Πρόγραμμα Erasmus+ «Πρακτική στην Ευρώπη της βιοκλιματικής ανάπτυξης»
Με απόλυτη επιτυχία υλοποιήθηκε η πρώτη κινητικότητα (2 ροών από 26/04/2025 έως 11/05/2025 στην Πορτογαλία, και συγκεκριμένα στην πόλη Braga
Οι μαθητές/ριεςασκήθηκαν για 2 εβδομάδες σε επιχειρήσεις σχετικές με την ειδικότητά τους, ενώ τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι μετακινήσεις και όλη η φιλοσοφία της παραμονής είχαν ενσωματωμένα στοιχεία και πρακτικές που είναι απολύτως φιλικά με το περιβάλλον και έχουν τα χαρακτηριστικά της βιοκλιματικής λειτουργίας και ανάπτυξης .
Αναλυτικότερα οι μαθητές/ριες υλοποίησαν την πρακτική τους στις επιχειρήσεις:
AlexandraIsabelLoboCoutinhoGonçalvesCamposUnipessoal με αντικείμενο την παραγωγή με υδροπονία cranberriesandraspberries
Hortimilk, SociedadeAgricola με αντικείμενο την παραγωγή βιολογικών λαχανικών σε θερμοκηπιακές εγκαταστάσεις
RollingTransition, Lda σε πάρκο νανοτεχνολογίας με αντικείμενο καινοτόμες πράσινες τεχνολογίες.
GrupoAktivSport (PicotoPark) με αντικείμενο υπαίθριες υπηρεσίες δραστηριοτήτων άσκηση και ψυχαγωγίας με απόλυτο σεβασμό και ενσωμάτωση στο φυσικό περιβάλλον.
Aplicaproposta Lda. (Bragamob) με αντικείμενο υπηρεσίες Ευρωπαϊκών προγραμμάτων
Bogalha με αντικείμενο συνδυασμένες υπηρεσίες προνηπιακής ηλικίας και οίκου ευγηρίας, μια τάση που κερδίζει συνεχώς έδαφος στην Ευρώπη φέρνοντας σε άμεση επαφή τις δυο αυτές ηλικίες.
¨Όλες οι εταιρίες ακολουθούν πράσινα πρότυπα στο σύνολο των δραστηριοτήτων τους και με αυτά ήρθαν σε άμεση επαφή κατά την πρακτική τους και την καθημερινότητά τους οι μαθητές/ριες του σχολείου.
Πέρα από την πρακτική και η τα υπόλοιπα στοιχεία τους προγράμματος στόχευαν στην άμεση επαφή με τις πρακτικές τής βιώσιμης ανάπτυξης καθώς:
Η διαμονή έγινε σε επιλεγμένο Ξενοδοχείο με Πιστοποίηση βιωσιμότητας.
Η πόλη της Μπράγκα εφαρμόζει με απόλυτη επιτυχία σύστημα ανακύκλωσης για όλα τα υλικά που ανακυκλώνονται, στην πηγή με ειδικά διαμορφωμένους κάδους προσαρμοσμένους στην αισθητική της κάθε περιοχής ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι η ανακύκλωση επεκτείνεται ακόμη και στα αποτσίγαρα.
Η πόλη της Μπράγκα αποτελεί ένα ανοιχτό εργαστήρι αρχιτεκτονικής τοπίου με δεκάδες καλαίσθητα και άριστα διατηρημένα πάρκα εκπληκτικής ομορφιάς χωρίς ίχνος σκουπιδιών και με απόλυτο σεβασμό στους κατοίκους.
Σε όλη την πόλη κυκλικοί κόμβοι και υπόγειες διασταυρώσεις μειώνουν τις καθυστερήσεις και την μόλυνση του περιβάλλοντος από τα καυσαέρια ταυτόχρονα εφαρμόζεται σύστημα παρακολούθησης και ρύθμισης της κυκλοφορίας ώστε να υπάρχει σταθερή ροή και να αποφεύγονται τα συχνά σταματήματα που αυξάνουν τους ρύπους.
Έξυπνες διαβάσεις, συστήματα πρόσβασης ΑΜΕΑ σε όλους τους χώρους, ηλεκτρικά λεωφορεία και πάρα πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, χώροι άθλησης , χώροι διασκέδασης και αναψυχής για μικρά παιδιά και ηλικιωμένους αναδεικνύουν την πόλη σε πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης και καταδεικνύουν τον σεβασμό του Δήμου και του Κράτους προς τους πολίτες, με αντίστοιχη ανταπόδοση από τους πολίτες οι οποίοι κρατούν όλους αυτούς τους χώρους πεντακάθαρους και περιποιημένους.
Πέρα από την πρακτική μαθητές και εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν τη Λισαβώνα , το Πόρτο , την Κοϊμπρα (πρώτη πρωτεύουσα της Πορτογαλίας και ένα από τα αρχαιότερα Πανεπιστήμια του Κόσμου) και όλα τα αξιοθέατα της Μπράγκα.
Στην πρώτη κινητικότητά έλαβαν μέρος 20 μαθητές/ριες (για 16 ημέρες) και 8 συνοδοί καθηγητές (4 ανά εβδομάδα) και αφορούσε τους τομείς Γεωπονίας Τροφίμων και Περιβάλλοντος και Οικονομάς Διοίκησης.
Τα αποτελέσματα αυτών των κινητικοτήτων θα διαχυθούν στην ευρύτερη περιοχή του νομού μας αλλά και πανελλαδικά, με σκοπό την ευαισθητοποίηση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου πληθυσμού για το σοβαρό πρόβλημα που αφορά το περιβάλλον και τα προβλήματα που δημιουργεί η ανθρώπινη παρέμβαση σε αυτό.
Ο διευθυντής του σχολείου και συντονιστής τους προγράμματος κος Κωνσταντούλας δήλωσε:«Το Πρότυπο ΕΠΑ.Λ. (2ο ΕΠΑ.Λ. Αμαλιάδας) είχε και έχει πάντα σαν στόχο όλες οι δραστηριότητες και ειδικότερα τα Ευρωπαϊκά προγράμματα να αφορούν αποκλειστικά μαθητές/ριες και να συμμετέχουν ισότιμα μαθητές/ριες με λιγότερες ευκαιρίες καθώς και να καλύπτει γεωγραφικά όλες τις περιοχές από όπου προέρχονται οι μαθητές/ριες του. Επίσης στοχεύει τα προγράμματα να έχουν το μεγαλύτερο θετικό αντίκτυπο για τους συμμετέχοντες, αποφεύγοντάς «τουριστικές νοοτροπίες» ή προγράμματα για το θεαθήναι.
Η επιλογή των χωρών και των πόλεων υποδοχής γίνεται πάντα με γνώμονα τα χαρακτηριστικά που προσομοιάζουν με την περιοχή μας ώστε να υπάρχει η μέγιστη δυνατή ανταλλαγή και εφαρμογή καλών πρακτικών υλοποιήσιμων από τους μαθητές μας μετά την επιστροφή τους αλλά και στον επαγγελματικό τους βίο στη συνέχεια.
Φυσικά δεν έχει υπάρξει η παραμικρή οικονομική επιβάρυνση για τους συμμετέχοντες ενώ παράλληλα εφαρμόζονται αυστηρά πρότυπα στις μετακινήσεις και τη διαμονή με πρωταρχικό στόχο πάντα την υγεία και την ασφάλεια των συμμετεχόντων.
Η συγκεκριμένη κινητικότητα έδωσε την ευκαιρία σε μαθητές και εκπαιδευτικούς να δουν πως μια χώρα με πολλά παρόμοια χαρακτηριστικά με τη χώρα μας, αξιοποιεί πόρους και κονδύλια προς όφελος των πολιτών της και πως μία πόλη δημιουργεί το βιώσιμο αύριο
Ελπίζω και εύχομαι όλοι οι συμμετέχοντες να μεταφέρουν αυτές τις πρακτικές της βιώσιμης ανάπτυξης που συνάντησαν στην Μπράγκα και στον τόπο μας.»
Για το πρόγραμμα και την εμπειρίας του οι μαθητές, μαθήτριες και εκπαιδευτικοί του σχολείου δήλωσαν:
Κατερίνα Γιαννοπούλου (Τομέας Γεωπονίας)

