Κυριακή, 5 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΕπικαιρότητα«Απαντήσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζει διαχρονικά ο Νομός μας»

«Απαντήσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζει διαχρονικά ο Νομός μας»

Ο Ανδρέας Νικολακόπουλος μιλά στην «ΠΡΩΤΗ» για το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Ηλείας

*Ο Βουλευτής Ηλείας χαρακτηρίζει το Ειδικό Πολεοδομικό «τομή» σε επίπεδο πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού για την Ηλεία

*«Με το Σχέδιο οι Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου οδεύουν προς κατάργηση»

*«Εντυπωσιακή η προοπτική στο παραλιακό μέτωπο που εκτείνεται από το λιμάνι Κυλλήνης στο λιμάνι Κατακόλου»

*«Θα ξεκινήσει άμεσα διαβούλευση με τους Δήμους και τους επαγγελματικούς φορείς»

Συνέντευξη στον Μιχάλη Δημητρόπουλο

Το 2019, οι τότε νέες Δημοτικές  Αρχές της Ηλείας, είχαν θέσει ως κύριο πανηλειακό αίτημα την κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος. Το έργο τελικά ξεκίνησε και όλοι αναμένουν να ολοκληρωθεί εντός χρονοδιαγράμματος. Σήμερα, καθώς φτάνουμε στην αυγή του 2024 και αναλαμβάνουν οι νέες Δημοτικές Αρχές στον Νομό μας, το νέο μεγάλο στοίχημα για την Ηλεία είναι το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο, που μπορεί να αλλάξει καθοριστικά το παραλιακό μας μέτωπο και να απεγκλωβίσει την χωροταξία από τις αγκυλώσεις που είχαν επιβάλλει οι Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου.

Πριν από λίγο καιρό υπεγράφη από την ανάδοχο εταιρία και το ΤΕΕ η σύμβαση για την εκπόνηση της μελέτης του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Ηλείας, μελέτη που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Οι Δήμοι Πύργου, Ήλιδας, Ανδραβίδας-Κυλλήνης και Πηνειού, είναι οι πρώτοι που συμμετέχουν και οφείλουν να προετοιμάσουν τα δικά τους Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια. Σύμφωνα με την σύμβαση που υπεγράφη «η περιοχή μελέτης έχει έκταση 357,6 τετρ. χιλιόμετρα και καθορίζεται από θαλάσσης από το παραλιακό μέτωπο της Περιφερειακής Ενότητας και από ξηράς από τον Ευρωπαϊκό Οδικό Άξονα αρ. 55 από το ρέμα Γρυβός μέχρι το αρδευτικό κανάλι που ξεκινά κάθετα από τον Ε55 στο ύψος του Ανεμοχωρίου μέχρι την ακτογραμμή στην περιοχή «Βαμβακιάς». Μέρος των θαλασσίων και χερσαίων περιοχών της Π.Ε. Ηλείας έχουν χαρακτηριστεί ή γειτνιάζουν με περιοχές Natura 2000 και αποτελούν μοναδικά, ιδιαίτερα και ευαίσθητα οικοσυστήματα για τα οποία απαιτείται προσεκτικός σχεδιασμός της ενδοχώρας και εφαρμογή ολοκληρωμένων λύσεων στη διαχείριση των υποδομών και των φυσικών πόρων, στην ενθάρρυνση των οικονομικών δραστηριοτήτων και στην κοινωνική προστασία».

Με το μεγάλο ζήτημα του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Ηλείας ασχολήθηκε από την πρώτη στιγμή ενεργά ο Βουλευτής Ηλείας της ΝΔ, Ανδρέας Νικολακόπουλος. Ο κ. Νικολακόπουλος είχε θέσει το θέμα αρχικά στον ίδιο τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και στην συνέχεια είχε συνεχείς επαφές με τους αρμόδιους Υπουργούς και Υφυπουργούς, καθώς και με τον Ηλείο πρώην Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιο Μπακογιάννη, ο οποίος έπαιξε επίσης καθοριστικό ρόλο στο όλο εγχείρημα.

Σήμερα, ο Ανδρέας Νικολακόπουλος μιλά στην «ΠΡΩΤΗ» αποκλειστικά για το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Ηλείας. Για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που διαμορφώνονται πλέον για τους Δήμους και τους φορείς του Νομού μας με το ΕΠΣ.

