«Σιδηροδρομική παράνοια» η επιχειρούμενη «ανάσταση» της μετρικής γραμμής στο τμήμα Κάτω Αχαγιά-Πύργος

Υπήρχε έτοιμη μελέτη για κανονικοποίηση γραμμής και ηλεκτροκίνηση από το 2016

Προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα από τις ανακοινώσεις του ΟΣΕ

Του Μιχάλη Δημητρόπουλου
mixalisdimitro@hotmail.com

«Σιδηροδρομική παράνοια» χαρακτηρίζουν στελέχη με μεγάλη εμπειρία στις σιδηροδρομικές υποδομές της χώρας, την επιχειρούμενη «ανάσταση» της μετρικής γραμμής στο τμήμα Κάτω Αγαχιά-Πύργος, με την… υπόσχεση για κανονικοποίηση της γραμμής όταν ολοκληρωθεί το περιβόητο Ρίο-Νέος Λιμένας Πάτρας.

Πριν από λίγες ημέρες, μετά από συνάντηση του Βουλευτή Ηλείας Ανδρέα Νικολακόπουλου με τον Αν. Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ Θανάση Κοτταρά, ανακοινώθηκε ότι  «πολύ σύντομα θα έχουμε απάντηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την ένταξη της κατασκευής του έργου Πύργου-Πατρών στο ΕΣΠΑ με το απαιτούμενο ποσό των 50 εκατομμυρίων ευρώ. Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο που θα συνδέσει και τη γραμμή με την Κυλλήνη, με σκοπό την διευκόλυνση της επιβατικής κίνησης για το Λιμάνι, όπως και για τα τουριστικά σημεία της ευρύτερης περιοχής». Επίσης, αναφέρθηκε πως «εκπονείται και μελέτη σκοπιμότητας για το έργο, ενώ μέχρι τον Ιούνιο υπολογίζεται να προχωρήσει και ο διαγωνισμός για το έργο της επισκευής της σιδηροδρομικής γραμμής, που θα περιλαμβάνει και την προετοιμασία της υποδομής ώστε να εκτελεσθεί με άμεσο τρόπο αργότερα και χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα η κανονική γραμμή».

Όπως έχει αναδείξει η «ΠΡΩΤΗ», λόγω της μεγάλης τεχνικής δυσκολίας κατασκευής του Ρίο-Νέος Λιμένας Πάτρας, το «κούμπωμα» της κανονικής γραμμής υπολογίζεται για το… 2030! Οπότε, αυτό που προκύπτει από τις ανακοινώσεις είναι πως θα χρησιμοποιηθούν 50 εκ. ευρώ για μια απλή συντήρηση της υπάρχουσας μετρικής γραμμής. Έτσι κι αλλιώς η Ε.Ε. δεν χρηματοδοτεί κατασκευές μετρικών γραμμών, παρά μόνο συντηρήσεις μετρικών.

Τα ερωτήματα

Ωστόσο, προκύπτουν επίσης ορισμένα ερωτήματα:

– Πόσος χρόνος θα χρειαστεί γίνει η μετάβαση από μετρική σε κανονική γραμμή όταν επιτέλους θα έρθει η ώρα; Θα ξανακλείσει πάλι για χρόνια η γραμμή;

– Η γραμμή είναι εκτός λειτουργία από το 2011 και σε άθλια κατάσταση. Ακόμα και για την συντήρησή της επαρκεί το ποσό;

– Η μετρική γραμμή απαιτεί μετρικούς συρμούς. Αν αναλογιστούμε πως στο πρόσφατο παρελθόν δεν υπήρχαν ανταλλακτικοί συρμοί για τον προαστιακό της Πάτρας, με τι συρμούς θα καλύψουν τη μετρική γραμμή; Δεν υπάρχουν σύγχρονοι, συντηρημένοι μετρικοί συρμοί.

