Κέντρο Αγροτικής Παραγωγής και Εναλλακτικού Τουρισμού ο Δήμος Ανδρίτσαινας – Κρεστένων

0
1097

Παρουσιάστηκαν τα τρία σενάρια του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου

Τρία εναλλακτικά σενάρια παρουσιάστηκαν το απόγευμα της Πέμπτης, στην πρώην Μαθητική Εστία Κρεστένων, στο πλαίσιο της πρώτης δημόσιας παρουσίασης των αρχικών πορισμάτων της μελέτης του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου, του Δήμου Ανδρίτσαινας-Κρεστένων. Ειδικότερα στα σενάρια που αναπτύσσονται ως συνδυασμοί της εξέλιξης συγκεκριμένων παραγόντων/μεταβλητών συνυπολογίστηκαν οι συνέπειες των δραστηριοτήτων των ιδιωτών και των δημόσιων φορέων που κατοικούν ή αναπτύσσουν δραστηριότητες στην περιοχή, στοχεύοντας σε ένα μεσοβραχυπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα λαμβάνοντας μέριμνα για την προστασία των φυσικών και περιβαλλοντικών πόρων. Αυτή η προστασία γίνεται κατανοητή με την έννοια αφ’ ενός των ρυθμίσεων και αφ’ ετέρου, της λειτουργικής διαχείρισης (εφαρμογής) των ρυθμίσεων αυτών. Όσο πιο κοντά βρίσκονται οι ρυθμίσεις αυτές στη λειτουργική προστασία της περιοχής, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η αποτελεσματικότητά της. Στην αντίθετη περίπτωση η αποτυχία της πολιτικής αποτυπώνεται με ακόμα μεγαλύτερη ένταση απ’ ότι η επιτυχία της και μπορεί να οδηγήσει έως και στην πλήρη αποδόμηση της συγκεκριμένης πολιτικής και την υποβάθμιση της περιοχής.

Οι εναλλακτικές προτάσεις

Τα εναλλακτικά σενάρια χωρικής οργάνωσης που εξετάζονται στα παρακάτω υποκεφάλαια είναι συνοπτικά τα εξής:
Σενάριο 1 (Μηδενικό – Οι τάσεις), μέσα από το οποίο δεν παράγεται κανένα πρακτικό αποτέλεσμα από τη συγκεκριμένη μελέτη, καθώς στηρίζεται αποκλειστικά στην προβολή των τάσεων που παρατηρούνται σήμερα στο έτος στόχο 2038.
Σενάριο 2 (Δήμος Ανδρίτσαινας Κρεστένων – Κέντρο Αγροτικής Παραγωγής), μέσα από το οποίο προωθείται, ενάντια στις καταγραφείσες τάσεις μείωσης του πληθυσμού των μικρών οικισμών, η αναδόμηση του προτύπου ανάπτυξης της περιοχής αξιοποιώντας τους παραδοσιακούς πόρους (γεωργία /κτηνοτροφία) και δευτερευόντως τον τουρισμό, με την οργάνωση αυτόνομων και αυταρκών οικιστικών ενοτήτων και με την προστασία των φυσικών πόρων που υποστηρίζουν τις παραπάνω δραστηριότητες.
Σενάριο 3 (Δήμος Ανδρίτσαινας Κρεστένων – Κέντρο Αγροτικής Παραγωγής και Εναλλακτικού Τουρισμού), σύμφωνα με το οποίο, οι τάσεις ενισχύονται ως προς τα θετικά τους, ενώ οι προτάσεις στοχεύουν στη ισόρροπη αλλά εξορθολογισμένη ανάπτυξη των επιμέρους χωρικών ενοτήτων της περιοχής μελέτης, ανάλογα με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και την θέση τους στο χώρο.
Το σενάριο το οποίο προκρίνεται είναι το 3ο με τον δήμο Ανδρίτσαινας- Κρεστένων να «μετατρέπεται» ουσιαστικά σε Κέντρο Αγροτικής Παραγωγής και Εναλλακτικού Τουρισμού.

