ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ 4 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΛΑΤΙΝΙΚΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΡΕΙΣ (3)
ΚΕΙΜΕΝΑ
Accipe nunc quid postea Nasīca fecerit. Paucis post diēbus cum Ennius ad Nasīcam
venisset et eum a ianuā quaereret, exclamāvit Nasīca se domi non esse, etsi domi erat.
Tum Ennius indignātus quod Nasīca tam aperte mentiebātur: «Quid?» inquit «Ego non
cognosco vocem tuam?» Visne scīre quid Nasīca responderit? «Homo es impudens. Ego
cum te quaererem, ancillae tuae credidi te domi non esse; tu mihi ipsi non credis?»
…………………………………………………………………………………………………………
Sapientem nec paupertas nec dolor prohibet, nec eae res, quae imperītos avertunt et
praecipites agunt. Tu illum premi putas malis? Utitur! Non ex ebore tantum Phidias sciēbat
facere simulacra; ex aere quoque faciēbat. Si marmor illi obtulisses, si viliōrem materiam,
fecisset tale, quale ex illā fieri optimum posset. Eōdem modo sapiens virtūtem, si licēbit, in
divitiis explicābit, si minus, in paupertāte.
…………………………………………………………………………………………………………
Α1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση των αποσπασμάτων:
«Accipe nunc … quid Nasīca responderit?» και «Sapientem nec paupertas …
fieri optimum posset».
Μονάδες 20
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Β1. Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις με βάση το περιεχόμενό
τους ως Σωστές (Σ) ή Λανθασμένες (Λ):
- Ένα από τα χαρακτηριστικά της ρωμαϊκής λογοτεχνίας είναι η ανάμειξη
χρονικά διαφορετικών προτύπων. - Ο Ιούλιος Καίσαρ εγκαινιάζει στη Ρώμη την ιστορική βιογραφία.
- Η Αινειάδα του Βεργιλίου αναγνωρίστηκε εξαρχής ως το εθνικό έπος
των Ρωμαίων. - Στον Οράτιο ανατέθηκε από τον Αύγουστο η σύνθεση του Ύμνου της
Εκατονταετίας (Carmen saeculare). - Ο πιο πνευματώδης και ελευθερόστομος από τους ρωμαίους
ελεγειακούς ποιητές ήταν ο Τίβουλλος.
Μονάδες 10
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙΔΕΣ
Β2. Να αντιστοιχίσετε τις λατινικές λέξεις της Στήλης Α με τις ετυμολογικά
συγγενείς λέξεις της ελληνικής της Στήλης Β. (Στη Στήλη Β δύο λέξεις
περισσεύουν).
Στήλη Α Στήλη Β - domi α. απόγνωση
- cognosco β. πείρα
- imperītos γ. πρωινός
- agunt δ. δωμάτιο
- premi ε. αγωγή
στ. ένδυμα
ζ. πρέσα
Μονάδες 10
Γ1. Nα γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμία από τις παρακάτω
λέξεις / συνεκφορές:
diēbus : τη δοτική πτώση στον άλλο αριθμό
aperte : τους άλλους δύο βαθμούς του επιρρήματος
vocem tuam : τη γενική πτώση στον άλλο αριθμό
impudens : την αφαιρετική πτώση στο ίδιο γένος, στον ίδιο
αριθμό
mihi ipsi : την ονομαστική πτώση στον ίδιο αριθμό
ebore : την κλητική πτώση στον ίδιο αριθμό
simulacra : την αιτιατική πτώση στον άλλο αριθμό
viliōrem : τους άλλους δύο βαθμούς του επιθέτου στο ίδιο
γένος, στον ίδιο αριθμό και στην ίδια πτώση
tale : την αιτιατική πτώση στο ίδιο γένος, στον άλλο
αριθμό
optimum : τον συγκριτικό βαθμό του επιρρήματος
Eōdem : τη γενική πτώση στο ίδιο γένος, στον άλλο
αριθμό
Μονάδες 15
Γ2α. Να εντοπίσετε και να γράψετε τους τρεις (3) τύπους αποθετικών
ρημάτων που υπάρχουν στα δύο αποσπάσματα (μονάδες 3). Στη
συνέχεια, να γράψετε τις μετοχές ενεστώτα στην ονομαστική ενικού,
στο θηλυκό γένος (μονάδες 3).
