Κυριακή, 16 Ιουνίου, 2024
ΑρχικήΕπικαιρότηταΣβήνουν οι ελπίδες…

Σβήνουν οι ελπίδες…

Συνεχίζονται σήμερα για τρίτη ημέρα οι έρευνες για τον εντοπισμό του 31χρονου Ευστάθιου Τσιτλακίδη

Της Μάντως Ρέβελου

*Συγκλονίζει η μαρτυρία του Π. Ρούσσου που συμμετείχε στις έρευνες: «Πίστευα ότι όλοι αυτοί που ήμασταν εκεί, θα καταφέρναμε να βρούμε τα δύο αυτά παιδιά ζωντανά»

«Μου έκανε τεράστια εντύπωση ο πολύς καπνός που έβγαινε από το αεροσκάφος κατά τη διάρκεια της πτήσης», τονίζει στην «ΠΡΩΤΗ» ο πρόεδρος των αλιέων Ζακύνθου

** Η έρευνα για τον σμηναγό Τσιτλακίδη θα συνεχιστεί μέχρι να συμπληρωθούν 72 ώρες από την συντριβή του Phantom, όπως προβλέπουν τα πρωτόκολλα

Άκαρπες ήταν οι προσπάθειες εντοπισμού του κυβερνήτη – σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη, του μαχητικού Phantom F-4 που κατέπεσε τη Δευτέρα το πρωί νότια του Κατακόλου, εκτελώντας εκπαιδευτική πτήση.

Στις νυχτερινές έρευνες, που πραγματοποιήθηκαν το βράδυ της Δευτέρας- ξημερώματα Τρίτης, συμμετείχαν ένα αεροσκάφος C-130 με φωτοβολίδες και μαζί του ένα ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού και ένα SUPER PUMA της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς και τα πλωτά μέσα του Λιμενικού.

Παράλληλα, ξεκινά η έρευνα για τη διακρίβωση των αιτιών της μοιραίας πτώσης.

Ένας από τους βασικούς μάρτυρες της συντριβής του μοιραίου αεροσκάφους είναι ο πρόεδρος των αλιέων Ζακύνθου, κ. Παναγιώτης Ρούσσος, ο οποίος συμμετείχε ενεργά στις έρευνες για τον εντοπισμό των δύο πιλότων, που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα αλλά και τμημάτων του αεροσκάφους. 

Ο κ. Παναγιώτης Ρούσσος μιλώντας στην «ΠΡΩΤΗ» ανέφερε τα εξής: «Τα δύο αεροσκάφη πέρασαν ακριβώς από πάνω μου, ενώ εγώ βρισκόμουν στην περιοχή νότια της Γλύφας για αλιεία. Μετά από δέκα λεπτά, με ειδοποίησαν από το λιμεναρχείο Ζακύνθου, για την πτώση του ενός εκ των δύο αεροσκαφών. Αυτό που μου έκανε τεράστια εντύπωση ήταν ο πολύς καπνός που έβγαινε από το συγκεκριμένο αεροσκάφος κατά τη διάρκεια της πτήσης, σε βαθμό που το κοιτούσα επίμονα για αρκετή ώρα, μέχρι που το έχασα από τα μάτια μου. Πετούσαν πάρα πολύ χαμηλά.

Συνεχίζοντας ο κ. Παναγιώτης Ρούσσος μας μίλησε για την συμμετοχή του, στις έρευνες εντοπισμού των δύο πιλότων αλλά και τμημάτων του αεροσκάφους, τονίζοντας:

«Με κάλεσαν από το λιμεναρχείο να συμμετέχω στις έρευνες ως ιδιώτης. Καθυστέρησα αρκετά να πάω, αφού η απόσταση ήταν περίπου στα 20 ναυτικά μίλια από το σημείο που βρισκόμουν. Έφτασα περίπου στη μία το μεσημέρι και το πρώτο πράγμα που αντίκρισα στην επιφάνεια της θάλασσας ήταν μια μεγάλη πετρελαιοκηλίδα, από τα καύσιμα του αεροσκάφους. Το παιδί το είχαν βρει ήδη. Πάρα πολλά σκάφη του λιμενικού και δύο αλιευτικά ιταλικά που έτυχε να βρίσκονται στην περιοχή, συμμετείχαν στις έρευνες. Συγκλονίστηκα, στεναχωρήθηκα  πάρα πολύ. Πίστευα ότι όλοι αυτοί που ήμασταν εκεί, θα καταφέρναμε να βρούμε τα δύο αυτά παιδιά ζωντανά».