Τι προβλέπει

Στο σενάριο αυτό, οι τάσεις ενισχύονται ως προς τα θετικά τους, ενώ οι προτάσεις στοχεύουν στη ισόρροπη ανάπτυξη των επιμέρους χωρικών ενοτήτων της περιοχής μελέτης, ανάλογα με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και την θέση τους στο χώρο. Το σύνολο της περιοχής του Δήμου, αντιμετωπίζεται ως μια περιοχή που στο σύνολό της παρουσιάζει σημαντικούς φυσικούς και πολιτιστικούς πόρους για ανάπτυξη δραστηριοτήτων εναλλακτικού τουρισμού, που μπορούν να αξιοποιηθούν για την ήπια τουριστική ανάπτυξη της περιοχής. Ειδικά η ευρύτερη περιοχή της πόλης των Κρεστένων – Μακρισίων -Σαμικού και έως το παραλιακό μέτωπο, εκτός των παραπάνω πλεονεκτημάτων παρουσιάζει τάσεις ανάπτυξης τουρισμού και παραθερισμού, λόγω γειτνίασης με τον μεγάλης επισκεψιμότητας αρχαιολογικό χώρο και της γειτνίασης με το παραλιακό μέτωπο.
Στόχος του σεναρίου είναι η δημιουργία προϋποθέσεων διαφοροποίησης του μονοτομεακού παραγωγικού προτύπου στο μεγαλύτερο ποσοστό της έκτασης του Δήμου.

