Πατρών- Πύργου: Ο ξεχασμένος δρόμος καρμανιόλα που αναμένει ακόμα τις εγκρίσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Καμία επίσημη ανακοίνωση από πλευράς του υπουργείου Υποδομών για την έναρξη εργασιών στη Δυτική Ελλάδα

*Ποια μεγάλα έργα προβλέπονται στο ταμείο Ανάκαμψης

Δύο χρόνια συμπληρώνονται στις 7 Ιουλίου από την ημέρα που η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ανέλαβε τα «ηνία» της εξουσίας. Δύο χρόνια και το έργο του αυτοκινητοδρόμου Πατρών- Πύργου περιμένει τη «σειρά» του παρά το γεγονός ότι αποτελούσε σύμφωνα με τον ίδιο τον Κυριάκο Μητσοτάκη «προτεραιότητα» της κυβέρνησης του. Την ίδια στιγμή που στην Ηλεία αλλά και σε ολόκληρη τη Δυτική Ελλάδα συνεχίζουμε να περιμένουμε την έγκριση από πλευράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ένα έργο το οποίο θα έπρεπε ήδη να έχει ολοκληρωθεί, η είδηση για την υπογραφή του Ε65 δηλαδή του δρόμου που θα συνδέει με ασφάλεια και ταχύτητα την Ανατολική με τη Βορειοδυτική Ελλάδα, μόνο προβληματισμό δημιουργεί. Ο Ε65 αποτελεί αναμφισβήτητα ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ, το οποίο υπεγράφη την περασμένη Πέμπτη από τον υπουργό Υποδομώνκαι Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και εκπροσώπους της κοινοπραξίας «Κεντρική Οδός». Πρόκειται για το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμουΕ65, το οποίο ανέλαβε να υλοποιήσει η ΤΕΡΝΑ.

Ο Ε65

Όπως προβλέπουν σχετικές μελέτες, ηφάση κατασκευής του έργου θα διαρκέσει 3 χρόνια και με την ολοκλήρωσή του, θα λάβει τελική μορφή ο αυτοκινητόδρομος Ε65, ο οποίος με συνολικόμήκος 181,5 χλμ. συγκαταλέγεται στα εθνικάέργα με ιδιαίτερη στρατηγική σημασία, καθώς θα συνδέει με ασφάλεια και ταχύτητατην Ανατολική με τη Βορειοδυτική Ελλάδα.Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο οδικός άξονας θα συμβάλλει στην κατακόρυφη βελτίωση των οδικών μεταφορών σε ένα τμήματης χώρας, που μέχρι σήμερα ήταν παραγκωνισμένο. Θα εντάξει στο δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας τις μεγάλες πόλειςτης Θεσσαλίας. Καρδίτσα και Τρίκαλα θαείναι οι μεγάλοι κερδισμένοι ενώ δυνητικάκερδισμένες θα είναι η Λαμία και η Λάρισα.

Την ίδια στιγμή όμως, δημιουργούνται ανταγωνιστικές πιέσεις προς την Ολυμπία καιτην Ιόνια Οδό, για τον εμπορικό κυκλοφοριακό φόρτο που προέρχεται από το παραγωγικό και οικονομικό κέντρο της Αθήνας.

Λόγω της στρατηγικής του χάραξης, ο Ε65είναι βέβαιο ότι θα «κλέψει» οχήματα από

τον ΠΑΘΕ και την Ιόνια Οδό, κι αυτό γιατί θα μειώσει τις χρονοαποστάσεις μεταξύ

Αθήνας και Ηγουμενίτσας. Με απλά λόγια,ενέχει ο κίνδυνος περαιτέρω απομόνωσης

της Δυτικής Ελλάδας καθώς η ολοκλήρωση της Ολυμπίας οδού και ειδικότερα του τμήματος Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα φαίνεται να έχει παραπεμφθεί στις καλένδες. Από πλευράς του υπουργείου Υποδομών, υπάρχουν εδώ και δύο χρόνια μόνο διαβεβαιώσεις ότι το έργο θα ξεκινήσει και θα ολοκληρωθεί άμεσα ως ενιαίο, κάτι το οποίο ωστόσο δεν διαφαίνεται τη παρούσα χρονική στιγμή.

