Για την σύνδεση της Αμαλιάδας με τον νέο αυτοκινητόδρομο Πατρών-Πύργου
*Είσοδος από το Γεράκι για τα ΙΧ και από το Ρουπάκι για τα φορτηγά προς το παρόν
*Πιέσεις για την χρηματοδότηση των απαλλοτριώσεων προκειμένου να προχωρήσει το έργο της Περιφερειακής Οδού
Του Μιχάλη Δημητρόπουλου
[email protected]
Προσωρινή λύση για είσοδο στην Αμαλιάδα και έξοδο προς τον νέο αυτοκινητόδρομο Πατρών-Πύργου, καθώς και πίεση προς την κυβέρνηση για χρηματοδότηση των απαλλοτριώσεων του Περιφερειακό δρόμου της πόλης αποφασίστηκε στην χθεσινή πολύωρη σύσκεψη που διοργανώθηκε από τον Δήμο Ήλιδας στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου στον συνεδριακό Κέντρο της Σοχιάς.
Συγκεκριμένα, η προσωρινή λύση που προκρίνεται είναι τα ΙΧ αυτοκίνητα να εισέρχονται από τον κόμβο της Αμαλιάδας στο Γεράκι, να κατεβαίνουν την οδό Πύρρωνος, να στρίβουν στην οδό Οινομάου και στη συνέχεια μέσω της Σοχιάς να φτάνουν στο κέντρο της πόλης, ή από την οδό Οινομάου να καταλήγουν στην οδό Ευαγγελίστριας και από εκεί στην Αντωνίου Πετραλιά. Για τα ΙΧ αυτοκίνητα που θα θέλουν να μπουν στον αυτοκινητόδρομο η πορεία είναι, είτε μέσω της οδού Καλαβρύτων, είτε της οδού Δαλιάνη.
Σε ότι αφορά τα βαρέως τύπου οχήματα (φορτηγά κ.α.), η είσοδος-έξοδος στον αυτοκινητόδρομο, από και προς την Αμαλιάδα, θα γίνεται αποκλειστικά μέσω του κόμβου στο Ρουπάκι. Παράλληλα, θα υπάρξουν ρυθμίσεις τόσο για το 3ο Δημοτικό Σχολείο (επί της οδού Πύρρωνος) όπου πιθανότητα να αλλάξει η κεντρική πύλη, όσο και για το 1ο Γυμνάσιο επί της οδού Καλαβρύτων.
Επίσης, όπως τόνισε Δήμαρχος Ήλιδας Χρήστος Χριστοδουλόπουλος, θα ασκηθούν πιέσεις στα συναρμόδια Υπουργεία, αρχής γενομένης την επόμενη εβδομάδα,όταν επιτροπή αποτελούμενη από τους επικεφαλής των παρατάξεων και άλλους φορείς θα επιδιώξουν συνάντηση με το Υπουργείο Περιβάλλοντος προκειμένου να απαιτηθεί έγγραφη υπόσχεση χρηματοδότησης για την απαλλοτριώσεις που χρειάζονται για την κατασκευή της Περιφερειακής Οδού Αμαλιάδας. Σε περίπτωση που δεν αποσπαστούν έμπρακτες δεσμεύσεις, τότε θα προγραμματιστούν κινητοποιήσεις την ημέρα παράδοσης του νέου αυτοκινητόδρομου. Σε αυτή την προσπάθεια, επεσήμανε ο Δήμαρχος «θα πρέπει να πάμε όλοι ενωμένοι. Δεν περισσεύει κανείς. Θα πρέπει να αφήσουμε στην άκρη όλες μας τις διαφορές ώστε σε ένα χρόνο από σήμερα η Αμαλιάδα να αποκτήσει πραγματική είσοδο».
Άλλωστε, όπως τονίστηκε σχεδόν από όλους η μοναδική οριστική λύση για την σύνδεση της Αμαλιάδας με τον νέο αυτοκινητόδρομο είναι η κατασκευή του έργου της προαίρεσης από τον κόμβο Γερακίου μέχρι και την Σοχιά και η σύνδεσή της με της Περιφερειακή Οδό της πόλης.