Το χρονικό

Συγκλονισμένη  η κοινή γνώμη παρακολουθεί το χρονικό της συντριβής του αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας F-4E Phantom II. Η πτώση πραγματοποιήθηκε στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας στη θάλασσα, ανοιχτά από το Κατάκολο.

Οι δύο χειριστές του Phantom, ο σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης, 31 ετών, που ήταν ο κυβερνήτης και ακόμη αγνοείται μετά τη συντριβή του F-4 στη θάλασσα, και ο υποσμηναγός Μάριος-Μιχαήλ Τουρούτσικας, 29 ετών, συγκυβερνήτης, που εντοπίστηκε νεκρός, είχαν απογειωθεί στις 10:15 της Δευτέρας από την 117 Πτέρυγα Μάχης στην αεροπορική βάση της Ανδραβίδας.

Οι χειριστές του, λοιπόν, μαζί με ακόμα ένα διθέσιο Phantom ομοίου τύπου επρόκειτο να κάνουν άσκηση «χαμηλής ναυτιλίας», πτήση σε πολύ χαμηλό ύψος, στα 300 πόδια δηλαδή.

Είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση, για κάποιους ακραία, όπου το αεροσκάφος πετά πολύ χαμηλά με σκοπό την αποφυγή εντοπισμού από ραντάρ σε περίπτωση πολεμικής αποστολής. Το αεροσκάφος πετά ακολουθώντας το ανάγλυφο του εδάφους, στην περίπτωση του σμηναγού Τσιτλακίδη και του υποσμηναγού Τουρούτσικα το F-4 Phantom πετούσε λίγο πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Μάλιστα, πολύ συχνά τα μαχητικά πετούν πολύ πιο χαμηλά από τα 300 πόδια -δηλαδή στα 100 μ.-, ώστε οι συνθήκες του γυμνασίου να είναι όσο το δυνατόν πιο αληθοφανείς. «Πολλές φορές μπορεί να πας πολύ πιο κάτω και μετά, όταν ανεβαίνεις στα 300 πόδια νομίζεις ότι βρίσκεσαι στα 40.000 πόδια» λέει στο protothema.gr παλαιός Phantom-ας, ένας δηλαδή από τους πιλότους που έχουν εκπαιδευθεί στον χειρισμό των αμερικανικής σχεδίασης και κατασκευής αεροσκαφών που άρχισαν να εντάσσονται στην Πολεμική Αεροπορία το 1974.

Το μοιραίο F-4E Phantom II με αριθμό 507 φαίνεται ότι ήταν ένα από τα πρώτα έξι αεροσκάφη που παραλήφθηκαν από την Πολεμική Αεροπορία το 1974. Περί το 2000 εκσυγχρονίστηκε, όμως παρά την αναβάθμισή του αυτή δεν παύει να είναι ένα αεροσκάφος σε υπηρεσία επί σχεδόν 50 χρόνια. Μετά την συντριβή του Phantom με το serialnumber 507, στην 338 Μοίρα και κατά συνέπεια σε ολόκληρη την Πολεμική Αεροπορία έχουν απομείνει 33 F-4E Phantom II.

Σε ασκήσεις «χαμηλής ναυτιλίας», όπως αυτή που έκαναν το πρωί της Δευτέρας πάνω από τη θάλασσα ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας, τα Phantom πετούν χωρίς πρόσθετες δεξαμενές καυσίμων, ώστε να έχουν το περιθώριο για παραπάνω ελιγμούς και να μπορούν να στρίβουν καλύτερα. Οι πιλότοι σε αυτές τις ασκήσεις δέχονται περισσότερα G στο σώμα τους, ίσως σχεδόν όσα «τραβούν» σε εναέρια μάχη.

Στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας 30 Ιανουαρίου, 15 λεπτά μετά την απογείωσή τους από τη βάση της Ανδραβίδας, ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας για άγνωστους μέχρι στιγμής λόγους κατέπεσαν στη θάλασσα με αποτέλεσμα το Phantom τους να συντριβεί. Ο συγκυβερνήτης Τουρούτσικας ανακηρύχθηκε νεκρός λίγες ώρες μετά, από κάποιο εύρημα που πιστοποίησε ότι έχασε τη ζωή του κατά την πτώση του F-4. Η έρευνα για τον σμηναγό Τσιτλακίδη θα συνεχιστεί μέχρι να συμπληρωθούν 72 ώρες από την συντριβή του Phantom, όπως προβλέπουν τα πρωτόκολλα, έστω κι αν οι ελπίδες να εντοπιστεί εν ζωή μειώνονται όσο περνούν οι ώρες.