Οικιστικές περιοχές

  1. Δεν δίνεται βαρύτητα στην δημιουργία αυτόνομων οικιστικών ενοτήτων, αλλά το σύνολο του οικιστικού δικτύου του Δήμου προσανατολίζεται και εξαρτάται από τους οικισμούς που αναπτύσσονται κατά μήκος του κεντρικού άξονα που διασχίζει τον Δήμο από δυτικά προς ανατολικά και εξασφαλίζει μεγαλύτερη αμεσότητα στις μεταφορές.
  2. Έλεγχος κατά περίπτωση των οικισμών οι οποίοι έχουν χαρακτηρισθεί στάσιμοι με την υπ’αρ. 7687/83 και που στην συνέχεια με την απόφαση 3918/27-11-1990 καθορίσθηκαν όροι δόμησης, σύμφωνα με το ΠΔ 24-4-1985 σε ακτίνα 800,0μ. από το κέντρο τους.
    Δεδομένου ότι σε ελάχιστες περιπτώσεις έχει αναπτυχθεί δόμηση εντός της ζώνης των 800,0μ., η γενική κατεύθυνση είναι η κατάργηση της οριζόντιας αυτής ρύθμισης και η θέσπιση νέων ορίων και όρων δόμησης κατά περίπτωση στους οικισμούς που πληρούν τις προϋποθέσεις οριοθέτησης με βάση τις νέες κατευθύνσεις περί οριοθέτησης οικισμών.
  3. Οι οικισμοί της απόφασης 3918/1990, περί στάσιμων οικισμών, οι οποίοι δεν πληρούν τις τιθέμενες από την κείμενη νομοθεσία προϋποθέσεις για οριοθέτηση αλλά και δεν δέχονται οποιαδήποτε οικιστική πίεση είναι:
    • Λαδικό (καταργηθείς οικισμός)
    • Καλυβάκια (καταργηθείς οικισμός)
    • Άγιος Ηλίας
    • Παλαιοχώριο
    • Χελιδόνιο
  4. Κατά τα λοιπά διατηρούνται οι παρακάτω προτάσεις του σεναρίου 2 για τις οικιστικές περιοχές και ειδικότερα:
    «Επικύρωση με μικρές διορθώσεις/άρσεις ασυμφωνιών, των ορίων των ήδη οριοθετημένων οικισμών, ακόμα και όταν οι εκτάσεις που περιλαμβάνουν, δεν υποστηρίζονται από τα σύγχρονα πληθυσμιακά δεδομένα, ώστε να αποτελούν τράπεζα γης
    για εγκατάσταση δραστηριοτήτων που είτε θα αποκλείονται από την εξωαστική περιοχή (πχ επαγγελματικά εργαστήρια) είτε απαιτούν χώρους απαλλαγμένους από λοιπές χρήσεις (πχ ανάπτυξη τουριστικών εγκαταστάσεων). Καθορισμό χρήσεων, Σ.Δόμησης ανά Τομέα, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις περί οριοθέτησης οικισμών (υπό έγκριση ΠΔ, περί «καθορισμού κριτηρίων, τρόπου και διαδικασιών οριοθέτησης των οικισμών της χώρας με πληθυσμό κάτω των 2.000 κατοίκων περιλαμβανόμενων και των προϋφιστάμενων του 1923, καθώς και καθορισμός χρήσεων γης και γενικών όρων και περιορισμών δόμησης»). Κατάργηση των ζωνών 800,0 μ. που θεσπίσθηκαν μεταγενέστερα της οριοθέτησης των οικισμών.
     Σύνταξη μελετών Γεωλογικής καταλληλότητας σύμφωνα με το άρθρο 22 του Ν.4258/2014 για το σύνολο των περιοχών των οικισμών που έχουν χαρακτηρισθεί ως μεταφερόμενοι με την απόφαση Υπ.Δημοσίων Έργων – Υπηρεσία Οικισμού (Δ/νση Ε7) 9489/3107/30-3-1967 περί «Καθορισμού μετακινητέων οικισμών Ν.Ηλείας και θέσεων ανοικοδομήσεως τούτων» όπως τροποποιήθηκε με την απόφαση του ιδίου με αρ. πρωτ. 13831/5889/12-4-1968.
     Η παρ. 6: Οριοθέτηση των μη οριοθετημένων οικισμών, με βάση τις νέες κατευθύνσεις του πολεοδομικού σχεδιασμού (υπό έγκριση ΠΔ).
    Μη οριοθετημένοι οικισμοί που πληρούν τις κατ’αρχήν προϋποθέσεις για οριοθέτηση είναι:
    • Καλλιθέα (μερικώς κατολισθαίνων οικισμός) μετά από μελέτης γεωλογικής καταλληλότητας για τον προσδιορισμό των κατάλληλων για οικιστική ανάπτυξη τμημάτων.
    • Ρόβια (μεταφερόμενος οικισμός λόγω κατολισθήσεων) μετά από μελέτη άρσης γεωλογικής ακαταλληλότητας
    • Σιλήμνα ως προϋφιστάμενος του 1923
    • Σκάλα (μεταφερόμενος οικισμός λόγω κατολισθήσεων) μετά από μελέτη άρσης γεωλογικής ακαταλληλότητας
    • Χάνι Γρύλλου (ως προϋφιστάμενος του 1923).
    Μη οριοθετημένοι οικισμοί οι οποίοι δεν πληρούν τις τιθέμενες από την κείμενη νομοθεσία προϋποθέσεις για οριοθέτηση είναι:
    • Κλειδί
    • Φραγκοκκλησιά
    • Λεκάνη
    • Μελίσσια
    • Μπαλαίικα
    • Μπάμπες
     Αξιοποίηση δημόσιων και δημοτικών εκτάσεων για ανάπτυξη στεγαστικών προγραμμάτων μετεγκατάστασης παραγωγικών ηλικιακών ομάδων.
     : Μετά την οριοθέτηση των οικισμών, απομάκρυνση των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων από τους οικισμούς και την άμεση περιφέρειά τους με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, ανάλογα με τον βαθμό όχλησης. Διάθεση δημόσιας ή δημοτικής γης για την μετεγκατάσταση των υφιστάμενων κτηνοτροφικών μονάδων που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της ισχύουσας νομοθεσίας περί αποστάσεων από τους οικισμούς και υποστήριξη με τις απαραίτητες υποδομές. Εξοπλισμό των θέσεων μετεγκατάστασης με τις απαραίτητες υποδομές για την ορθολογική και υγιεινή διαχείριση του ζωικού κεφάλαιου.
     Ολοκλήρωση του Πολεοδομικού σχεδιασμού της πόλης των Κρεστένων, με εξειδίκευση των όρων δόμησης στις περιοχές που προϋφιστάμενου της έγκρισης του ρυμοτομικού σχεδίου τμήματος του οικισμού, με σκοπό την αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος και ενσωμάτωση στον πολεοδομικό σχεδιασμό των προϋφιστάμενων του 1923, τμημάτων στα βόρεια και ανατολικά του οικισμού.
     Πολεοδόμηση του προ του 1923 τμήματος του οικισμού Ανδρίτσαινας, κυρίως για την εξασφάλιση εναλλακτικόν διαδρομών προσπέλασης/παράκαμφης του κέντρου του οικισμού. Διαφύλαξη του περιβάλλοντος χώρου του οικισμού από διασπορά νέας δόμησης και θέσπιση ειδικών μορφολογικών κανόνων δόμησης.