– Η κανονικού εύρους γραμμή με ηλεκτροκίνηση απαιτεί τουλάχιστον 12 μέτρα πλάτους για κάθε κατεύθυνση. Δηλαδή αυτές είναι οι προϋποθέσεις της υποδομή για κανονικοποίηση. Προβλέπονται αυτές οι προδιαγραφές στον διαγωνισμό που θα προχωρήσει;

– Γιατί δεν υπήρξε τουλάχιστον η πρόβλεψη για σιδηροτροχιές μικτού εύρους, τις χρησιμοποιεί ο ΟΣΕ, και μάλιστα έχουν χρησιμοποιηθεί και στην Πάτρα;

Η μελέτη του 2016

Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε στην απόφαση του ΟΣΕ για ανάθεση υπηρεσιών Συμβούλου για την υποβοήθηση του ΟΣΕ στην σύνταξη μελέτης ανάλυσης κόστους οφέλους για το έργο «Α΄ Φάση Αναβάθμισης του Προαστιακού Σιδηρόδρομου Μεταξύ ΣΣ Κάτω Αχαΐας και ΣΣ Πύργου», αναφέρονται τα εξής: «Σημειώνεται ότι αυτό αποτελεί την Α’ Φάση του έργου κανονικοποίησης της γραμμής Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα η οποία είναι στο αναλυτικό δίκτυο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφοράς. Για το εν λόγω τμήμα έχουν γίνει οριστικές μελέτες κανονικοποίησης της γραμμής από την ΕΡΓΟΣΕ οι οποίες εν μέρει θα ληφθούν υπόψη στον σχεδιασμό».

Οι μελέτη στην οποία αναφέρεται η απόφαση είναι η «Μελέτη για την αναβάθμιση και την ηλεκτροκίνηση της ΣΓ Πάτρα- Πύργος –Καλαμάτα», η οποία είχε παρουσιαστεί τον Φεβρουάριο του 2016 στην Π.Ε. Ηλείας με την παρουσία κλιμακίου της ΕΡΓΟΣΕ, του τότε Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Απόστολου Κατσιφάρα και του τότε Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Ηλείας Γιώργου Γεωργιόπουλου.

Η μελέτη που είχε χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ, αφορούσε α) Κατασκευή της νέας διπλής Σιδηροδρομικής Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων (Ν.Σ.Γ.Υ.Τ.), β) Κατάργηση όλων των ισόπεδων διαβάσεων, γ) Με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση σε όλη τη γραμμή. Επίσης, προέβλεπε σύνδεση και για τα τέσσερα λιμάνια (Πάτρα, Κυλλήνη, Κατάκολο, Καλαμάτα). Το κόστος για την κανονικοποίηση της γραμμής (με ηλεκτροκίνηση) από την Πάτρα μέχρι τον Πύργο συμπεριλαμβανόμενης και της γραμμής μέχρι το Κατάκολο, ήταν γύρω στα 400 εκ. ευρώ.

«Το κόστος θα εκτοξευθεί»

Την παρουσίαση είχε κάνει ο τότε Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Θάνος Βούρδας. Ο κ. Βούρδας μιλώντας στην «ΠΡΩΤΗ» για τις σημερινές προθέσεις του ΟΣΕ εκτίμησε πως «το έργο των 50 εκ. ευρώ μπορεί να φαντάζει φτηνό, αλλά εάν μετά για την συντήρηση του στόλου θες τα πολλαπλάσια χρήματα, δεν υπάρχει κανένα όφελος». Όπως εξήγησε το κόστος συντήρησης τριπλασιάζεται  με τρία διαφορετικά είδη συρμών, τρία διαφορετικά είδη γραμμών. «Το κόστος θα εκτοξευθεί», ανέφερε χαρακτηριστικά και τόνισε: «Δεν έχει νόημα να έχει η χώρα 45 είδη διαφορετικών συρμών, με ηλεκτροκίνηση, χωρίς ηλεκτροκίνηση, μετρικούς, κανονικούς. Είναι τεράστιο το κόστος συντήρησης συρμών. Είναι καλύτερο να έχεις έναν τύπο συρμών και κοινό στοκ για την συντήρηση του στόλου».

Σχετικά Άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