Τα θέματα στην Ιστορία ήταν εύκολα για όσους προετοιμάζονταν όλο τον χρόνο
Κατανοητά τα θέματα που έπεσαν στην Ιστορία που αφορούσαν όλη την ύλη με τους καθηγητές να σχολιάζουν ότι ένας υποψήφιος που προετοιμαζόταν όλο τον χρόνο θα μπορούσε να διεκδικήσει υψηλό βαθμό.
Δύσκολα τα θέματα στη Φυσική
Για καλά διαβασμένους τα θέματα που έπεσαν στη Φυσική με το τέταρτο να χαρακτηρίζεται πλήρως απαιτητικό και χρονοβόρο.
Βατά τα θέματα στην Οικονομία
Βατά τα θέματα που έπεσαν στην Οικονομία που πιάνουν το μεγαλύτερο μέρος της ύλης.
ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)
ΟΜΑΔΑ ΠΡΩΤΗ
ΘΕΜΑ Α1
Να δώσετε το περιεχόμενο των ακόλουθων ιστορικών όρων:
α. «Πανελλήνιον»
β. Μικτή Επιτροπή Ανταλλαγής
γ. ΠΑΟΥΕΡ
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Α2
Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό σας
το γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πληροφορία και δίπλα του τη λέξη Σωστό,
αν η πληροφορία είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν η πληροφορία είναι
λανθασμένη:
α. Οι Έλληνες της Διασποράς αναδείχθηκαν πρωτεργάτες στους αγώνες
για τη δημιουργία μιας αυτόνομης Ποντιακής Δημοκρατίας.
β. Η ελονοσία ήταν αρρώστια που αποτελούσε μάστιγα για την αγροτική
Ελλάδα ως τα μέσα του 20ού αιώνα.
γ. Οι προσπάθειες αποκατάστασης του προσφυγικού στοιχείου κατά τα
πρώτα χρόνια της οθωνικής περιόδου δεν προκάλεσαν αντιδράσεις.
δ. Μετά το 1833 τέσσερις μεγάλοι ελληνικοί τραπεζικοί και εμπορικοί οίκοι
της Κερασούντας έλεγχαν σχεδόν όλη την οικονομία του ανατολικού
Πόντου.
ε. Ο Στρατιωτικός Σύνδεσμος δεν εγκαθίδρυσε δικτατορία, αλλά προώθησε
τα αιτήματά του μέσω της Βουλής.
Μονάδες 10
ΘΕΜΑ Β1
Για ποιους λόγους παρατηρήθηκε σημαντική ναυτιλιακή και εμπορική
δραστηριότητα σε πολλές περιοχές του ελληνικού χώρου στη διάρκεια του
18ου αιώνα;
Μονάδες 14
ΘΕΜΑ Β2
Ποιο ήταν το πολιτικό πρόγραμμα του Σοσιαλιστικού Εργατικού Κόμματος
Ελλάδος (1918);
Μονάδες 11
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΟΜΑΔΑ ΔΕΥΤΕΡΗ
ΘΕΜΑ Γ1
Συνδυάζοντας τις ιστορικές σας γνώσεις και τις πληροφορίες από τα κείμενα
που σας δίνονται, να αναφερθείτε:
α. στον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιήθηκε η αγροτική αποκατάσταση
των προσφύγων της Μικρασιατικής καταστροφής από την Επιτροπή
Αποκατάστασης Προσφύγων (ΕΑΠ) (μονάδες 13) και
β. στο σύστημα που τηρήθηκε για τη στέγαση των αγροτών Μικρασιατών
προσφύγων (μονάδες 12).
Μονάδες 25
ΚΕΙΜΕΝΟ Α
Η «κατά τρόπον παραγωγικόν» εγκατάσταση των προσφύγων επιχειρήθηκε
με συστηματικό τρόπο και πήρε κυρίως τη μορφή της αγροτικής
αποκατάστασης, κατά την οποία θα παρέχονταν, εκτός από γη, τα σχετικά
μέσα για την καλλιέργειά της. Όπως ανέφερε αναλυτικά ο Διευθυντής
Αγροτικής Αποκαταστάσεως της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων
(ΕΑΠ) […] οι αγρότες πρόσφυγες, εξομοιωθέντες προς τους ντόπιους
ακτήμονες, δικαιούνταν αγροτικής αποκατάστασης, η οποία συνίστατο στην
παραχώρηση βιώσιμων γεωργικών κλήρων, στη στέγαση με την ανέγερση
κατοικιών αγροτικού τύπου και στον εφοδιασμό τους με σπόρους, μεγάλα και
μικρά ζώα, γεωργικά εργαλεία, κάρα […] για όσο διάστημα αναμένονταν τα
αποτελέσματα της πρώτης καλλιέργειας – πολλές φορές και κατά το δεύτερο
έτος από την εγκατάστασή τους.