-Μετά την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του ΤΕΕ και της αναδόχου εταιρίας για το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Ηλείας, ποιά είναι τα βήματα που οφείλουν να ακολουθήσουν οι Δήμοι της Ηλείας;

«Το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο είναι πλέον μία πραγματικότητα για το Νομό Ηλείας, αποτελεί “τομή” θα έλεγα σε επίπεδο πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού  και σε συνάρτηση με τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια για τους Δήμους, έρχεται να δώσει απαντήσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζει διαχρονικά ο Νομός μας.  Θεωρώ ότι οι Δήμοι στην Ηλεία έχουν αντιληφθεί την προοπτική ανάπτυξης που δίνει για το Νομό μας αυτό το Σχέδιο και υποχρέωση όλων μας είναι να πιέσουμε στην κατεύθυνση επίσπευσης των διαδικασιών, ώστε να προχωρήσει η μελέτη το ταχύτερο δυνατό.  Αποδείξαμε ότι δεν υπάρχει μόνο πολιτική βούληση για να μπει μία τάξη στη αταξία που  υπάρχει, για να αντιμετωπιστούν στρεβλώσεις και ασφυκτικές ρυθμίσεις του παρελθόντος, όπως οι Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου (ΖΟΕ), αλλά μπορούμε να κάνουμε και πράξη τις αλλαγές. Δεν είναι του παρόντος να μπούμε σε λεπτομέρειες τεχνικής φύσεως, αυτό που πρέπει να κάνουν οι Δήμοι του Νομού μας είναι να έχουν ξεκάθαρο σχεδιασμό ως προς τι πρέπει να προτάξουν στις περιοχές τους και να συνδράμουν με τις υπηρεσίες τους στην παροχή όλων των απαιτούμενων στοιχείων, ώστε να διαμορφωθούν στοχευμένες και εφαρμόσιμες μελέτες.  Το βέβαιο είναι ότι στο επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει διαβούλευση με την τοπική αυτοδιοίκηση αλλά και επαγγελματικούς φορείς όπως το Εμπορικό Επιμελητήριο, το Τεχνικό Επιμελητήριο και άλλους».

-Από την 1η Ιανουαρίου αλλάζουν πέντε από τις επτά Δημοτικές Αρχές στο Νομό μας. Μήπως θα έπρεπε να γίνει μία ευρεία σύσκεψη των εμπλεκόμενων Δήμων στο ΕΠΣ για ενημέρωση και χάραξη στρατηγικής;

«Στην παρούσα φάση βρισκόμαστε σε ένα μεταβατικό στάδιο, με την ανάληψη των καθηκόντων των νέων Δημοτικών Αρχών. Από όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω, οι νεοεκλεγέντες Δήμαρχοι εδώ και αρκετό καιρό ενημερώνονται για ζητήματα των Δήμων τους ώστε να είναι έτοιμοι με την ανάληψη των καθηκόντων τους, ενώ κάποιοι από αυτούς είναι και αρκετά έμπειροι, οπότε θεωρώ ότι θα υπάρχει άριστη συνεργασία. Και εγώ προσωπικά βρίσκομαι σε επικοινωνία μαζί τους για ζητήματα που αφορούν τους Δήμους και το Νομό και ένα από αυτά είναι και το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Σαφώς, στο επόμενο διάστημα θα γίνουν και  συσκέψεις που θα εντατικοποίησουν τη συνεργασία».

Το θέμα είχε θέσει ο κ. Νικολακόπουλος στον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη στη συνάντησή τους τον Ιανουάριο του 2021 και τους απασχόλησε και σε επόμενες συναντήσεις τους όπως αυτή τον Ιανουάριο του 2023.

