Πάτρα: Απρόβλεπτο «όχι» της ΕΕ για την υπογειοποίηση του τρένου – Νέο ραντεβού Καραμανλή – Πελετίδη

Το αίτημα πλήρους υπογειοποίησης αφορούσε στο τμήμα της γραμμής Ρίο – Άγιος Διονύσιος – Νέο Λιμάνι μήκους 6,5 χιλιομέτρων.

Προ δυσάρεστων εκπλήξεων βρέθηκαν ξαφνικά η ΕΡΓΟΣΕ και το Υπουργείο Υποδομών, μετά την απόρριψη του αιτήματος χρηματοδότησης του έργου υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής στην Πάτρα.

Των Σωτήρη Παπανδρέου, Απόστολου Αναστασόπουλου

Οπως έγραψε χθες η «Καθημερινή», το αίτημα για χρηματοδότηση με 168 εκατ. ευρώ, μέσω του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη (Connecting Europe Facility), αφορούσε στο τμήμα του σιδηροδρομικού έργου μεταξύ Ρίου-Αγίου Διονυσίου, που είναι συνολικού κόστους 198 εκατ. ευρώ και αποτελεί το προτελευταίο τμήμα πριν η γραμμή φτάσει στο νέο λιμάνι της Πάτρας.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η Κομισιόν απέρριψε το αίτημα χρηματοδότησης της ΕΡΓΟΣΕ, γιατί θεωρεί υψηλό το κόστος του έργου και δαπανηρή την λύση της πλήρους υπογειοποίησης στο τμήμα της γραμμής Ρίο – Αγιος Διονύσιος – Νέο Λιμάνι μήκους 6,5 χιλιομέτρων, που αποτελεί πάγιο αίτημα του Δήμου Πατρέων και φορέων της περιοχής.

Επίσης, η Κομισιόν έλαβε υπόψη το ενδεχόμενο εκτροχιασμού του χρονοδιαγράμματος του έργου που θα πρέπει να αποπερατωθεί σε 60 μήνες από την ημερομηνία των υπογραφών. Και αυτό λόγω της πιθανότητας εμφάνισης καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων λόγω αντιδράσεων τοπικών φορέων, αλλά και στην εξασφάλιση αδειοδότησης από την Αρχαιολογική Υπηρεσία.

ΠΗΓΕΣ ΤΗΣ ΕΡΓΟΣΕ

Η εφημερίδα «Πελοπόννησος» σε επικοινωνία που είχε με πηγές της ΕΡΓΟΣΕ, επιβεβαίωσε τις αρνητικές εξελίξεις, αλλά, έλαβε την διαβεβαίωση ότι το αίτημα χρηματοδότησης του έργου θα επανυποβληθεί, αφού θα προχωρήσει ο ανταγωνιστικός διάλογος μεταξύ των ενδιαφερόμενων εργοληπτικών σχημάτων (ΤΕΡΝΑ με Intrakat, ΑΒΑΞ με Alstom και Ακτωρ με Μυτιληναίο), όπου πρόκειται να προσδιοριστεί η βέλτιστη τεχνικά και οικονομικά λύση για την υλοποίηση του έργου.

Οι ίδιοι κύκλοι της εταιρείας σχολίασαν στην «Π» ότι ένας φάκελος έργου για να κοπεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα πρέπει να έχει βαθμολογία χαμηλότερη από 15. «Πώς είναι δυνατόν να κόβεται ένα έργο με βαθμολογία 19,5 στο οικονομικό σκέλος, όπως το συγκεκριμένο;» διερωτήθηκαν οι ίδιες πηγές.

Αναφορικά με τις επισημάνσεις για τις πιθανές καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και στις αρχαιολογικές εργασίες, οι ίδιες πηγές της εταιρείας τονίζουν ότι η ΕΡΓΟΣΕ δεν μπορεί να κάνει κάτι περισσότερο από όσα προβλέπει η Ελληνική νομοθεσία.

