Απαιτείται ουσιαστικός σχεδιασμός για τις εκτάσεις και το κόστος ενέργειας
Του Μιχάλη Δημητρόπουλου
[email protected]
Η κυβέρνηση έχει ήδη εξαγγείλει ένα μεγάλο πρόγραμμα ενίσχυσης θερμοκηπιακών καλλιεργειών, σύμφωνα με το οποίο θα χρηματοδοτηθούν χρηματοδοτούνται επενδύσεις αγροτών, συνεργατικών σχημάτων και επιχειρήσεων με αγροτικό ΑΦΜ, από 30.000 ευρώ έως 1.000.000 ευρώ. Οι επενδύσεις θα επιδοτηθούν σε ποσοστό 50%. Το 35% μπορεί να προέλθει από δανεισμό και το 15% από ίδια κεφάλαια.
Η «ΠΡΩΤΗ» σας παρουσιάζει σήμερα την προδημοσίευση του προγράμματος το οποίο εντάσσεται στις Παρεμβάσεις του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ 2023-2027. Σύμφωνα με τον Προϊστάμενο του Τμήματος Συντονισμού και Υλοποίησης του ΠΑΑ της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας κ. Βασίλειο Παπαθανασίου θα διατεθούν αρχικά 150.000.000 για όλη τη χώρα, χωρίς ωστόσο να έχει γίνει ακόμα η κατανομή ανά Περιφέρεια. Αυτή θα γίνει όταν εκδοθεί η σχετική Υπουργική Απόφαση και ακολούθως η πρόσκληση. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις θα διατεθούν 18-20.000.000 ευρώ στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας. Όπως τόνισε στην «ΠΡΩΤΗ» ο κ. Παπαβασιλείου, οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να προσέξουν ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα έχει έτος αναφοράς το 2024, δηλαδή το ΟΣΔΕ που έχουν υποβάλει στον ΟΠΕΚΕΠΕ για το 2024.
Η κατάσταση σήμερα
Οι δύο πυλώνες της ηλειακής οικονομίας είναι ο πρωτογενής τομέας και ο τουρισμός. Εκτιμάται πως σήμερα στον Νομό μας υπάρχουν περίπου 40.000 στρέμματα θερμοκηπιακές καλλιέργειες, τα 20.000 στρέμματα να αφορούν φράουλα και τα υπόλοιπα καρπούζι, πεπόνι, μαρούλι, πατάτα και άλλα κηπευτικά. Προφανώς το συγκεκριμένο πρόγραμμα παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές επενδύσεων για τον Νομό μας. Ωστόσο, θα πρέπει να υπάρξει ουσιαστικός σχεδιασμός. Για παράδειγμα, εδώ και 15 χρόνια δεν υπάρχουν θερμοκηπιακές καλλιέργειες πάνω από 20 στρέμματα από τον Πύργο μέχρι και την Ζαχάρω. Οι δημόσιες εκτάσεις των πρώην λιμνών δεν μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα εάν δεν υπάρξει μίσθωση για τουλάχιστον 12 έτη. Το θέμα αυτών των εκτάσεων δεν έχει λυθεί ακόμα παρότι υπάρχει σχετική απόφαση από το 2012!
![](https://www.protinews.com.gr/wp-content/uploads/2024/12/programma.jpg)
Η σύνδεση με το φυσικό αέριο
Επιπλέον, ενόψει της διασύνδεσης της Ηλείας με το φυσικό αέριο, οφείλουν να ληφθούν σοβαρά υπόψη όποιες επενδυτικές προσπάθειες γίνουν στις θερμοκηπιακές καλλιέργειες. Ήδη η ΔΕΔΑ (Ελληνική Εταιρία Διανομής Αερίων) έχει προχωρήσει σε δύο σχετικές διακηρύξεις διαγωνισμού για την Δυτική Ελλάδα: Α) «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΥΛΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ, ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ. ΣΤΑΘΜΟΙ ΜΕΤΡΗΤΕΣ» προϋπολογισμού 1.803.437,40 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ (24%) και Β) «ΣΥΜΦΩΝΙΑ -ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΣΤΑΘΜΩΝ ΔΙΑΝΟΜΗΣ MR-DR και ΣΤΑΘΜΩΝ ΜΕΤΡΗΣΗΣ / ΡΥΘΜΙΣΗΣ MRS προϋπολογισμού 395.498,00 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ (24%)». Το πόσες και ποιες συνδέσεις προβλέπονται δεν έχει γίνει γνωστό ακόμα.
