Ανέθεσε σε σύμβουλο την σύνταξη μελέτης ανάλυσης κόστους οφέλους για το έργο ο ΟΣΕ
Όπως έχει αναδείξει η «ΠΡΩΤΗ» μέσα από τα συνεχή ρεπορτάζ της, ο ΟΣΕ έχει πάρει απόφαση να λειτουργήσει ξανά το τρένο Κάτω Αχαΐα-Πύργος με την υπάρχουσα μετρική γραμμή. Τελευταία εξέλιξη στο «παζλ» ήταν η ανάθεση υπηρεσιών Συμβούλου για την υποβοήθηση του ΟΣΕ στην σύνταξη μελέτης ανάλυσης κόστους οφέλους για το έργο «Α΄ Φάση Αναβάθμισης του Προαστιακού Σιδηρόδρομου Μεταξύ ΣΣ Κάτω Αχαΐας και ΣΣ Πύργου» προχώρησε ο ΟΣΕ, σύμφωνα με απόφαση που δημοσιεύθηκε στη Διαύγεια.
Το έργο ανέλαβε η «ΙΑΠΕΤΟΣ Α.Ε. ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ», έναντι του ποσού των 28.500,00 ΕΥΡΩ χωρίς Φ.Π.Α., ενώ ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου ορίζεται στους 2 μήνες.
Όπως αναφέρεται στην σχετική απόφαση: «Το έργο της Σιδηροδρομικής Γραμμής Κάτω Αχαΐα – Πύργος, αποτελεί μέρος του συνολικότερου έργου σιδηροδρομικής διασύνδεσης μεταξύ της Πάτρας και του Πύργου και είναι συνέχεια της διασύνδεσης που πραγματοποιήθηκε σε πρώτη φάση μεταξύ της Πάτρας και της Κάτω Αχαΐας. Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 48 εκατ.€ και συνολικού μήκους 77 χιλιομέτρων περιλαμβάνει την ανακαίνιση και αναβάθμιση της υπάρχουσας γραμμής που είναι ανενεργή μέχρι και τον Πύργο, ενώ περιλαμβάνεται σε αυτό η ανακαίνιση των επτά σταθμών από την Κάτω Αχαΐα μέχρι τον Πύργο. Στο πλαίσιο του Έργου θα υλοποιηθεί ανακαίνιση της υποδομής, επιδομής και θα γίνει αντικατάσταση στρωτήρων, ενώ πρόσθετα θα τοποθετηθούν αυτόματα συστήματα ισόπεδων διαβάσεων και πλέον η διάρκεια της διαδρομής θα είναι μία ώρα. Σημειώνεται ότι αυτό αποτελεί την Α’ Φάση του έργου κανονικοποίησης της γραμμής Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα η οποία είναι στο αναλυτικό δίκτυο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφοράς. Για το εν λόγω τμήμα έχουν γίνει οριστικές μελέτες κανονικοποίησης της γραμμής από την ΕΡΓΟΣΕ οι οποίες εν μέρει θα ληφθούν υπόψη στον σχεδιασμό».
Χρηματοδότηση
Το άκρως ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από την ίδια απόφαση είναι πως «η χρηματοδότηση του Έργου από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος μέσω πόρων του ΕΣΠΑ είναι εξασφαλισμένη, καθώς το έργο αποτελεί προτεραιότητα τόσο για την Περιφέρεια, όσο και για τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος ο οποίος έχει αναλάβει να εξασφαλίσει τους απαιτούμενους πόρους για το σχεδιασμό και την ωρίμανση του». Δηλαδή, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας όχι μόνο έχει γνώση, αλλά υποστηρίζει και χρηματοδοτικά την επιλογή του ΟΣΕ να λειτουργήσει το τρένο στην Ηλεία με απαρχαιωμένες γραμμές.
Το σκεπτικό
Στην απόφαση αναφέρονται επίσης τα εξής: «Έχουν ήδη εκπονηθεί από τον ΟΣΕ οριστικές μελέτες έργων υποδομής για την σιδηροδρομική γραμμή από την Πάτρα έως τον Πύργο και την Αρχαία Ολυμπία. Το έργο εντάσσεται στο συνολικό σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών της χώρας. Το τμήμα του Έργου από την Κάτω Αχαΐα έως τον Πύργο θα αποτελέσει μελλοντική προέκταση του Προαστιακού Πάτρας και θα εξασφαλίσει την επανασύνδεση της πρωτεύουσας της Ηλείας με την Πάτρα αλλά και την Αθήνα. Η αναγκαιότητα της υλοποίησης του έργου είναι πολύ σημαντική για τις υποδομές της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και για τον ΟΣΕ καθώς το έργο θα διασυνδέει σημαντικά λιμάνια κρουαζιέρας (Κατάκολο), θα εξυπηρετήσει ξενοδοχειακές επιχειρήσεις σε Αχαΐα και Ηλεία αυξάνοντας την προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν της περιοχής επιρροής του έργου, θα εξυπηρετήσει τις εμπορευματικές μεταφορές και θα διασυνδέσει τις δυο μεγάλες πρωτεύουσες των Περιφερειακών Ενοτήτων Αχαΐας και Ηλείας στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος.
Πιο συγκεκριμένα η μελέτη ΑΚΟ θα πρέπει να αναλύει όλες τις πτυχές του έργου, το περιβάλλον του (εσωτερικό και εξωτερικό) για την περιοχή επιρροής, την υφιστάμενη κατάσταση υποδομών, τη σκοπιμότητα και την προτεινόμενη λύση από πλευράς κόστους των τεχνικών -κατασκευαστικών ενεργειών, τον τρόπο χρηματοδότησης για την κατασκευή του.
Επίσης θα αναλύει τις επιδράσεις του έργου σε κοινωνικό / οικονομικό / περιβαλλοντικό επίπεδο σε όλη την περιοχή επιρροής, θα αποτυπώνει την αξιολόγηση του σεναρίου κατασκευής, θα προβλέπει έσοδα του έργου με βάση εκτιμήσεις χρήσης της σιδηροδρομικής γραμμής σε βάθος χρόνου όπως απαιτείται από τις οδηγίες της Ε.Ε. και θα αναλύει τη διασύνδεσή του με οδικούς άξονες και λοιπά σιδηροδρομικά δίκτυα και προβλεπόμενα έργα.
Θα περιλαμβάνει ακόμα την πλήρη χρηματοοικονομική ανάλυση και θα καταδεικνύει τη βιωσιμότητα του έργου αναλύοντας το λόγο κόστους / οφέλους με βάση και την κοινωνικοοικονομική ανάλυση που θα περιλαμβάνεται στη μελέτη.
Τέλος η μελέτη ΑΚΟ θα περιλαμβάνει σενάριο ανάλυσης ευαισθησίας, ανάλυση των επιπτώσεων του έργου και αναφορά στις περιβαλλοντικές πτυχές του, πλήρη οικονομική και κοινωνική ανάλυση των ωφελειών του έργου σε σχέση με το κόστος του».
Μ. Δημητρόπουλος