο αριθμό αφίξεων και επιτύχει την αναγνώριση του ονόματός  του στην ταξιδιωτική αγορά. Ευτυχώς, αυτό δεν συμβαίνει σε όλα τα “κρυμμένα πετράδια”, κυρίως επειδή οι φυσικοί τους περιορισμοί αποτελούν εμπόδιο στη δυνατότητα έντονης εμπορευματοποίησης», επισημαίνουν στελέχη εταιρειών που διοργανώνουν και εκτελούν πολυτελείς κρουαζιέρες: «Ένα μεγάλο πλεονέκτημα των διαφόρων κατηγοριών κρουαζιέρας είναι ότι δεν μπορούν όλες να πάνε στους ίδιους προορισμούς, κυρίως λόγω διαφορετικών μεγεθών κρουαζιερόπλοιων, με αποτέλεσμα ορισμένοι επίλεκτοι προορισμοί να παραμένουν “αποκλειστικοί” για πιο εξειδικευμένες κατηγορίες κρουαζιέρας. Άλλωστε, ο στόχος της βιωσιμότητας αποτελεί κορυφαία δέσμευση του κλάδου της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού συνολικά, είτε αφορά το περιβαλλοντικό αποτύπωμά του είτε την ανάπτυξη και διαχείριση των προορισμών».

Ο Θοδωρής Βώκος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε., μιλώντας στο «B.S.» αναφέρει: «Η απόφασή μας να μεταφέρουμε την γη διοργάνωση του Poseidonia Sea Tourism Forum στη Θεσσαλονίκη είναι ευθυγραμμισμένη με τη συνειδητοποίηση ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς της περιοχής πρέπει να συνεργαστούν στενά με τις εταιρείες κρουαζιέρας για να δημιουργήσουν περισσότερες επιλογές δρομολογίων που θα βοηθήσουν να μειωθεί η πυκνότητα των επισκέψεων, ο υπερβολικός τουριστικός φόρτος και ο συνωστισμός κατά την περίοδο αιχμής για τα δημοφιλή λιμάνια. Μεταξύ άλλων, ένας από τους στόχους του 7oy  Poseidonia Sea Touriςm Forum θα είναι η ανάδειξη νέων προορισμών, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην ευρύτερη περιοχή, καθώς ο κλάδος της κρουαζιέρας χρειάζεται περισσότερες επιλογές στο μέλλον».

Στόχος η βιωσιμότητα

Η βιωσιμότητα είναι και αυτή θέμα το οποίο θα βρεθεί ψηλά στην ατζέντα των συζητήσεων στο φετινό Posidonia Sea Tourism Forum, όπου η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) θα έχει την ευκαιρία να παρουσιάσει την πρόοδο προς την επίτευξη του οράματος της βιομηχανίας για μία κρουαζιέρα με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα παγκοσμίως έως το 2050, αλλά και τα αποτελέσματα της συστηματικής συνεργασίας με τους προορισμούς κρουαζιέρας.

Ο βραχυπρόθεσμος στόχος των μελών της CLIA είναι η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 40% έως το 2030, συγκριτικά με τα επίπεδα του 2008. Ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050. Για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, απαιτείται μείωση των εκπομπών αερίων από τα ναυπλιακά καύσιμα και, ταυτόχρονα, μείωση του ενεργειακού και περιβαλλοντικού αποτυπώματος της κρουαζιέρας από τις ξενοδοχειακές υπηρεσίες που παρέχει εν πλω.

Έως τώρα οι εταιρείες-μέλη της CLIA έχουν επενδύσει 22 δισ. ευρώ σε πιο ενεργειακά αποδοτικά πλοία, έχουν υπό παραγγελία 78 νέα πλοία τα οποία θα έχουν παραλάβει μέχρι το 2027, αξίας 47 δισ. ευρώ, ενώ διερευνούν το θέμα των εναλλακτικών καυσίμων για να μειώσουν περαιτέρω τους αέριους ρύπους. Εστιάζουν επίσης στη χρήση παράκτιας ηλεκτροδότησης.