Μικρότερες αποστάσεις μεγαλύτερη ασφάλεια

  • Είναι ενδεικτικό ότι με τον Ε65 το ταξίδιαπό τη Λαμία έως και την Εγνατία θα διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, αντί των 3 ωρώνκαι 15 λεπτών που απαιτούνται σήμερα, ενώτο Αθήνα – Γρεβενά ή το Αθήνα – Μέτσοβο δεν θα ξεπερνά τις 4 ώρες.
  • Τα ταξίδια από Αθήνα προς Τρίκαλα, Καρδίτσα, Καλαμπάκα και προς την Δυτική και

Κεντρική Θεσσαλία, αποκτούν νέα μορφήκαθώς οι αποστάσεις μειώνονται δραστικά.

  • Θα συνδέονται τα λιμάνια Ηγουμενίτσαςκαι Βόλου.
  • Μέσω του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, οΕ65 θα διευκολύνει τις διεθνείς επιβατικές

και εμπορευματικές μεταφορές από την Ελλάδα προς τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη

προσφέροντας μια εναλλακτική διαδρομή.

  • Η μείωση των δαπανών χρήσης λόγωτης υλοποίησης του έργου θα τονώσει την

ανταγωνιστικότητα των ελληνικών εξαγωγών, αφού ένα μέρος του κόστους των προϊόντων, που είναι το κόστος μεταφοράς, θαμειωθεί (ιδιαίτερα για μεταφορές στον διάδρομο Αττική – Ιωάννινα – Λιμάνι Ηγουμενίτσας προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη).

Από τα παραπάνω, γίνεται ξεκάθαρο ότι οΕ65 θα ασκήσει ανταγωνιστικές πιέσεις προς

την Ολυμπία και την Ιόνια Οδό και κατά συνέπεια προς την Δυτική Ελλάδα.

Τα έργα του ταμείου Ανάκαμψης

Οι υπογραφές για τον Ε65 έπεσαν αλλά είναι μόνο η αρχή, καθώς στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν ενταχθεί έργα σε οδικούς άξονες και σιδηροδρόμους, που δεν θα βελτιώσουν απλώς τις υποδομές, αλλά στόχο έχουν να δημιουργήσουν έναν ενάρετο κύκλο, ανεβάζοντας κατηγορία τον Τουρισμό, τις μεταφορές, τη μεταποίηση.  Ωστόσο από το σύνολο των προβλεπόμενων έργων έχει μείνει εκτός και το τμήμα του Πύργος- Τσακώνα μέσω του οποίου θα έκλεινε το «δακτυλίδι» οδικών αξόνων της Πελοποννήσου.

Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65/ Τρίκαλα – Εγνατία Οδός ήταν μόνο η αρχή καθώς ακολουθούν:

  • Βόρειος οδικός άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ): Η επένδυση αφορά την κατασκευή του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης (BOAK),ο οποίος θα συνδέσει τις τέσσερις μεγάλες πόλεις της Κρήτης (Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο και Άγιο Νικόλαο) και θα αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ). Η επένδυση αποτελείται από τρία υποέργα:  

Το υποέργο 1 περιλαμβάνει το τμήμα Χανίων– Ηρακλείου, έναν αυτοκινητόδρομο με διόδια μήκους περίπου 163 χλμ. ο οποίος θα κατασκευαστεί και θα λειτουργεί βάσει σύμβασης παραχώρησης. Το εν λόγω μέτρο θα χρηματοδοτήσει ορισμένα ειδικά προκαθορισμένα έργα, όπως οι παρακαμπτήριες οδοί Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου, γέφυρες, κόμβοι και υπόγεια έργα. 

Το υποέργο 2 περιλαμβάνει το τμήμα Χερσόνησος–Νεάπολη μήκους περίπου 22,5 χλμ. που θα κατασκευαστεί βάσει συμφωνίας σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα 

Το υποέργο 3 περιλαμβάνει το τμήμα Νεάπολη–Άγιος Νικόλαος μήκους περίπου 14 χλμ. που θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο. 

