Ο Υπουργός Εσωτερικών «σόκαρε» τους αιρετούς με μια διαφορετική πρόταση
εκλογής των Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών
Καταργείται ο δεύτερος γύρος στις αυτοδιοικητικές εκλογές; Είναι πιθανό, εφόσον οι προτάσεις που παρουσίασε χθες στο συνέδριο της ΚΕΔΕ στη Ρόδο ο Υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος, γίνουν νόμος. Ο Υπουργός Εσωτερικών «σόκαρε» τους αιρετούς με μια διαφορετική πρόταση εκλογής των Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών.
Σύμφωνα με αυτή οι Δημοτικές και Περιφερειακές αρχές θα εκλέγονται από την πρώτη Κυριακή και αυτό θα συμβαίνει με ένα διαφορετικό τρόπο από τον συνηθισμένο όπως φαίνεται από την παρουσίαση του Υπουργού στο συνέδριο της ΚΕΔΕ. Όπως επανέλαβε ο Υπουργός, αυτά είναι απλώς προτάσεις στον διάλογο που θα υπάρξει.
Η εκλογή του Δημάρχου θα γίνεται σε έναν μόνο γύρο, αλλά με δύο διαδοχικές φάσεις. Οι ψηφοφόροι θα μπορούν να επιλέξουν δύο συνδυασμούς. Αν στην πρώτη φάση κανένας συνδυασμός δεν συγκεντρώσει το 50% των ψήφων, στη δεύτερη φάση οι δύο συνδυασμοί με τις περισσότερες ψήφους θα ενισχυθούν με τα ποσοστά της δεύτερης επιλογής των υποστηρικτών των άλλων συνδυασμών. Ο συνδυασμός που θα φτάσει το 50%+1 θα αναδειχθεί νικητής και θα εξασφαλίσει το 60% των εδρών στο δημοτικό συμβούλιο, όπως και σήμερα.
Οι αλλαγές που προτείνει το ΥΠΕΣ
Οι σημαντικότερες αλλαγές, οι οποίες τίθενται ως βάση διαλόγου για τη σύνταξη του νέου Ενιαίου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είναι οι εξής:
Α. Αλλαγές στην εκλογική διαδικασία για τις αυτοδιοικητικές αρχές
- Εκλογή δημοτικών και περιφερειακών αρχών σε έναν και μόνο γύρο
Οι δημοτικές και περιφερειακές αρχές της χώρας θα εκλέγονται σε έναν και μόνο γύρο. Ο εκλογέας θα έχει τη δυνατότητα επιλογής και δεύτερου συνδυασμού, στο ίδιο ψηφοδέλτιο. Σε περίπτωση που κανένας συνδυασμός δεν συγκεντρώσει το 50% + 1 ψήφο επί των έγκυρων ψήφων της πρώτης επιλογής, οι δύο πρώτοι σε ψήφους συνδυασμοί προκρίνονται στη δεύτερη φάση καταμέτρησης. Οι δεύτερες ψήφοι (δεύτερη επιλογή) των ψηφοδελτίων των συνδυασμών που μένουν εκτός της δεύτερης φάσης προστίθενται στις ψήφους των δύο πρώτων συνδυασμών. Επιτυχών συνδυασμός θα ανακηρύσσεται όποιος έχει συγκεντρώσει α) κατά την πρώτη φάση, το 50% + 1 ψήφο επί των εγκύρων της πρώτης επιλογής ή β) κατά τη δεύτερη φάση, τις περισσότερες ψήφους μεταξύ των δύο πρώτων συνδυασμών, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι δεύτερες ψήφοι των ψηφοδελτίων των συνδυασμών που αποκλείστηκαν από τη δεύτερη φάση.
