Το Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, με τη συνεργασία του Δήμου Ανδραβίδας-Κυλλήνης, της Διεύθυνσης Α/θμιας Εκπαίδευσης Ηλείας και του Ομίλου Φίλων Δημοτικής Βιβλιοθήκης Λεχαινών, διοργανώνει το «2ο Θερινό Σχολείο Προφορικής και Δημόσιας Ιστορίας», που θα πραγματοποιηθεί στα Λεχαινά από τις 27 έως τις 30 Ιουνίου 2025 στην αίθουσα εκδηλώσεων των πρώην εγκαταστάσεων του ΑΣΟ.
Η φετινή διοργάνωση θα είναι εστιασμένη στο θέμα: «Αρχειακή τεκμηρίωση, εκπαιδευτική καινοτομία και ψηφιακά μέσα».
Στόχος του Θερινού Σχολείου είναι να εισάγει τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες στις θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις της προφορικής και δημόσιας ιστορίας, εστιάζοντας φέτος στη δυναμική συνάντηση αρχειακής τεκμηρίωσης, εκπαιδευτικής καινοτομίας και ψηφιακών μέσων. Μέσα από βιωματικά εργαστήρια και παρουσιάσεις καλών πρακτικών, το Σχολείο επιδιώκει να ενδυναμώσει την κατανόηση της ιστορικής μνήμης ως ζωντανού και συμμετοχικού πεδίου, ενισχύοντας παράλληλα τις δεξιότητες των εκπαιδευτικών, φοιτητών/φοιτητριών και ερευνητών/ερευνητριών στη χρήση σύγχρονων εργαλείων τεκμηρίωσης, έρευνας και αφήγησης.
Η συμμετοχή στο θερινό σχολείο είναι δωρεάν και θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΘΕΡΙΝΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Παρασκευή 27 Ιουνίου
Άφιξη και Εισαγωγή στην Δημόσια και Προφορική Ιστορία
17:30–18:00 Εγγραφές – Υποδοχή
18:00–18:30 Χαιρετισμοί – Παρουσίαση του προγράμματος και των στόχων του Θερινού Σχολείου
18:30-19:00 Δημόσια Ιστορία και Ιστορική Εκπαίδευση
Έλλη Λεμονίδου, Καθηγήτρια Παν. Πατρών
19:00-19:30 Προφορική Ιστορία: θεωρητικές και μεθοδολογικές προκλήσεις
Αλεξάνδρα Σιώτου, Διδακτόρισσα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Παν. Θεσσαλίας
19:30-20:00 Εισαγωγή στην Ψηφιακή Δημόσια Ιστορία
Χρήστος Χρυσανθόπουλος, Μεταδιδακτορικός Ερευνητής Παν. Δυτικής Αττικής – Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών
Σάββατο 28 Ιουνίου
Μεθοδολογικές και επιστημολογικές διαστάσεις της Έρευνας στην Εκπαίδευση Ι
Ενότητα 1: Εν εξελίξει έρευνες
09:30-12:00 Παρουσιάσεις υποψηφίων διδακτόρων Τμ. Ιστορίας-Αρχαιολογίας / ΤΕΕΑΠΗ Πανεπιστημίου Πατρών
Διάλλειμα
Ενότητα 2: Τεχνητή Νοημοσύνη και Εκπαιδευτική Έρευνα: παιδαγωγικές, ερευνητικές και ηθικές διαστάσεις
Βασίλης Κόμης, Καθηγητής Παν. Πατρών
Γιώργος Παναγιωτόπουλος, Καθηγητής Παν. Πατρών
Δρ Ανδρέας Καρατζάς, Διευθυντής Α/θμιαςΕκπ/σης Ηλείας
12:30-13:30 (στρογγυλό τραπέζι σε ολομέλεια)
Ενότητα 3: Το ερευνητικό έργο Compare (ΕΛΙΔΕΚ) – 1η συνάντηση εργασίας
13:30-15:00 (παράλληλη συνεδρία)
Συνεδρία εργασίας με τα μέλη της επιστημονικής ομάδας Compare
Κυριακή 29 Ιουνίου
Μεθοδολογικές και επιστημολογικές διαστάσεις της Έρευνας στην Εκπαίδευση ΙΙ
Ενότητα 1: Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας
10:00-11:30 Ποιοτική ανάλυση δεδομένων με NVIVO
Αγγελική Τζαβάρα, ΕΔΙΠ Πανεπιστήμιο Πατρών
Τεχνικές συγγραφής ερευνητικού άρθρου
Κώστας Λαβίδας, Επίκουρος Καθηγητής Παν. Πατρών
Ζωή Καρανικόλα, ΕΔΙΠ Παν. Πατρών
Διάλλειμα
Ενότητα 2: Πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και Τεχνητή Νοημοσύνη
(διάχυση του έργου Augmentor)
12:00-13:30 Αναπτύσσοντας ψηφιακά μαθήματα στο Moodle
Ανδρομάχη Φιλιππίδη & Αναστασία Μισιρλή, ΕΔΙΠ Παν. Πατρών
Ενσωμάτωση ΤΝ σε πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (η περίπτωση του Moodle)
Αναστασία Μισιρλή& Ανδρομάχη Φιλιππίδη, ΕΔΙΠ Παν. Πατρών
Δευτέρα 30 Ιουνίου
Ιστορικά Αρχεία και Νέες Τεχνολογίες
10:00-11:00 Ιστορικά Αρχεία: Διαχείριση και Έρευνα
Γιάννης Στογιαννίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής Παν. Δυτικής Αττικής
11:00-11:30 Η εξέλιξη της γλώσσας: εξαγωγή πληροφορίας από τα ΓΑΚ
Γάκης Παναγιώτης, Επίκουρος Καθηγητής Παν. Πελοποννήσου
Τσαλίδης Χρήστος, Δρ Πληροφορικής
Σταμούλη Αλεξία-Φωτεινή, ΕΔΙΠ Παν. Πατρών
Σγολομπή Ισμήνη, MSc Γλωσσολογίας
11.30-12.00 Ιστορική έρευνα και τεκμηρίωση: μια μελέτη περίπτωσης στα ΓΑΚ Αχαΐας
ΑνδριανήΜελίστα, ΠΕ Αρχειονόμος, Προϊσταμένη Γενικά Αρχεία Κράτους-Τμήμα Αχαΐας
Ειρήνη Πογιαντζή, ΤΕ Ταξινόμος, Γενικά Αρχεία Κράτους-Τμήμα Αχαΐας
Διάλλειμα
12:30-13:30 Πληθοποριστικά ψηφιακά έργα για την τοπική ιστορία και το τοπικό πολιτιστικό απόθεμα
Σπυριδούλα Πυρπύλη, ΕΔΙΠ Παν. Πατρών
13:30-14:00 Απολογισμός – κλείσιμο εργασιών θερινού σχολείου