Ελένη Μπενέκη, «“Ο υποφαινόμενος αγροτικώς εγκατεστημένος εις τον Συνοικισμόν…”:
Τεκμήρια από την αποκατάσταση Μικρασιατών προσφύγων» στο Ιάκωβος Δ. Μιχαηλίδης
(επιμ.), Ψηφίδες της αγροτικής αποκατάστασης των προσφύγων του 1922, Αθήνα 2023,
σελ. 220 (διασκευή).
ΚΕΙΜΕΝΟ Β
Η κατασκευή των κατοικιών έγινε με δύο τρόπους: 1) με ανάθεση σε
εργολάβους, 2) με τη χρησιμοποίηση του προσφυγικού εργατικού δυναμικού
υπό την καθοδήγηση των υπηρεσιών της Επιτροπής. Στην πρώτη περίπτωση,
πολλοί από τους εργολάβους αντιμετώπισαν σοβαρές δυσκολίες, κυρίως στις
περιοχές όπου είναι προβληματική η μεταφορά καθώς και η εξεύρεση υλικών
και εργατικών χεριών. Παράλληλα η Επιτροπή δεν έχει λόγους να είναι
ιδιαίτερα ευχαριστημένη από τις υπηρεσίες των εργολάβων, ιδιαίτερα όταν οι
τεχνικοί μας υποχρεώνονται να παραλαμβάνουν εργασία κακής ποιότητος υπό
την πίεση των άμεσων αναγκών για τη στέγαση των προσφύγων. Ο δεύτερος
τρόπος συνίσταται στην παροχή προς τους πρόσφυγες ξυλείας, κεραμιδιών
και καρφιών, υλικών δηλαδή που θα πρέπει να μεταφερθούν από μακριά,
καθώς και χρημάτων για την πληρωμή των μαραγκών και των χτιστάδων. Οι
πρόσφυγες παρέχουν την ανειδίκευτη εργασία και εκτελούν τις μεταφορές των
υλικών. Ένας εργοδηγός επιβλέπει την ποιότητα και την ποσότητα της
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ
εργασίας και δίδει προκαταβολές σε χρήμα ή είδος ανάλογα με τη σημειούμενη
πρόοδο.
Απολογισμός δράσης της ΕΑΠ (1926) για τα τρία πρώτα χρόνια λειτουργίας της. Κοινωνία
των Εθνών, Η εγκατάσταση των προσφύγων στην Ελλάδα, Αθήνα 1997, σελ. 65-69.
ΘΕΜΑ Δ1
Συνδυάζοντας τις ιστορικές σας γνώσεις και τις πληροφορίες από τα κείμενα
που σας δίνονται να παρουσιάσετε:
α. τις θετικές εξελίξεις που προκάλεσε το κίνημα του Θερίσου (μονάδες 15)
και
β. την πολιτική κατάσταση, όπως αυτή διαμορφώθηκε μετά τον θρίαμβο της
πολιτικής του Βενιζέλου μέχρι και τον Αύγουστο του 1906 (μονάδες 10).
Μονάδες 25
ΚΕΙΜΕΝΟ Α
Η αποτίμηση του Κινήματος του Θερίσου από τον ίδιο τον Βενιζέλο:
«… Εις τον Κρητικόν Λαόν ουδείς πλέον αρνείται δικαίωμα γνώμης, και
γνώμης κυρίας, επί της εθνικής αυτού εξελίξεως. Το Κρητικό Ζήτημα
ανεγνωρίσθη ως κατ’ εξοχήν εθνικόν ζήτημα και όχι δυναστική απλώς
υπόθεσις […]. Αι […] ελευθερίαι του Κρητικού Λαού απεδόθησαν και πάλιν
εις αυτόν αρτιώτεραι, ησφαλισμέναι δε διά νέου πολιτεύματος, το οποίον
επεβλήθη κατόπιν μιας επαναστάσεως και το οποίον μετέθηκε τον άξονα της
πολιτικής δυνάμεως προς το μέρος του λαϊκού παράγοντος…».
