Δυσμενείς οι εξελίξεις για τον εκσυγχρονισμό του Σιδηροδρομικού Δικτύου

«Όχι» της Ε.Ε. στο αίτημα χρηματοδότησης του Ρίο – Πάτρα….. λόγο του τεράστιου κόστους υπογειοποίησης

*«Δεν μπορεί να ενταχθεί στα ευρωπαϊκά δίκτυα μία γραμμή μετρική, μόνο κανονικού εύρους» τόνισε ο Κ. Σπηλιόπουλος μιλώντας για το Πάτρα -Πύργος

Μόνο ως δυσμενείς θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν οι εξελίξεις όσο αφορά τα σιδηροδρομικά έργα σε Αχαΐα αλλά και Ηλεία, μετά το «όχι» της Ε.Ε. στο αίτημα για χρηματοδότηση με 168 εκατ. ευρώ, μέσω του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη (Connecting Europe Facility), αφορούσε στο τμήμα του σιδηροδρομικού έργου μεταξύ Ρίου-Αγίου Διονυσίου, που είναι συνολικού κόστους 198 εκατ. ευρώ και αποτελεί το προτελευταίο τμήμα πριν το τρένο, φτάσει στο νέο λιμάνι της Πάτρας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Κομισιόν απέρριψε το αίτημα χρηματοδότησης της ΕΡΓΟΣΕ, γιατί θεωρεί υψηλό το κόστος του έργου και δαπανηρή την λύση της πλήρους υπογειοποίησης στο τμήμα της γραμμής Ρίο – Άγιος Διονύσιος – Νέο Λιμάνι μήκους 6,5 χιλιομέτρων, που αποτελεί πάγιο αίτημα του Δήμου Πατρέων και φορέων της περιοχής.

Στο παρελθόν η υπογειοποίηση μήκους 6,5 χιλιομέτρων είχε χαρακτηριστεί ως «φαραωνικό» έργο και αυτός ήταν και ένας από τους λόγους που ο αρχικός σχεδιασμός, που είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, ήταν για επίγεια διέλευση της γραμμής.

Το «ΟΧΙ» στην χρηματοδότηση του Ρίο – Πάτρα, έρχεται ουσιαστικά να «κρούσει τον κώδωνα κινδύνου» και για την βελτίωση της μετρικής γραμμής που θα συνδέει την Πάτρα με τον Πύργου και κατ’ επέκταση και με την Αρχαία Ολυμπία καθώς από την Κομισιόν εγκρίνονται έργα τα οποία δεν είναι συμβατά με τα ευρωπαϊκά πρότυπα (σ.σ. εγκρίνεται μόνο κανονικού εύρους σιδηροδρομική γραμμή).

Χρηματοδοτήσεις βάση κανόνων

Η «Πρώτη» επικοινώνησε με τον πρώην πρόεδρο και Διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, Περιφερειακό Σύμβουλο και επικεφαλής της παράταξης «Δυτική Ελλάδα Μπροστά» Κώστα Σπηλιόπουλο, ζητώντας του να «ερμηνεύσει» το «όχι» της κομισιόν στην χρηματοδότηση του Ρίο- Πάτρα ζητώντας παράλληλα την εκτίμηση του και για το έργο Πάτρα-  Πύργος.