Η προτεινόμενη αλλαγή του εκλογικού συστήματος αφενός επιλύει το πρόβλημα της μειωμένης συμμετοχής των εκλογέων στον δεύτερο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών και, αφετέρου, εξαλείφει το σημαντικό κόστος διενέργειας του δεύτερου γύρου. - Προαιρετική ηλεκτρονική ψηφοφορία στις εκλογές Δήμων και Περιφερειών
Δίνοντας ένα ακόμη εργαλείο για τη διευκόλυνση των εκλογέων στην άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος, μετά την επιτυχημένη εισαγωγή της επιστολικής ψήφου στις ευρωεκλογές του 2024, το Υπουργείο Εσωτερικών προανήγγειλε την εισαγωγή της δυνατότητας ηλεκτρονικής ψηφοφορίας για τις αυτοδιοικητικές εκλογές για όποιον εκλογέα το επιθυμεί, διατηρώντας παράλληλα την κλασική ψηφοφορία με φυσική παρουσία. - Κήρυξη πρόωρων εκλογών, εντός των 3 πρώτων ετών της πενταετούς θητείας, για το υπόλοιπο της θητείας
Η δυνατότητα αυτή θα μπορεί να αξιοποιηθεί εφόσον συμφωνούν τα 4/5 του συνολικού αριθμού των μελών του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου και ο δήμαρχος ή περιφερειάρχης αντίστοιχα. Με την αλλαγή αυτή μπαίνει τέλος σε φαινόμενα διοικητικής παράλυσης που δημιουργούνται σε περιπτώσεις ανεξαρτητοποίησης δημοτικών συμβούλων. - Ορισμός επιπλέον υποψηφίων συμβούλων χωρίς σταυρό προτίμησης
Κάθε συνδυασμός θα μπορεί να ορίσει επιπλέον υποψηφίους έως:
-1 υποψήφιο σε συμβούλια με έως 19 μέλη
-2 υποψηφίους σε συμβούλια με 25 έως 39 μέλη
-3 υποψηφίους σε συμβούλια με 43 μέλη
Οι υποψήφιοι αυτοί εκλέγονται μόνο αν ο συνδυασμός τους ανακηρυχθεί νικητής των εκλογών. Στόχος της αλλαγής είναι η προσέλκυση ικανών επιστημόνων και υποψηφίων εγνωσμένου κύρους, οι οποίοι μπορούν να συνεισφέρουν στις τοπικές κοινωνίες. - Δημιουργία ποσόστωσης για τη συμμετοχή υποψηφίων ηλικίας έως 30 ετών στους αυτοδιοικητικούς συνδυασμούς
Στόχος η ενίσχυση της συμμετοχής των νέων στη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων. - Κατάργησης της δυνατότητας απόσπασης αιρετών δημοσίων υπαλλήλων λόγω εκλογής
Η εκλογή αποτελεί στάση προσφοράς στα κοινά και δεν πρέπει να εργαλειοποιείται ως όχημα αποσπάσεων, αποδυναμώνοντας υπέρμετρα τη στελέχωση δημόσιων υπηρεσιών. - Μείωση του αριθμού των υποψηφίων συμβούλων σε έως 50% επιπλέον των θέσεων, αντί 150% που ισχύει σήμερα
Με τη μείωση του συγκεκριμένου ποσοστού, ένας συνδυασμός δημοτικών εκλογών σε ένα συμβούλιο 31 μελών, αντί για έως 78 υποψηφίους, που μπορούσε να είχε το 2023, θα έχει 47. - Εκλογή των δημοτικών συμβούλων ενιαία στο σύνολο του δήμου και όχι ανά δημοτική ενότητα
15 χρόνια μετά την εφαρμογή του Καλλικράτη και τις συνενώσεις των καποδιστριακών δήμων, δεν υφίσταται πλέον λόγος να διατηρείται η διακριτή εκλογική περιφέρεια. - Ενιαίο παράβολο συνδυασμού
Το ύψος του παραβόλου θα είναι ανάλογο με τον πληθυσμό του δήμου ή της περιφέρειας. - Διεξαγωγή των εκλογών την τελευταία Κυριακή του Νοεμβρίου
Η αλλαγή αυτή θα μειώσει το χρονικό διάστημα από τη διεξαγωγή των εκλογών μέχρι την ανάληψη καθηκόντων από τις νέες αρχές, μειώνοντας, αντίστοιχα, το ενδεχόμενο κενό εξουσίας.