Από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν απαντούν στο ερώτημα αν ο εντοπισμός ενός από τα δύο αλεξίπτωτα σημαίνει ότι οι πιλότοι προσπάθησαν τελευταία στιγμή να κάνουν χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος αλλά δεν τα κατάφεραν. Ανώτατες στρατιωτικές πηγές τονίζουν ότι οι πιλότοι δεν πρόλαβαν να εγκαταλείψουν το Phantom πριν την συντριβή.

Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, δευτερόλεπτα πριν το F-4 Phantom πέσει στη θάλασσα οι πιλότοι του μαχητικού έκαναν κλειστή στροφή κινούμενοι σε πολύ χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα. Σε ποιο ακριβώς ύψος πετούσαν, δηλαδή πόσα πόδια πάνω από τη θάλασσα, είναι κάτι που θα καταθέσουν οι πιλότοι του «bravo 1» δηλαδή του προπορευόμενου Phantom που είχε το ρόλο του αρχηγού του ζεύγους στην επιτροπή διερεύνησης.

Τι μπορεί να συνέβη και το Phantom κατέπεσε στη θάλασσα είναι άγνωστο. Επικοινωνία δεν έχει καταγραφεί, κάποιο τελευταίο μήνυμα δεν φαίνεται να εξέπεμψαν ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας. Είναι άλλωστε πολύ δύσκολο στις συνθήκες της άσκησης «χαμηλής ναυτιλίας», αφού σε τόσο ακραίες συνθήκες οι πιλότοι δεν χάνουν χρόνο πατώντας το μπουτόν επικοινωνίας, πρώτο τους μέλημα είναι να σώσουν το αεροσκάφος και μετά να διασωθούν.

Μπορεί να συνέβη κάποια μηχανική βλάβη; Μπορεί να έχασαν την ώση τους και οι δύο turbojet κινητήρες του Phantom; Τίποτα δεν είναι απίθανο, ούτε καν το ενδεχόμενο μιας αεροδυναμικής βλάβης που μπορεί να αποβεί μοιραία στις ακραίες συνθήκες της χαμηλής πτήσης που εκτελούσαν οι δύο πιλότοι.

Πριν από έναν μήνα ξεκίνησε να πετάει ως κυβερνήτης ο αγνοούμενος 31χρονος σμηναγός

Οι πιλότοι των Phantom περνούν δύσκολη και επίπονη εκπαίδευση, τόσο στη θέση του συγκυβερνήτη όσο και ως κυβερνήτες. Και κάθε Phantom-ας για να γίνει κυβερνήτης πρέπει να έχει συμπληρώσει 3 με 5 χρόνια ως συγκυβερνήτης, να περάσει το Σχολείο Μετεκπαίδευσης και αφού περάσουν όλα τα «checks» σωστά να γίνει κυβερνήτης.

Ο συγκυβερνήτης Μάριος-Μιχαήλ Τουρούτσικας ήταν στην 338 Μοίρα από τον Απρίλιο του 2019. Ο αγνοούμενος σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης ήταν στην 338 της Ανδραβίδας από τον Μάιο του 2016. Πετούσε ως συγκυβερνήτης στα F-4 μέχρι τον Δεκέμβριο του 2021. Τότε ξεκίνησε το ΣΜΕΤ για να γίνει κυβερνήτης και τελείωσε το σχολείο τον Δεκέμβριο του 2022, με απλά λόγια ως κυβερνήτης στα Phantom είχε βγει πριν από ένα μήνα και κάτι.

Όπως λένε με λύπη οι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας, ένα ατύχημα είναι δυστυχώς «λαχείο». Δεν μετράει ούτε το πόσο υψηλό δείκτη νοημοσύνης (IQ) έχει ένας ιπτάμενος χειριστής, ούτε αν είναι «χεράς». Δυστυχώς, μοιάζει σαν να είναι θέμα στατιστικής. Και η προηγούμενη συντριβή μαχητικού αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας είχε γίνει το 2018 όταν κατέπεσε το Μιράζ του σμηναγού Μπαλταδώρου, παρασύροντας στο θάνατο τον ήρωα πιλότο.

