Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του Ετήσιου Τακτικού Συνεδρίου της ΚΕΔΕ: Οι Δήμοι ζητούν μια πραγματική μεταρρύθμιση

0
166

*Κατέληξαν σχεδόν ομόφωνα σε ψήφισμα

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του Ετήσιου Τακτικού Συνεδρίου της ΚΕΔΕ που διεξήχθη υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου στη Ρόδο 7-9 Νοεμβρίου με μεγάλη συμμετοχή αιρετών. Σύνεδροι και παρατηρητές για τρεις ημέρες συζήτησαν όλα τα σημαντικά ζητήματα που απασχολούν την Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού. Τα μέλη του Ετήσιου Συνεδρίου ΚΕΔΕ μετά από εκτενή διάλογο κατέληξαν σχεδόν ομόφωνα στο ψήφισμα, που μεταξύ άλλων, αναφέρει:
«Για τα μέλη της Γ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε. αποτελεί προτεραιότητα η υλοποίηση μιας ουσιαστικής μεταρρύθμισης στο μοντέλο λειτουργίας του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης, εντός του 2025. Με έμφαση σε πρώτη φάση στις αρμοδιότητες , τη χρηματοδότηση των δήμων , τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό και σε δεύτερη φάση τη συζήτηση για αλλαγή ή όχι του εκλογικού συστήματος.
Μεταρρύθμιση που θα σηματοδοτήσει την Επανεκκίνηση της Αυτοδιοίκησης , για Ισχυρούς Δήμους, που θα βρίσκονται διαρκώς δίπλα στους πολίτες. Η Χάρτα και ο Νέος Κώδικας της Αυτοδιοίκησης είναι το αναγκαίο αλλά όχι και το μοναδικό βήμα για να αποκτήσουν οι Δήμοι τα απαραίτητα θεσμικά εργαλεία, που θα τους επιτρέψουν να ασκήσουν τις συνταγματικές τους αρμοδιότητες, ώστε να μπει επιτέλους τέλος στην αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων κι ευθυνών μεταξύ όλων των βαθμίδων του Κράτους, που προκαλεί καθυστερήσεις και λειτουργεί ανασταλτικά στο να υλοποιούνται χρήσιμα έργα και δράσεις προς όφελος των τοπικών μας κοινωνιών, προκαλεί προβλήματα και ταλαιπωρία στην καθημερινότητα των πολιτών και γίνεται άλλοθι για λάθη και παραλείψεις , που όλοι μας πληρώνουμε ακριβά.
Η Κ.Ε.Δ.Ε. δεσμεύεται με την απόφαση- ψήφισμα του Συνεδρίου της ότι θα συμμετάσχει εξαρχής και δημιουργικά στον εθνικό διάλογο για το νέο κώδικα της αυτοδιοίκησης , καταθέτοντας τεκμηριωμένες κι επαρκώς μελετημένες προτάσεις, με όρους υπευθυνότητας, ειλικρίνειας και ισοτιμίας.
Ο διάλογος θεωρούμε ότι πρέπει να διεξαχθεί μέσα σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και να οδηγήσει σύντομα, σε συγκεκριμένα νομοθετικά αποτελέσματα. Δεν υπάρχει πλέον περιθώριο για καθυστερήσεις, αντίθετα πρέπει να κερδίσουμε το χαμένο χρόνο του παρελθόντος.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών παρουσίασε στο Συνέδριο μας ένα κείμενο θέσεων με 10 άξονες, πάνω στο περιεχόμενο της Μεταρρύθμισης.
Αξιολογούμε ότι οι προτάσεις αυτές αποτελούν ένα πλαίσιο συζήτησης για διαβούλευση κι όχι οριστικές διατάξεις. Η ΚΕΔΕ θα προσέλθει στο διάλογο και θα ανατροφοδοτήσει την πρόταση του ΥΠΕΣ με τις δικές της προτάσεις, θέτοντας ξεκάθαρα τις προτεραιότητες της Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού.
Το χρονοδιάγραμμα της διαβούλευσης θα πρέπει να είναι εκ των προτέρων συγκεκριμένο και συμφωνούμε με τη δημόσια δέσμευση του Υπουργού ότι ο διάλογος θα έχει τελική ημερομηνία λήξης τις 31-3-2025.