Β. Αλλαγές στο σύστημα διακυβέρνησης, την καταστατική θέση αιρετών, την εποπτεία, τις αρμοδιότητες και την οικονομική διαχείριση των ΟΤΑ
- Υποχρεωτική δημόσια διαβούλευση για όλες τις κανονιστικές πράξεις πριν εισαχθούν στο δημοτικό / περιφερειακό συμβούλιο.
- Αποκλειστικά ηλεκτρονικά τοπικά δημοψηφίσματα για θέματα αρμοδιότητας των δήμων.
- Σύσταση θέσης υπηρεσιακού γραμματέα σε δήμους άνω των 200.000 κατοίκων.
- Αύξηση της αντιμισθίας δημάρχων και αντιδημάρχων, αναστολή επαγγελματικής δραστηριότητας δημάρχου σε δήμους άνω των 20.000 κατοίκων και υποχρεωτική άδεια για το σύνολο της θητείας.
- Κατάργηση χωρικής αρμοδιότητας των Ελεγκτών Νομιμότητας. Κάθε πράξη που θα εισέρχεται για έλεγχο νομιμότητας θα κατανέμεται τυχαία σε Ελεγκτή Νομιμότητας άλλης χωρικής αρμοδιότητας. Συντονισμός των 7 Ελεγκτών Νομιμότητας από τον Γενικό Επόπτη Νομιμότητας ΟΤΑ.
- Επιτάχυνση της έκδοσης αποφάσεων για έλεγχο νομιμότητας εντός 10 ημερών.
- Διατήρηση του Δημοτικού Τέλους για την κάλυψη ανταποδοτικών υπηρεσιών και καθιέρωση Τέλους Τοπικής Ανάπτυξης, με την ενσωμάτωση σε αυτό του Δημοτικού Φόρου και του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας. Το ΤΤΑ θα καθορίζεται ελεύθερα από τους δήμους και θα αξιοποιείται για την κάλυψη πάσης φύσης δαπανών και επενδυτικών δραστηριοτήτων.
- Επαναφορά του προληπτικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου για εντάλματα άνω των 15.000 ευρώ.
- Σύσταση Κέντρου Διαχείρισης Δημοτικών Εσόδων υπό την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, στο οποίο θα αναρτώνται κάθε είδους βεβαιωμένες οφειλές προς δήμους. Το Κέντρο αυτό θα είναι η διεπαφή της Αυτοδιοίκησης με ΑΑΔΕ, ΕΦΚΑ και όλα τα απαραίτητα Μητρώα του Ελληνικού Δημοσίου, ενώ θα παρέχει τη δυνατότητα ηλεκτρονικών πληρωμών των οφειλών, οι οποίες θα αποδίδονται άμεσα στους Δήμους, χωρίς να καταργηθεί η δυνατότητα πληρωμών απευθείας στους Δήμους.
- Ανακατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ Δήμων, Περιφερειών, Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και Κεντρικού Κράτους με 3 κριτήρια:
-Τοπικός, περιφερειακός ή εθνικός χαρακτήρας της αρμοδιότητας
-Ποιος μπορεί να την ασκήσει αποτελεσματικότερα προς όφελος των πολιτών
-Τεκμήριο αρμοδιότητας κατά δέσμη πολιτικής.
Υπενθυμίζεται ότι ο διάλογος για την επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου της αυτοδιοίκησης, με τη σύνταξη του νέου ενιαίου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης, έχει ήδη ξεκινήσει.