Βασικά σημεία από την Προδημοσίευση της Παρέμβασης «ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΩΝ ΣΤΕΓΑΣΤΡΩΝ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ»
- Έτος αναφοράς της αίτησης στήριξης και έναρξη επιλεξιμότητας
Ως έτος αναφοράς της αίτησης στήριξης ορίζεται το έτος 2024. Συνεπώς, για τα νομικά πρόσωπα τα οποία κατέχουν αγροτική εκμετάλλευση και για τα φυσικά πρόσωπα η αίτηση στήριξης συντάσσεται λαμβάνοντας ως υφιστάμενη κατάσταση της γεωργικής εκμετάλλευσης τις καλλιέργειες και εκτροφές που έχουν δηλωθεί σε παραδεκτή Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης (ΕΑΕ) του έτους 2024. Ως ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας των επενδύσεων ορίζεται η ημερομηνία υποβολής της αίτησης στήριξης. - Επιλέξιμοι δικαιούχοι και ειδικά κριτήρια επιλεξιμότητας σε σχέση με τον δικαιούχο και την εκμετάλλευσή του
Δικαιούχοι ή τελικοί αποδέκτες της Παρέμβασης θα είναι φυσικά πρόσωπα, νομικά πρόσωπα και συλλογικά σχήματα του αγροτικού συνεταιριστικού δικαίου (ομάδες παραγωγών, οργανώσεις παραγωγών, αγροτικοί συνεταιρισμοί και ενώσεις αυτών).
4.1. Τα υποψήφια φυσικά πρόσωπα πρέπει να:
4.1.1. Είναι ενήλικα, έως 60 ετών, εγγεγραμμένα στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (ν. 3874/2010- Α΄ 151) ως επαγγελματίες αγρότες, ως νεοεισερχόμενοι επαγγελματίες αγρότες ή ως κάτοχοι αγροτικής εκμετάλλευσης.
4.1.2. Έχουν υποβάλει παραδεκτή Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης για το έτος 2024.
4.1.3. Είναι ασφαλιστικά και φορολογικά ενήμερα.
4.1.4. Δεν είναι άμεσα συνταξιοδοτούμενα από οποιοδήποτε ταμείο του εσωτερικού ή εξωτερικού, εξαιρουμένων των περιπτώσεων συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας του άρθρου 37 του Ν. 3996/2011 και του άρθρου 5, παρ. γ, του Ν.1287/1982.
4.2. Τα υποψήφια νομικά πρόσωπα του εμπορικού δικαίου, κατά την ημερομηνία υποβολής αίτησης στήριξης, πρέπει να:
4.2.1. Έχουν στο καταστατικό τους ως δραστηριότητα την άσκηση της γεωργίας και να είναι εγγεγραμμένα στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο.
4.2.2. Είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερα.
4.2.3. Έχουν διάρκεια τουλάχιστον έως την 31.12.2034. Στην περίπτωση κατά την οποία η διάρκεια δεν ορίζεται ή έχει λήξει πρέπει να οριστεί ή να ανανεωθεί πριν την υποβολή της αίτησηςστήριξης.
4.2.4. Προσκομίζουν ενιαίο πιστοποιητικό δικαστικής φερεγγυότητας.
4.3. Τα υποψήφια συλλογικά σχήματα του αγροτικού συνεταιριστικού δικαίου, ομάδες παραγωγών, οργανώσεις παραγωγών, ΚΟΙΝΣΕΠ, αγροτικοί συνεταιρισμοί και ενώσεις αυτών κατά την ημερομηνία υποβολής αίτησης στήριξης, πρέπει να:
4.3.1. Είναι εγγεγραμμένα και ενήμερα στο οικείο μητρώο εφόσον κάτι τέτοιο προβλέπεται.