Μονάδες 6
Γ2β. Nα γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθέναν από τους
παρακάτω ρηματικούς τύπους:
Accipe : την αφαιρετική στο σουπίνο
fecerit : το β΄ ενικό πρόσωπο της προστακτικής του ενεστώτα,
στην ίδια φωνή
venisset : τη δοτική του γερουνδίου
exclamāvit : το α΄ πληθυντικό πρόσωπο της υποτακτικής του
ενεστώτα, στην ίδια φωνή
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙΔΕΣ
credis : τη μετοχή του παρακειμένου στην ονομαστική ενικού,
στο ουδέτερο γένος
agunt : το β΄ ενικό πρόσωπο της οριστικής του ενεστώτα στην
ενεργητική περιφραστική συζυγία, στο αρσενικό γένος
putas : το απαρέμφατο του ενεστώτα στην παθητική φωνή
sciēbat : το απαρέμφατο του παρακειμένου στην ίδια φωνή
posset : το γ΄ ενικό πρόσωπο της υποτακτικής του ενεστώτα
Μονάδες 9
Μονάδες 15
Δ1α. Να αναγνωρίσετε συντακτικά τους παρακάτω όρους:
diēbus: είναι ……………………. στο …………………….
se: είναι ……………………. στο …………………….
ancillae: είναι ……………………. στο …………………….
malis: είναι ……………………. στο …………………….
ex aere: είναι ……………………. στο …………………….
Μονάδες 10
Δ1β. «Si marmor illi obtulisses, fecisset tale»: Να αναγνωρίσετε τον
υποθετικό λόγο (εκφορά και είδος) (μονάδες 3) και να τον
μετατρέψετε έτσι ώστε να δηλώνει υπόθεση δυνατή ή πιθανή για το
παρόν-μέλλον (μονάδες 2).
Μονάδες 5
Μονάδες 15
Δ2α. Να μετατρέψετε τον πλάγιο λόγο σε ευθύ:
i. «Accipe nunc quid postea Nasīca fecerit».
ii. «Exclamāvit Nasīca se domi non esse».
iii. «Visne scīre quid Nasīca responderit?».
Μονάδες 6
Δ2β. «Sapientem nec paupertas nec dolor prohibet, nec eae res, quae
imperītos avertunt»: Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε
παθητική.
Μονάδες 9
Μονάδες 15
ΑΡΧΗ 1ΗΣ Σ ΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 6 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
HMEΡΗΣΙΩΝ & ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ 4 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΧΗΜΕΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΕΞΙ (6)
ΘΕΜΑ Α
Για τις προτάσεις Α1 έως και Α4 να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό της πρότασης και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή επιλογή.
Α1. Με το αντιδραστήριο Tollens αντιδρούν οι
α. κετόνες.
β. αλδεΰδες.
γ. αιθέρες.
δ. αλκοόλες.
Μονάδες 5
Α2. Δίνεται η χημική εξίσωση της απλής αντίδρασης:
22A()B()2AB()+→ggg
Η αντίδραση είναι
α. μηδενικής τάξης.
β. πρώτης τάξης.
γ. δεύτερης τάξης.
δ. τρίτης τάξης.
Μονάδες 5
Α3. Στο μόριο του προπενίου 32CHCHCH= υπάρχουν
α. 8σ και 1π ομοιοπολικοί δεσμοί.
β. 7σ και 2π ομοιοπολικοί δεσμοί.
γ. 6σ και 1π ομοιοπολικοί δεσμοί.
δ. 6σ και 2π ομοιοπολικοί δεσμοί.
Μονάδες 5
Α4. Ποια από τις παρακάτω τετράδες κβαντικών αριθμών, που αφορούν σε ηλεκτρόνιο, είναι δυνατή;
α. 1(1,1,1,)2+
β. 1(1,0,0,)2−
γ. 1(2,0,1,)2+
δ. (3,2,1,0)
Μονάδες 5
ΑΡΧΗ 2ΗΣ Σ ΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 6 ΣΕΛΙΔΕΣ
Α5. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα στον αριθμό που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση, τη λέξη ΣΩΣΤΟ, αν η πρόταση είναι σωστή ή τη λέξη ΛΑΘΟΣ, αν η πρόταση είναι λανθασμένη.