Ζητάμε μια πραγματική μεταρρύθμιση, που θα λειτουργήσει ως ένα νέο συμβόλαιο εμπιστοσύνης, μεταξύ Κράτους, Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ Βαθμού και κοινωνίας των πολιτών.

Η επανεκκίνηση της αυτοδιοίκησης στηρίζεται σε ισχυρές βάσεις
Το προηγούμενο διάστημα έγιναν σημαντικά βήματα , που καθιστούν σήμερα τους Δήμους μας πιο ισχυρούς και πιο αποτελεσματικούς, σε σχέση με το παρελθόν.
 Ενισχύθηκε η Κυβερνησιμότητα των Δήμων μας. Οι νέες αιρετές Διοικήσεις που ανέλαβαν τα καθήκοντά τους από την 1-1-2024 , μετά την αλλαγή του εκλογικού συστήματος, μπορούν πλέον να εφαρμόσουν τα προγράμματά τους.
 Αναδείχθηκε η ικανότητά μας να διαχειριστούμε με επιτυχία πρωτόγνωρες κρίσεις .
 Έγιναν άλματα προόδου, όσον αφορά τον ψηφιακό μας μετασχηματισμό και την αναβάθμιση των υπηρεσιών που προσφέρουμε στους πολίτες μας.
 Έχουμε στη διάθεσή μας τα περισσότερα χρήματα που είχαν ποτέ Δήμοι για την εκτέλεση έργων, αξιοποιώντας πόρους διάφορων χρηματοδοτικών προγραμμάτων ( ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης, Πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης, κλπ), αν και θα μπορούσαν οι Δήμοι να έχουν ενεργότερο ρόλο στη διαμόρφωση τους.
 Αυξήθηκαν οι πόροι που εισπράττουμε μέσω των ΚΑΠ τα δύο προηγούμενα χρόνια. Όμως 60 μεσαίοι και μεγάλοι δήμοι είδαν μείωση των πόρων τους, εξαιτίας της αύξησης του κόστους μισθοδοσίας.
 Δόθηκαν έκτακτες χρηματοδοτήσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, για να καλυφθεί μέρος των αυξημένων λειτουργικών μας εξόδων απο διάφορες αιτίες ( μισθοδοσία προσωπικού, ενεργειακό κόστος, πληθωριστικές πιέσεις, κλπ). Παρόλα αυτά
 Με το νέο δίκαιο και διαφανές σύστημα κατανομής των ΚΑΠ, αποδείξαμε την έμπρακτη αλληλεγγύη μεταξύ των Δήμων μας, αφού ενισχύθηκαν τα έσοδα των μικρών δήμων και των δήμων της Περιφέρειας, χωρίς οι αστικοί δήμοι να έχουν απώλεια πόρων, σε σχέση με το παρελθόν.
 Αποδείξαμε την ενότητά και την αποφασιστικότητά μας να υπερασπιστούμε από κοινού τα συμφέροντα των δήμων και των τοπικών μας κοινωνιών, με την απόφαση μας να προσφύγουμε στο ΣτΕ ζητώντας την ακύρωση της επιβολής του τέλους ταφής, καθώς και διατάξεων του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού, που αλλοιώνει τη φυσιογνωμία των πόλεων μας.
 Διαμορφώσαμε και καταθέσαμε τις θέσεις μας για την θεσμική αναβάθμιση του ρόλου των Δήμων, μέσα από ένα «Πολυδιάστατο Πρόγραμμα Μεταρρύθμισης για την Αποκέντρωση και την Αυτοδιοίκηση», ώστε να πάψουμε να αποκλίνουμε από την Ευρωπαϊκή Αυτοδιοίκηση.
Σήμερα οι Δήμοι της χώρας είναι και πιο δυνατοί και πιο αποτελεσματικοί.

O προτεραιότητές μας
Η Γ.Σ. της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος έχει ξεκάθαρο όραμα για την Αυτοδιοίκηση του 2030. Θέτουμε ως προτεραιότητες για να γίνει πράξη η Επανεκκίνηση της Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού, την συν-διαμόρφωση ενός οδικού χάρτη που θα προκρίνει :
• Την κατάρτιση του νέου Κώδικα και της Χάρτας της Αυτοδιοίκησης, που θα στηρίζεται στην Αποκέντρωση , προβλέποντας ένα νέο σύστημα διοικητικής οργάνωσης της χώρας και της αυτοδιοίκησης, με ξεκάθαρες αρμοδιότητες για κάθε θεσμό του Κράτους, με βάση τις αρχές της εγγύτητας, της επικουρικότητας και της αποτελεσματικότητας.