Τι είπαν οι φορείς
Τον λόγο πήρε αρχικά στην χθεσινή σύσκεψη ο Δήμαρχος Ήλιδας, ο οποίος αναφέρθηκε στο ιστορικό του έργου. «Με απόφαση Δ.Σ. του 2006 ο κόμβος της Αμαλιάδας, μεταφέρθηκε από τον Άγιο Ιωάννη στο Γεράκι και στις 22/12/2022 δημοπρατήθηκε η Περιφερειακή Οδός της Αμαλιάδας. Εμείς, αντιδράσαμε στην δημοπράτηση του έργου απλά γιατί δεν υπήρχαν τα χρήματα για τις απαλλοτριώσεις με αποτέλεσμα το έργο να βαλτώσει και 5 μήνες μετά τις πρώτες εργασίες να σταματήσει. Στη συνάντηση που είχα με τον κ.Σταϊκούρα, του έθεσα το θέμα της χρηματοδότησης των απαλλοτριώσεων του Περιφερειακού μαζί με την κατασκευή ενός έργου προαίρεσηςαλλά η απάντηση του υφυπουργού ήταν να το κάνουμε μόνοι μας. Για 1,5 χρόνο πιέζαμε ώστε να βρεθούν τα χρήματα και στη συνάντηση που είχαμε με τον κ.Σκυλακάκη είδαμε φως. Όμως ο ανασχηματισμός άλλαξε τα πάντα. Στη συνέχεια επικοινώνησα με τον νέο Υπουργό Περιβάλλοντος και μέχρι σήμερα δεν ήταν δυνατή η συνάντηση μαζί του. Αναγκάστηκα, να δώσω τη συνέντευξη προκειμένου να κάνουμε γνωστό το πρόβλημα και όλοι μαζί να παλέψουμε για τη σωστή λύση», κατέληξε ο Δήμαρχος.
Στη συνέχεια πήρε τον λόγο ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Γιάννης Λυμπέρης, ο οποίος υπεραμύνθηκε των επιλογών του αναφορικά με τον τρόπο δημοπράτησης του Περιφερειακού. «Το 2020 ήρθα σε επαφή με την εταιρεία που τότε κατασκεύαζε το έργο και στη συνέχεια με την τωρινή και τους είπα πως είναι μια είσοδος – έξοδος για χωριό και όχι για πόλη. Καταφέραμε τότε να δεχθούν το αίτημά μας να πάμε σε νέα χάραξη για την κατασκευή δρόμου διπλής κατεύθυνσης με νησίδα στη μέση και παράλληλα προχωρήσαμε στην απαλλοτρίωση 200 στρεμμάτων παράλληλα με τη Σοχιά. Παράλληλα προχωρήσαμε στη δέσμευση 2,3 εκ ευρώ από την Περιφέρεια και δημοπρατήσαμε τον Περιφερειακό. Όντως δεν υπήρχαν χρήματα για τις απαλλοτριώσεις – παλεύαμε να τα πάρουμε – αλλά εάν δεν επιλέγαμε την δημοπράτηση του έργου δεν θα υπήρχαν χρήματα για την υλοποίησή του», ανέφερε και κατέληξε: «Δικαιούμαστε μια πραγματική είσοδο πόλης και όχι τη σημερινή παρωδία. Ζητάμε από την Κυβέρνηση να χρηματοδοτήσει το έργο της προαίρεσης και να δοθούν τα κονδύλια για τις απαλλοτριώσεις του Περιφερειακού».
Για το θέμα της εισόδου της Αμαλιάδας, τοποθετήθηκε και ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης κ Βησσαρίων Πολύδωρος λέγοντας «Αναγκαίο στοιχείο για την πόλη είναι η κατασκευή του Περιφερειακού. Λένε πως δεν υπάρχουν χρήματα αλλά η Κυβέρνηση ξέρει να τα δίνει αλλού. Η προσωρινή λύση που προτείνει η δημοτική αρχή δημιουργεί προβλήματα στην πόλη και κυρίως στις εισόδους των σχολείων όπως και τις διασταυρώσεις όπου όλοι γνωρίζουμε πως έχουν γίνει αρκετά ατυχήματα. Εμείς ζητάμε να υλοποιηθεί το έργο του Περιφερειακού και εάν αποφασιστεί να γίνουν κινητοποιήσεις είμαστε δίπλα σας».
Ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Ηλείας Νίκος Κοροβέσης, που συμμετείχε στην σύσκεψη, ανέφερε μεταξύ άλλων: «Το 2022 ξεκίνησαν οι εργασίες για τον Περιφερειακό, αλλά μετά από 5 μήνες μας κοινοποιήθηκε από τον Δήμο η διακοπή εργασιών, ωστόσο τα 2,3 εκατ. ευρώ παραμένουν δεσμευμένα». Παράλληλα, τόνισε πως θα σταθεί δίπλα σε όποια διεκδίκηση αποφασίσουν οι φορείς της πόλης.