- Ηλεκτρολυτική διάσταση στις ιοντικές ενώσεις είναι η απομάκρυνση των ιόντων του κρυσταλλικού πλέγματος.
- Η προσθήκη αντιδραστηρίου Grignard σε προπανόνη οδηγεί στον σχηματισμό πρωτοταγούς αλκοόλης.
- Η θεωρία της προσρόφησης ερμηνεύει την ομογενή κατάλυση.
- Μεταξύ των μορίων ΗΙ αναπτύσσονται δεσμοί υδρογόνου.
- Η ατομική ακτίνα αυξάνεται καθώς προχωρούμε από πάνω προς τα κάτω στην ομάδα των αλογόνων του Περιοδικού Πίνακα.
Μονάδες 5
ΘΕΜΑ Β
B1. α. Ποια δύο (2) από τα παρακάτω άτομα ή ιόντα είναι παραμαγνητικά;
i. 220Ca+
ii. 229Cu+
iii. 230Zn+
iv. 7N
(Μονάδες 2)
β. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
(Μονάδες 4)
Μονάδες 6
B2. Σε 50 mL υδατικού διαλύματος HC 1 Μ προστίθεται περίσσεια στερεού 3MgCO, οπότε πραγματοποιείται η αντίδραση που περιγράφεται από την χημική εξίσωση:
3222MgCO()2HC()MgC()HO()CO()+→++saqaqg
Προέκυψε η καμπύλη (Ι) που απεικονίζει τον όγκο του παραγόμενου διοξειδίου του άνθρακα 2CO(V) σε συνάρτηση με το χρόνο (t).
α. Σε ποια από τις παρακάτω περιπτώσεις θα μπορούσε να προκύψει η καμπύλη (ΙΙ);
i. Αν η αντίδραση πραγματοποιούνταν σε υψηλότερη θερμοκρασία.
ΑΡΧΗ 3ΗΣ Σ ΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 6 ΣΕΛΙΔΕΣ
ii. Αν η αντίδραση πραγματοποιούνταν με μεγαλύτερους κόκκους 3MgCO.
iii. Με χρήση ίδιου όγκου υδατικού διαλύματος υδροχλωρικού οξέος (HC) μεγαλύτερης συγκέντρωσης.
(Μονάδα 1)
β. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
(Μονάδες 4)
Μονάδες 5
B3. Το διοξείδιο του άνθρακα 2(CO) και ο διθειάνθρακας 2(CS) είναι ομοιοπολικές ενώσεις, των οποίων τα μόρια έχουν γραμμική διάταξη. Δίνονται οι συντακτικοί τύποι των μορίων:
Για το 2CO: OCO==
Για το 2CS: SCS==
Να εξηγήσετε ποια από τις παραπάνω δύο ενώσεις έχει το υψηλότερο σημείο βρασμού. Τα O και S είναι ηλεκτραρνητικότερα του C.
Δίνονται: Αr(C) = 12, Αr(O) = 16 και Αr(S) = 32.
Μονάδες 5
B4. Σε υψηλές θερμοκρασίες, όπως αυτές που επικρατούν στον κινητήρα ενός αυτοκινήτου, το 2NO μπορεί να μετατραπεί σε NO σύμφωνα με τη χημική εξίσωση:
221NOO2()()2NO()+→ggg
α. Η μέση ταχύτητα παραγωγής του NO στην παραπάνω αντίδραση είναι ίση με 0,06 Μ/s για τα πρώτα 5 s. Από 5 s μέχρι 15 s η μέση ταχύτητα της αντίδρασης μπορεί να είναι ίση με:
i. 0,09 M/s
ii. 0,06 M/s
iii. 0,03 M/s
iv. 0,01 M/s
(Μονάδα 1)
β. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας
(Μονάδες 4)
Μονάδες 5
B5. Δίνονται τα υδατικά διαλύματα Δ1 και Δ2 που βρίσκονται στην ίδια θερμοκρασία. Δ1: HCOOH συγκέντρωσης C
Δ2: CH3COOH συγκέντρωσης C
Να εξηγήσετε ποιο από τα διαλύματα (Δ1 ή Δ2) έχει μικρότερη τιμή pH.