Νέο ραντεβού Καραμανλή – Πελετίδη

Αξιόπιστες πηγές ανέφεραν στην «Π» ότι το συγκεκριμένο θέμα πρόκειται να απασχολήσει έκτακτη συνάντηση που θα έχει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, με τον δήμαρχο Πατρέων Κώστα Πελετίδη τον οποίο έχει καλέσει στην Αθήνα στις 6 Ιουλίου, όπου θα διερευνηθούν εναλλακτικές για την διάσωση της χρηματοδότησης του έργου.

Σε κάθε περίπτωση, στην ΕΡΓΟΣΕ εκτιμούν ότι οι ευρωπαϊκές αρχές αναγνωρίζουν ότι η σύνδεση με το λιμάνι της Πάτρας, αποτελεί τον τελευταίο κρίκο που λείπει για να ολοκληρωθεί ο σιδηροδρομικός άξονας Αθήνα – Πάτρα, φέρνοντας νέες επενδύσεις στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές και στο λιμάνι, γι΄αυτό και η εταιρεία θα επανέλθει με νέα πρόταση, θεωρώντας μαχητό το επιχείρημα έναντι των ευρωπαϊκών αρχών.

«Χωρίς υπογειοποίηση, το έργο δεν θα γίνει»

Η «Π» επικοινώνησε με τον δήμαρχο Πατρέων Κώστα Πελετίδη για να μάθει αρχικά αν είναι ενήμερη η δημοτική αρχή για την εξέλιξη της απόρριψης του αιτήματος χρηματοδότησης, αλλά και αν αλλάζει κάτι στη στάση που θα κρατήσει από εδώ και πέρα.

«Δεν έχουμε ενημερωθεί, εμείς αυτό που γνωρίζουμε από το υπουργείο είναι πως θα είχαμε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση» τόνισε ο δήμαρχος. Επιπλέον, σε ερώτηση για το αν θεωρεί πως η απόρριψη του αιτήματος χρηματοδότησης ενδέχεται να αποτελεί και μοχλό πίεσης ώστε να μην συνεχιστεί η επιμονή της Πάτρας προς την πλήρη υπογειοποίηση από το Ρίο, ο Κ. Πελετίδης απάντησε: «Οπως και να έχει το θέμα, χωρίς υπογειοποίηση το έργο δεν θα γίνει. Κολπάκια δεν πρόκειται να δεχθούμε. Τι να συζητάμε; Οτι μπορεί να βρεθούν αρχαία; Εδώ δεν βρέθηκαν αρχαία όταν πέρασε η γραμμή από τα Αραχωβίτικα. Εχουν γίνει μελέτες και στο παρελθόν για τη χάραξη της γραμμής. Αν το θέμα είναι το κόστος, τότε να βρεθεί άλλη χρηματοδότηση. Μας λένε για δισεκατομμύρια.

Γιατί δεν δεσμεύουν ένα ποσό από το Ταμείο Ανάκαμψης; Αναπτυξιακό έργο που θα φέρει θέσεις εργασίας δεν είναι και το τρένο;» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κ. Πελετίδης.
Καταλήγοντας στη σκέψη του, ο Κώστας Πελετίδης επισήμανε πως στην κινητοποίηση της Τετάρτης στον νέο σταθμό του Ρίου θα εκφραστεί και πάλι η επιθυμία των πολιτών για πλήρη υπογειοποίηση, καθώς «όσο περνά ο χρόνος, υπάρχει βεβαιότητα πως η υπόγεια διέλευση και η δημιουργία γραμμικού πάρκου θα έχει το βέλτιστο όφελος για τους κατοίκους και την πόλη». Την επόμενη της κινητοποίησης στο Ρίο, ο δήμαρχος θα βρεθεί στην Αθήνα για να καταθέσει νέο υπόμνημα στο υπουργείο Υποδομών.

pelop.gr

Σχετικά Άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