4.3.2. Έχουν διακριτή λογιστική διαχείριση στην περίπτωση που το συλλογικό σχήμα υπάγεται στο καθεστώς άλλου νομικού προσώπου.
4.3.3. Εμφανίζουν, τις τρεις προηγούμενες χρήσεις από το έτος υποβολής, α) κερδοφόρο μέσο όρο αποτελεσμάτων προ φόρων και αποσβέσεων και β) μέσο κύκλο εργασιών μεγαλύτερο των 60.000 €. Εξαιρούνται από τη συγκεκριμένη υποχρέωση τα συλλογικά σχήματα τα οποία συστάθηκαν από την 1.1.2022 και μετά.
4.3.4. Είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερα. Στην περίπτωση που το συλλογικό σχήμα υπάγεται στο καθεστώς άλλου νομικού προσώπου, τότε η υποχρέωση αφορά το νομικό πρόσωπο στο οποίο υπάγεται.
4.3.5. Προσκομίζουν ενιαίο πιστοποιητικό δικαστικής φερεγγυότητας. Στην περίπτωση που το συλλογικό σχήμα υπάγεται στο καθεστώς άλλου νομικού προσώπου, τότε η υποχρέωση αφορά το νομικό πρόσωπο στο οποίο υπάγεται.
4.3.6. Έχουν εξουσιοδοτήσει ένα φυσικό πρόσωπο να λειτουργεί ως υπεύθυνος υλοποίησης για τους σκοπούς της Παρέμβασης.
4.4. Για τις γεωργικές εκμεταλλεύσεις των φυσικών προσώπων, κατά την ημερομηνία υποβολής αίτησης στήριξης, ισχύουν τα εξής:
4.4.1. Το σύνολο της γεωργικής εκμετάλλευσης πρέπει να έχει περιληφθεί στην Ενιαία Δήλωση Εκμετάλλευσης του έτους 2024.
4.4.2. Η γεωργική εκμετάλλευση πρέπει να έχει ελάχιστο μέγεθος παραγωγικής δυναμικότητας (εκφρασμένη ως τυπική απόδοση) τα 8.000 €, σύμφωνα με την ανωτέρω Ενιαία Δήλωση Εκμετάλλευσης.
4.4.3. Πληρούν τα κοινοτικά πρότυπα που τις αφορούν με εξαίρεση τις εκμεταλλεύσεις των νέων γεωργών που εγκαθίστανται για πρώτη φορά και λαμβάνουν προθεσμία συμμόρφωσης. Τα ανωτέρω πρέπει να ισχύουν και στη περίπτωση όπου νομικό πρόσωπο κατέχει γεωργική εκμετάλλευση κατά την ημερομηνία υποβολής αίτησης στήριξης.
4.5. Δεν παρέχεται καμία στήριξη, ακόμα και αν πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις, στις ακόλουθες περιπτώσεις:
4.5.1. Σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις των οποίων οι κάτοχοι αιτούνται τη χρηματοδότηση δαπανών για τις οποίες έχουν ήδη ενταχθεί ή/και ενισχυθεί στο πλαίσιο συγχρηματοδοτούμενων δράσεων.
4.5.2. Σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις των οποίων οι κάτοχοι δηλώνουν με πρόθεση ψευδή ή ανακριβή στοιχεία προκειμένου να ενταχθούν στο πρόγραμμα.
4.5.3. Σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις των οποίων οι κάτοχοι δημιουργούν τεχνητά τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για την ένταξη.
4.5.4. Όταν ο αιτούμενος προϋπολογισμός είναι πέραν των εύλογων τιμών της αγοράς.
4.6. Πρόσθετοι όροι επιλεξιμότητας δικαιούχων και εκμεταλλεύσεων θα προσδιοριστούν στην οικεία πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος. - Επιλέξιμες επενδύσεις
5.1. Ανέγερση, επέκταση και εκσυγχρονισμός προσπελάσιμων στεγάστρων. Ενισχύεται αποκλειστικά η ανέγερση, επέκταση και εκσυγχρονισμός:
5.1.1. Θερμοκηπίων και κλειστών θαλάμων καλλιέργειας μανιταριών της ΥΑ 2243/333582/27.11.2020 (Β’ 5432).