Στην προσπάθεια αυτή έχουν να αντιμετωπίσουν σημαντικές προκλήσεις, ενώ η συνεργασία με τις κυβερνήσεις είναι απαραίτητη για να επιτύχουν τον στόχο της απαλλαγής του κλάδου από τον άνθρακα. Όσον αφορά τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος από τις ξενοδοχειακές υπηρεσίες που παρέχουν ενπλω, μερικές ενέργειες είναι η εφαρμογή πρακτικών ανακύκλωσης και εξοικονόμησης ενέργειας, ο συνδυασμός δρομολογίων, τα συστήματα λίπανσης αέρα, τεχνολογίες επικάλυψης του κήτους του πλοίου προκειμένου να μειωθεί η αντίσταση με το νερό.

Σύμφωνα με τη Μαρία Δεληγιάννη, διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου, CLIA, «στην ίδια κατεύθυνση, ο κλάδος της κρουαζιέρας αναγνωρίζει τη σημασία της δέσμευσης και της συνεργασίας με τις τοπικές κοινότητες και τους τοπικούς εταίρους ως μέρος της δέσμευσης για βιώσιμο τουρισμό. Η CLIA είναι σε συνεργασία με όλες τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου και της Αδριατικής, για να ξεκλειδώσει τις  εξαιρετικές προοπτικές ανάπτυξης που έχει η περιοχή, συμβάλλοντας στο άνοιγμα νέων προορισμών».

«Παράλληλα, για τους ήδη αναπτυγμένους προορισμούς της περιοχής, ο διάλογος του κλάδου της κρουαζιέρας με τα λιμάνια, την τοπική αυτοδιοίκηση και τους επαγγελματίες του κλάδου είναι κομβικής σημασίας για την CLIA, προκειμένου να εντοπιστούν τυχόν προβλήματα που επηρεάζουν την εμπειρία του επισκέπτη αλλά και την τοπική κοινωνία. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της συνεργασίας της CLIA είναι με το Ντουμπρόβνικ της Κροατίας και τιε πόλεις και τα λιμάνια της Κέρκυρας και του Ηρακλείου στην Ελλάδα για τον αειφόρο τουρισμό και την προστασία αυτών των σημαντικών προορισμών», τονίζει.

Οι τρεις πυλώνες του περιβάλλοντος, της κοινωνίας και της  διακυβέρνησης (ESG) προσφέρουν ένα πλαίσιο για τη μέτρηση και την κατανόηση του πόσο βιώσιμα λειτουργεί ένας οργανισμός. Και αυτοί είναι οι τρεις πυλώνες που ορίζουν  τις δράσεις των εταιρειών κρουαζιέρας.

Ο Θοδωρής Βώκος επισημαίνει: «Παρατηρούμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι η προσπάθεια των εταιρειών κρουαζιέρας να απαλλαγούν από τον άνθρακα βρίσκει απήχηση και στην ευρύτερη βιομηχανία, και στον εκθεσιακό χώρο του Posidonia Sea Tourism Forum θα παρουσιαστούν λύσεις που βοηθούν τόσο τιε εταιρείες όσο και τους προορισμούς να πορευτούν προς ένα μέλλον απαλλαγμένο από τιε εκπομπές άνθρακα. Ηδη σημαντικές ελληνικές εταιρείες, με τεχνογνωσία στη διαχείριση των περιβαλλοντικών προκλήσεων, έχουν επιβεβαιώσει τη συμμετοχή τους και αναμένεται να υπάρξει σημαντική αλληλεπίδραση μεταξύ των εταιρειών κρουαζιέρας και των ελληνικών εταιρειών».      

Πηγή: newmoney           

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
spot_img
spot_img
spot_img

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ


Warning: Undefined array key 0 in /home/protinews/public_html/wp-content/plugins/text-to-audio/includes/TTA_Helper.php on line 336

Warning: Undefined array key 0 in /home/protinews/public_html/wp-content/plugins/text-to-audio/includes/TTA_Helper.php on line 336