Εξωαστικός χώρος

  1. Θέσπιση παρόδιας ζώνης στους κλάδους του οδικού δικτύου που συνδέουν τους σημαντικούς πολιτιστικούς και φυσικούς πόρους της περιοχής όπου θα απαγορεύεται η εγκατάσταση κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, εγκαταστάσεων Β’γενούς τομέα παραγωγής, και λοιπών οχλουσών χρήσεων, ενώ η δόμηση κατοικιών και τουριστικών εγκαταστάσεων θα περιορίζεται σε ποσοστό της επιτρεπόμενης, σύμφωνα με το ΠΔ 24-5-1985 ΠΔ περί εκτός σχεδίου δόμησης, όπως ισχύει σήμερα.
  2. Διατήρηση της Ζώνης προτεραιότητας του α’γενούς τομέα παραγωγής με τα όρια που καθορίζονται στο σενάριο 2, με εξαίρεση την παρόδια ζώνη προστασίας. Εντός της περιοχής αυτής προτείνεται η διατήρηση όλων των επιτρεπόμενων χρήσεων της εκτός σχεδίου δόμησης πλην της βιομηχανίας που δεν συνδέεται με την τοπική παραγωγή, με περιορισμούς στην εκμετάλλευση των γηπέδων (αρτιότητα, Σ.Δόμησης, ποσοστό κάλυψης) αλλά και περιορισμούς στις αποστάσεις μεταξύ ασύμβατων χρήσεων (πχ τουριστικές εγκαταστάσεις και κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις). Η ρύθμιση αυτή προτείνεται λόγω των εξαιρετικά χαμηλών πιέσεων (μηδενικών) που δέχεται η εξωαστική ζώνη και δίνει χώρο σε επενδυτικές πρωτοβουλίες που δεν μπορούν να προβλεφθούν στα πλαίσια της παρούσας μελέτης.
  3. Διατήρηση της Ζώνης προστασίας της φυσικής κληρονομιάς με τα όρια που προτείνονται στο σενάριο 2, με δυνατότητα ανέγερσης κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, κατοικιών και τουριστικών εγκαταστάσεων τηρώντας του κανόνες που τίθενται για την Ζώνη προτεραιότητας α’ γενούς τομέα του σεναρίου 3.
  4. Προτεραιότητα στην δικτύωση των επιμέρους περιοχών οικοτουριστικού ενδιαφέροντος του Δήμου, με τα ανάλογα δίκτυα των ομόρων περιοχών.
  5. Ανάδειξη και προστασία των παραδοσιακών μονοπατιών και των χώρων υπαίθριου εναλλακτικού τουρισμού.
  6. Κατά τα λοιπά διατηρούνται οι ρυθμίσεις του Σεναρίου 2 για την εξωαστική περιοχή και ειδικότερα:
     Βελτίωση των υπερτοπικών και τοπικών οδικών συνδέσεων των οικιστικών περιοχών.
    Η παρ. 2: Βελτίωση της συνδεσιμότητας με τους πολιτιστικούς πόρους των όμορων περιοχών Αρχαίας Ολυμπίας και του Επικούριου Απόλλωνα, τόσο μέσω του οδικού δικτύου όσο και μέσω εναλλακτικών μορφών μετακίνησης (ποδηλατόδρομοι, μονοπάτια, σιδηροδρομικό δίκτυο)).
     Ένταξη του συνόλου των περιοχών ίδιου καθεστώτος (δασικές εκτάσεις, κηρυγμένοι αρχαιολογικοί χώροι) σύμφωνα με τις εκάστοτε θεσμοθετημένες κατευθύνσεις, με εξαίρεση την περιοχή Γ2 της ΖΟΕ Ν.Ηλείας (ΦΕΚ1161Δ/1993) και τη περιοχή ΖΑΤ του ΠΔ προστασίας του Κυπαρισσιακού κόλπου (ΦΕΚ 391/Δ/2018 και ΦΕΚ 414/Δ/2018) και ειδικότερα:
  • Διατήρηση των ρυθμίσεων της ΖΟΕ για τις περιοχές με κωδικούς Γ8 (Λίμνη Αγουλινίτσα) και Ε (προστασία παρόδιας περιοχής). Προσαρμογή των ρυθμίσεων της
    περιοχής Γ2 (γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας) του ΠΔ της ΖΟΕ Ν.Ηλείας που εμπίπτει εντός της περιοχής του Δήμου, στον αναπτυξιακό χαρακτήρα της περιοχής.