Δίνεται ότι το +Ι επαγωγικό φαινόμενο: Η- < CΗ3-.
Τα δεδομένα του προβλήματος επιτρέπουν τις γνωστές προσεγγίσεις.
Μονάδες 4
ΑΡΧΗ 4ΗΣ Σ ΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 6 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΘEΜΑ Γ
Γ1. Δίνονται οι παρακάτω αντιδράσεις:
Να γράψετε τους συντακτικούς τύπους των οργανικών ενώσεων Α, Β, Γ, Δ, Ε, Ζ, Θ, Κ, Λ, Μ. Σε όλες τις αντιδράσεις παράγονται κύρια προϊόντα.
Μονάδες 10
Γ2. Για την πλήρη εξουδετέρωση υδατικού διαλύματος (Υ1) φαινόλης (C6H5OH) και αιθανόλης (CH3CH2OH) όγκου V και συγκέντρωσης 0,1 Μ η καθεμία απαιτούνται 10 mL υδατικού διαλύματος (Υ2) NaOH συγκέντρωσης 1 Μ. Το διάλυμα που προκύπτει αραιώνεται σε τελικό όγκο 1 L (Υ3).
α. Να υπολογίσετε τον όγκο V του υδατικού διαλύματος Υ1.
(Μονάδες 5)
β. Να υπολογίσετε το pH του διαλύματος Υ3.
(Μονάδες 4)
Δίνονται:
- Για το C6H5OH : Ka = 10-10
- θ = 25οC και Kw = 10-14
- Τα δεδομένα του προβλήματος επιτρέπουν τις γνωστές προσεγγίσεις.
Μονάδες 9
Γ3. Τέσσερα δοχεία περιέχουν το καθένα τους μια από τις ενώσεις:
1-προπανόλη, 2-προπανόλη, αιθυλομεθυλαιθέρας, 2-προπεν-1-ολη.
Δε γνωρίζουμε ποια ένωση περιέχεται στο κάθε δοχείο. Για να το βρούμε αριθμούμε τα δοχεία (1, 2, 3 και 4) και εκτελούμε μερικά απλά πειράματα, από τα οποία διαπιστώνουμε ότι:
α) μόνο το περιεχόμενο των δοχείων 1, 3 και 4 αντιδρά με νάτριο.
ΑΡΧΗ 5ΗΣ Σ ΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 5ΗΣ ΑΠΟ 6 ΣΕΛΙΔΕΣ
β) μόνο το περιεχόμενο του δοχείου 3 αποχρωματίζει διάλυμα βρωμίου σε τετραχλωράνθρακα.
γ) μόνο το περιεχόμενο του δοχείου 4 δίνει κίτρινο ίζημα, αν υποστεί την επίδραση ιωδίου παρουσία NaOH.
Με βάση τα παραπάνω, να προσδιορίσετε ποια χημική ένωση περιέχεται σε κάθε δοχείο (μονάδα 1). Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας γράφοντας τις χημικές εξισώσεις των αντιδράσεων που πραγματοποιούνται (μονάδες 5).
Μονάδες 6
ΘΕΜΑ Δ
Δ1. Σε υδατικό διάλυμα Υ1 αμμωνίας 3(NH) όγκου 2 L διαβιβάζουμε 6,72 L αερίου 2C μετρημένα σε STP, οπότε πραγματοποιείται αντίδραση σύμφωνα με την παρακάτω χημική εξίσωση:
3224NH()C()N()NHC()(1)+→+aqggaq
και προκύπτει ρυθμιστικό διάλυμα Υ2 με όγκο 2 L και pH = 9.
Αν γνωρίζετε ότι τα υδατικά διαλύματα βρίσκονται σε θερμοκρασία θ = 25οC (Kw = 10-14) και ότι για την 3NH: Kb = 10-5 , τότε:
α. να ισοσταθμίσετε τη χημική εξίσωση ( 1 ) και να εξηγήσετε ποιο σώμα δρα ως οξειδωτικό και ποιο ως αναγωγικό.
(Μονάδες 4)
β. να προσδιορίσετε τη συγκέντρωση του διαλύματος Υ1.
