Στο… περίμενε και η νέα όδευση του «Δυτικού Διαδρόμου» του ΑΔΜΗΕ

Δεν έχει εγκριθεί ακόμα η τροποποίηση της ΑΕΠΟ

Μετά την εμπλοκή που επέφεραν οι δικαστικές προσφυγές των μοναχών στα Καλάβρυτα

Σε φάση αναμονής χωρίς να υπάρχει πρόοδος έχει μπει το απολύτως κρίσιμο έργο του λεγόμενου «Δυτικού Διαδρόμου» του ΑΔΜΗΕ στην Πελοπόννησο, μετά τη γνωστή εμπλοκή που επέφεραν οι δικαστικές προσφυγές των μοναχών στα Καλάβρυτα και την απόφαση να αλλάξει η όδευση του δικτύου στην περιοχή αυτή.

Ο Διαχειριστής πραγματοποίησε τις μελέτες για την παράκαμψη της μονής και υπέβαλε από το καλοκαίρι αίτηση στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την τροποποίηση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΑΕΠΟ). Χωρίς έγκριση της ΑΕΠΟ το έργο δεν μπορεί να προχωρήσει και συνεπώς θα παραμείνει στο «περίμενε» με ότι αυτό συνεπάγεται για τον τελικό χρόνο ολοκλήρωσής του.

Ως γνωστόν ο Δυτικός Διάδρομος, δηλαδή το έργο διασύνδεσης του ΚΥΤ Μεγαλόπολης με την υφιστάμενη γραμμή μεταφοράς 400 KV Αχελώου-Διστόμου είναι έτοιμο κατά 98%. Το μόνο που απέμενε ήταν η τοποθέτηση δύο πυλώνων, περίπου 500 μέτρα από τη Μονή Αγίων Θεοδώρων, στα Καλάβρυτα. Ωστόσο, η γνωστή αντίδραση πέντε μοναχών από το μοναστήρι, έχει μπλοκάρει ήδη για περισσότερο από δύο χρόνια το έργο με πολλαπλές συνέπειες: απώλεια εσόδων για το δημόσιο, αδυναμία στη ΔΕΗ να λειτουργήσει ομαλά τη μονάδα φυσικού αερίου στη Μεγαλόπολη με παράλληλη λειτουργία των λιγνιτικών, αλλά και πάγωμα για έργα ΑΠΕ στην περιοχή που χρειάζονται νέο ηλεκτρικό χώρο και περιμένουν χρόνια.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο του Δυτικού Διαδρόμου με συνολικά 400 πυλώνες είχε κόστος 110 εκατ. ευρώ.Με βάση την αλλαγή της όδευσης, το κόστος μπορεί να αυξηθεί ακόμη περισσότερο ανάλογα με τις απαλλοτριώσεις που θα χρειαστεί να γίνουν. 

Το έργο εντάχθηκε για πρώτο φορά στον σχεδιασμό του Συστήματος Μεταφοράς το 2006 αλλά ξεκίνησε να κατασκευάζεται από τον ΑΔΜΗΕ μόλις το 2018. Σήμερα, έχει ολοκληρωθεί το 98% της νέας γραμμής Μεγαλόπολης-Πάτρας. Τον Αύγουστο 2019 ολοκληρώθηκε, επίσης, η πόντιση του υποβρύχιου καλωδίου στο Ρίο-Αντίρριο.

Η Πελοπόννησος είναι η μοναδική περιοχή της ηπειρωτικής Ελλάδας που δεν είναι συνδεδεμένη στην υπερυψηλή τάση (400 kV). Διασυνδέεται με την Αττική με γραμμές 150 kV –όπως τα νησιά– με σοβαρές επιπτώσεις για την επάρκεια του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, τις πράσινες επενδύσεις, το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας και τα μεγάλα έργα υποδομής που σχεδιάζονται συνολικά στη χώρα.

Συγκεκριμένα:

1. Επάρκεια: Οι μεγάλες μονάδες παραγωγής στην Πελοπόννησο (όπως π.χ. η Μεγαλόπολη V) δεν μπορούν να συνεισφέρουν στην κάλυψη της ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια συνολικά στη χώρα, αφού δεν υπάρχει επαρκής χώρος στο Σύστημα να μεταφερθεί η παραγόμενη ενέργεια.

Είναι επείγουσα ανάγκη να διασφαλιστεί η επάρκεια του συστήματος το συντομότερο δυνατό, ώστε σε περίπτωση φυσικών καταστροφών ή δυσμενών συγκυριών (π.χ. βλάβες σε άλλες μονάδες στη χώρα) οι καταναλωτές να μη βρεθούν χωρίς ρεύμα. Αυτό είναι ιδιαιτέρως κρίσιμο τόσο για την επερχόμενη χειμερινή περίοδο υψηλών φορτίων, όσο και στους επόμενους μήνες καθώς θα είναι ιδιαίτερα οδυνηρό σε περίοδο πανδημίας να υπάρχουν και προβλήματα ηλεκτροδότησης.

2. Κόστος ενέργειας: Το πρόβλημα της «συμφόρησης» στη διακίνηση της ηλεκτρικής ενέργειας ωθεί υψηλότερα το κόστος στην αγορά ενέργειας (Target Model) εξαιτίας της μικρότερης δυνατότητας απορρόφησης της προσφοράς για την κάλυψη της ζήτησης. Για το θέμα του πρόσθετου κόστους έχουν επιλεγεί προσωρινές λύσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος, οι οποίες όμως δεν το λύνουν αλλά το «ανακουφίζουν» προσωρινά.

3. Πράσινες επενδύσεις: Η Πελοπόννησος παραμένει «κορεσμένη» για επενδύσεις πράσινης ενέργειας και έργα ΑΠΕ με συνολική ισχύ πάνω από 600 MW, που έχουν ήδη πάρει προσφορές σύνδεσης με τον όρο ηλέκτρισης της γραμμής αυτής, δεν μπορούν να συνδεθούν και να λειτουργήσουν.

Σχετικά Άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