«Το ταξίδι στην Μπράγκα μέσω του προγράμματος Erasmus ήταν μία από τις σημαντικότερες και πιο ξεχωριστές εμπειρίες της ζωής μου. Είχα την ευκαιρία να γνωρίσω νέους ανθρώπους και να διευρύνω τους ορίζοντές μου τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Μέσα από αυτή την εμπειρία απέκτησα νέες γνώσεις πάνω στον τομέα μου, συνεργάστηκα με άλλους συμμετέχοντες και γνώρισα καλύτερα τον πολιτισμό της περιοχής. Τα αξιοθέατα που επισκεφθήκαμε, όπως το SanctuaryofOurLadyofSameiro και το LakeoftheGoodJesusPark, αλλά και η επίσκεψη στην Λισαβόνα και στο Πόρτο θα μείνουν για πάντα χαραγμένα στη μνήμη μου. Αν και υπήρχαν κάποιες δυσκολίες λόγω της γλώσσας, η συνολική εμπειρία ήταν εξαιρετική και η συνεργασία στην πρακτική μας ήταν πολύ καλή. Αν μου δινόταν ξανά η ευκαιρία να συμμετάσχω σε κάτι παρόμοιο, θα το έκανα χωρίς δεύτερη σκέψη. Το Erasmus με βοήθησε να εξελιχθώ, να ωριμάσω και να αποκτήσω εμπιστοσύνη στον εαυτό μου».
Μαριλένα Νικολοπούλου (Τομέας Γεωπονίας)