Στην σύσκεψη έδωσε το «παρών» και ο Διευθυντής έργου της Ολυμπίας Οδού Σωκράτης Λέκκας, που επιβεβαίωσε ότι τα πρώτα 65 χιλιόμετρα θα παραδοθούν στις 31 Ιουλίου. «Η σύμβαση που υπογράφηκε το 2021 αφορά τις εργασίες που υλοποιούνται στον αυτοκινητόδρομο και στην οποία δεν αναφέρονται έργα προαίρεσης. Το έργο θα δοθεί στην ώρα του και όπως λέει η πείρα μου σε τέτοια έργα σιγά-σιγά θα τακτοποιηθούν όλες οι ελλείψεις», επεσήμανε.
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Ν. Ηλείας Χρήστος Γεωργακόπουλος, αφού αναφέρθηκε στο χθεσινό δημοσίευμα της «ΠΡΩΤΗΣ» για το τι ισχύει και δεν ισχύει για τον νέο αυτοκινητόδρομο και τις προαιρέσεις, τόνισε πως το ιδανικό σενάριο θα ήταν η κατασκευή της προαίρεσης και του Περιφερειακού, ωστόσο όπως ανέφερε, οι απαλλοτριώσεις δεν αφορούν μόνο 200 μέτρα, αλλά 615 μέτρα.
Η προϊστάμενη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Μαργαρίτα Πίπιλα ανακοίνωσε πως για την κατασκευή της Περιφερειακής Οδού θα απαιτηθούν επιπλέον 1,5 εκ ευρώ αφού θα πρέπει να επικαιροποιηθούν εκ νέου οι μελέτες κ.α.
Ακολούθως, ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ήλιδας κ Φώτης Νικολόπουλος συμφώνησε με την προσωρινή λύση που προτείνει ο Δήμος αρκεί να γίνουν τροποποιήσεις στα σημεία όπου υπάρχουν σχολεία όπως το 3ο Δημοτικό και το 1ο Γυμνάσιο.
Στη συνέχεια ο Πρόεδρος του συλλόγου ΤΑΞΙ Αμαλιάδας Νίκος Λουκόπουλος είπε πως κάθε σκέψη για είσοδο-έξοδο από το Γεράκι θα «προκαλέσει δράματα» και πρότεινε η Αμαλιάδα να έχει κόμβο αυτόν στο Ρουπάκι.
Ο Αντιπρόεδρος του ΕΒΕ Ηλείας Αντώνης Παρασκευόπουλος τόνισε πως η λύση είναι η κατασκευή του Περιφερειακού και σε ότι αφορά την προσωρινή λύση είπε «να προσέξουμε το προσωρινό να μην γίνει μόνιμο».
Στη σύσκεψη συμμετείχε και ο Διευθυντής της Α.Δ. Ηλείας Ταξίαρχος Γιώργος Σωτηρόπουλος, ο οποίος είπε πως θα πρέπει να δοθεί χρόνος ώστε οι κάτοικοι της Αμαλιάδας να αφομοιώσουν τις κυκλοφοριακές αλλαγές που θα γίνουν στην πόλη.
Η Πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Αμαλιάδας κ Νατάσα Παναγιωτάρα έθεσε το ερώτημα εάν υπάρχει συγκοινωνιακή μελέτη για τις αλλαγές που θα γίνουν στην πόλη.
Τέλος, ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου είπε πως θα πρέπει να τρέξουν γρήγορα οι διαδικασίες των απαλλοτριώσεων και πως όλα τα μέλη του συλλόγου θα είναι συντεταγμένα δίπλα σε ότι αποφασίσει ο Δήμος Ήλιδας.
Στην σύσκεψη προήδρευσε η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Ήλιδας ΘεώνηΓεωργοπούλου, ενώ συμμετείχαν επίσης εκπρόσωπος του ΚΤΕΛ Ν. Ηλείας, ο Διευθυντής της Δευτεροβάθμιας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Ηλείας Ανδρέας Ζέρβας, εκπρόσωποι των Βουλευτών Ανδρέα Νικολακόπουλου, Διονυσίας Αυγερινοπούλου και Διονύση Καλαματιανού, κ.α.
Φωτο: syskepsi 1έως syskepsi 7