  • Διατήρηση των θεσμοθετημένων περιοχών προστασίας «Περιοχές Προστασίας της Φύσης (ΠΠΦ)» και «Προστατευόμενων Φυσικών Σχηματισμοί (ΠΦΣ)» του Π.Δ/γματος προστασίας του Κυπαρισσιακού Κόλπου και έλεγχο εφαρμοσιμότητας των όρων δόμησης της περιφερειακής Ζώνης Αγροτικού Τοπίου (ΖΑΤ).
    Απαγόρευση αλλαγής χρήσης των περιοχών των αναδασμών έως την κατηγοριοποίηση της Γεωργικής γης, ως προς την παραγωγικότητά της, σύμφωνα με τα κριτήρια της με αριθμό 168040/3-9- 2010 ΚΥΑ (ΦΕΚ 1528/Β), όπως εκάστοτε ισχύει.
     Υιοθέτηση ζωνών βόσκησης και εκμετάλλευσης δασών που θα καθορισθούν μέσω διαχειριστικών μελετών που θα εκπονηθούν από αρμόδιους φορείς.
     Καθορισμό περιοχών προτεραιότητας τουριστικών δραστηριοτήτων και παραθερισμού. Εξαίρεση μη συμβατών χρήσεων (κτηνοτροφία, βιομηχανία, χονδρεμπόριο επαγγελματικά εργαστήρια, κλπ).
     Καθορισμό περιοχής για την ανάπτυξη χρήσεων βιοτεχνίας και χονδρεμπορίου για την εξυπηρέτηση του αστικού πληθυσμού στην ευρύτερη περιοχή των Κρεστένων.
     Η παρ. 10: Καθορισμό περιοχών για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων β’γενούς και γ’γενούς τομέα στην ευρύτερη περιοχή των Κάτω Αμυγδαλιών ώστε να είναι δυνατή η εγκατάσταση όλων των χρήσεων του άρθρου 8 «Παραγωγικές δραστηριότητες χαμηλής και μέσης όχλησης» και του άρθρου 9 «Χονδρεμπόριο» του ΠΔ 59/2018 και παράλληλα να δημιουργηθεί πόλος επεξεργασίας και εμπορίας αγροτοκτηνοτροφικών προϊόντων. Δυνατότητα χωροθέτησης οργανωμένου υποδοχέα, στο σύνολο ή μέρος της περιοχής.
     Η παρ. 11: Δημιουργία ζώνης απόλυτης προστασίας παρά την κοίτη του ποταμού Αλφειού, και χωροθέτηση ζωνών ήπιας τουριστικής ανάπτυξης σε επιλεγμένες θέσεις στην παραποτάμια ζώνη.
     Η παρ. 12: Διερεύνηση της δυνατότητας χωροθέτησης Καταστήματος Κράτησης στην προεπιλεγμένη θέση, νοτίως του οικισμού Μύλων.
    Οι παραπάνω προτάσεις ευνοούν:
     Την βελτίωση του τοπίου κατά μήκος των οδικών αξόνων διαμπερούς κίνησης και σύνδεση σημείων ενδιαφέροντος.
     X Τον ευκολότερο προγραμματισμό των έργων κοινωνικής και τεχνικής υποδομής με βάση τον προτεινόμενο σχεδιασμό, χωρίς επισφάλειες βιωσιμότητας.
     X Την δημιουργία δικτύων πολιτιστικού και φυσιολατρικού τουρισμού.
    Ειδικότερα οι αναπτυξιακοί παράγοντες που θα επηρεασθούν αφορούν:
    Πληθυσμός
    Μεσοπρόθεσμη μείωση του πληθυσμού σύμφωνα με τις καταγραφείσες τάσεις, λόγω της ηλικιακής διάθρωσης και του δυναμικού που απασχολείται παραδοσιακά στον αγροτικό τομέα. Όμως αν έως το έτος στόχο, εξασφαλισθούν συνθήκες απρόσκοπτης συνέχισης των παραδοσιακών δραστηριοτήτων, αλλά και διεύρυνση της απασχόλησης στο δευτερογενή και τουριστικό τομέα, θα δημιουργηθούν προϋποθέσεις συγκράτησης, ενεργών ηλικιακών ομάδων ή και εγκατάσταση νέων κατοίκων, ανατρέποντας τις ιδιαίτερα αρνητικές επικρατούσες τάσεις.