5.1.2. Δικτυοκηπίων της ΚΥΑ 2244/333595/9-12-2020 (Β’ 5430)
5.1.3. Εγκαταστάσεων φυτικής παραγωγής τύπου υψηλού ΤΟΛ, ύψους τουλάχιστον 2 μέτρων και ειδικότερα πολλαπλών τοξωτών και πολλαπλών τροποποιημένων τοξωτών με σιδερένιο σκελετό διατομής τουλάχιστον Φ33 και πάχους τουλάχιστον 2 χιλιοστών.
5.2. Κατασκευές και αγορά γης για την εξυπηρέτηση των κατασκευών της ανωτέρω παρ. 5.1 και ιδίως:
5.2.1. Αποθήκες και λοιποί αποθηκευτικοί χώροι.
5.2.2. Εγκαταστάσεις προετοιμασίας προϊόντων για πρώτη πώληση όπως ψυγεία, διαλογητήρια, πλυντήρια κ.α.
5.2.3. Περίφραξη και διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου εφόσον υλοποιούνται για την εξυπηρέτηση επενδύσεων που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο της παρούσας.
5.2.4. Αγορά γης για την εγκατάσταση των επιλέξιμων κατασκευών και μέχρι 10% επί των επιλέξιμων δαπανών.
5.2.5. Προκατασκευασμένοι οικίσκοι φιλοξενίας εργατών συνολικού εμβαδού έως 50 τ.μ. και ανώτατου κόστους έως 300 € ανά τ.μ.
5.2.6. Κάθε είδους ομβροδεξαμενή (πλαστική, τσιμεντένια, μεταλλική κ.λπ.) υπό την προϋπόθεση ότι η πλήρωσή τους γίνεται με όμβρια ύδατα της απορροής των εγκαταστάσεων την εκμετάλλευσης.
5.2.7. Κάθε άλλη κτιριακή υποδομή και κατασκευή που τεκμηριώνεται ως απαραίτητη.
5.3. Αγορά, μεταφορά και εγκατάσταση καινούργιου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού.
Ενισχύονται:
5.3.1. Ο εξοπλισμός ο οποίος ενσωματώνεται στις κατασκευές των παρ. 5.1 και 5.2 όπως, υδροπονικά συστήματα, συστήματα θέρμανσης και ψύξης, συστήματα σκίασης, αυτοματισμοί, φίλτρα, διαχείριση αποβλήτων κ.ά.
5.3.2. Ο εξοπλισμός φυτικής παραγωγής και παραγωγής μανιταριών ο οποίος χρησιμοποιείται αποκλειστικά εντός των κατασκευών των παρ. 5.1 και 5.2, όπως, μηχανήματα προετοιμασίας εδάφους, σποράς, μεταφύτευσης, συλλογής, φυτοπροστασίας, υδρονέφωσης, μικροί γεωργικοί ελκυστήρες (ηλεκτρικοί και συμβατικοί), αισθητήρες κ.λπ.
5.3.3. Οι δαπάνες που σχετίζονται με την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ και μέχρι 30% (αθροιστικά) επί των επιλέξιμων δαπανών υπό την προϋπόθεση ότι καλύπτουν τις ενεργειακές ανάγκες των εγκαταστάσεων των παρ. 5.1 και 5.2.
5.4. Γενικές δαπάνες, στις οποίες περιλαμβάνονται δαπάνες λήψης υπηρεσιών που συνδέονται άμεσα με την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου.
5.5. Δεν είναι επιλέξιμες οι δαπάνες ΦΠΑ, φόρων και τελών, απλής αντικατάστασης, απόκτησης μεταχειρισμένων επενδυτικών αγαθών, εργασιών και υλικών συντηρήσεων, ενοικίασης και συντήρησης εγκαταστάσεων και εξοπλισμού, αγοράς δικαιωμάτων, αγοράς αναλωσίμων, αγοράς εργαλείων, σύνδεσης με δίκτυα, χρηματοοικονομικών εξόδων, οι δαπάνες που δεν δύναται να επαληθευτούν, οι δαπάνες αυτοτιμολόγησης / αυτοπαράδοσης κ.λπ.