Απόσπασμα από άρθρο του Ελευθερίου Βενιζέλου στην εφημερίδα «Κήρυξ» των Χανίων
(27 Απριλίου 1907) (διασκευή).
ΚΕΙΜΕΝΟ Β
Η [Διεθνής] Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η παραμονή του
πρίγκιπα Γεωργίου στη θέση του ύπατου αρμοστή θα δυσχέραινε την ομαλή
εξέλιξη της πολιτικής ζωής της Κρήτης, προκρίνοντας ως προσφορότερη λύση
την άμεση ένωση του νησιού με την Ελλάδα. Κάτω από την επίδραση των
διαπιστώσεων της εξεταστικής επιτροπής, […] οι Δυνάμεις κατέληξαν τον
Ιούλιο του 1906 στην υιοθέτηση ενός συνολικότερου σχεδίου για τη διευθέτηση
του Κρητικού ζητήματος: […] αναδιάρθρωση της χωροφυλακής με παράλληλη
δημιουργία πολιτοφυλακής κάτω από την εποπτεία απόστρατων Ελλήνων
αξιωματικώνꞏ […] απόσυρση, τέλος, όλων των ξένων στρατιωτικών δυνάμεων
από την Κρήτη. […]
Αντώνης Κλάψης, «Στο κλουβί της Ελλάδος της στενής μας κλεισμένοι»: Πολιτική και
διπλωματία της ελληνικής εθνικής ολοκλήρωσης 1821-1923, Αθήνα 2019, σελ. 216-219
(διασκευή).
ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΚΕΙΜΕΝΟ Γ
Η Β΄ Συντακτική Συνέλευση των Κρητών, που ανέλαβε να εκπονήσει νέο
Σύνταγμα, εξέδωσε μέσα σε ατμόσφαιρα εθνικής συμφιλίωσης το ενωτικό
ψήφισμα της 30ής Ιουλίου 1906. Το έργο της ανασυγκρότησης άρχισε πάλι και
οι Μεγάλες Δυνάμεις παραχώρησαν στην κυβέρνηση της Κρήτης δάνειο
9.300.000 γαλλικών φράγκων και ρύθμισαν συνάμα το ζήτημα των τόκων των
προηγούμενων δανείων.
Στο καθαρά πολιτικό θέμα σημειώθηκαν και νέες εξελίξεις. Με νέα απόφασή
τους, που ανακοινώθηκε στις 14 Αυγούστου 1906, οι Μεγάλες Δυνάμεις
παραχωρούσαν στον βασιλιά των Ελλήνων Γεώργιο Α΄ το δικαίωμα να διορίζει
εκείνος τον Ύπατο Αρμοστή της Κρήτης. Αυτό ήταν ένα πολύ σημαντικό βήμα
στην προώθηση του Κρητικού Ζητήματος.
Θεοχάρης Δετοράκης, Ιστορία της Κρήτης, Ηράκλειο 1990, σελ. 448-449.
ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 8 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΦΥΣΙΚΗ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΟΚΤΩ (8)
ΘΕΜΑ Α
Στις ερωτήσεις Α1-Α4 να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό της ερώτησης
και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στην επιλογή σας, η οποία συμπληρώνει
σωστά την ημιτελή πρόταση.
A1. Η ένταση του ρεύματος που διαρρέει ένα πηνίο μεταβάλλεται από την
τιμή Ι στην τιμή 2Ι. Η ηλεκτρεγερτική δύναμη από αυτεπαγωγή που
αναπτύσσεται στο πηνίο
α) είναι μεγαλύτερη, αν η μεταβολή της έντασης του ρεύματος γίνει
γρήγορα.
β) δεν εξαρτάται από τον χρόνο, στον οποίο γίνεται η μεταβολή αλλά
μόνο από την αρχική και τελική τιμή της έντασης του ρεύματος.
γ) εξαρτάται από την ωμική αντίσταση που υπάρχει στο κύκλωμα.
δ) εξαρτάται από την πηγή που τροφοδοτεί το κύκλωμα.