(Μονάδες 5)
Τα δεδομένα του προβλήματος επιτρέπουν τις γνωστές προσεγγίσεις.
γ. Το αέριο 2N που παράγεται διαβιβάζεται σε κλειστό δοχείο όπου υπάρχει ποσότητα 2O. Σχηματίζεται ένα μόνο οξείδιο του αζώτου, το θερμοδυναμικά σταθερότερο. Με βάση τις πρότυπες ενθαλπίες σχηματισμού των παρακάτω οξειδίων του αζώτου να εξηγήσετε ποιο από αυτά τα οξείδια θα σχηματιστεί. - of2H[NO]82kJ/molΔ=+
- ofH[NO]90kJ/molΔ=+
- of2H[NO]33kJ/molΔ=+
(Μονάδες 2)
Μονάδες 11
Δ2. Για την πλήρη εξουδετέρωση 200 mL υδατικού διαλύματος 2Ca(OH) συγκέντρωσης 0,5 Μ απαιτούνται 200 mL υδατικού διαλύματος HC συγκέντρωσης 1 Μ. Να υπολογίσετε:
α. το ποσό της θερμότητας που εκλύεται κατά την πλήρη εξουδετέρωση του οξέος από τη βάση.
(Μονάδες 4)
β. την ωσμωτική πίεση του τελικού διαλύματος στους 25οC. Θεωρήστε το γινόμενο 1RT24Latmmol−=⋅⋅.
(Μονάδες 3)
ΑΡΧΗ 6ΗΣ Σ ΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 6ΗΣ ΑΠΟ 6 ΣΕΛΙΔΕΣ
Δίνεται η πρότυπη ενθαλπία εξουδετέρωσης ισχυρού οξέος με ισχυρή βάση: onH57,1kJ/molΔ=−.
Μονάδες 7
Δ3. Σε κλειστό δοχείο περιέχονται σε χημική ισορροπία, σε θερμοκρασία θ1, 2 mol αερίου Χ2, 2 mol αερίου Υ2 και 4 mol αερίου ΧΥ σύμφωνα με τη χημική εξίσωση:
22X()Y()2XY()+ggg
Αυξάνουμε τη θερμοκρασία σε θ2 και ταυτόχρονα προσθέτουμε στο δοχείο 1 mol Υ2 και 10 mol ΧΥ χωρίς να μεταβάλλουμε τον όγκο. Όταν αποκατασταθεί η νέα χημική ισορροπία, στο δοχείο περιέχονται 3 mol X2.
α. Να υπολογίσετε τα mol όλων των ουσιών στη νέα θέση της χημικής ισορροπίας.
(Μονάδες 5)
β. Να βρείτε αν η αντίδραση προς τα δεξιά (παραγωγή ΧΥ) είναι ενδόθερμη ή εξώθερμη.
(Μονάδες 2)
Μονάδες 7
ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ 4 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΠΕΝΤΕ (5)
ΘΕΜΑ Α
Α1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό καθεμιάς από τις παρακάτω
προτάσεις 1 έως 5 και δίπλα τη λέξη ΣΩΣΤΟ, αν η πρόταση είναι σωστή ή
τη λέξη ΛΑΘΟΣ, αν η πρόταση είναι λανθασμένη.
- Η δυαδική αναζήτηση στοιχείου σε ταξινομημένο πίνακα ακολουθεί τη
μέθοδο σχεδίασης αλγορίθμου «ΔΙΑΙΡΕΙ ΚΑΙ ΒΑΣΙΛΕΥΕ». - Στην περίπτωση που κατά την ανάγνωση ενός ακεραίου εισαχθεί ένα
γράμμα, προκύπτει λάθος που οδηγεί σε αντικανονικό τερματισμό του
προγράμματος. - Ο διερμηνευτής παράγει το αντικείμενο πρόγραμμα.
- Η εντολή X ‘α’ < ‘β’ είναι έγκυρη εντολή της ΓΛΩΣΣΑΣ.
- Σε μια λογική έκφραση οι λογικές πράξεις εκτελούνται πριν τις
αριθμητικές πράξεις.