Τελέστηκε χθες στο Κατάκολο

Τρισάγιο στη μνήμη του υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα

Στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Κατακόλου τελέστηκε χθες το πρωί, τρισάγιο στην μνήμη του αδικοχαμένου υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα. Το τρισάγιο τέλεσε ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ηλείας και Ωλένης κ. Αθανάσιο, παρουσία του Δημάρχου Πύργου, Παναγιώτη Αντωνακόπουλου, εκπροσώπων φορέων και πολιτών.

Μετά το τρισάγιο ο σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ηλείας και Ωλένης Αθανάσιος, μίλησε συγκινημένος για την απώλεια του υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα αναφέροντας τα εξής: «Είναι μία ημέρα εθνικού πένθους για την πατρίδα μας, γιατί ένα παιδί, ο Μάριος-Μιχαήλ, έπεσε επάνω στο καθήκον, εκπληρώνοντας την αρετή της αγάπης προς τους ανθρώπους, γιατί όταν ο άνθρωπος υπηρετεί το καθήκον του, με συνέπεια, με ειλικρίνεια, με ευθύτητα, εκφράζει έτσι την αγάπη του προς τον άνθρωπο. Ο αείμνηστος υποσμηναγός Μάριος-Μιχαήλ έπεσε επάνω στο καθήκον του, εκδηλώνοντας έτσι την αγάπη του, και είναι μία αγάπη η οποία απευθύνεται προς το Θεό, και αφού ο Θεός είναι αγάπη, θα έλεγα ότι τον πήρε κοντά του. Η μνήμη του θα είναι αιωνία και πάντα από εδώ θα προσευχόμαστε για την ανάπαυσή του και θα είναι πάντοτε στην ενθύμηση του Θεού γιατί ο άνθρωπος που πέφτει στο καθήκον του, είναι ένας άνθρωπος με αρετές. Ευχόμαστε στο Μάριο-Μιχαήλ  ο Θεός να τον αναπαύει στα δεξιά Του και  στην οικογένεια της αεροπορίας να μην έχουν ξανά τέτοια δυσάρεστα γεγονότα. Οι αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ να τους σκεπάζουν και να τους βοηθούν να  επιτελούν το καθήκον  τους στο ακέραιο χωρίς  θύματα και δυσκολίες».

Από τη πλευρά του ο Δήμαρχος Πύργου, Παναγιώτης Αντωνακόπουλος μιλώντας για την απώλεια του αδικοχαμένου υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα επεσήμανε:

«Όλη η Ελλάδα είναι συγκλονισμένη. Η 117 Π.Μ.  έχει μία ζωντανή σχέση με την τοπική κοινωνία. Ο υποσμηναγός Μάριος-Μιχαήλ Τουρούτσικας πέρασε οριστικά στο Πάνθεον των Ηρώων. Προσευχόμαστε να γίνει το θαύμα για τον σμηναγό Στάθη Τσιτλακίδη. Οι σύλλογοι του Κατακόλου είναι έτοιμοι να κάνουν ένα μνημείο στην μνήμη αυτού του εθνικού ήρωα».

Ο αντιπρόεδρος του Λιμενικού ταμείου Κατακόλου και πρόεδρος των αλιέων, Νίκος Τριβιζάς μιλώντας για  τον χαμό του υποσμηναγού τόνισε: «Το αεροσκάφος έπεσε 8  μίλια από το Κατάκολο και είναι περίπου στα 400μ. βάθος. Βρήκαν τα πρώτα συντρίμμια και το ένα παλικάρι. Μόνο αυτά ξέρουμε. Με ενημέρωσε ένας συνάδελφος από τη Ζάκυνθο, ότι είδε δύο αεροσκάφη και το ένα έβγαζε καπνούς και ξαφνικά έπεσε μέσα στη θάλασσα. Γίνονται συνεχεία τέτοιου είδους ασκήσεις στην περιοχή».

Συλλυπητήριο Μήνυμα Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Ηλείας Β. Γιαννόπουλου,

για την απώλεια του Υποσμηναγού της 117 Π.Μ Ανδραβίδας

Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα

Η Ηλεία, η Ελλάδα και η Πολεμική Αεροπορία, θρηνεί την απώλεια του Υποσμηναγού Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα, που έχασε τη ζωή του εν ώρα καθήκοντος, κατά την διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης της 117 Π.Μ Ανδραβίδας, όπου υπηρετούσε, για την προστασία των εναέριων συνόρων της Πατρίδας μας. Θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια του εκλιπόντος. Μακάρι οι έρευνες για τον εντοπισμό του Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη να έχουν άμεσα αίσια έκβαση, δίνοντας τέλος στην αγωνία της οικογένειάς του και όλων μας.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
spot_img
spot_img
spot_img

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