Μπόνους με βάση την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων (όπως και στον ιδιωτικό τομέα) για το Δημόσιο, με πιλοτική εφαρμογή για 6.000 υπαλλήλους, παράλληλα με μια συνολική αναμόρφωση της διαχείρισης προσωπικού κατανομής αρμοδιοτήτων, προωθείται από φέτος, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η απόδοση του μπόνους επίδοσης μπαίνει σε τελείως νέα βάση, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα του παρελθόντος. Όταν δηλαδή ένα ειδικό επίδομα για συγκεκριμένες υποχρεώσεις υπαλλήλων ενός υπουργείου κατέληγε -μέσω προσφυγών σε διοικητικά δικαστήρια- σε οριζόντια εισοδηματική ενίσχυση για όλο το Δημόσιο.
Με στόχο να καταστεί η αξιολόγηση των επιδόσεων πιο στοχευμένη και αποτελεσματική, θα καθορίζονται ετησίως στόχοι για κάθε λειτουργία, ώστε να εκτελούνται από τους αντίστοιχους επικεφαλείς. Αυτό θα απαιτήσει από τους προϊσταμένους κάθε τμήματος να είναι υπεύθυνοι για τους συμφωνημένους στόχους λειτουργίας τους, στο πλαίσιο της συνολικής αξιολόγησης των επιδόσεών τους, και αναμένεται να τους επιτυγχάνουν κάθε επόμενο έτος και να αξιολογούνται με βάση αυτού.
Η ανταμοιβή θα είναι ένα είδος “μπόνους προϋπολογισμού”. Θα δίνεται δηλαδή από τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του κάθε οργανισμού (και όχι από το υπουργείο Οικονομικών) στα στελέχη του, σύμφωνα με την αξιολόγηση απόδοσης. Το σύστημα ανταμοιβής θα αποτελείται από πολιτική και πρακτικές αμοιβών, συνολική ανταμοιβή, αμοιβές στελεχών και ομαδική ανταμοιβή. Το μέτρο θα εφαρμοστεί πιλοτικά για 6.000 εργαζόμενους, με ιδιαίτερη έμφαση στις τεχνικές υπηρεσίες των Δήμων, μόλις ολοκληρωθεί το σχετικό θεσμικό πλαίσιο.
Οι υπόλοιπες αλλαγές
Εκτός από το σύστημα ανταμοιβών, η μεταρρύθμιση περιλαμβάνει ένα αυτοματοποιημένο σύστημα επικοινωνίας εγγράφων και παρατηρήσεων μεταξύ υπηρεσιών ώστε να μειωθούν οι καθυστερήσεις και η γραφειοκρατία για την ίδια την δημόσια διοίκηση αλλά και για τους πολίτες.
Επίσης, θα γίνει μια καταγραφή του προσωπικού. Η καταγραφή δεν θα αφορά μόνον τον αριθμό των υπαλλήλων κάθε υπηρεσίας. Θα επεκτείνεται στις δεξιότητες του κάθε υπαλλήλου. Παράλληλα, θα γίνει η καταγραφή των αρμοδιοτήτων του κάθε δημόσιου οργανισμού αλλά και κάθε τμήματος του, καθώς επίσης και οι αρμοδιότητες κεντρικής διοίκησης (υπουργείων) φορέων της Γενικής Κυβέρνησης (νοσοκομείων, ασφαλιστικών ταμείων, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ) αλλά και των ΔΕΚΟ.
Με τις αλλαγές αυτές, θα μπορεί να σχεδιαστεί καλύτερα η διαχείριση του προσωπικού, οι προσλήψεις, οι μετακινήσεις από υπηρεσία σε υπηρεσία και φυσικά οι μελλοντικές ανάγκες σε προσωπικό και δεξιότητες για το Δημόσιο.
Το ΑΣΕΠ θα αναβαθμιστεί ψηφιακά ώστε να μπορεί να εκπληρώνει ταχύτερα και με ακόμη μεγαλύτερη διαφάνεια την αποστολή του. Παράλληλα, θα τρέξει και ένα πρόγραμμα επανεκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης των υπαλλήλων σε συνεργασία με την Ανώτερη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης.
Η επένδυση αναμένεται να ξεκινήσει το 4ο τρίμηνο του 2021 και θα ολοκληρωθεί κατά το 4ο τρίμηνο του 2025, ενώ θα έχει προϋπολογισμό 62,77 εκατ. ευρώ.