Βουλή: Ερώτηση 4 «γαλάζιων» βουλευτών στη Σοφία Ζαχαράκη – Καταγγέλλουν απαξίωση του δημόσιου σχολείου

0
32
Οι τέσσερις βουλευτές υποστηρίζουν ότι η προαγωγή των μαθητών ανεξαρτήτως απόδοσης λειτουργούν ως αντικίνητρο για τη μελέτη και τη συστηματική εργασία – Ζητούν διαφορετικό μοντέλο εξέτασης.

Οι τέσσερις βουλευτές υποστηρίζουν ότι η προαγωγή των μαθητών ανεξαρτήτως απόδοσης λειτουργούν ως αντικίνητρο για τη μελέτη και τη συστηματική εργασία – Ζητούν διαφορετικό μοντέλο εξέτασης

Για ουσιαστική υποβάθμιση των απαιτήσεων απόκτησης σχολικού απολυτηρίου που επιτείνει περαιτέρω την απαξίωση του δημόσιου σχολείου κάνουν λόγο οι βουλευτές της ΝΔ Γιάννης Οικονόμου, Ανδρέας Κατσανιώτης, Θανάσης Ζεμπίλης και Φώντας Μπαραλιακος σε ερώτηση τους προς την Υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη.

«Η νοοτροπία της “ανεξαρτήτως απόδοσης προαγωγής” με την ταυτόχρονη επιμονή στο ίδιο εκπαιδευτικό εξεταστικό μοντέλο, λειτουργούν ως αντικίνητρο για τη μελέτη και τη συστηματική εργασία. Αποδυναμώνουν το ρόλο και τη σημασία του δημόσιου σχολείου ως βασικού πυλώνα μόρφωσης και διαμόρφωσης χαρακτήρα για τη νέα γενιά της πατρίδας μας» αναφέρουν και ρωτούν μεταξύ άλλων: «Σχεδιάζει το Υπουργείο Παιδείας την επεξεργασία ενός διαφορετικού μοντέλου εξέτασης, με διαδικασία και περιεχόμενο που να άπτεται περισσότερο στις απαιτήσεις, τις προκλήσεις και τις δυνατότητες που κυριαρχούν στην εποχή μας;»

Η ερώτηση έχει ως εξής :

Σε άρθρο της ιστοσελίδας esos.gr την Πέμπτη 15/5/2025 αναφέρεται ότι μαθητές Λυκείου μπορούν να προαχθούν στην επόμενη τάξη και να αποκτήσουν απολυτήριο ακόμη και αν έχουν βαθμό κάτω από τη βάση σχεδόν σε όλα τα βασικά μαθήματα.

Σύμφωνα με το άρθρο το σχολικό έτος 2021 — 2022 που ακολούθησε την περίοδο της καραντίνας και πραγματοποιήθηκαν ξανά οι γραπτές εξετάσεις, ο συνολικός βαθμός των μαθητών διαμορφώθηκε σε αισθητά χαμηλότερα επίπεδα.

Στην ιστοσελίδα αναφέρονται συγκεκριμένα παραδείγματα (και οι αντίστοιχοι πίνακες) σύμφωνα με τα οποία:

o Εάν κάποιος μαθητής έχει 08 σε κάθε ένα από τα: άλγεβρα, γεωμετρία, φυσική, χημεία, βιολογία, αρχαία, λογοτεχνία κι έκθεση, καθώς επίσης 12 σε γυμναστική, αγγλικά και θρησκευτικά, βγάζει μέσο όρο 10 και περνά στην επόμενη τάξη.

o Με 12 μαθήματα με βαθμούς από 5 έως 9 και 8 μαθήματα από ΙΟ έως 12,3 και ένα Ι8άρι στην Φυσική Αγωγή μαθητής της Α Λυκείου προάγεται με βαθμό ΙΟ1

o Με 7 μαθήματα από 5,5 έως 8,4 , ο μαθητής προάγεται με βαθμό 11,8

Βασικός πυρήνας της πολιτικής της κυβέρνησης μας στον τομέα της Παιδείας είναι η αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας αλλά και της αξίας του σχολικού απολυτηρίου. Προς την κατεύθυνση αυτή έχουν γίνει από το 2019 μέχρι σήμερα σημαντικά βήματα που χωρίς αμφιβολία αποτελούν άλματα σε σχέση με το παρελθόν.

