Άκυρες όλες οι αποφάσεις Δήμων και Περιφερειών μετά την 1η Δεκεμβρίου 2022

180

Που έχουν ληφθεί από τις Οικονομικές Επιτροπές και τις Επιτροπές Ποιότητας Ζωής

Σύμφωνα με την τελεσίδικη απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας

Ακυρώθηκε «συθέμελα» ο περιβόητος νόμος Θεοδωρικάκου

Άκυρες είναι ΟΛΕΣ οι αποφάσεις που έχουν λάβει μετά την 1η Δεκεμβρίου 2022 οι Οικονομικές Επιτροπές και οι Επιτροπές Ποιότητας Ζωής των Δήμων και των Περιφερειών , σύμφωνα με την τελεσίδικη απόφαση, υπ΄αριθμόν 2377/2022, της Ολομέλειας του αρμόδιου Ανωτάτου Δικαστηρίου, δηλαδή του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Στην απόφαση του, το ΣτΕ , ακυρώνει «συθέμελα» τον περιβόητο νόμο Θεοδωρικάκου, κρίνοντας αντισυνταγματικές όλες εκείνες τις διατάξεις του (σύνθεση και αρμοδιότητες Οικονομικής Επιτροπής και Ποιότητας Ζωής) που «ευνούχισαν» τα τελευταία τρία χρόνια τη δημοκρατική και ορθή λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Το κυριότερο όμως είναι ότι ορίζει την απόφαση τους ως «αμέσως εφαρμοστέα», που σημαίνει ότι όλες οι αποφάσεις που λαμβάνονται στα δυο εν λόγω όργανα με βάση όσα ορίζει ο νόμος Θεοδωρικάκου, είναι ΑΚΥΡΕΣ.

Θέτει επίσης ενώπιον των τεράστιων ευθυνών την κυβέρνηση για το νομοθετικό αυτό τερατούργημα . Αλλά και για την τωρινή ολιγωρία της , να προβεί σε νομοθετική συμμόρφωση με την απόφαση, αδιαφορώντας έτσι για τις τεράστιες συνέπειες που έχει στους ΟΤΑ η συνέχιση του τωρινού καθεστώτος για τις δυο αυτές νευραλγικές Επιτροπές. Μάλιστα, μέχρι στιγμής δεν έχει εκδοθεί ούτε εγκύκλιος από το Υπουργείο Εσωτερικών προς τους ΟΤΑ για τον τρόπο λήψης αποφάσεων από τους Δήμους μετά την απόφαση του ΣτΕ.

Η απόφαση

Συγκεκριμένα η απόφαση του ΣτΕ που ελήφθη με αφορμή προσφυγή κατά αποφάσεων του Δήμου Βεροίας , αναφέρει ότι όλες οι αποφάσεις μέχρι 30 Νοεμβρίου 2022 για λόγους δημοσίου συμφέροντος δεν ακυρώνονται. Η εφαρμογή της απόφαση του ΣτΕ, έχει ισχύ από την 1η Δεκεμβρίου 2022.

Αναφέρει ειδικότερα « …Η νομοθετική αυτή επιλογή, υπό τα συγκεκριμένα δεδομένα, βρίσκεται εντός του περιθωρίου εκτίμησης που αναγνωρίζει το Σύνταγμα στον κοινό νομοθέτη και παρίσταται πρόσφορη για την επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού της εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας των οργάνων διοικήσεως των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων. Επομένως, κατά τη γνώμη αυτή, είναι απορριπτέοι ως αβάσιμοι οι λόγοι ακυρώσεως, με τους οποίους προβάλλεται αντισυνταγματικότητα των σχετικών ρυθμίσεων των ν. 4623 και 4635/2019 κατά το μέρος που αυτές είναι αμέσως εφαρμοστέες.

24. Επειδή, το Δικαστήριο, εκτιμώντας τις δυσχέρειες που θα ήταν ενδεχόμενο να αντιμετωπίσει ο Δήμος Βέροιας από την αναδρομή των αποτελεσμάτων της ακυρώσεως στο χρονικό σημείο εκδόσεως των προσβαλλόμενων πράξεων, κρίνει ότι συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος που επιβάλλουν, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 50 παρ. 3β του π.δ. 18/1989, την αναδρομή των αποτελεσμάτων της ακυρώσεως σε χρονικό σημείο μεταγενέστερο της εκδόσεως των ακυρούμενων πράξεων και προγενέστερο της δημοσιεύσεως της παρούσας αποφάσεως• πρέπει δε να ορισθεί ως τέτοιο χρονικό σημείο η προηγούμενη ημέρα της δημοσιεύσεως αυτής.

Δ ι ά τ α ύ τ α

Ακυρώνει τις 563/1-9-2019 και 564/1-9-2019 αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Βέροιας και την 20501/2-9-2019 απόφαση του Δημάρχου Βέροιας,

Ορίζει ως χρόνο ενάρξεως των αποτελεσμάτων της ακυρώσεως την προηγούμενη της δημοσιεύσεως της παρούσας αποφάσεως ημέρα».