• Την κατακόρυφη αύξηση των πόρων της Αυτοδιοίκησης , με περαιτέρω αύξηση των ΚΑΠ με εφαρμογή όσων προβλέπει το Σύνταγμα της χώρας και ο ν.3852, για Δήμους που θα διαθέτουν λειτουργική αυτοτέλεια και οικονομική ανεξαρτησία και θα υποστηρίζονται από επαρκείς, θεσμοθετημένους πόρους.
• Την ενίσχυση των Δήμων με νέο προσωπικό, προκειμένου να μπορούμε να ανταποκριθούμε στις αρμοδιότητές μας.
• Την ουσιαστική θεσμική και οικονομική αναβάθμιση της καταστατικής θέσης του αιρετού πολιτικού προσωπικού των ΟΤΑ.
• Την αξιοποίηση προς όφελος μας των μεγάλων ευκαιριών που δημιουργούν οι τεχνολογικές εξελίξεις και η τεχνητή νοημοσύνη.
• Την ανάδειξη του ισχυρού μας ρόλου στη διαχείριση των μεγάλων ζητημάτων που μας απασχολούν και θα μας απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια, όπως οι συνέπειες της κλιματικής κρίσης, τα ανοικτά κοινωνικά ζητήματα (ασφάλεια, στέγαση, φτώχεια), η ενεργειακή αυτάρκεια, η διαχείριση των υδάτων, κλπ .
• Την ισότιμη αντιμετώπιση όλων των Δήμων , ανεξαρτήτως μεγέθους, με έμφαση στους μικρούς νησιωτικούς και μικρούς ορεινούς Δήμους.
• Την περαιτέρω ενίσχυση της διαφάνειας σε όλα τα στάδια διαμόρφωσης και εφαρμογής των αποφάσεων και πολιτικών που αφορούν τη λειτουργία των δήμων, καθώς και στη διαρκή δημόσια λογοδοσία στους πολίτες, για τα πεπραγμένα μας .
• Την αναβάθμιση του αναπτυξιακού μας αποτυπώματος, προκειμένου να αποτελούμε ισχυρό μοχλό ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών , αλλά και πολλαπλασιαστή ισχύος στην εθνική προσπάθεια για αναπτυξιακή επανεκκίνηση της Πατρίδας μας.
• Την ανάγκη να ανταποκριθούμε στις σύγχρονες προκλήσεις για πόλεις ψηφιακές, “έξυπνες”, “πράσινες” , βιώσιμες και ανθεκτικές στις απειλές της κλιματικής κρίσης.

Διεκδικούμε να έχουμε τον πρώτο λόγο και ρόλο στις υποθέσεις που αφορούν τις πόλεις και τις τοπικές μας κοινωνίες, με βάση την αρχή της εγγύτητας.

Νέο Συμβόλαιο Εμπιστοσύνης
μεταξύ Κράτους, Αυτοδιοίκησης
Α’ και Β’ Βαθμού και Πολιτών
Στο πλαίσιο των παραπάνω απαιτούμε την ουσιαστική Μεταρρύθμιση στη Λειτουργία του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης, ώστε να σηματοδοτήσει με το περιεχόμενό της τη σύναψη ενός νέου συμβολαίου Εμπιστοσύνης, μεταξύ Κράτους, Αυτοδιοίκησης και Κοινωνίας των πολιτών.
Ως προς το περιεχόμενο της Μεταρρύθμισης στο Κράτος, υποστηρίζουμε την ανάγκη για Αποκέντρωση, Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση και ανακατανομή αρμοδιοτήτων, στη βάση της εγγύτητας, της επικουρικότητας και της αποτελεσματικότητας. Στο πλαίσιο αυτό απαιτούμε:
ΘΕΣΜΙΚΑ
 Την κωδικοποίηση σε ενιαίο νόμο των περίπου 500 νομοθετικών ρυθμίσεων (Νόμοι, Β.Δ., Ν.Δ., Π.Δ., ΥΑ, ΚΥΑ), που αφορούν την αυτοδιοίκηση.
 Για καλύτερη και αποτελεσματικότερη άσκηση αρμοδιοτήτων προς όφελος των πολιτών των τοπικών κοινωνιών, ζητούμε την υιοθέτηση του προτεινόμενου “Πολυδιάστατου Προγράμματος για την Αποκέντρωση και την Αυτοδιοίκηση».