Μονάδες 5
A2. Μια μικρή σφαίρα προσκρούει ελαστικά στην επίπεδη επιφάνεια ενός
κατακόρυφου τοίχου. Αν η σφαίρα χτυπήσει πλάγια στην επιφάνεια, τότε
α) η ορμή της διατηρείται.
β) η κινητική της ενέργεια διατηρείται.
γ) η ταχύτητά της διατηρείται.
δ) οι γωνίες πρόσπτωσης και ανάκλασης δεν είναι ίσες.
Μονάδες 5
A3. Η δύναμη F που ασκεί το μαγνητικό πεδίο B σε ηλεκτρικό φορτίο q που
κινείται με ταχύτητα υ χεια) την κατεύθυνση των δυναμικών γραμμών, αν πρόκειται για θετικό
φορτίο, και αντίθετη, αν πρόκειται για αρνητικό. β) τη διεύθυνση της ταχύτητας υ
γ) διεύθυνση που σχηματίζει με τις δυναμικές γραμμές γωνία φ με Fημφ B q υ
.
δ) διεύθυνση κάθετη στο επίπεδο που ορίζεται από το B και την ταχύτητα υ
.
Μονάδες 5
A4. Σε μια εξαναγκασμένη μηχανική ταλάντωση το πλάτος της ταλάντωσης
α) μεταβάλλεται, όταν μεταβάλλεται η συχνότητα του διεγέρτη.
β) παραμένει σταθερό, όταν μεταβάλλεται η συχνότητα του διεγέρτη.
γ) είναι ανεξάρτητο από τη σταθερά απόσβεσης b.
δ) ελαχιστοποιείται στην κατάσταση συντονισμού.
Μονάδες 5
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 8 ΣΕΛΙΔΕΣ
Α5. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο
τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση, τη λέξη
Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν η πρόταση είναι
λανθασμένη.
α) Σύμφωνα με την αρχή της επαλληλίας, όταν σε ένα ελαστικό μέσο
διαδίδονται δύο ή περισσότερα κύματα, το πλάτος της ταλάντωσης
ενός σημείου είναι πάντα ίσο με το άθροισμα των πλατών των δύο
κυμάτων που συμβάλλουν.
β) Η Αρχή της Αβεβαιότητας αναφέρει ότι δεν είναι δυνατόν να
μετρήσουμε ταυτόχρονα και τη θέση και την ορμή ενός σωματιδίου
με απεριόριστη ακρίβεια.
γ) Σε οποιαδήποτε θερμοκρασία και αν βρίσκεται ένα μέλαν σώμα,
εκπέμπει ενέργεια με μορφή ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας σε
όλο το φάσμα της.
δ) Τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα είναι διαμήκη κύματα.
ε) Το έργο εξαγωγής φωτοηλεκτρονίων από το μέταλλο της καθόδου
εξαρτάται από την συχνότητα της προσπίπτουσας ακτινοβολίας.
Μονάδες 5
ΘΕΜΑ Β
Β1. Σώμα μάζας m1 = m κινούμενο με ταχύτητα 0 υ
, συγκρούεται κεντρικά και
πλαστικά με ακίνητο σώμα μάζας m2 = 3 m. Ο λόγος της κινητικής ενέργειας
του συσσωματώματος προς την αρχική κινητική ενέργεια του σώματος m1
είναι:
i) 1/2 ii) 1/3 iii) 1/4
α) Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση.
Μονάδες 2
β) Να δικαιολογήσετε την επιλογή σας.
Μονάδες 6
Β2. Εγκάρσιο κύμα διαδίδεται σε νήμα κατά τη διεύθυνση του άξονα x΄x του
Σχήματος 1. Τα διαδοχικά σημεία Κ, Λ, Μ, Ν απέχουν από τα γειτονικά τους
απόσταση λ/4.
Σχήμα 1
Τη χρονική στιγμή t1, που το κύμα έχει ήδη διαδοθεί στην περιοχή ΚΝ, το
σημείο Μ βρίσκεται στη θέση ισορροπίας και η ταχύτητά του Μ υ είναι αρνητική,
έχοντας φάση φΜ < φΛ.
Τη χρονική στιγμή t1 + 3Τ/2 το στιγμιότυπο του κύματος στην περιοχή ΚΝ σε
ποια από τις παρακάτω απεικονίσεις του Σχήματος 2 αντιστοιχεί;
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 8 ΣΕΛΙΔΕΣ
Σχήμα 2
α) Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση.