Ο αυτοκινητόδρομος αποσκοπεί στη βελτίωση της προσβασιμότητας μεταξύ των μεγάλων πόλεων της Κρήτης και όλων των μεγάλων λιμένων και αερολιμένων του νησιού, στη μείωση του χρόνου μετακίνησης, στην αύξηση του επιπέδου εξυπηρέτησης και οδικής ασφάλειας και στην ενίσχυση των δραστηριοτήτων περιφερειακών μεταφορών επιβατών και εμπορευμάτων. Ολόκληρος ο αυτοκινητόδρομος θα υπόκειται σε διόδια. Τα έσοδα από τα διόδια του παραχωρηθέντος τμήματος θα εισπράττονται και θα χρησιμοποιούνται από τον παραχωρησιούχο με σκοπό τη χρηματοδότηση του έργου, ενώ τα διόδια που αφορούν συμφωνίας ΣΔΙΤ μαζί με το τμήμα του δημόσιου έργου θα εισπράττονται και θα χρησιμοποιούνται από το κράτος. Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.

  • Βελτίωση οδικής ασφάλειας: Η επένδυση περιλαμβάνει βελτιώσεις στην ασφάλεια του οδικού δικτύου σε ολόκληρη τη χώρα με σκοπό τη μείωση του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων, καλύπτοντας παρεμβάσεις σε περισσότερες από 7.000 επικίνδυνα σημεία έκτασης 2.500 χλμ. του δικτύου. Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.
  • Ηλεκτρονικά διόδια: Η επένδυση αφορά την ανάπτυξη ενός αξιόπιστου, οικονομικού και φιλικού στους χρήστες διαλειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων στην Ελλάδα. Διασφαλίζει τη διαθεσιμότητα διαφορετικών επιλογών για αυτόματες ηλεκτρονικές πληρωμές, έναν δίκαιο και διαφανή μηχανισμό χρέωσης διοδίων, βελτιωμένη ροή οχημάτων και θέτει τα θεμέλια για ενισχυμένες υπηρεσίες και διαλειτουργικότητα με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025. 
  • Παρεμβάσεις για την αναβάθμιση και αναδιάταξη του συστήματος και των υποδομών του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου: Η επένδυση περιλαμβάνει παρεμβάσεις αναβάθμισης και διασφάλισης της ομαλής και ασφαλούς λειτουργίας του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, όπως έργα για την αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής υποδομής και ανωδομής, ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, σηματοδότηση, τηλεπικοινωνίες, ηλεκτροδότηση και άλλες δραστηριότητες.

Η επένδυση χωρίζεται σε τρία υποέργα: 

1) Κεντρικός άξονας δικτύου (Κεντρική Ελλάδα Πειραιάς – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – βόρεια σύνορα)

2) Άξονας Μακεδονίας – Θράκης (Βόρεια Ελλάδα) 

3) Άξονας Αεροδρόμιο Αθήνας – Κιάτο (Αττική και Πελοπόννησος) Όλα τα τμήματα που έλαβαν χρηματοδότηση από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία και από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» αποκλείονται από το πεδίο εφαρμογής των εν λόγω παρεμβάσεων. 

Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.

  • Αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Αττική: Η εν λόγω επένδυση συνεπάγεται την κατασκευή νέας γραμμής προαστιακού σιδηροδρόμου μήκους 36 χλμ. στα δυτικά της Αθήνας, από τα Άνω Λιόσια μέχρι τα Μέγαρα. Η επέκταση του σιδηροδρόμου θα συμβάλει στην οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή, προωθώντας τη συνδεσιμότητα σε μια περιοχή όπου ο τομέας της εφοδιαστικής επιδεικνύει σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης. Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025. 
  • Έξυπνες γέφυρες: Η επένδυση θα εξοπλίσει τις γέφυρες με ειδικά συστήματα μέτρησης φορτίου και αισθητήρες ή οπτικές ίνες που μετρούν τη μετατόπιση των γεφυρών σε πραγματικό χρόνο. Οι πληροφορίες αυτές θα καταγράφονται και θα υποβάλλονται σε επεξεργασία με ειδικούς αλγόριθμους με σκοπό την αξιολόγηση της δομικής ευπάθειας των γεφυρών. Στόχος της εν λόγω επένδυσης είναι η βελτίωση του επιπέδου ασφαλείας των γεφυρών και η πρόληψη ατυχημάτων που οφείλονται είτε στη διέλευση βαρέων οχημάτων είτε σε κινδύνους της κλιματικής αλλαγής. Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.

Σχετικά Άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