 Την κατάργηση των εγκρίσεων σκοπιμότητας των αποφάσεων των Δήμων από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και τα Υπουργεία, ώστε κάθε έλεγχος των αποφάσεων να αφορά μόνο τη νομιμότητά τους.
 Τη διεύρυνση των βαθμών ελευθερίας των δήμων στην οργάνωση των υπηρεσιών τους.
 Την υιοθέτηση της πρότασης της Κ.Ε.Δ.Ε., όσον αφορά τον θεσμό της κινητικότητας, ώστε να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του δημάρχου για το προσωπικό όλων των κατηγοριών και όχι μόνο των τεχνικών και των οικονομικών υπαλλήλων.
 Την ενίσχυση της διοικητικής ικανότητας των Δήμων, μέσω του Προγράμματος Τεχνικής Βοήθειας του ΕΣΠΑ 2021–2027.
 Την υλοποίηση διετούς προγράμματος συγκρότησης των επτά (7) Αυτοτελών Υπηρεσιών Εποπτείας ΟΤΑ (διασφάλιση υποδομής και εξοπλισμού, πρόσληψη προσωπικού, οργάνωση υπηρεσιών και εκπόνηση προτύπων, κατάρτιση και συμβουλευτική υποστήριξη προσωπικού, ενημέρωση αιρετών και υπαλλήλων ΟΤΑ).
 Την ολοκλήρωση του Προγράμματος συγκρότησης των Υπηρεσιών Δόμησης (ΥΔΟΜ).
 Τη συγκρότηση του συστήματος εσωτερικού ελέγχου και διαχείρισης κινδύνων (Ν.4795/2021 και Ν.5013/2023).
 Την αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων όταν ασκούνται «συντρέχουσες» αρμοδιότητες
Για το προσωπικό των ΟΤΑ

 Την απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών πρόσληψης του προσωπικού μέσω του ΑΣΕΠ.
 Την υλοποίηση ενός 4ετους προγράμματος για την κάλυψη των κενών θέσεων σε προσωπικό των Δήμων, τη στελέχωση των νέων υπηρεσιών και την αντικατάσταση των αποχωρούντων υπαλλήλων (με την κινητικότητα και τη συνταξιοδότηση).
 Την ολοκλήρωση του Προγράμματος στελέχωσης της Δημοτικής Αστυνομίας.
 Την άμεση συνέχιση εφαρμογής και λειτουργίας του προγράμματος απασχόλησης ανέργων 55-74, για αυτονόητους λόγους των πολύ πιεστικών αναγκών μας (καθαριότητα, πράσινο, σχολικοί φύλακες κ.λ.π.) αλλά και για λόγους κοινωνικούς.
 Τη σύνταξη του Νέου Κώδικα Δημοτικών Υπαλλήλων.
Για το αιρετό πολιτικό προσωπικό των ΟΤΑ

 H αύξηση των αποδοχών των αιρετών , ώστε να ακολουθούν ποσοστιαία αυτές των Γ. Γραμματέων των Υπουργείων, ένα αίτημα που εκκρεμούσε από το 2018, ήδη ικανοποιήθηκε με ΚΥΑ, κι αυτό αποτελεί θετική εξέλιξη .
 Να μην τίθενται σε αργία αιρετοί, χωρίς την ύπαρξη μιας τουλάχιστον πρωτόδικης καταδικαστικής απόφασης (άρθρο 236 Α §1 εδάφιο β του Ν. 3852/2010 ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ). Είναι αδιανόητο στην εποχή μας να μην ισχύει το τεκμήριο της αθωότητας μόνο για τους αιρετούς στην Αυτοδιοίκηση.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Ενώ οι δημοσιονομικοί δείκτες της χώρας έχουν θετική τροχιά και το υπερπλεόνασμα εσόδων στο τέλος του έτους θα φτάσει τα 10 δις ευρώ, η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι ακόμα δέσμια μνημονιακών υποχρεώσεων του παρελθόντος, ενώ υπάρχει ανώτατο όριο αποδόσεων (πλαφόν) στους ΟΤΑ στο ποσό των 3.841 εκ. ευρώ.