«Το ταξίδι στην Braga μέσω του ERASMUS ήταν μια από τις πιο αξέχαστες εμπειρίες μου. Είχα την ευκαιρία να γνωρίσω ανθρώπους από άλλες χώρες, να ανταλλάξουμε ιδέες και να συνεργαστούμε σε ένα νέο εργασιακό περιβάλλον. Επισκέφτηκα ιστορικά και θρησκευτικά σημεία όπως το SanctuaryofourLadyofSameiro και το BomJesus, που με εντυπωσίασαν βαθιά. Η πρακτική κύλησε ομαλά, με εξαίρεση μια δυσκολία στη συνεννόηση λόγω γλώσσας. Παρ’ όλα αυτά, η συνεργασία με την ομάδα ήταν εξαιρετική και εποικοδομητική. Το πρόγραμμα με βοήθησε να διευρύνω τους ορίζοντές μου, να βγω από τη ζώνη άνεσής μου και να εξελιχθώ τόσο προσωπικά όσο και επαγγελματικά καθώς έκανα πράγματα που δεν είχα κάνει στην Ελλάδα. Αν είχα την ευκαιρία, θα το ξανάκανα χωρίς δισταγμό».
Σπηλιοπούλου Σωτηρία (Τομέας Οικονομίας Διοίκησης)

«Κατά τη διάρκεια του 15ημερου προγράμματος μας στην Πορτογαλία, είχαμε την ευκαιρία να εργαστούμε σε ένα πρότζεκτ που αφορούσε το μάρκετινγκ, συνδυάζοντας επαγγελματική εμπειρία με ταξιδιωτικές εξερευνήσεις. Επισκεφθήκαμε δύο από τις πιο όμορφες και ζωντανές πόλεις της χώρας, το Πόρτο και τη Λισαβόνα. Στο Πόρτο, μαγευτήκαμε από την παραδοσιακή αρχιτεκτονική και το ιστορικό του κέντρο, ενώ στη Λισαβόνα εξερευνήσαμε τη σύγχρονη πλευρά του μάρκετινγκ, συμμετέχοντας σε παρουσιάσεις και εργαστήρια. Ήταν ένα ταξίδι γεμάτο έμπνευση, γνώση και αξέχαστες εμπειρίες».
Παναγιωτάρα Έφη (Τομέας Οικονομίας Διοίκησης)