-Από την αρχή του όλου project και την ένταξή του στο Ταμείο Ανάκαμψης, ασχοληθήκατε ενεργά με την υπόθεση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Ηλείας. Ποιες προοπτικές ανοίγονται για τον Νομό μας μέσω του ΕΠΣ και των ΤΠΣ;

«Θα μου επιτρέψετε καταρχήν να εκφράσω την απόλυτη ικανοποίησή μου για την θετική έκβαση, καθώς πρόκειται για ένα Σχέδιο το οποίο πρότεινα στον ίδιο τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος έδωσε τη συναίνεσή του, και τα τελευταία δυόμιση χρόνια σε μία διαρκή και μακρά συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία και τις υπηρεσίες το “τρέξαμε” και φθάσαμε στην υλοποίησή του. Σημαντική ήταν και η συμβολή του κ. Θεόδωρου Σκυλακάκη, όταν ήταν Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας, με τον οποίο είχα συναντηθεί και είχαμε συζητήσει για το Ταμείο Ανάκαμψης, του τότε Υπουργού Περιβάλλοντος κ. Κώστα Σκρέκα στον οποίο είχα θέσει το θέμα του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, του τότε Υφυπουργού Περιβάλλοντος κ. Νίκου Ταγαρά, ενώ καθοριστική ήταν και η συμβολή του τότε Γ.Γ. Περιβάλλοντος κ. Ευθύμιου Μπακογιάννη. Πολλοί στην αρχή δεν πίστευαν είτε στις δυνατότητες του συγκεκριμένου σχεδίου, είτε στη δυνατότητα πραγματοποίησης , σήμερα όλοι αντιλαμβάνονται τη σημασία του . Σημασία πλέον έχει, από εδώ και πέρα, να συμβάλλουμε με ουσιαστικές προτάσεις για την καλύτερη υλοποίησή του.  Να υπενθυμίσω ότι η Ηλεία συγκαταλέγεται στους δέκα Νομούς της χώρας που προκρίθηκαν για την εφαρμογή Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, που έχει ενταχθεί και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας- Πρόγραμμα Πολεοδομικών Μεταρρυθμίσεων «Κωνσταντίνος Δοξιάδης».  Είναι γεγονός ότι ο Νομός μας έχει μείνει πίσω σε σχέση με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και τις δυνατότητές του. Ηέλλειψη σύγχρονου πολεοδομικού σχεδιασμού σε τοπικό επίπεδο και χωροταξικού σχεδιασμού σε εθνικό επίπεδο, έχουν δημιουργήσει πολλά προβλήματα τα οποία θα επιλυθούν με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο και τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια.  Ο Νομός μας εισέρχεται πλέον στον χάρτη της εξέλιξης και της ανάπτυξης. Ο σωστός χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός και η διόρθωση λαθών του παρελθόντος αποτελεί προϋπόθεση για την ορθολογική ανάπτυξη η οποία έρχεται μέσα από μεγάλα έργα υποδομής όπως ο αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου, αλλά και μέσα από την προσέλκυση επενδύσεων. Πολλές φορές στην Ηλεία αναφερόμαστε στο καλό παράδειγμα της Καλαμάτας αλλά παραγνωρίζουμε ότι εκτός από το δρόμο και τις επενδύσεις, σημαντικό ρόλο  έπαιξε ο σωστός πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός μετά τον σεισμό και η σωστή αξιοποίηση των κονδυλίων για αποκατάσταση».

Για το Ταμείο Ανάκαμψης είχε συζητήσει ο κ. Νικολακόπουλος το θέμα με τον κ. Σκυλακάκη και στην συνάντησή τους τον Δεκέμβριο του 2019 και τον Φεβρουάριο του 2021.

-Με την εφαρμογή του ΕΠΣ θα αλλάξει ο Καθορισμός Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου (ΖΟΕ) στην Ηλεία;

«Όλοι γνωρίζουν τις αγκυλώσεις και τις δεσμεύσεις που είχαν επιβάλλει οι Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου στο νομό μας. Οι ΖΟΕ αποτελούν τροχοπέδη επί σειρά ετών για την ανάπτυξη του Νομού και το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο έρχεται ακριβώς σε αυτό το σημείο να απεγκλωβίσει το νομό από αυτή την κατάσταση.  Η μελέτη αφορά στο σχεδιασμό του παραλιακού μετώπου της Ηλείας και θα πρέπει να επανεξετάσει τις χρήσεις γης ώστε αυτές να είναι συμβατές με το μοντέλο της έξυπνης και αειφόρου ανάπτυξης και να λαμβάνει υπόψη της, τις σύγχρονες εξελίξεις στην παραγωγική διαδικασία και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής. Μέσω της μελέτης θα αντιμετωπιστούν ζητήματα που παρουσιάζονται, όπως είναι οι αυθαίρετοι οικισμοί, τα σχέδια πόλεων που δεν έχουν επεκταθεί, τα προβλήματα με τις ΖΟΕ, οι προστατευόμενες περιοχές, ιδιοκτησιακές εκτάσεις που ανήκουν στους Δήμους, οι δασικές εκτάσεις και οι μοναστηριακές διεκδικήσεις και άλλα. Επί της ουσίας, με το Σχέδιο οι Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου οδεύουν προς κατάργηση».