Η αρμόδια Επιτροπή που θα επεξεργαστεί το σύνολο των προτάσεων όλων των φορέων, η οποία συστάθηκε από τον υπουργό Εσωτερικών, συνεδρίασε για πρώτη φορά τη Δευτέρα 4 Νοεμβρίου, με τη συμμετοχή εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης, των δικαστικών αρχών, πανεπιστημιακών και στελεχών τόσο των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης όσο και του Υπουργείου Εσωτερικών. Μάλιστα, για την υποβοήθηση του έργου της, και με στόχο την ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση της σύνταξης του νέου κώδικα, συστάθηκε και λειτουργεί στο υπουργείο Εσωτερικών η Μονάδα Σύνταξης και Εφαρμογής του Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Θ. Λιβάνιος:
«Παρουσιάσαμε συγκεκριμένες προτάσεις
για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης»
Σε δήλωσή του, ο υπουργός Θοδωρής Λιβάνιος αναφέρει: «Παρουσιάσαμε σήμερα συγκεκριμένες προτάσεις για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που δίνουν το στίγμα της δυναμικής που η κυβέρνηση επιδιώκει για τους δήμους και τις περιφέρειες της χώρας. Το σίγουρο είναι ότι οι αλλαγές που είμαστε έτοιμοι να εισάγουμε δεν πρόκειται να είναι μια μεταρρύθμιση που θα μείνει στα χαρτιά, αλλά ένα πραγματικό εργαλείο για τις αυτοδιοικητικές αρχές, ώστε να σταθούν πιο στέρεα στα πόδια τους, να θεραπεύσουν δυσλειτουργίες και προβλήματα και να ωριμάσουν, προς όφελος όλων των πολιτών».
Λ. Κυρίζογλου:
«Ανοιχτές σε διάλογο οι προτάσεις του Υπουργού»
Στο ετήσιο τακτικό συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Λάζαρος Κυρίζογλου, διευκρίνισε ότι οι προτάσεις που παρουσίασε ο Υφυπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, για την αλλαγή του εκλογικού συστήματος στις δημοτικές και περιφερειακές αρχές, δεν αποτελούν τελικές αποφάσεις. «Όσα ακούσαμε από τον υπουργό είναι προτάσεις, όχι οριστικές διατάξεις. Είναι ένα πλαίσιο συζήτησης, ανοιχτό προς διαβούλευση», δήλωσε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας ότι υπάρχει περιθώριο για διάλογο και ανατροφοδότηση.
Η παρέμβαση του Λάζαρου Κυρίζογλου ήρθε αμέσως μετά την παρουσίαση του υπουργού, τον οποίο ευχαρίστησε για την παρουσία του και τη διάθεση για συζήτηση. Επανέλαβε ότι η ΚΕΔΕ θα συμμετάσχει ενεργά στη διαμόρφωση του νέου κώδικα της Αυτοδιοίκησης και ότι οι προτάσεις θα συζητηθούν εκτενώς πριν από οποιαδήποτε τελική απόφαση που αφορά και την αλλαγή του τρόπου εκλογής των δημοτικών Αρχών μεταξύ άλλων. Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, όπως τόνισε, θα τεθούν όλες οι πτυχές των αλλαγών, με τη φιλοδοξία να εξασφαλιστεί ένα λειτουργικό και δημοκρατικό πλαίσιο για την τοπική αυτοδιοίκηση.
Φόβοι ότι η μεταρρύθμιση θα περιοριστεί μόνο στον εκλογικό νόμο
Η ανησυχία μεταξύ των δημάρχων φαίνεται ότι κυριαρχεί στο συνέδριο της ΚΕΔΕ στη Ρόδο, καθώς αυξάνονται οι φόβοι ότι η πολυδιαφημισμένη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ενδέχεται να «εξαντληθεί» σε αλλαγές εκλογικών διαδικασιών, όπως πρότεινε ο Υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος. Οι δήμαρχοι βλέπουν το αίτημα για ουσιαστική ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης να παραμερίζεται, με τα κρίσιμα ζητήματα υποχρηματοδότησης, σοβαρών ελλείψεων προσωπικού και αρμοδιοτήτων να μένουν άλυτα.
Μεγάλος αριθμός δήμων βρίσκεται σε οικονομικό αδιέξοδο και υπολειτουργεί λόγω έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού, εξαρτώμενος από «εφήμερες» λύσεις όπως οι οκτάμηνες συμβάσεις, που δεν επαρκούν για την κάλυψη των διαρκών αναγκών τους όσο και αν οι συμβασιούχοι συνάνθρωποι μας δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους καθημερινά στις αρμοδιότητες που τους έχουν ανατεθεί. Σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, καθ’ υπερβολήν, η εκπαίδευση των εργαζομένων μπορεί να διαρκεί περισσότερο από τη σύμβασή τους, επιτείνοντας τη λειτουργική αδυναμία των δήμων.