Για το τρέχον έτος έχουν προβλεφθεί στο Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού επιπλέον 53 εκ. ευρώ, τα οποία θα συμπληρώσουν τους ΚΑΠ, ποσό που θεωρούμε ότι δεν καλύπτει τις αυξημένες μας ανάγκες. Σύμφωνα με τις δεσμεύσεις θα διορθωθεί η ΚΥΑ περί σύνταξης των προϋπολογισμών των ΟΤΑ και θα συμπεριλάβει μία επιπλέον μηνιαία τακτική επιχορήγηση για το έτος 2025.
Ωστόσο, με βάση την προβλεπόμενη αύξηση των φορολογικών εσόδων, θα πρέπει να αποδοθούν το 2025 στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με το νόμο 3852/2010, πάνω από 8,3 δισεκατομμύρια ευρώ! Τα χρήματα αυτά πρέπει επιτέλους να μας αποδοθούν.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση διεκδικεί :
• Την γενναία αύξηση των πόρων που θα αποδοθούν στους Δήμους μέσω των ΚΑΠ, το 2025, τουλάχιστον κατά 1 δις ευρώ σε σχέση με το 2024
• Την πλήρη εφαρμογή του Ν. 3852/2010 και την κατάργηση όλων των μνημονιακών περιορισμών στην Τ.Α., που θεσπίστηκαν για λόγους που σήμερα δεν υφίστανται.
• Την κατάργηση του άρθρου 44 του Ν 5071/23 που θεσπίζει ανώτατο πλαφόν 3,841 εκ. € των αποδόσεων του κρατικού προϋπολογισμού στην ΤΑ, ανεξάρτητα από τον Ν. 3852/2010 και την εξέλιξη των φορολογικών εσόδων (Φόρος Εισοδήματος, ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ), που χρηματοδοτούν το καλάθι των ΚΑΠ.
• Την κάλυψη από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, του υπερβάλλοντος ενεργειακού κόστους στους δήμους, τα νομικά τους πρόσωπα, και τις ΔΕΥΑ, ώστε να μην χρειαστεί να μεταφερθεί αυτό στους δημότες. Στόχος , η ενεργειακή αυτονομία των ΟΤΑ.
• Τη χρηματοδότηση για την αναβάθμιση των υποδομών, μειώνοντας το ενεργειακό κόστος λειτουργίας.
• Τη σταδιακή αποπληρωμή των παρακρατηθέντων και μη αποδοθέντων πόρων.
• Την επαναφορά τελών που αφαιρέθηκαν από τους δήμους
• Την απόδοση επιπλέον έκτακτων δόσεων στους ΚΑΠ του 2024, πέραν των 348 εκ. Ευρώ που θα μας καταβληθούν, μέχρι τη συμπλήρωση του ποσού των 450 εκ. που απαιτούνται για να κλείσουν οι προυπολογισμοί του 2024.
• Την αποτύπωση στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2025 των οικονομικών απαιτήσεων της ΚΕΔΕ για να μπορούν οι Προϋπολογισμοί των δήμων της επόμενης χρονιάς να εκτελεστούν χωρίς προβλήματα.
• Τη δημιουργία Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος Δήμων με συγχρηματοδότηση από εθνικούς πόρους και τον τραπεζικό τομέα (πχ. την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), το οποίο θα καλύπτει τις ανάγκες των δήμων, σε υποδομές που υπάρχει μεγάλη ανάγκη σήμερα, αλλά και σε τομείς που υπάρχει υποχρηματοδότηση από το κεντρικό κράτος.
• Την ανάγκη ενεργοποίησης του προγράμματος Τεχνικής Βοήθειας Υποστήριξης Δικαιούχων, στους τομείς διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ & Δήμοι), τη διαχείριση των αστικών λυμάτων και του πόσιμου Νερού (ΔΕΥΑ & Δήμοι) και την υλοποίηση των Ολοκληρωμένων Χωρικών Στρατηγικών (Χωρικές Αρχές – Δήμοι).
• Την άμεση ενεργοποίηση των δράσεων για τη διαχείριση των Στερεών Αποβλήτων από το Πρόγραμμα Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή (ΠΕΚΑ) και τη διαχείριση των ποσίμου νερού και των λυμάτων από τα Περιφερειακά Προγράμματα.