Απασχόληση και αναπτυξιακό πρότυπο

Η γεωργική παραγωγή θα αναπτυχθεί μεσοπρόθεσμα, λόγω ολοκλήρωσης έργων υποδομής στην αγροτική γη, που θα διευκολυνθούν με την αποθάρρυνση εγκατάστασης μη συμβατών χρήσεων. Η ενίσχυση όμως της προστιθέμενης αξίας της δραστηριότητας αυτής και η θωράκισή της έναντι των απειλών της κλιματικής αλλαγής, απαιτεί εισαγωγή καινοτομιών, αναδιαρθρώσεις καλλιεργειών και συνολικότερη αλλαγή των πρακτικών αξιοποίησης της αγροτικής γης.
Ο κλάδος της κτηνοτροφίας θα παρουσιάσει βραχυπρόθεσμη κάμψη, λόγω απαγόρευσης της διασποράς των δραστηριοτήτων στις θέσεις που παραδοσιακά εγκαθίσταται (περιφερειακά των οικισμών και κατά μήκος του οδικού δικτύου) και θα ανακάμψει μεσοπρόθεσμα λόγω της δημιουργίας υποδομών υποστήριξης του κλάδου και μετεγκαταστάσεων όπου κριθούν απαραίτητες.
Ο δευτερογενής τομέας θα συνεχίσει να αναπτύσσεται με τους ίδιους ρυθμούς, μακροπρόθεσμα όμως θα ενισχυθεί, δεδομένης της ύπαρξης υποδοχέα Β’γενούς και Γ’γενούς τομέα και βέβαια μόνο στα πλαίσια της βελτίωσης του οικονομικού περιβάλλοντος της Περιφέρειας. Η οικοδομική δραστηριότητα θα μειωθεί βραχυπρόθεσμα, περιοριζόμενη εντός των θεσμοθετημένων ορίων οικισμών, ή εντός των ορίων των ζωνών περιορισμού των χρήσεων, αλλά μεσοπρόθεσμα θα ανακάμψει συμμορφούμενη την στοχευόμενη αποφυγή συγκρούσεων γης.
Ο τριτογενής τομέας απασχόλησης εντός των ορίων του Δήμου, θα παρουσιάσει αύξηση βασιζόμενος κυρίως στο τουριστικό τομέα. Ενθαρρύνεται η ίδρυση και λειτουργία τουριστικών δραστηριοτήτων εντός περιοχών απαλλαγμένων από λοιπές μη συμβατές χρήσεις καθώς και σε ημιορεινές εκτάσεις εντός ορίων των οικισμών. Ανάλογα θα αυξηθεί η τουριστική δραστηριότητα στους οικισμούς που βρίσκονται εντός της ακτίνας επιρροής του ποταμού Αλφειού και των αρχαιολογικών χώρων διεθνούς σημασίας.
Σε κάθε περίπτωση η ισόρροπη ενίσχυση όλων των τομέων απασχόλησης, συμβάλλει στην ανθεκτικότητα της οικονομίας του τόπου και θα συντελέσει στην συγκράτηση πληθυσμού.