Παράλληλα, σε αυτή την πραγματικότητα, αρκετοί δήμοι οδηγούνται υποχρεωτικά σε αύξηση των δημοτικών τελών, με δεδομένη την πολιτική φθορά των δημοτικών αρχών, επιβαρύνοντας τους πολίτες προκειμένου να διατηρήσουν βασικές υπηρεσίες εν μέσω αυξημένων αναγκών.
Απαιτούν ουσιαστικές απαντήσεις
Η αλλαγή στον εκλογικό τρόπο ανάδειξης των δημοτικών αρχών φαντάζει αυτή την στιγμή δευτερεύουσας συνθήκη και ανεπαρκής για τους δήμους, που απαιτούν ουσιαστικές απαντήσεις για την επιβίωσή τους και τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η έλλειψη μέτρων για τα θεμελιώδη προβλήματα της Αυτοδιοίκησης γεννά προβληματισμούς και απογοήτευση, με τους δημάρχους να εκφράζουν φόβους ότι η «μεταρρύθμιση» θα αγνοήσει τα διαχρονικά προβλήματα της υποστελέχωσης και της χρηματοδότησης, διατηρώντας την Αυτοδιοίκηση σε ασφυκτική θέση.
Οι δήμαρχοι περιμένουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις και επείγουσες παρεμβάσεις που θα αναβαθμίσουν πραγματικά την Αυτοδιοίκηση, επιτρέποντας στις τοπικές αρχές να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις των πολιτών και στις διευρυμένες αρμοδιότητες που καλούνται να εξυπηρετήσουν.
Λάζαρος Κυρίζογλου, Πρόεδρος ΚΕΔΕ
«Διεκδικούμε την επανεκκίνηση της Αυτοδιοίκησης για να είμαστε ακόμη πιο χρήσιμοι στους πολίτες»
*Με κεντρικό μήνυμα και στόχο την επανεκκίνηση
της Αυτοδιοίκησης ξεκίνησε το συνέδριο της ΚΕΔΕ στη Ρόδο
Με κεντρικό μήνυμα και στόχο την επανεκκίνηση της Αυτοδιοίκησης, με ισχυρούς δήμους δίπλα στον πολίτη, ξεκίνησε χθες στη Ρόδο το Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ. Το Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ διεξάγεται υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας κας Αικατερίνης Σακελλαροπούλου. Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας κήρυξε την έναρξη των εργασιών του Συνεδρίου, ενώ της απονεμήθηκε τιμητική πλακέτα από τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ Λάζαρο Κυρίζογλου.
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λάζαρος Κυρίζογλου στην εισήγησή του τόνισε ότι το συνέδριο πραγματοποιείται σε μια πολύ ιδιαίτερη χρονική συγκυρία για τον θεσμό, μια περίοδο μεγάλων αλλαγών κι εξίσου μεγάλων δυσκολιών για τους δήμους, αλλά και μεγάλων αντιφάσεων. Υπογράμμισε ότι το κεντρικό όραμα και ζητούμενο είναι η επανεκκίνηση της Αυτοδιοίκησης, με ισχυρούς δήμους διαρκώς δίπλα στον πολίτη. Και για να συμβεί αυτό χρειάζεται να συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις: Η οικονομική αυτοτέλεια των Δήμων, με την εξασφάλιση της αναγκαίας χρηματοδότησης. Το ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων μεταξύ των φορέων του Κράτους. Το απαραίτητο προσωπικό, προκειμένου οι Δήμοι να ανταποκρίνονται στις αρμοδιότητές τους.
Ο κος Κυρίζογλου σημείωσε ότι το προηγούμενο διάστημα η Αυτοδιοίκηση χάρη στην ενότητά της, τη συστηματική δουλειά, τη συνέπεια και την υπευθυνότητα που επέδειξε το αιρετό πολιτικό προσωπικό της και οι εργαζόμενοι στους ΟΤΑ, πέτυχε μεγάλες προόδους, διαχειρίστηκε με επιτυχία δύσκολες και πρωτόγνωρες καταστάσεις, αποδεικνύοντας στην πράξη ότι έχει την ικανότητα να τα καταφέρνει.
