Σάββατο, 12 Οκτωβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΗ ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού και το μέλλον της Ηλείας

Η ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού και το μέλλον της Ηλείας

Tου Κώστα Διαμαντόπουλου* 

Εντός του 2025 ολοκληρώνεται το τμήμα της Ολυμπίας Οδού που θα συνδέει της Πάτρα με τον Πύργο. Δε χρειάζεται να αναλύσουμε τη σημασία ενός τέτοιου έργου ιδιαίτερα στον τομέα της ασφάλειας των μεταφορών.

Αρκεί όμως για να αναπτυχθεί η Ηλεία;

Αρκεί η μείωση του κόστους μεταφοράς (χρηματικού και μη χρηματικού);

Δεν αρκεί. Οι υποδομές και τα δίκτυα μεταφορών αποτελούν αναγκαία, αλλά όχι επαρκής συνθήκη για την ανάπτυξη μιας περιοχής.

Πόσο έτοιμοι είμαστε στην Ηλεία να αξιοποιήσουμε τις ευκαιρίες που θα προκύψουν και ταυτόχρονα να διαχειριστούμε πιθανές απειλές;

O Σουηδός νομπελίστας Gunnar Myrdal στο βιβλίο του “Economic Theory and Under-developed Regions¨ αναφέρει ότι η σύνδεση περιφερειών διαφορετικών επιπέδων ανάπτυξης θα ευνοήσει, τουλάχιστον αρχικά, τις οικονομικά ισχυρότερες περιφέρειες αναπαράγοντας την υφιστάμενη χωρική αλληλεξάρτηση.

Στην Ηλεία και ευρύτερα στη Δυτική Ελλάδα δεν έχει υπάρξει τέτοια συζήτηση.

Σε κυβερνητικό και περιφερειακό επίπεδο υπάρχει ένας αδικαιολόγητος εφησυχασμός.

Είμαστε μια Περιφέρεια

με σχετικά χαμηλό ποσοστό απασχόλησης

με χαμηλό ποσοστό εργαζομένων υψηλής εξειδίκευσης.

που απορροφά μόλις το 1% των τουριστικών εσόδων της χώρας.

που ενώ δεσπόζει ερευνητικά το Πανεπιστήμιο της Πάτρας, ο ιδιωτικός της τομέας ξοδεύει ελάχιστα για έρευνα και καινοτομία.

Είμαστε ένας νομός

με αποδιοργανωμένο ΕΣΥ

με πρωτογενή τομέα που διαρκώς συρρικνώνεται

με χρήσεις γης που χρειάζονται αναθεώρηση

χωρίς επιχειρηματικό πάρκο και περιορισμένη μεταποιητική δραστηριότητα

χωρίς σιδηρόδρομο (πώς μπορούμε να συζητάμε σοβαρά για τουριστική ανάπτυξη ή ακόμα και για εμπορευματικές μεταφορές χωρίς σύγχρονο σιδηρόδρομο;)

χωρίς τριτοβάθμια εκπαίδευση

χωρίς σχέδιο για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων (εξοικονόμηση νερού, μείωση ενεργειακού κόστους)

με σχετικό μικρό αριθμό ξενοδοχειακών κλινών

Η ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού, έστω και “κολοβής” (ο αρχικός σχεδιασμός ήταν να φτάσει μέχρι την Τσακώνα), αποτελεί μια θετική εξέλιξη. Δεν αρκεί όμως.

*Ο Κώστας Διαμαντόπουλος είναι Περιφερειακός Σύμβουλος, πρώην Διοικητής του Γενικού Νοσοκομείου Ηλείας

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

Η ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού και το μέλλον της Ηλείας

Tου Κώστα Διαμαντόπουλου* 

Εντός του 2025 ολοκληρώνεται το τμήμα της Ολυμπίας Οδού που θα συνδέει της Πάτρα με τον Πύργο. Δε χρειάζεται να αναλύσουμε τη σημασία ενός τέτοιου έργου ιδιαίτερα στον τομέα της ασφάλειας των μεταφορών.

Αρκεί όμως για να αναπτυχθεί η Ηλεία;

Αρκεί η μείωση του κόστους μεταφοράς (χρηματικού και μη χρηματικού);

Δεν αρκεί. Οι υποδομές και τα δίκτυα μεταφορών αποτελούν αναγκαία, αλλά όχι επαρκής συνθήκη για την ανάπτυξη μιας περιοχής.

Πόσο έτοιμοι είμαστε στην Ηλεία να αξιοποιήσουμε τις ευκαιρίες που θα προκύψουν και ταυτόχρονα να διαχειριστούμε πιθανές απειλές;

O Σουηδός νομπελίστας Gunnar Myrdal στο βιβλίο του “Economic Theory and Under-developed Regions¨ αναφέρει ότι η σύνδεση περιφερειών διαφορετικών επιπέδων ανάπτυξης θα ευνοήσει, τουλάχιστον αρχικά, τις οικονομικά ισχυρότερες περιφέρειες αναπαράγοντας την υφιστάμενη χωρική αλληλεξάρτηση.

Στην Ηλεία και ευρύτερα στη Δυτική Ελλάδα δεν έχει υπάρξει τέτοια συζήτηση.

Σε κυβερνητικό και περιφερειακό επίπεδο υπάρχει ένας αδικαιολόγητος εφησυχασμός.

Είμαστε μια Περιφέρεια

με σχετικά χαμηλό ποσοστό απασχόλησης

με χαμηλό ποσοστό εργαζομένων υψηλής εξειδίκευσης.

που απορροφά μόλις το 1% των τουριστικών εσόδων της χώρας.

που ενώ δεσπόζει ερευνητικά το Πανεπιστήμιο της Πάτρας, ο ιδιωτικός της τομέας ξοδεύει ελάχιστα για έρευνα και καινοτομία.

Είμαστε ένας νομός

με αποδιοργανωμένο ΕΣΥ

με πρωτογενή τομέα που διαρκώς συρρικνώνεται

με χρήσεις γης που χρειάζονται αναθεώρηση

χωρίς επιχειρηματικό πάρκο και περιορισμένη μεταποιητική δραστηριότητα

χωρίς σιδηρόδρομο (πώς μπορούμε να συζητάμε σοβαρά για τουριστική ανάπτυξη ή ακόμα και για εμπορευματικές μεταφορές χωρίς σύγχρονο σιδηρόδρομο;)

χωρίς τριτοβάθμια εκπαίδευση

χωρίς σχέδιο για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων (εξοικονόμηση νερού, μείωση ενεργειακού κόστους)

με σχετικό μικρό αριθμό ξενοδοχειακών κλινών

Η ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού, έστω και “κολοβής” (ο αρχικός σχεδιασμός ήταν να φτάσει μέχρι την Τσακώνα), αποτελεί μια θετική εξέλιξη. Δεν αρκεί όμως.

*Ο Κώστας Διαμαντόπουλος είναι Περιφερειακός Σύμβουλος, πρώην Διοικητής του Γενικού Νοσοκομείου Ηλείας

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
spot_img
spot_img
spot_img

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