Βασικός στόχος όλης αυτής της προσπάθειας είναι η πρόοδος των μαθητών να αντανακλά πραγματικές γνώσεις και δεξιότητες, ιδιαίτερα σε μια σειρά από βασικά μαθήματα. Τα όσα αναφέρονται στο παραπάνω άρθρο όμως, προβληματίζουν.

Δημιουργούν ερωτήματα για το κατά πόσο είναι ενδιαφέροντα αυτά που διδάσκονται τα παιδιά, αν είναι συμβατά με τα ερεθίσματα την πρόσβαση και την ταχύτητα πρόσβασης που έχουν οι σημερινοί μαθητές σε πολλαπλές πηγές πληροφόρησης. Αν νιώθουν ότι έχουν πρακτική αξία και

κατά πόσο τους δίνουν πρόσβαση σε ένα αξιόλογο μέλλον.

Ωστόσο το γεγονός ότι υπάρχει η δυνατότητα να προβιβάζονται στην επόμενη τάξη μαθητές που έχουν αποτύχει σε βασικά μαθήματα, γεννά ερωτήματα για το εάν έτσι υπονομεύεται η έννοια της εκπαιδευτικής διαδικασίας . Όταν μάλιστα αντί να αναζητούνται τρόποι διόρθωσης αυτής της στρέβλωσης -όχι ως τιμωρία αλλά με το να προβληματιστούμε για το κατά πόσο οι εξετάσεις (στις οποίες παίρνουν πάνω ή κάτω από τη βάση) ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις απαιτήσεις της εποχής και συνεπώς αν έχει σημασία να εξετάζουμε ως κριτήριο τους βαθμούς αυτούς ή θα είχε νόημα να αλλάξουμε τη διαδικασία και το περιεχόμενο της εξέτασης ώστε να βγουν πιο γόνιμα συμπεράσματα, εμπεδώνεται μια κουλτούρα χαμηλών προσδοκιών και απαξίωσης της προσπάθειας.

Η υποβάθμιση των απαιτήσεων για την απόκτηση του σχολικού απολυτηρίου, με την χορήγηση του ακόμη και σε εκείνους που δεν έχουν κατακτήσει επαρκώς βασικά γνωστικά αντικείμενα αλλοιώνει την αξία του τίτλου και πλήττει την αξιοπιστία του.

Η νοοτροπία της «ανεξαρτήτως απόδοσης προαγωγής» με την ταυτόχρονη επιμονή στο ίδιο εκπαιδευτικό εξεταστικό μοντέλο, λειτουργούν ως αντικίνητρο για τη μελέτη και τη συστηματική εργασία. Αποδυναμώνουν το ρόλο και τη σημασία του δημόσιου σχολείου ως βασικού πυλώνα μόρφωσης και διαμόρφωσης χαρακτήρα για τη νέα γενιά της πατρίδας μας.

Ερωτάται η κυρία Υπουργός:

– Έχει το υπουργείο στη διάθεση του αριθμητικά στοιχεία για όσους προάγονται ή αποφοιτούν με κάτω από τη βάση σχεδόν σε όλα τα βασικά μαθήματα ; Ποιος είναι αυτός ο αριθμός;

– Το γεγονός ότι προάγονται ή αποφοιτούν ή είναι δυνατόν να συμβεί κάτι τέτοιο, μαθητές με βαθμούς κάτω από τη βάση σχεδόν σε όλα τα βασικά μαθήματα αποτελεί για το Υπουργείο κίνδυνο απαξίωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας;

– Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης -και αν ναι με ποιον τρόπο σκοπεύει- να αντιμετωπίσει την στρέβλωση αυτή;

– Σχεδιάζει το Υπουργείο Παιδείας την επεξεργασία ενός διαφορετικού μοντέλου εξέτασης, με διαδικασία και περιεχόμενο που να άπτεται περισσότερο στις απαιτήσεις, τις προκλήσεις και τις δυνατότητες που κυριαρχούν στην εποχή μας;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Οικονόμου Γιάννης

Κατσανιώτης Ανδρέας

ΠΗΓΗ: protothema.gr