Μονάδες 10
Α2. Να αναπτύξετε τμήμα προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ, που να διαβάζει ένα
στοιχείο και να πραγματοποιεί την ώθηση του στοιχείου στην κορυφή της
στοίβας με χρήση μονοδιάστατου πίνακα Α, 10 θέσεων.
Μονάδες 5
Α3. Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ πινάκων και λιστών;
Μονάδες 6
Α4. Να αναφέρετε ονομαστικά τα είδη της εμβέλειας μεταβλητών (μονάδες 3).
Ποια εμβέλεια μεταβλητών χρησιμοποιείται στη ΓΛΩΣΣΑ (μονάδα 1);
Μονάδες 4
ΘΕΜΑ Β
Β1. Σε μια διαδικτυακή πλατφόρμα διαμοιρασμού υπάρχει το εξής ψηφιακό
περιεχόμενο:
- βίντεο που έχει κωδικό, τίτλο, δημιουργό, γλώσσα, κόστος χρήσης,
ανάλυση - ήχος που έχει κωδικό, τίτλο, συνθέτη, ρυθμό δειγματοληψίας, κόστος
χρήσης
Το ψηφιακό περιεχόμενο μπορεί να ζητηθεί για αναπαραγωγή και για
μεταφόρτωση (download). Η αναπαραγωγή υλοποιείται με διαφορετικό
τρόπο στο βίντεο και στον ήχο.
Με βάση την παραπάνω περιγραφή οργανώστε τις ιδιότητες κάθε κλάσης
αντικειμένων σε μια ιεραρχία καταγράφοντας τις μεθόδους και ιδιότητες
κάθε κλάσης.
Μονάδες 9
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ
Β2. Δίνεται ο παρακάτω αλγόριθμος:
Να μετατρέψετε τον παραπάνω αλγόριθμο από διάγραμμα ροής σε
ψευδογλώσσα.
Μονάδες 9
Β3. Η συνάρτηση CHECK ελέγχει αν ένας τετραγωνικός πίνακας ακεραίων 5×5
έχει την παρακάτω μορφή:
1 0 0 0 1
0 1 0 1 0
0 0 1 0 0
0 1 0 1 0
1 0 0 0 1
Δίνεται ο κώδικας της συνάρτησης με 7 κενά. Να γράψετε στο τετράδιό σας
τους αριθμούς (1) έως (7) που αντιστοιχούν στα κενά αυτά της παρακάτω
συνάρτησης και δίπλα ό,τι πρέπει να συμπληρωθεί, έτσι ώστε η συνάρτηση
να επιτελεί τη λειτουργία που περιγράφηκε.
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ CHECK (A) : …(1)…
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ : i , j , A[5,5]
ΛΟΓΙΚΕΣ : f
ΑΡΧΗ
f …(2)…
ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 5
ΓΙΑ j ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 5
ΑΝ i =…(3)… Ή …(4)…= 6 ΤΟΤΕ
ΑΝ A[i,j] <> 1 ΤΟΤΕ
f ΨΕΥΔΗΣ
ΤΕΛΟΣΑΝ ΑΛΛΙΩΣ ΑΝ A[i,j] <>…(5)…ΤΟΤΕ f …(6)… ΤΕΛΟΣΑΝ
ΤΕΛΟΣΑΝ ΤΕΛΟΣΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ CHECK…(7)… ΤΕΛΟΣΣΥΝΑΡΤΗΣΗΣ
Μονάδες 7
ΘΕΜΑ Γ
Στους προκριματικούς σχολικούς αγώνες σφαιροβολίας το όριο πρόκρισης είναι
10,30 μέτρα. Κάθε μαθητής έχει δικαίωμα για πέντε το πολύ προσπάθειες για να
πετύχει την πρόκριση. Αν κάποιος μαθητής ξεπεράσει το όριο, προκρίνεται και
σταματά τις προσπάθειές του.
Να κατασκευάσετε πρόγραμμα σε ΓΛΩΣΣΑ, το οποίο:
Γ1. Να περιλαμβάνει κατάλληλο τμήμα δηλώσεων.
Μονάδες 2
Γ2. Να διαβάζει το όνομα του μαθητή που προσέρχεται στους αγώνες και τις
επιδόσεις του (σε μέτρα) σε όσες προσπάθειες έκανε. Η επαναληπτική
διαδικασία θα ολοκληρώνεται όταν δοθεί για όνομα του μαθητή η λέξη
‘ΤΕΛΟΣ’.