Στην συνάντηση με τον τότε Υπουργό Περιβάλλοντος τον Φεβρουάριο του 2021.

-Το ΕΠΣ προβλέπει κατασκευή παραλιακού δρόμου; Και εάν ναι, από πού έως πού;

Το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο αλλάζει καθοριστικά το παραλιακό μέτωπο της Ηλείας, που αποτελεί το τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα του Νομού σε συνδυασμό με τον αγροτοδιατροφικό τομέα. Η μελέτη αφορά στο σχεδιασμό του παραλιακού μετώπου της Ηλείας και θα πρέπει να επανεξετάσει τις χρήσεις γης ώστε αυτές να είναι συμβατές με το μοντέλο της έξυπνης και αειφόρου ανάπτυξης και να λαμβάνει υπόψη της τις σύγχρονες εξελίξεις στην παραγωγική διαδικασία και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής.  Δίνει εντυπωσιακή προοπτική στο “μέτωπο” που εκτείνεται από το λιμάνι Κυλλήνης στο λιμάνι Κατακόλου και θα παρέχει ίσως για πρώτη φορά σε τέτοιο εύρος και με τέτοιες δυνατότητες, την ευκαιρία οργανωμένου τουρισμού με ουσιαστική διασύνδεση και προβολή της αγροτικής μας παραγωγής.  Γνωρίζουμε ότι στα περισσότερα σημεία της ακτής μας οι «παρθένες» περιοχές μας έχουν μείνει αναξιοποίητες από πλευράς οργανωμένου τουρισμού και αντίστοιχων επενδύσεων. Αυτό “αδικεί” την Ηλεία και ο στόχος είναι να αλλάξει ριζικά η σημερινή εικόνα και το παραλιακό μας μέτωπο να γίνει ελκυστικό, τεχνοκρατικά οργανωμένο, επενδυτικά πρωτοποριακό και να αποτελέσει «κομβικό» μέσο εξέλιξης του Νομού μας. Πέραν των άλλων να δώσει ευκαιρίες απασχόλησης και να γίνει κίνητρο παραμονής νέων ανθρώπων στο Νομό μας. Επιπλέον, δίνει την ευκαιρία να  προχωρήσει και μια μακροχρόνια επιδίωξη,  ένας οραματικός στόχος τόσο των Δήμων όσο και των ίδιων των κατοίκων που φυσικά θα έχουν ανεξαρτήτως των έργων την πρόσβαση στην θάλασσα με καλύτερες και πιο ευέλικτες υπηρεσίες και ανέσεις. Πρόκειται για τον πολυσυζητημένο δρόμο του παραλιακού μετώπου κατά μήκος της ακτογραμμής. Και αυτό θα είναι ένα από τα έργα στα οποία πλέον με βάση τα νέα δεδομένα θα πρέπει να μπει σε προτεραιότητα και αποτελεί πλέον και για εμένα έναν ακόμα μεγάλο στόχο» .

-Μπορούμε αυτή την χρονική στιγμή να μιλήσουμε για χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του Σχεδίου;

«Ο στόχος είναι το Σχέδιο να υλοποιηθεί σύντομα, δεδομένου και του αντικειμένου της μελέτης και σίγουρα μέσα στον συμβατικό χρόνο παράδοσης. Η εκτίμηση που θα μπορούσα να κάνω είναι για την επόμενη διετία, ενώ δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι το Ταμείο Ανάκαμψης θέτει συγκεκριμένες χρονικές προϋποθέσεις, ως εκ τούτου πιστεύω ότι οι διαδικασίες θα κινηθούν με ταχείς ρυθμούς».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
spot_img
spot_img
spot_img

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