Μονάδες 2
β) Να δικαιολογήσετε την επιλογή σας.
Μονάδες 6
Β3. Φωτόνιο αρχικής ενέργειας Ε0 σκεδάζεται από πρακτικώς ακίνητο
ηλεκτρόνιο, σύμφωνα με το φαινόμενο Compton σε γωνία φ = 60Ο ως προς
την αρχική διεύθυνση διάδοσης του φωτονίου. Μετά τη σκέδαση η ενέργεια
του σκεδαζόμενου φωτονίου είναι ίση με την κινητική ενέργεια του
ανακρουόμενου ηλεκτρονίου. Αν c είναι η ταχύτητα του φωτός στο κενό και me
η μάζα του ηλεκτρονίου, τότε η αρχική ενέργεια του φωτονίου είναι
i) Ε0 = me∙c2 ii) Ε0 = 2∙me∙c2 iii) Ε0 = 3∙me∙c2
α) Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση.
Μονάδες 2
β) Να δικαιολογήσετε την επιλογή σας.
Μονάδες 7
ΘΕΜΑ Γ
Στο κύκλωμα του Σχήματος 3 το τετράγωνο αγώγιμο συρμάτινο πλαίσιο
ΓΔΗΖΓ, αμελητέας ωμικής αντίστασης, έχει εμβαδόν Α = 2∙10-2 m2, αποτελείται
από Ν = 100 σπείρες και βρίσκεται εξ ολοκλήρου μέσα σε κατακόρυφο
ομογενές μαγνητικό πεδίο έντασης B
, του οποίου οι μαγνητικές γραμμές
έχουν φορά από κάτω προς τα πάνω. Το πλαίσιο μπορεί να περιστρέφεται
γύρω από οριζόντιο νοητό άξονα, ο οποίος διέρχεται από τα μέσα των
πλευρών ΓΖ και ΔΗ και είναι κάθετος στις δυναμικές γραμμές του πεδίου.
Σχήμα 3
ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 8 ΣΕΛΙΔΕΣ
Τα άκρα του πλαισίου βρίσκονται σε επαφή με τους δακτυλίους Δ1 και
Δ2, οι οποίοι συνδέονται μέσω ενός διακόπτη (δ1) με ευθύγραμμο μεταλλικό
αγωγό ΚΛ μήκους ℓ = 1 m και ωμικής αντίστασης R = 10 Ω. Ο αγωγός ΚΛ είναι
σταθερά στερεωμένος, βρίσκεται στο κατακόρυφο επίπεδο και είναι κάθετος
στον άξονα περιστροφής του πλαισίου.
Μεταξύ των σημείων Μ και Θ του κυκλώματος υπάρχει ένας διακόπτης
(δ2) και μια ηλεκτρική πηγή ηλεκτρεγερτικής δύναμης Ε = 20 V και αμελητέας
εσωτερικής αντίστασης. Αρχικά οι διακόπτες (δ1) και (δ2) είναι ανοικτοί.
Με το πλαίσιο να είναι αρχικά ακίνητο
σε οριζόντια θέση μεταβάλλουμε την
αλγεβρική τιμή της έντασης Β του
μαγνητικού πεδίου σε συνάρτηση με τον
χρόνο, όπως φαίνεται στο διπλανό
διάγραμμα.
Γ1. Να σχεδιάσετε τη γραφική παράσταση της απόλυτης τιμής της
ηλεκτρεγερτικής δύναμης από επαγωγή που αναπτύσσεται στα άκρα του
πλαισίου σε συνάρτηση με το χρόνο για το χρονικό διάστημα από 0 έως
0,2 s.
Μονάδες 8
Διατηρώντας την ένταση του μαγνητικού πεδίου σταθερή και ίση με Β = 0,5 Τ,
αρχίζουμε να περιστρέφουμε το πλαίσιο γύρω από τον άξονα περιστροφής
του. Όταν το πλαίσιο αποκτήσει σταθερή γωνιακή ταχύτητα ω = 50∙π rad/s,
κλείνουμε τον διακόπτη (δ1).
Γ2. Να υπολογίσετε τη θερμότητα Q που εκλύεται στον αγωγό ΚΛ σε μια
πλήρη περιστροφή του πλαισίου.
Μονάδες 5
Γ3. Να υπολογίσετε το ποσοστό μεταβολής της εκλυόμενης θερμότητας στον
αγωγό ΚΛ ανά περιστροφή, αν το πλαίσιο περιστρεφόταν με διπλάσια
γωνιακή ταχύτητα.
