Δευτέρα, 17 Ιουνίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΝέες ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα κατανάλωσης

Νέες ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα κατανάλωσης

Ακρίβεια

Αύξηση 56,8% στο ελαιόλαδο

Προ των πυλών αυξήσεις σε εμφιαλωμένα νερά, αναψυκτικά και μπύρες

Τι κι αν ο πληθωρισμός δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης, βασικά είδη τροφίμων έχουν πάρει την ανηφόρα καθώς -μέσα στον Μάιο- οι τιμές τους αυξήθηκαν εκ νέου κατά 3,1%.

Πρωταθλητής, σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) αναδεικνύεται το ελαιόλαδο με αύξηση της τάξεως του 56,8%, ενώ αξιοσημείωτη είναι και η αύξηση στα ψάρια που φτάνει το 12,5%.

Παράλληλα, δυσβάστακτα θα είναι και φέτος τα έξοδα της καλοκαιρινής άδειας για τους Έλληνες, καθώς τα πακέτα διακοπών έχουν αυξηθεί τουλάχιστον 10%, όπως και τα αεροπορικά εισιτήρια τα οποία φέτος είναι κατά 7,7% ακριβότερα.

Ενδεικτικά παρατηρούνται τα εξής:

  • 3,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια.
  • 1,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 6,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση
  • 2,2% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 4,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
  • 2,2% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών.
  • 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 5,0% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.
  • 1,1% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Αξιοσημείωτες είναι και οι μεταβολές των αυξήσεων στις βασικές ομάδες αγαθών και υπηρεσιών συγκριτικά με πέρυσι, με τα μεγαλύτερα ποσοστά να σημειώνονται στα τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά και στις μεταφορές.

Το νερό από 0,50 λεπτά θα πάει στα 0,60

Παράλληλα, επιπρόσθετη επιβάρυνση στους καταναλωτές και «καπέλο» στις τιμές των εμφιαλωμένων νερών, των αναψυκτικών και των μπυρών φέρνει η εισαγωγή του Συστήματος Επιστροφής Εγγυοδοσίας (Deposit Return System – DRS) στην Ελλάδα από την 1η Ιουλίου.

Λόγω αύξησης της τιμής των πλαστικών, αλουμινένιων και γυάλινων μπουκαλιών οι τιμές υπολογίζεται ότι θα είναι κατά 10 με 15 λεπτά του ευρώ υψηλότερες από τις σημερινές.

Σύμφωνα με το ΦΕΚ που δημοσιεύτηκε προ διμήνου, η εφαρμογή του DRS θα αφορά στις ακόλουθες συσκευασίες μιας χρήσης: αλουμίνιο έως 1 λίτρο, γυαλί έως 1,3 λίτρα, και πλαστικό έως 3 λίτρα. Οι συγκεκριμένες συσκευασίες χρησιμοποιούνται για προϊόντα όπως μπύρα, κρασί, νερό, αναψυκτικά, χυμούς, στιγμιαία ποτά και γάλα.

Τι πιστεύουν οι καταναλωτές

Οι καταναλωτές είναι µεν θετικοί στην προοπτική εφαρµογής του DRS, όπως έχουν αποδείξει σχετικές έρευνες, αλλά πιστεύουν ότι «η δοµή του ισχύοντος συστήµατος δεν βοηθά». Σύµφωνα µε έρευνα που πραγµατοποιήθηκε για λογαριασµό της Συντονιστικής Επιτροπής Παραγωγών και Σούπερ Μάρκετ σε συνεργασία µε την εταιρεία συµβούλων Νetrino και την Εrnst & Young Ελλάδος, κατά το 70% οι καταναλωτές διατίθενται να επιστρέφουν τις συσκευασίες και να εισπράττουν το εγγυοδοτικό αντίτιµο, ενώ κατά το 21% απαντούν ότι το ενδιαφέρον τους συναρτάται µε το ύψος του επιστρεφόµενου ποσού. Αντίστοιχα στην πλειονότητά τους (68%) θεωρούν ως βολικότερο σηµείο επιστροφής των συσκευασιών τα σούπερ µάρκετ, κατά το 20% σχετικά προτιµούν τους δηµόσιους χώρους, τις πλατείες και τα πάρκα και κατά το 7% τα περίπτερα και τα µίνι-µάρκετ.

Πώς θα λειτουργήσει και οι ποσοτικοί στόχοι

Πρακτικά οι καταναλωτές θα πρέπει να επιστρέφουν τα ανακυκλώσιμα αλλιώς θα επιβαρύνονται με το επιπλέον «καπέλο» του 20%. Το ποσό αυτό θα έχει πληρωθεί προκαταβολικά, δημιουργώντας έτσι μια επιπλέον οικονομική επιβάρυνση.

Η ρύθμιση προβλέπει την επιστροφή των χρημάτων μέσω voucher. Πιο συγκεκριμένα, οι καταναλωτές που θα επιστρέφουν τις άδειες συσκευασίες στο κατάστημα θα λαμβάνουν ένα «κουπόνι» ως ανταμοιβή.

Οι ποσοτικοί στόχοι για την ανάκτηση και ανακύκλωση των συσκευασιών, που θέτει στη χώρα µας η ΕΕ και έχουν ενσωµατωθεί στην ελληνική νοµοθεσία, είναι σαφείς και φιλόδοξοι: Ως το 2025 οφείλουµε να ανακυκλώνουµε αποκλειστικά µέσω του συστήµατος Επιστροφής Εγγύησης Συσκευασιών τουλάχιστον το 77% του πλαστικού, το 50% του αλουµινίου και το 70% του γυαλιού που διατίθενται στην κατανάλωση ως συσκευασίες προϊόντων. Το αργότερο ως το τέλος του 2029 οι ποσότητες των ανακυκλούµενων υλικών συσκευασιών, οι οποίες θα υπολογίζονται κατά το βάρος τους, πρέπει κατ’ ελάχιστον να αναλογούν στο 90% της συνολικής εισαγωγής στην εγχώρια ζήτηση του πλαστικού και αντίστοιχα στο 60% του αλουµινίου και στο 75% του γυαλιού.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
spot_img
spot_img
spot_img

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