• Την επανεξέταση της λειτουργίας και συγχρηματοδότησης των Κέντρων Κοινότητας και των κοινωνικών δομών (ΚΗΦΗ, ΚΔΗΦ, Δομές Κακοποιημένων Γυναικών), υπό το πρίσμα ενός σχεδίου βιωσιμότητας για τη σταδιακή έξοδο από τη συγχρηματοδότηση από το ΕΚΤ+ και της θέσπισης ενός νέου το οποίο δύναται να ενσωματώνει περισσότερες υπηρεσίες (π.χ. δομές φτώχειας, υπηρεσίες παιδικής προστασίας κλπ).
• Την επιτάχυνση των εκταμιεύσεων από το ΠΔΕ και άλλα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.
• Την υλοποίηση έργων και προγραμμάτων με σαφή προσανατολισμό στην επιχειρηματική ανάπτυξη.
• Τη στήριξη για υλοποίηση έργων που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ για τους μικρούς ή τους ορεινούς και νησιωτικούς δήμους.

ΕΝΕΡΓΕΙΑ – ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ – ΥΔΑΤΑ
Τα ζητήματα της ενέργειας τα τελευταία χρόνια απέκτησαν για την Τοπική Αυτοδιοίκηση μεγάλο συντελεστή βαρύτητας καθώς οι δήμοι καλούνται καθημερινά να διαχειριστούν μια μεγάλη και ιδιαίτερα σύνθετη ενεργειακή ατζέντα, που περιλαμβάνει ζητήματα όπως το αυξημένο ενεργειακό κόστος, η παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, η ανάγκη προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, η ενεργειακή απόδοση, η ηλεκτροκίνηση.
Ζητάμε:
 Να αποδοθεί με πρόσθετη χρηματοδότηση στους Δήμους το επιπλέον ενεργειακό κόστος που κατέβαλαν το προηγούμενο διάστημα για τη λειτουργία των δημοτικών τους υπηρεσιών, των σχολείων, των ΔΕΥΑ
 Να δοθεί κατά προτεραιότητα στους Δήμους ο απαραίτητος χώρος στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ ώστε να μπορούν να αξιοποιούν το ρεύμα που θα παράγεται απο τις ενεργειακές κοινότητες που συμμετέχουν .
 Να δευκολυνθούν οι Δήμοι να γίνουν ενεργειακά «πράσινοι» και να καταστούν ενεργειακά αυτόνομοι, αξιοποιώντας κάθε σύγχρονη τεχνολογία για να εξοικονομήσουν κάθε kWh ηλεκτρικής ενέργειας , βελτιώνοντας την ενεργειακή τους αποδοτικότητα .
 Να γίνουν οι Δήμοι συνδιαμορφωτές της περιοχής τους και να έχουν ουσιαστικό ρυθμιστικό λόγο γύρω από τα έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που χωροθετούνται ή πρόκειται να χωροθετηθούν στα διοικητικά τους όρια.
 Να εφαρμόσουν μια νέα αναθεωρημένη ενεργειακή πολιτική για το δημοτικό στόλο οχημάτων, τα δημοτικά κτίρια, τις δημοτικές εγκαταστάσεις τους.
Στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας :
• Οι Δήμοι και οι Τοπικές Κοινωνίες να είναι συνδιαμορφωτές της νέας κατάστασης που αναμένεται να υπάρξει και ουσιαστικοί συνομιλητές.
• Να ανοίξει η συζήτηση περί των αντισταθμιστικών οφελών των Δήμων και των Τοπικών Κοινωνιών , υπό το πρίσμα της αναλογικότητας.
• Για την εγκατάσταση και λειτουργία έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και έργων αποθήκευσης θα πρέπει να υπάρξουν σοβαροί περιβαλλοντικοί όροι, περιορισμοί και κανόνες που θα διασφαλίζονται πλήρως οι τοπικές παραγωγικές δραστηριότητες.
• Να διασφαλιστεί ουσιαστική συμμετοχή των δήμων κατά την αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας που επίκειται (σύμφωνα με πληροφορίες του ΥΠΕΝ έως τέλη 12/2024), την αναθεώρηση δηλαδή της ΚΥΑ 49828/2008 (ΦΕΚ 2464 Β’)
• Να γίνει αποδεκτό το αίτημα περί συμμετοχής εκπροσώπου του εκάστοτε Δήμου ή εκπροσώπου της ΚΕΔΕ, στον οποίο χωροθετούνται έργα ΑΠΕ, στο Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΚΕΣΠΑ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
• Να υποστηριχθούν , προωθηθούν και χρηματοδοτηθούν οι δημοτικές ενεργειακές κοινότητες και να τους δοθεί κατά προτεραιότητα διασύνδεση με τα ηλεκτρικά δίκτυα

Στον τομέα της Ηλεκτροκίνησης
 Η ΚΕΔΕ και οι δήμοι ανταποκρίθηκαν ενεργά στην επιτάχυνση εκπόνησης και ορθής εφαρμογής των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων.