5.6. Δεν είναι επιλέξιμες οι επενδύσεις συλλογικών σχημάτων για τις οποίες έχει εγκριθεί ενίσχυση από το οικείο Τομεακό Πρόγραμμα.
5.7. Πρόσθετοι όροι και λεπτομέρειες επιλεξιμότητας των επενδύσεων θα προσδιοριστούν στην οικεία πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος. - Ένταση στήριξης
Όσον αφορά στη στήριξη υπό μορφή επιχορήγησης η ένταση στήριξης ανά επενδυτική δαπάνη, διαμορφώνεται ως ακολούθως:
7.1.Ένταση στήριξης έως 50% για τις ακόλουθες κατηγορίες:
7.1.1. Δαπάνες θερμοκηπίων, δικτυοκηπίων, κλειστών θαλάμων μανιταριών, στεγάστρων φυτικής παραγωγής τύπου υψηλού ΤΟΛ της ανωτέρω παρ. 5.1.3 και συνοδών, ως προς τις ανωτέρω εγκαταστάσεις, κτιριακών εγκαταστάσεων και κατασκευών.
7.1.2. Εξοπλισμός για την εξυπηρέτηση της παραγωγής εντός των ανωτέρω κατασκευών όπως, συστήματα θέρμανσης, δροσισμού, σκίασης, εξαερισμού, λίπανσης, λοιπά μηχανήματα καλλιέργειας, συλλογής, καταστροφής υπολειμμάτων κ.λπ.
7.1.3. Δαπάνες που σχετίζονται με την μείωση χρήσης αρδευτικού νερού, όπως ομβροδεξαμενές που πληρούνται από όμβρια ύδατα απορροής των εγκαστασεων της
εκμετάλλευσης, που ως ποσοστό αντιπροσωπεύουν μέχρι το 20% του προϋπολογισμού του επενδυτικού σχεδίου.
7.1.4. Χώροι διαμονής και εξυπηρέτησης προσωπικού.
7.1.5. Αγορά της απαραίτητης γης για την εγκατάσταση των επιλέξιμων κατασκευών για ποσό που δεν υπερβαίνει το 10% των συνολικών επιλέξιμων δαπανών.
7.1.6. Περίφραξη και διαμόρφωση του χώρου των επενδύσεων.
7.1.7. Θερμικοί και υβριδικοί γεωργικοί ελκυστήρες και παρελκόμενά τους για την εξυπηρέτηση της παραγωγής εντός των επιλέξιμων κατασκευών.
7.1.8. Θερμικά και υβριδικά αυτοκινούμενα οχήματα για την εξυπηρέτηση της παραγωγής εντός των επιλέξιμων κατασκευών.
7.1.9. Δαπάνες που σχετίζονται με την εξοικονόμηση ενέργειας και την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ για την κατανάλωση εντός της εκμετάλλευσης, που ως ποσοστό αντιπροσωπεύουν μέχρι το 30% του προϋπολογισμού του επενδυτικού σχεδίου.
7.1.10. Αγορά και εγκατάσταση Η/Υ και λογισμικού διαχείρισης γεωργικής εκμετάλλευσης, εξοπλισμού επικοινωνιών και γραφείου.
7.1.11. Λοιπές δαπάνες που δεν προσδιορίζονται αλλού.
7.2. Ένταση στήριξης έως 60% για τις ακόλουθες κατηγορίες:
7.2.1. Εξοπλισμός τεχνολογίας αιχμής, όπως ο εξοπλισμός άσκησης γεωργίας ακριβείας εντός των επιλέξιμων κατασκευών. Ο εξοπλισμός που χαρακτηρίζεται ως τεχνολογίας αιχμής θα προσδιορισθεί στην οικεία προκήρυξη πρόσκληση εκδήλωση ενδιαφέροντος.
7.2.2. Συστήματα υδροπονίας / αεροπονίας.
7.2.3. Αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκινούμενα μηχανήματα (ελκυστήρες, μηχανές συλλογής κ.λπ.)
