ΚΕΔΕ: Έντονη, απόλυτη και πλήρης αντίθεση στο σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ για τις ΔΕΥΑ

0
197

Εκφράστηκε από το ΔΣ της ΚΕΔΕ στην χθεσινή του συνεδρίαση

*Το ΔΣ της ΚΕΔΕ εμμένει στη δεσμευτική απόφαση του Τακτικού του Συνεδρίου για εθελοντικές και όχι αναγκαστικές συνενώσεις των ΔΕΥΑ

*Προϋπόθεση για τη συζήτηση του Σχεδίου Νόμου είναι αυτή να διεξαχθεί με βάση την κοινή πρόταση ΚΕΔΕ, ΕΔΕΥΑ και ΕΕΤΑΑ και με επισπεύδον το αρμόδιο για την Αυτοδιοίκηση Υπουργείο Εσωτερικών και όχι το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος

Το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ συνεδρίασε χθες στη Λάρισα και ύστερα από εισήγηση της αρμόδιας Επιτροπής Διαχείρισης Υδάτων και Κυκλικής Οικονομίας της ΚΕΔΕ, της Ένωσης Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης και των εργαζομένων στις ΔΕΥΑ εκφράζει την έντονη, απόλυτη και πλήρη αντίθεση του στο σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ «Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου των Υπηρεσιών Ύδρευσης και Αποχέτευσης».
Εμμένει στην δεσμευτική απόφαση του Τακτικού του Συνεδρίου στη Ρόδο όπου ομόφωνα αποφασίστηκε από τους συνέδρους, οι συνενώσεις των ΔΕΥΑ να είναι εθελοντικές και όχι αναγκαστικές, σεβόμενοι πάντα τις συνταγματικές επιταγές και την αυτονομία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Προϋπόθεση για τη συζήτηση του Σχεδίου Νόμου με βάση την κοινή πρόταση της ΚΕΔΕ, ΕΔΕΥΑ και ΕΕΤΑΑ είναι να διεξαχθεί, ΜΟΝΟ ΣΕ ΕΘΕΛΟΥΣΙΑ ΒΑΣΗ με επισπεύδον το αρμόδιο για την Αυτοδιοίκηση Υπουργείο Εσωτερικών και όχι το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος. Ως εκ τούτου η ΚΕΔΕ δε μπαίνει σε καμία επιμέρους συζήτηση για το σχέδιο νόμου που απεστάλη από το ΥΠΕΝ.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ
Σε ότι αφορά στην πρόταση Σχεδίου Νόμου του ΥΠΕΝ για τις ΔΕΥΑ, αυτή απεστάλη στην ΚΕΔΕ στις 25 Νοεμβρίου, ένα μήνα μετά το ετήσιο συνέδριό της, προκειμένου πριν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, να διατυπωθούν οι προτάσεις αλλά και οι παρατηρήσεις και οι ενστάσεις της επ΄ αυτού.
Όπως αναφέρεται στην πρόταση του ΥΠΕΝ σκοπός του νομοσχεδίου είναι ο εκσυγχρονισμός των ΔΕΥΑ, καθώς και των οικείων δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων, η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων των εταιρειών ΕΥΔΑΠ ΑΕ και ΕΥΑΘ ΑΕ, η ίδρυση της εταιρείας ΕΥΔΑΠ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΑΕ, και η ίδρυση της «ΕΥΑΘ Άρδευσης Βόλβης – Λαγκαδά ΑΕ».
Από τις διατάξεις του νομοσχεδίου, όπως επισημαίνει μεταξύ των άλλων, στην εισήγησή του ο πρόεδρος της Επιτροπής Διαχείρισης Υδάτων και Κυκλικής Οικονομίας της ΚΕΔΕ Κ. Ζέρβας προκύπτουν τα εξής:
• Δεν φαίνεται να προκύπτει ότι βελτιώνεται η παροχή των υπηρεσιών ύδρευσης μέσω της αναγκαστικής συνένωσης των ΔΕΥΑ σε νέες Δημοτικές Επιχειρήσεις που τις ονομάζει ΔΕΥΑ σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας.
• Συνενώνονται αναγκαστικά ανομοιογενείς φορείς (ΔΕΥΑ) με διαφορετική λειτουργική και οικονομική κατάσταση και χωρίς να χρησιμοποιούνται για την συνένωση αντικειμενικά κριτήρια (γεωγραφικά, οικονομικά, κ.λπ.).
• Για ακόμη μία φορά το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας «ανοίγει» ένα διάλογο για ένα τόσο μείζον θέμα, με διαδικασίες «κατ’ επείγοντος», γεγονός που προκύπτει μέσα από τις ασφυκτικές πάλι προθεσμίες εφαρμογής συγκεκριμένων διατάξεων του Νομοσχεδίου.
• Το επισπεύδον Υπουργείο είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, και όχι, το αρμόδιο για τις ΔΕΥΑ και εποπτεύον, Υπουργείο Εσωτερικών.
• Δεν επιλύονται τα μείζονα ζητήματα της υποστελέχωσης και των ενεργειακών καταναλώσεων καθώς και το «προ των πυλών» μείζον περιβαλλοντικό και κοινωνικό ζήτημα της λειψυδρίας.
• Δεν έχει προηγηθεί καμία απολύτως καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασής των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης και των δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης, διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων ενώ αγνοείται παντελώς ο τρόπος λειτουργίας τους.
• Στο νομοσχέδιο έχουν ενσωματωθεί διατάξεις δύο ταχυτήτων όσον αφορά την αποπληρωμή των οφειλών των ΔΕΥΑ, καθώς συνδέεται η οικονομική ενίσχυσή τους μέχρι του ποσού των 250 εκ. ευρώ για τα ληξιπρόθεσμα χρέη των ΔΕΥΑ προς τους ενεργειακούς παρόχους με την συγχώνευση ή μη των ΔΕΥΑ. Οι ΔΕΥΑ που συνενώνονται λαμβάνουν επιδότηση 70% και 30% δάνειο, ενώ αυτές που δεν συνενώνονται το αντίθετο, δημιουργώντας έτσι συνθήκες άνισης μεταχείρισης.
• Δεν προκύπτει καμία απολύτως ουσιαστική αντιμετώπιση των μείζονων ζητημάτων του ενεργειακού κόστους και της ενεργειακής αυτάρκειας των ΔΕΥΑ, αφού στο Νομοσχέδιο δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη για ειδικό τιμολόγιο για τις ΔΕΥΑ και τον πολυπόθητο «χώρο» στο Δίκτυο Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.