«Η απόρριψη του αιτήματος χρηματοδότησης αυτού του μεγάλου έργου για την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα- Αθήνα- Θεσσαλονίκη- Ειδομένη πού συγκεκριμένα είναι το Ρίο- Πάτρα λιμάνι ουσιαστικά δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα στην ολοκλήρωση αυτού του σιδηροδρομικού άξονα και δείχνει συγκεκριμένα πράγματα. Πρώτον, ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει κανόνες με βάση τους οποίους χρηματοδοτεί τα έργα. Δεύτερον επανερχόμαστε ουσιαστικά στην κατάσταση που ήμασταν στο δίκτυο της περιοχής μας το 2015. Χάθηκε μία τετραετία μέχρι το 2019 που δεν έγινε κανένα βήμα. Από το 2019 και μετά περιμέναμε ότι επιτέλους με ρεαλισμό θα προχωρήσουν τα πράγματα. Τι σημαίνει όλο αυτό; Σημαίνει ότι το έργο θα πάει αρκετά πίσω και ο σχεδιασμός του θα αλλάξει υποχρεωτικά καθώς διαφορετικά δεν μπορεί να έχει χρηματοδοτήσει. Το τρίτο και σημαντικότερο για την Ηλεία είναι ότι συμπαρασύρει και τις εξελίξεις που θα υπάρξουν από την Πάτρα μέχρι τον Πύργο, γιατί το οποίο το υπουργείο προγραμμάτιζε να κάνει αναβάθμιση της υφιστάμενης μετρικής γραμμής αυτό δεν μπορεί πλέον να γίνει. Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί έργα που εντάσσονται στα ευρωπαϊκά δίκτυα. Δεν μπορεί να ενταχθεί στα ευρωπαϊκά δίκτυα μία γραμμή μετρική, μόνο κανονικού εύρους εντάσσεται και αυτό θα πρέπει να το λάβει σοβαρά υπόψη του, το υπουργείο και να αλλάξει το σχεδιασμό που είχε μέχρι σήμερα. Σε κάθε περίπτωση σημαντικά συμπεράσματα πρέπει να βγουν και για το πολιτικό προσωπικό της περιοχής μας, της περιφέρειας μας αλλά και για την Περιφέρεια που δεν μπορεί να μένει σιωπηρή και δεν μπορεί να μένει στο απυρόβλητο. Πρέπει και οφείλει να διεκδικεί και να λέει την άποψή της και κυρίως να προετοιμάζεται για αυτά τα έργα τα οποία είναι αναγκαία για την περιοχή μας» επεσήμανε μεταξύ άλλων ο Κ. Σπηλιόπουλος.

Σε ερώτηση της «Πρώτης» για το εάν θα υπάρξει κίνδυνος να ζητηθούν χρήματα πίσω από την Ε.Ε. ο Κ. Σπηλιόπουλος τόνισε: «Υπάρχει θέμα να ζητήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα χρήματα της πίσω, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα χρηματοδοτεί στον αιώνα τον άπαντα το συγκεκριμένο έργο. Το συγκεκριμένο έργο ήταν Πάτρα- Αθήνα- Θεσσαλονίκη- Ειδομένη και όταν λέμε Πάτρα εννοούμε το λιμάνι. Δεν μπορεί λοιπόν να μένει εσαεί σε εκκρεμότητα. Πρέπει να κλείσει. Και αυτό είναι ευθύνη της πολιτείας διαχρονικά. Το 2015 υπήρξε ρεαλιστικό σχέδιο και έτοιμο να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση το οποίο δυστυχώς ανετράπη με απίστευτες υποσχέσεις από το ΣΥΡΙΖΑ και χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Από το 2019 και μετά, συνεχίστηκε δυστυχώς το ίδιο μοτίβο που βλέπουμε σήμερα, και οδηγούμαστε σε ένα αδιέξοδο. Πρέπει να σκεφτούν σοβαρά και ρεαλιστικά.  Υπάρχει και μία ακόμα πτυχή που έχει σχέση και με το δρόμο Πάτρα-Πύργος. Κατά τα εγκαίνια του δρόμου ο πρωθυπουργός είχε πει ότι, καθυστέρησε όντως το έργο διότι καθυστέρησε η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Εκεί εκμυστηρεύτηκε ότι δεν υπήρχε περίπτωση να το εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση, εάν δεν παρενέβαινε ο ίδιος πολιτικά. Μάλιστα είπε κατά την ομιλία του ότι «αναγκάστηκα να σπαταλήσω πολιτικό κεφάλαιο προκειμένου να υπάρξει η έγκριση και να ξεμπλοκάρει το έργο». Το ίδιο πρέπει να γίνει και τώρα εάν επιμείνουν στους σχεδιασμούς που έχουνε».  

Α. Αγγελίδου

Σχετικά Άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