«Το ταξίδι μας στην Πορτογαλία ήταν μια μοναδική εμπειρία που συνδύαζε εξερεύνηση και μάθηση. Επισκεφθήκαμε όμορφες πόλεις όπως το Πόρτο, η Μπράγκα και η Λισαβόνα, με ξεχωριστή ομορφιά η καθεμία. Το πρόγραμμα Erasmus στο οποίο συμμετείχαμε ήταν αρκετά οργανωμένο και ουσιαστικό.
Μείναμε για 15 μέρες και εργαστήκαμε στον τομέα της οικονομίας. Η κύρια δραστηριότητά μας ήταν η καταγραφή επαγγελματικών καρτών σε Excel.Αναπτύξαμε δεξιότητες στην οργάνωση και επεξεργασία δεδομένων.Το πρόγραμμα μας έδωσε γνώσεις και εμπειρίες πολύτιμες για το μέλλον».
Κωνσταντόπουλος Αλέξανδρος (Τομέας Οικονομίας Διοίκησης)

«Το ταξίδι μας στην Πορτογαλία ήταν κάτι διαφορετικό και μαγικό.Η εμπειρία μας από το ταξίδι ήταν μοναδική.Επισκεφθήκαμε το Πόρτο, την Λισσαβόνα και την Μπράγκα. Ακόμη σε αυτά τα μέρη γνωρίσαμε πολλά πράγματα είδαμε διάφορα εντυπωσιακά αξιοθέατα τα οποία είχαν το καθένα κάτι διαφορετικό.Τέλος η συνολική εμπειρία ήταν κάτι καινούργιο για εμάς διότι μας πρόσφερε γνώσεις αλλά και μας έδωσε την ευκαιρία να επισκεφθούμε εντυπωσιακά μέρη!!».
Παντιώρα Δήμητρα (Εκπαιδευτικός Γεωπόνος)

«Με ιδιαίτερο ενθουσιασμό και δημιουργική διάθεση συμμετείχαμε στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ «Πρακτική στην Ευρώπη της βιοκλιματικής ανάπτυξης», ζώντας μια μοναδική εμπειρία 10 ημερών στην πόλη Μπράγκα της Πορτογαλίας. Μέσα από επισκέψεις, ήρθαμε σε επαφή με καινοτόμες πρακτικές που συνδυάζουν την τεχνολογία με τον σεβασμό στο περιβάλλον. Γνωρίσαμε από κοντά καινοτόμες πρακτικές που εφαρμόζονται στην Πορτογαλία και εμπλουτίσαμε τις γνώσεις μας μέσα από συνεργασία με νέους και εκπαιδευτικούς από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες. Παράλληλα, είχαμε την ευκαιρία να εξερευνήσουμε την πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής, να ανταλλάξουμε ιδέες, να χτίσουμε φιλίες και να επιστρέψουμε γεμάτοι έμπνευση και νέες προοπτικές για το μέλλον. Επιστρέψαμε γεμάτοι έμπνευση, νέες δεξιότητες και βαθιά επίγνωση της σημασίας της βιωσιμότητας για το μέλλον του πλανήτη».
Σταματίου Μαρία (Εκπαιδευτικός Οικονομολόγος)

«Μαθητές του τομέα Οικονομίας του Πρότυπου ΕΠΑ.Λ. Αμαλιάδας συμμετείχαν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ με τίτλο «Πρακτική στην Ευρώπη της βιοκλιματικής ανάπτυξης». Η κινητικότητα πραγματοποιήθηκε στην πόλη Braga της Πορτογαλίας, όπου οι μαθητές εργάστηκαν για δύο εβδομάδες σε τοπικές επιχειρήσεις, αποκομίζοντας πολύτιμες εμπειρίες επαγγελματικής κατάρτισης και διεθνούς συνεργασίας.
Παράλληλα, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν έναν διαφορετικό πολιτισμό και μια κουλτούρα που δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην πράσινη ανάπτυξη και τη βιώσιμη επιχειρηματικότητα. Η εμπειρία αυτή συνέβαλε καθοριστικά στην ευρύτερη προσωπική και επαγγελματική τους εξέλιξη, ενισχύοντας την περιβαλλοντική τους συνείδηση και το ευρωπαϊκό τους πνεύμα».