7.3.Επιπλέον των ανωτέρω,
7.3.1. Σε επενδύσεις που υλοποιούνται από γεωργούς νεαρής ηλικίας προβλέπεται προσαύξηση της έντασης στήριξης κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπερβαίνει το 70%.
7.3.2. Για επενδύσεις που υλοποιούνται στα μικρά νησιά του Αιγαίου Πελάγους προβλέπεται προσαύξηση της έντασης στήριξης κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες, υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπερβαίνει το 70%.
7.3.3. Στη Θεσσαλία, στην ΠΕ Έβρου και στον Δήμου Δομοκού προβλέπεται προσαύξηση της έντασης στήριξης κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες υπό την προϋπόθεση ότι η τελική ένταση στήριξης δεν υπερβαίνει το 65%.
7.3.4. Στις ηπειρωτικές περιοχές που συμπεριλαμβάνονται στα Σχέδια Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (περιοχές απολιγνιτοποίησης) προσαυξάνεται η ένταση στήριξης κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες υπό την προϋπόθεση ότι η τελική ένταση στήριξης δεν υπερβαίνει το 65%. - Επιλογή υποψηφίων
11.1. Η υποβολή αίτησης στήριξης δεν δημιουργεί στο Ελληνικό Δημόσιο την υποχρέωση έγκρισής της. Το μέτρο είναι ανταγωνιστικό, δηλαδή κάθε αίτηση βαθμολογείται ύστερα από αξιολόγηση και κατατάσσεται σύμφωνα με τη βαθμολογία της. Στην περίπτωση μη επάρκειας πόρων, εγκρίνονται κατά προτεραιότητα οι αιτήσεις με την υψηλότερη βαθμολογία ενώ οι υπόλοιπες αιτήσεις απορρίπτονται.
11.2. Στα κριτήρια επιλογής (βαθμολόγησης) δύναται να περιλαμβάνονται:
11.2.1. Η ιδιότητα του επαγγελματία γεωργού.
11.2.2. Η συμμετοχή σε συλλογικά σχήματα αγροτών.
11.2.3. Η συνέργεια με την παρέμβαση της πρώτης εγκατάστασης γεωργών νεαρής ηλικίας και της συμπληρωματικής ενίσχυσης για γεωργούς νεαρής ηλικίας.
11.2.4. Η ηλικία εν δυνάμει δικαιούχου, με προτεραιότητα στους νεαρότερους εν δυνάμει δικαιούχους.
11.2.5. Για τα νομικά πρόσωπα η προέλευση των ακαθάριστων εσόδων και η ιδιότητα του κατόχου γεωργικής εκμετάλλευσης.
11.2.6. Η αναλογία ύψους προτεινόμενου επενδυτικού σχεδίου με την τυπική απόδοση υφιστάμενης εκμετάλλευσης.
11.2.7. Η χρηματοοικονομική ικανότητα υποψηφίου.
11.2.8. Η αξιοποίηση εξοπλισμού τεχνολογίας αιχμής (ενδεικτικά, υδροπονία, αεροπονία, αυτοματοποίηση, ψηφιοποίηση, γεωργία ακριβείας).
11.2.9. Φιλοπεριβαλλοντικές επενδύσεις όπως ΑΠΕ, ηλεκτροκίνηση αυτοκινούμενων οχημάτων κ.λπ.
11.2.10. Η παραγωγή προϊόντων με Ευρωπαϊκά σήματα ποιότητας.
11.2.11. Το εκπαιδευτικό επίπεδο και επαγγελματική εμπειρία υποψηφίου ή νόμιμου εκπροσώπου του.
11.2.12. Η κατηγορία περιοχής παρέμβασης. Μεταξύ άλλων, προτεραιότητα δίνεται σε περιοχές που έχουν πληγεί από τις επιπτώσεις των φαινομένων που οφείλονται στην κλιματική αλλαγή, στα νησιά με πληθυσμό έως 3.100 κατοίκους, καθώς επίσης και σε ηπειρωτικές περιοχές που συμπεριλαμβάνονται στα Σχέδια Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, περιοχές απολιγνιτοποίησης (Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, Περιοχή Μεγαλόπολης).