 Με την «Πράσινη Συμφωνία» συμβάλουν στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης, την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, την προώθηση ενός νέου μοντέλου αστικών μετακινήσεων εντός των πόλεων.
Στον τομέα τέλος της Ενεργειακής Απόδοσης
 Η ΚΕΔΕ έχει διατυπώσει τεκμηριωμένες θέσεις για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των νέων κτιρίων και των υφιστάμενων, με την ανάγκη να υπάρξουν χρηματοδοτικά και άλλα κίνητρα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, κ.λπ.
Για τη διαχείριση των αποβλήτων
Πάγια και αδιαπραγμάτευτη θέση της ΚΕΔΕ είναι πως η διαχείριση των Αστικών Στερεών Αποβλήτων αποτελεί ίσως την μεγαλύτερη ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού. Ο δημόσιος χαρακτήρας της διαχείρισης των αστικών αποβλήτων είναι συνταγματικά κατοχυρωμένος.
 Ζητάμε την κατάργηση του Τέλους Ταφής, για την οποία ΚΕΔΕ και 164 Δήμοι έχουμε προσφύγει στο ΣτΕ
 Το τέλος ταφής είναι οικονομικοί πόροι των δήμων και θα πρέπει να τους επιστραφούν για την προμήθεια σχετικού εξοπλισμού, την προαγωγή, την ενεργοποίηση του «Πληρώνω όσο Πετάω» (Pay As you Throw), την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των τοπικών κοινωνιών.
 Διαφωνούμε με κάθε απόπειρα αφαίρεσης αρμοδιοτήτων απο την Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού και την εκχώρησή τους στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
 Διαφωνούμε με το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που αφορά τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ) , το οποίο προωθήθηκε χωρίς την απαιτούμενη κι επαρκή διαβούλευση. Δεν υφίστανται μελέτες και επιχειρησιακά σχέδια που να τεκμηριώνουν επαρκώς την αναγκαιότητα των συνενώσεων, δεν επιλύουν χρόνια προβλήματα των ΦοΔΣΑ και δεν διευκρινίζονται με εμπεριστατωμένο τρόπο τα ζητήματα ενημέρωσης και λειτουργίας των νέων Φορέων.
 Εξαίρεση των ΦΟΔΣΑ από τους περιορισμούς προσλήψεων λόγω ανταποδοτικότητας.
Για τη διαχείριση των υδάτων
Το ΥΠΕΝ προβαίνει σε αποσπασματικές και μη συνεκτικές μεταξύ τους δηλώσεις για αναγκαστικές συνενώσεις των ΔΕΥΑ, που προφανώς αντίκεινται στο Σύνταγμα και στους Νόμους που διέπουν την λειτουργία τους, καθώς και την προστασία των λειτουργικών και περιουσιακών δικαιωμάτων τους.
 Η ΚΕΔΕ έχει καταθέσει σε συνεργασία με την ΕΔΕΥΑ και την ΕΕΤΑΑ συγκεκριμένη και επιχειρησιακά τεκμηριωμένη λύση για τις ΔΕΥΑ, η οποία, σε αντίθεση με την πρόταση του ΥΠΕΝ για τη δημιουργία φαραωνικών ΔΕΥΑ ανά περιφέρεια, προβλέπει τη λειτουργία μίας ΔΕΥΑ σε κάθε νομό ( ή και δύο όπου κριθεί απαραίτητο, μόνο σε εθελούσια βάση) και το Δ.Σ. του νέου σχήματος να ανήκει 100% στην Αυτοδιοίκηση.
 Σε ότι αφορά στα νησιά, η θέση της ΚΕΔΕ είναι να παραμείνει το υπάρχον σύστημα και εκφράζουμε την αντίθεσή μας για το σχέδιο που διαρρέεται ότι εξυφαίνεται για τις Κυκλάδες, σύμφωνα με το οποίο θα εφαρμοστεί ένα 11μελές σύστημα διοίκησης, στο οποίο την πλειοψηφία θα έχει η ΕΥΔΑΠ Νήσων ή η ΕΥΔΑΠ».