Φυσικό και ανθρωπονενές περιβάλλον
Η περιοχή εντός των ήδη θεσμοθετημένων περιοχών προστασίας θα συνεχίσουν να προστατεύονται με πιο εξειδικευμένες ρυθμίσεις, όπως πιθανά θα καθορισθούν από την Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη των περιοχών Natura 2000 που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Διευκολύνεται η αρχαιολογική έρευνα καθώς θα προστατεύονται οι κηρυγμένοι χώροι με βάση τις καθορισμένες ζώνες και θα δέχονται μικρότερες οικιστικές πιέσεις.
Η προστασία ασκείται στο σύνολο του περιβάλλοντος (αστικού και εξωαστικού) λειτουργικά, ενώ επιτυγχάνεται σε κάποιο βαθμό η εποικοδομητική σύζευξη αγροτικής παραγωγής, τουρισμού και φυσικού περιβάλλοντος ως παράγοντα αειφορικής ανάπτυξης.

Τεχνικές Υποδομές
Το επίπεδο των τεχνικών υποδομών θα βελτιωθεί, καθώς θα είναι ευχερέστερος και πιο στοχευμένος ο προγραμματισμός των έργων στην εξυπηρέτηση του επιλεγέντος προτύπου οργάνωσης του χώρου. Θα υποβαθμιστεί η προτεραιότητα των έργων που αφορούν στην εξυπηρέτηση των εγκαταστάσεων που έχουν ήδη αναπτυχθεί με ιδιωτική πρωτοβουλία και δεν συνάδουν με τον προτεινόμενο σχεδιασμό.

Ποιότητα ζωής/Ευημερία
Η ποιότητα της ζωής των κατοίκων θα βελτιωθεί, καθώς θα ενσωματωθούν οι τάσεις στον σχεδιασμό αλλά θα πρέπει να βελτιωθούν οι συνδέσεις τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και σε επίπεδο υπηρεσιών. Στην βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης θα συντελέσει και η πρόβλεψη μέτρων για την γειτνίαση μη συμβατών χρήσεων.
Επίσης, η διεύρυνση των ευκαιριών και η βελτίωση των συνθηκών εργασίας, θα συντελέσει στην αύξηση του μέσου ετήσιου εισοδήματος των κατοίκων. Ο κοινωνικός εξοπλισμός θα συγκεντρώνεται στα δυναμικότερα κέντρα, ώστε να δημιουργούνται βιώσιμες, λειτουργικές και ανταγωνιστικές μονάδες.
Λαμβάνοντας υπόψη, τον πληθυσμό όπως υπολογίζεται για το έτος στόχο (2038), τους θεσμοθετημένους ανά οικισμό όρους δόμησης, την υφιστάμενη και προγραμματιζόμενη κοινωνική υποδομή, υπολογίσθηκε και παρουσιάζεται συνοπτικά ανά οικισμό, η χωρητικότητα, η εναπομένουσα χωρητικότητα και η επάρκεια των υφιστάμενων κοινωνικών υποδομών.

Ανθεκτικότητα στις φυσικές και τεχνολογικές καταστροφές.
Η ανθεκτικότητα στις φυσικές καταστροφές των ήδη διαμορφωμένων οικιστικών περιοχών και παραγωγικών υποδοχέων θα ενδυναμωθεί μέσω στοχευμένων μέτρων αντιμετώπισης των κινδύνων, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της πολιτικής προστασίας σε επίπεδο Περιφέρειας και Δήμου, ενώ για την εξαρχής οριοθέτηση των οικιστικών περιοχών, θα ελεγχθούν όλοι οι παράγοντες, ώστε να εξασφαλισθεί η μικρότερη έκθεση σε φυσικούς και τεχνολογικούς κινδύνους (γεωλογικά κατάλληλες περιοχές, οριοθετήσεις ρεμάτων, περιοχές κινδύνων πλημμύρας, γειτνίαση με δασικές περιοχές, γειτνίαση με οχλούσες παραγωγικές δραστηριότητες κλπ). Ο εντοπισμός των ευάλωτων περιοχών και οι νέες πρακτικές στην αγροτική παραγωγή, θα συμβάλλουν στην μείωση των κινδύνων και της έκθεσης των παραγωγικών δραστηριοτήτων σε αυτούς.