Μονάδες 8
Γ3. Για κάθε μαθητή να εμφανίζει το όνομά του. Αν προκρίνεται να εμφανίζει
το μήνυμα ‘ΠΡΟΚΡΙΝΕΤΑΙ’, την επίδοσή του και πόσες προσπάθειες
έκανε, διαφορετικά να εμφανίζει το μήνυμα ‘ΔΕΝ ΠΡΟΚΡΙΝΕΤΑΙ’.
Μονάδες 4
ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ
Γ4. Να εμφανίζει τα ονόματα και τις επιδόσεις των μαθητών με τις δύο (2)
καλύτερες επιδόσεις.
Μονάδες 6
Γ5. Να εμφανίζει το ποσοστό των μαθητών που προκρίθηκαν τελικά.
Μονάδες 5
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Να θεωρήσετε ότι προκρίνονται δύο (2) τουλάχιστον μαθητές και δεν
υπάρχουν μαθητές με την ίδια επίδοση.
ΘΕΜΑ Δ
Στην προκριματική φάση ενός διαγωνισμού γενικών γνώσεων συμμετέχουν 100
μαθητές, οι οποίοι απαντούν σε 30 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Η κάθε
ερώτηση έχει μία (1) μόνο σωστή απάντηση. Οι δυνατές απαντήσεις είναι ‘Α’, ‘Β’
και ‘Γ’. Κάθε σωστή απάντηση βαθμολογείται με 2 βαθμούς ενώ η λανθασμένη
απάντηση δεν επηρεάζει τη συνολική βαθμολογία.
Να κατασκευάσετε πρόγραμμα σε ΓΛΩΣΣΑ, το οποίο:
Δ1. Να περιλαμβάνει κατάλληλο τμήμα δηλώσεων.
Μονάδες 2
Δ2. α) Να διαβάζει τις σωστές απαντήσεις χωρίς έλεγχο εγκυρότητας και να
τις καταχωρίζει στον πίνακα ΣΑ[30] (μονάδα 1).
Για κάθε μαθητή:
β) Να διαβάζει το όνομά του και να το καταχωρίζει στον πίνακα ON[100]
(μονάδα 1).
γ) Να διαβάζει τις απαντήσεις του σε κάθε ερώτηση και να τις καταχωρίζει
στον πίνακα ΑΠ[100,30] ελέγχοντας ότι οι απαντήσεις είναι ‘Α’, ‘Β’ ή ‘Γ’
(έλεγχος εγκυρότητας) (μονάδες 3).
Μονάδες 5
Δ3. Για κάθε μαθητή να υπολογίζει τη συνολική βαθμολογία του με τη βοήθεια
της συνάρτησης ΒΑΘΜΟΣ που περιγράφεται στο ερώτημα Δ5. Η συνολική
βαθμολογία του θα αποθηκεύεται στον πίνακα Β[100].
Μονάδες 4
Δ4. Να ταξινομεί τα ονόματα των μαθητών και τη συνολική βαθμολογία τους
κατά φθίνουσα σειρά βαθμολογίας. Να εμφανίζει τα ονόματα των 10
πρώτων μαθητών. Σε περίπτωση που υπάρχουν μαθητές με την ίδια
συνολική βαθμολογία με τον δέκατο μαθητή να εμφανίζει και τα δικά τους
ονόματα.
Μονάδες 8
Δ5. Να κατασκευάσετε τη συνάρτηση ΒΑΘΜΟΣ, η οποία θα δέχεται ως
παραμέτρους: - τον πίνακα ΑΠ[100,30].
- τον πίνακα ΣΑ[30].
- έναν αριθμό που αντιστοιχεί σε μια γραμμή του πίνακα ΑΠ[100,30]
και θα επιστρέφει τη συνολική βαθμολογία του αντίστοιχου μαθητή.
Μονάδες 6
ΑΡΧΗ 5ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 5ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ
Πηγή:
https://www.protothema.gr/greece/article/1649735/latinika-pliroforiki-himeia-panelladikes-2025-ta-themata-pou-epesan-simera-46/