Έτσι θα αλλάξει η φυσιογνωμία της Ηλείας

Με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για το Παραλιακό Μέτωπο και τη λειτουργία σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου

Ενθαρρυντικά τα νέα από το Παραλιακό Μέτωπο, αλλά η ενδεχόμενη χρήση μετρικής γραμμή στο Νομό μας θα μας διατηρήσει αποκλεισμένους από το υπόλοιπο δίκτυο της χώρας

Του Μιχάλη Δημητρόπουλου
mixalisdimitro@hotmail.com

Τις τελευταίες ημέρες ήρθαν στην επικαιρότητα δύο κρίσιμα θέματα για τον μέλλον και την ανάπτυξη της Ηλείας. Δύο έργα υποδομής που εάν γίνουν πραγματικότητα θα αλλάξουν τη φυσιογνωμία του Νομού. Δυστυχώς όμως, επειδή μιλάμε για την Ηλεία, μόνο το ένα εξ αυτών φαίνεται να έχει θετικές προδιαγραφές. Ο λόγος για το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο που αφορά το Παραλιακό Μέτωπο της Ηλείας και τη λειτουργία σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου στον Νομό μας.

Σε ότι αφορά το Παραλιακό Μέτωπο, τα νέα είναι άκρως ενθαρρυντικά, καθώς όπως προέκυψε από την συνάντηση του Βουλευτή Ηλείας Ανδρέα Νικολακόπουλου με τον Υπουργό Περιβάλλοντος Κώστα Σκρέκα για το θέμα, θα έχουμε εντός Ιουλίου προκήρυξη διαγωνισμού για τη μελέτη του έργου, με σκοπό να επιτευχθεί η ολοκλήρωσή του μέσα στην επόμενη διετία. Το έργο αφορά  την ακτογραμμή της Ηλείας από το Κοτύχι έως τον Κυπαρισσιακό Κόλπο (δηλαδή, εκτός των προστατευόμενων περιοχών όπου εκεί θα υπάρξουν  άλλου είδους παρεμβάσεις) και  μετά το «πράσινο φως» του ίδιου του Κυριάκου Μητσοτάκη θα τύχει της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Όπως έχει πρόσφατα ανακοινωθεί, το υπουργείο Περιβάλλοντος ενέταξε στο Ταμείο Ανάκαμψης τη χρηματοδότηση (με 245 εκατ. ευρώ) του μεγαλύτερου προγράμματος πολεοδομικού σχεδιασμού στη χώρα μας από την εποχή της Επιχείρησης Πολεοδομικής Ανασυγκρότησης (ΕΠΑ), στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει από τους Δήμους Μεγίστης, Καρπάθου και Κάσου. Μάλιστα, σε ότι αφορά τα παραλιακά μέτωπα υπάρχουν μόλις τρία σχέδια που αφορούν αποκλειστικά παραλιακά μέτωπα, ένα εκ των οποίων είναι της Ηλείας. Συγκεκριμένα, το πρώτο στην Αττική, από τον Δήμο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης έως και τον Δήμο Σαρωνικού. Το δεύτερο στην Ηλεία, από τον Δήμο Ανδραβίδας-Κυλλήνης μέχρι τον Δήμο Ζαχάρως. Και το τρίτο στους Δήμους Λουτρακίου-Περαχώρας-Αγίων Θεοδώρων και Κορινθίων, με κεντρικό σημείο αναφοράς τη διώρυγα.

Ένα από τα τρία σε όλη την Ελλάδα

«Και τα τρία θα κληθούν να επιλύσουν ζητήματα που αφορούν τη διαχείριση των παράκτιων ζωνών και να προσδιορίσουν έργα για εκτεταμένες αναπλάσεις», τονίζει σε δηλώσεις του στην «Καθημερινή» ο υφυπουργός Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Νίκος Ταγαράς. «Η εκπόνηση των τοπικών και των ειδικών πολεοδομικών σχεδίων θα ξεκαθαρίσει το τοπίο, δηλαδή τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται σε κάθε σημείο. Και θα απελευθερώσουν τις δυνάμεις των περιοχών, επιταχύνοντας τις επενδύσεις με ασφάλεια δικαίου και διασφαλίζοντας την προστασία του περιβάλλοντος»., αναφέρει. Υπενθυμίζεται ότι για όλες τις περιοχές Natura εκπονούνται ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, που θα ορίζουν μεταξύ άλλων και τις χρήσεις γης στις προστατευόμενες περιοχές. Σύμφωνα με τον κ. Ταγαρά, οι μελέτες θα είναι όλες έτοιμες έως τις αρχές του 2022, ενώ θα ληφθούν υπόψη μέσω της συνεργασίας των μελετητών που έχουν αναλάβει πολεοδομικά σχέδια και περιβαλλοντικές μελέτες σε κάθε περιοχή.

Γιατί μετρικό;

Αυτά είναι τα θετικά νέα. Τα αρνητικά από την άλλη, είναι ο αποκλεισμός της Ηλείας από το σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, καθώς και όσα έχουν αναδείξει οι Κώστας Σπηλιόπουλος και Διονύσης Καλαματιανός, σχεδιάζεται η αναβάθμιση του παλιού μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου και της γραμμής Πάτρα – Πύργος. Με δεδομένο, όμως, ότι το μετρικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι πεπαλαιωμένο, μια τέτοια επιλογή δεν αποτελεί πραγματική αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της Ηλείας, καθώς το υπόλοιπο δίκτυο θα είναι σύγχρονο και μη συμβατό με αυτό του Νομού μας. Η γραμμή Πάτρα – Πύργος και στη συνέχεια η επέκταση στην Καλαμάτα, είναι ένα πολύ σημαντικό έργο στη δυτική Πελοπόννησο. Θα δώσει πνοή στην ανάπτυξη της περιοχής και το οφείλει η πολιτεία στην υποβαθμισμένη μεν αλλά με πολλά πλεονεκτήματα δε, περιοχή της Ηλείας. Δε θα καλύπτει μόνο τις επιβατικές μεταφορές, αλλά και τις εμπορικές και κυρίως τη μεταφορά αγροτικών προϊόντων. Η νέα γραμμή θα πρέπει να γίνει στην υφιστάμενη χάραξη, χωρίς απαλλοτριώσεις, με την πλήρη ανακαίνιση της γραμμής και θα πρέπει να είναι κανονικού εύρους και σύγχρονη. Έτσι ώστε να κουμπώσει με το υπόλοιπο βασικό δίκτυο της χώρας και της Ευρώπης, και όχι να αναβαθμιστεί η παλαιά μετρική γραμμή, η οποία πλέον δεν χρησιμοποιείται πουθενά.

Ο συνδυασμός της ανάπτυξης του παραλιακού μετώπου της Ηλείας, μαζί με την πραγματική αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, θα δώσουν νέα αναπτυξιακή πνοή στο Νομό. Αλλιώς πάλι θα έχουμε… μισές δουλειές…

Related Articles

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