Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΕπικαιρότηταΤι σημαίνει η αυριανή ψήφιση στη Βουλή της τροπολογίας για το «Πάτρα-Πύργος»:...

Τι σημαίνει η αυριανή ψήφιση στη Βουλή της τροπολογίας για το «Πάτρα-Πύργος»: Απευθείας ανάθεση στην «Ολυμπία Οδό» με νομοθετική ρύθμιση

Να μην τρέφουν αυταπάτες οι πολίτες της Ηλείας για το Πύργος-Τσακώνα

Του Μιχάλη Δημητρόπουλου
mixalidimitro@hotmail.com

Την αναίρεση της απόφασης του 2013 για απένταξη του τμήματος Πάτρα-Πύργος – Τσακώνα από τη Σύμβαση Παραχώρησης και την εκ νέου επαναφορά του στη Σύμβαση Παραχώρησης της «Ολυμπίας Οδού» σηματοδοτεί η αυριανή ψήφιση στη Βουλή της τροπολογίας που κατέθεσε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Ρυθμίσεις για οδικό άξονα «Αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα» – Κατάργηση Παρ. του άρθρου πέμπτου του ν. 4219/2013».

Η εν λόγω τροπολογία και η αναμενομένη ψήφισή της από τη Βουλή ουσιαστικά εξυπηρετεί την απευθείας ανάθεση του έργου στην «Ολυμπία Οδό» με νομοθετική ρύθμιση, καθώς αυτή είναι η πρόθεση του υπουργείου. Επίσης, διασφαλίζει πως η κατάργηση της απόφασης του 2013 «δεν ιδρύει ούτε παρέχει δικαιώματα αποζημίωσης εις βάρος του Δημοσίου, ανεξάρτητα του χρόνου γέννησης αυτών».

Πηγές του υπουργείου Υποδομών αναφέρουν πως «η εν λόγω ρύθμιση επαναφέρει το έργο βάσει του αρχικού σχεδιασμού του ως τμήμα της παραχώρησης που κυρώθηκε με τον νόμο 3621/2007 και καθιστά εφικτή την κατασκευή του τμήματος όπως αρχικά είχε σχεδιαστεί για την προστασία πρωτίστως της ασφάλειας των χρηστών. Άλλωστε το εν λόγω τμήμα χαρακτηρίζεται ως έργο υποδομής άμεσης προτεραιότητας και εξασφαλίζεται έτσι η άμεση κατασκευή του εντός της ήδη κυρωθείσας Σύμβασης Παραχώρησης, ενέργεια αποδεκτή και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή».

Ανώτατο τίμημα του έργου τα 252,24 εκ. ευρώ.

Όπως έγινε γνωστό από τις τοποθετήσεις των κυβερνητικών βουλευτών της Ηλείας για το θέμα,  «το έργο θα κατασκευαστεί με μικτή χρηματοδότηση από το Δημόσιο, και μάλιστα με ανώτατο όριο το τίμημα που είχε επιτευχθεί μετά τις εκπτώσεις κατά τις οκτώ ακυρωθείσες διαγωνιστικές διαδικασίες, τον Παραχωρησιούχο με ίδια κεφαλαιακή συμμετοχή και από τραπεζικό δανεισμό». Αυτό σημαίνει πως το ανώτατο τίμημα του έργου θα είναι τα 252,24 εκ. ευρώ.

Προσυμβατικός έλεγχος

Από την αυριανή ψήφιση και μετά, η κυβέρνηση θέλει να πάει την η σύμβαση πάει στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ουσιαστικά για προσυμβατικό έλεγχο, ενόψει της έγκρισης από την Κομισιόν που έχει προαναγγείλει ο υπουργός Υποδομών.  Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, εντός του Νοεμβρίου, πιθανότατα εντός του πρώτου 15νθημέρου η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης θα σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για να πάρει το πράσινο φως. Στη συνέχεια η σύμβαση θα περάσει από τη Βουλή για να κυρωθεί (κάθε παραχώρηση αποτελεί νόμο του ελληνικού κράτους).

Σε αυτό το διάστημα των περίπου 2-3 μηνών το υπουργείο ΥΠΟΜΕ ευελπιστεί να λάβει και το επίσημο πράσινο φως από την DG Comp, την Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Από αυτό το χρονικό διάστημα ουσιαστικά θα κριθεί το πότε θα δούμε… μπουλντόζες στο έργο. Υπενθυμίζουμε πως ο υπουργός Υποδομών από το Βήμα της Βουλής είχε αναφέρει πως τα έργα θα ξεκινήσουν αρχές του 2022 και θα ολοκληρωθούν το 2024.

Όχι αυταπάτες για το Πύργος-Τσακώνα

Επίσης, θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο στους πολίτες της Ηλείας, ώστε να μην τρέφουν αυταπάτες, πως, στο άμεσο μέλλον δεν υπάρχει περίπτωση να ξεκινήσει καμία διαδικασία για το κομμάτι Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν πηγές με γνώση στο θέμα, το γεγονός της επανασύνδεσης με την Ολυμπία Οδό των τμημάτων μετά τον Πύργο δεν τα καθιστά αυτομάτως τμήματα προς κατασκευή.

Το τμήμα Πύργος-Καλό Νερό έχει μπλοκάρει λόγω της όδευσης του από τμήμα που έχει χαρακτηριστεί Natura και χρειάζεται νέες μελέτες και πιθανότατα νέα χάραξη. Το τμήμα Καλό Νερό-Τσακώνα είναι σε καλύτερη κατάσταση μιας και δεν έχει προβλήματα χάραξης αλλά είναι ανώριμο μελετητικά. Συνολικά όμως ο μεγαλύτερος ανασταλτικός παράγοντας κατασκευής τους είναι πως δεν έχουν ροές. Η καθημερινή κίνηση οχημάτων είναι πολλή μικρή και όπως σημειώνουν στελέχη του κλάδου των αυτοκινητοδρόμων με τις σημερινές συνθήκες η Ε.Ε. είναι αδύνατον να τις χρηματοδοτήσει.

«Παράθυρο» για μελλοντική κατασκευή

Ουσιαστικά αυτό που κρατάμε από την τροπολογία είναι πως τα τμήματα Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα, είναι και πάλι μέρος της σύμβασης παραχώρησης της «Ολυμπίας Οδού», έχοντας αφήσει ένα παραθυράκι για μια μελλοντική κατασκευή τους, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν. Και όταν λέμε συνθήκες ουσιαστικά εννοούμε την  λεγόμενη Αδριατική Οδό που ξεκινά από τη Σλοβενία, διατρέχει τις αδριατικές ακτές και στο ελληνικό τμήμα ξεκινά από την Κακαβιά και μέσω Ιόνιας και Ολυμπίας Οδού φτάνει στην Τσακώνα. Πλέον το μόνο τμήμα που χρειάζεται ενεργοποίηση είναι το Ιωάννινα-Κακαβιά.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
spot_img
spot_img
spot_img

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