Μονάδες 6
Στο κατακόρυφο επίπεδο, στο οποίο βρίσκεται ο αγωγός ΚΛ, παράλληλα με
αυτόν και σε απόσταση d = 2∙10-2 m, έχει στερεωθεί ένας άλλος ευθύγραμμος
αγωγός ΧΥ μεγάλου μήκους που διαρρέεται από ρεύμα σταθερής έντασης
Ι1 = 5 Α. Κάποια χρονική στιγμή ανοίγουμε τον διακόπτη (δ1) και ταυτόχρονα
κλείνουμε τον διακόπτη (δ2).
Γ4. Να σχεδιάσετε στο μέσο του αγωγού ΚΛ τη δύναμη που του ασκεί ο
αγωγός ΧΥ και να υπολογίσετε το μέτρο της.
Μονάδες 6
Να θεωρήσετε ότι:
π2 ≈ 10 και όπου εμφανίζεται το π να μην αντικατασταθεί.
Το μαγνητικό πεδίο του ευθύγραμμου αγωγού ΧΥ δεν επηρεάζει τη
μαγνητική ροή που διέρχεται από το στρεφόμενο πλαίσιο.
Το ομογενές μαγνητικό πεδίο περιορίζεται στην έκταση του πλαισίου.
Το σχήμα δεν είναι υπό κλίμακα.
ΑΡΧΗ 5ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 5ΗΣ ΑΠΟ 8 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΘΕΜΑ Δ
Κυκλική στεφάνη μάζας Μ = 4 kg και ακτίνας
R 9 m
8π
είναι ακίνητη
πάνω σε ομογενή δοκό μάζας mδ = 1 kg και μήκους ℓ = 4 m. Το άνω άκρο της
δοκού συνδέεται με άρθρωση σε κατακόρυφο τοίχο, ενώ το κάτω άκρο της
ακουμπά σε λείο οριζόντιο δάπεδο σχηματίζοντας γωνία θ με αυτό,
όπου ημθ = 0,6 και συνθ = 0,8. Η ισορροπία της στεφάνης εξασφαλίζεται από
κατακόρυφο νήμα που εφάπτεται στη στεφάνη. Το άνω άκρο του νήματος
συνδέεται σε σώμα Σ1 μάζας m1 = 1,5 kg, το οποίο ισορροπεί με τη βοήθεια
ελατηρίου σταθεράς k = 60 N/m που κρέμεται από οροφή, όπως στο παρακάτω
σχήμα. Στο άνω άκρο της, κάθετης στη δοκό, διαμέτρου ΡΖ της στεφάνης
υπάρχει υλικό σημείο Ζ.
Δ1. Να δείξετε ότι η επιμήκυνση του ελατηρίου είναι 0,5 m.
Μονάδες 6
Τη χρονική στιγμή tο = 0 κόβουμε το νήμα. Η στεφάνη αρχίζει να κυλίεται
χωρίς να ολισθαίνει με σταθερή γωνιακή επιτάχυνση, ενώ το Σ1 εκτελεί απλή
αρμονική ταλάντωση σταθεράς D = k.
Δ2. α) Τη χρονική στιγμή t1, όταν η ταχύτητα του σημείου Ζ μηδενιστεί για
δεύτερη φορά, να υπολογίσετε τη μετατόπιση του κέντρου μάζας
της στεφάνης (μονάδες 3).
β) Αν t1 = 1,5 s, να υπολογίσετε το μέτρο της ταχύτητας των σημείων
της περιφέρειας της στεφάνης, η απόσταση των οποίων από τη
δοκό είναι ίση με την ακτίνα της στεφάνης (μονάδες 4).
Μονάδες 7
Δ3. Να υπολογίσετε το έργο της δύναμης του ελατηρίου για το χρονικό
διάστημα από t0 έως t1. Δίνεται ότι 40 2π.
Μονάδες 6
ΑΡΧΗ 6ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 6ΗΣ ΑΠΟ 8 ΣΕΛΙΔΕΣ
Δ4. Να σχεδιάσετε τη γραφική παράσταση του μέτρου της δύναμης F
που
δέχεται η δοκός από το οριζόντιο δάπεδο σε συνάρτηση με την απόσταση
x του σημείου επαφής της στεφάνης με την δοκό από την αρχική θέση
του σημείου Ρ και μέχρι x = 3 m.
Μονάδες 6
Να θεωρήσετε ότι:
Όλα τα σώματα της διάταξης βρίσκονται στο ίδιο κατακόρυφο επίπεδο.
g = 10 m/s2.
Το σχήμα δεν είναι υπό κλίμακα.
ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους/τις εξεταζόμενες)
Οι τύποι και τα δεδομένα που είναι απαραίτητα για την επίλυση των θεμάτων και
ΔΕΝ δίνονται στις εκφωνήσεις να αντληθούν από τον πίνακα δεδομένων και
τύπων.
Στο εξώφυλλο του τετραδίου να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο εσώφυλλο πάνω-πάνω
να συμπληρώσετε τα ατομικά στοιχεία μαθητή. Στην αρχή των απαντήσεών σας να γράψετε
πάνω-πάνω την ημερομηνία και το εξεταζόμενο μάθημα. Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο
τετράδιο και να μη γράψετε πουθενά στις απαντήσεις σας το όνομά σας.
Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων αμέσως μόλις σας
παραδοθούν. Τυχόν σημειώσεις σας πάνω στα θέματα δεν θα βαθμολογηθούν σε καμία
περίπτωση. Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα
φωτοαντίγραφα.
Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα μόνο με μπλε ή μόνο με μαύρο στυλό με
μελάνι που δεν σβήνει. Για τα σχήματα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και μολύβι.
Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)
ΟΜΑΔΑ ΠΡΩΤΗ
ΘΕΜΑ A
A1. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό
σας το γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση και δίπλα του τη λέξη
Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν η πρόταση είναι
λανθασμένη.
α. Η αύξηση των δαπανών και η μείωση της φορολογίας αυξάνουν την
παραγωγή και το εισόδημα της οικονομίας.
β. Το μέσο μεταβλητό κόστος μεταβάλλεται ως μέγεθος πιο έντονα από
το οριακό κόστος.
γ. Αν η οικονομία βρίσκεται σε ύφεση και η ανεργία είναι αυξημένη, τότε
ο προϋπολογισμός πρέπει να είναι ελλειμματικός.
δ. Ο νόμος της φθίνουσας ή μη ανάλογης απόδοσης προϋποθέτει ότι
κανένας συντελεστής παραγωγής δεν είναι σταθερός.
ε. Στη φάση της κρίσης υπάρχει πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και
υποαπασχόληση παραγωγικών συντελεστών.
Μονάδες 15
Για τις παρακάτω προτάσεις Α2 και Α3 να γράψετε στο τετράδιό σας τον
αριθμό της κάθε πρότασης και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή
απάντηση.
Α2. Ποιο από τα παρακάτω περιλαμβάνεται στις μεταβιβαστικές πληρωμές του
κράτους:
α. οι δαπάνες για τους μισθούς των υπαλλήλων του κράτους.
β. τα επιδόματα ανεργίας.
γ. οι δαπάνες του δημοσίου για αγορά προϊόντων κάθε είδους.
δ. οι δαπάνες του δημοσίου για ενοίκια κτιρίων.
Μονάδες 5
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ
Α3. Η ανεργία που οφείλεται στην αδυναμία των εργατών να εντοπίσουν αμέσως
τις επιχειρήσεις με τις κενές θέσεις εργασίας και στην αδυναμία των
επιχειρήσεων να εντοπίσουν τους άνεργους εργάτες ονομάζεται:
α. εποχιακή ανεργία.
β. διαρθρωτική ανεργία.
γ. ανεργία τριβής.
δ. ανεργία ανεπαρκούς ζήτησης.
Μονάδες 5
ΟΜΑΔΑ ΔΕΥΤΕΡΗ
ΘΕΜΑ Β
Β1. Να αναφέρετε και να αναλύσετε τις σπουδαιότερες αδυναμίες του
Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (Α.Ε.Π.) ως δείκτη οικονομικής
ευημερίας.
Μονάδες 25
ΟΜΑΔΑ ΤΡΙΤΗ
ΘΕΜΑ Γ
Μια οικονομία παράγει δύο αγαθά Χ και Ψ και απασχολεί όλους τους
παραγωγικούς συντελεστές πλήρως και αποδοτικά με δεδομένη τεχνολογία όπως
στον παρακάτω πίνακα. Είναι επίσης γνωστό ότι, όταν όλοι οι παραγωγικοί
συντελεστές απασχολούνται στην παραγωγή του Ψ, τότε η οικονομία παράγει 160
μονάδες του αγαθού Ψ.
Συνδυασμοί
ποσοτήτων
Αγαθό Χ Αγαθό Ψ
Κόστος Ευκαιρίας αγαθού Χ
(Κ.Ε.Χ)
Α 0 ;
;
Β 80 120
1
Γ ; 80
2
Δ 140 ;
;
Ε 150 0
Γ1. Να μεταφέρετε τον πίνακα στο τετράδιό σας και να αντικαταστήσετε τα
ερωτηματικά με τις σωστές αριθμητικές τιμές, παρουσιάζοντας τους
αντίστοιχους υπολογισμούς.
Μονάδες 5
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ
Γ2. Να εξετάσετε υπολογιστικά, με τη βοήθεια του κόστους ευκαιρίας, αν οι
παρακάτω συνδυασμοί είναι εφικτοί ή ανέφικτοι και να δοθεί η οικονομική
ερμηνεία για καθέναν από τους συνδυασμούς:
α. Χ=40 και Ψ=150.
β. Χ=130 και Ψ=50.
Μονάδες 8
Γ3. Πόσες μονάδες από το αγαθό Χ πρέπει να θυσιαστούν για την παραγωγή
των τελευταίων 50 μονάδων του αγαθού Ψ;
Μονάδες 5
Γ4. Μια βελτίωση της τεχνολογίας παραγωγής του αγαθού Ψ αυξάνει την
παραγωγή του κατά 50% σε κάθε συνδυασμό. Ποιες θα είναι οι νέες
ποσότητες του αγαθού Ψ σε κάθε συνδυασμό (μονάδες 5); Να απαντήσετε,
χωρίς αιτιολόγηση αν το κόστος ευκαιρίας του Χ αυξάνεται ή μειώνεται.
(μονάδες 2)
Μονάδες 7
ΟΜΑΔΑ ΤΕΤΑΡΤΗ
ΘΕΜΑ Δ
Η αγοραία συνάρτηση ζήτησης ενός αγροτικού προϊόντος είναι D
400
Q
P
, P 0
και η αγοραία συνάρτηση προσφοράς είναι S Q 30 P, P 0 .
Δ1. Να υπολογίσετε την τιμή και την ποσότητα ισορροπίας στην αγορά του
αγαθού.
Μονάδες 6
Δ2. Το κράτος εκτιμά ότι η τιμή ισορροπίας είναι χαμηλή και δεν εξασφαλίζει
το εισόδημα των αγροτών. Για τον λόγο αυτό παρεμβαίνει στην αγορά του
αγαθού και επιβάλλει κατώτατη τιμή ΡΚ. Στην τιμή αυτή δημιουργείται
πλεόνασμα 30 μονάδων προϊόντος.
α. Να υπολογίσετε την κατώτατη τιμή (ΡΚ).
β. Να σχεδιάσετε ένα διάγραμμα στο οποίο να φαίνονται οι συναρτήσεις
αγοραίας ζήτησης και προσφοράς, το σημείο ισορροπίας καθώς και η
κρατική παρέμβαση.
Μονάδες 8
Δ3. α. Το κράτος αγοράζει το πλεόνασμα που δημιουργείται από τους
παραγωγούς στην κατώτατη τιμή. Ποια είναι η επιβάρυνση του κρατικού
προϋπολογισμού; (μονάδες 3)
β. Στη συνέχεια το κράτος πουλάει το σύνολο του πλεονάσματος σε
αγορά του εξωτερικού στην τιμή των 15 χρηματικών μονάδων. Να
υπολογίσετε την τελική επιβάρυνση του κράτους μετά την ενέργεια αυτή.
(μονάδες 4)
Μονάδες 7
Δ4. Η παραπάνω πολιτική του κράτους με την επιβολή κατώτατης τιμής
μετέβαλε τη συνολική δαπάνη (ΣΔ) των καταναλωτών; (μονάδα 1)
Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας. (μονάδες 3)
Μονάδες 4
Πηγη:https://www.protothema.gr/greece/article/1650842/istoria-fusiki-oikonomia-ta-themata-pou-epesan-simera-66-stis-panelladikes-2025/