Τόνισε ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα σε πολλούς τομείς, όπως στον τομέα της κυβερνησιμότητας, με την αλλαγή του εκλογικού συστήματος και την κατάργηση της απλής αναλογικής, που διεκδίκησε η ΚΕΔΕ την εφαρμογή ενός νέου, διαφανούς, δίκαιου και βιώσιμου συστήματος κατανομής των ΚΑΠ, που αποδεικνύει την έμπρακτη αλληλεγγύη της αυτοδιοίκησης προς τους μικρότερους δήμους τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών προς τους πολίτες την διεκδίκηση τα προηγούμενα χρόνια και απόδοση από την Πολιτεία στους δήμους έκτακτης χρηματοδότησης για την κάλυψη έκτακτων δαπανών .
Σημείωσε παράλληλα ότι τα τελευταία χρόνια η Αυτοδιοίκηση είχε στη διάθεσή της περισσότερα χρήματα για την εκτέλεση έργων αξιοποιώντας χρηματοδοτικά εργαλεία όπως το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης, το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης».
«Από την άλλη όμως, τόνισε, εξακολουθούμε να είμαστε αντιμέτωποι και να ταλαιπωρούμαστε από μεγάλα δομικά προβλήματα, από την αλληλοεπικάλυψη ευθυνών κι αρμοδιοτήτων, αλλά κι από αδικαιολόγητους αιφνιδιασμούς, που φέρνουν καθημερινά τους Δήμους μας, στα όρια των δυνατοτήτων τους. Δεν είναι λίγες οι φορές που ερχόμαστε καθημερινά αντιμέτωποι με αιφνιδιασμούς από αποφάσεις που μας φορτώνουν με νέες, πρόσθετες ευθύνες κι αρμοδιότητες, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη από αυτούς που παίρνουν τις αποφάσεις, πώς θα γίνουν πράξη, από τους Δήμους. Με ποια θεσμικά εργαλεία, ποια μέσα, ποια χρηματοδότηση, ποιο ανθρώπινο δυναμικό, ώστε τελικά αντί να προκαλείται σύγχυση να παράγονται θετικά αποτελέσματα για το Κράτος, για τις Πόλεις και τις Κοινωνίες μας».
«Να δοθούν στους Δήμους τα χρήματα που δικαιούνται»
Αναφερόμενος ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ στα οικονομικά της Αυτοδιοίκησης, τόνισε: «Είναι γνωστή η συστηματική άρνηση του Κεντρικού Κράτους, να αποδώσει στην Αυτοδιοίκηση το σύνολο των πόρων που άδικα μας αφαιρέθηκαν, την περίοδο των μνημονίων, περίπου 60%. Δεν μας έχουν αποδοθεί, όσα δαπανήσαμε τα προηγούμενα χρόνια, για το αυξημένο ενεργειακό και πληθωριστικό κόστος λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών μας και των ΔΕΥΑ. Δεν πήραμε ποτέ το σύνολο των χρημάτων που απαιτούνταν για να καλύψουμε το κόστος μιας σειράς νέων αρμοδιοτήτων που μας δόθηκαν. Από την ναυαγοσωστική κάλυψη και τη συντήρηση των σχολείων μας, μέχρι πρόσφατα την ευθύνη για την αποκομιδή και διαχείριση των πράσινων απορριμμάτων, από τον καθαρισμό των ιδιωτικών οικοπέδων, σε όλη την επικράτεια, για την πυροπροστασία.
Δεν μας αποδόθηκε το αυξημένο κόστος μισθοδοσίας του προσωπικού μας, μετά την απόφαση της Κυβέρνησης να αυξήσει και καλώς έπραξε από 1.1.24 κατά περίπου 12% τις αποδοχές των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα και την αυτοδιοίκηση.
Παρόλα αυτά, το προηγούμενο διάστημα, με διαρκείς διεκδικήσεις και παραστάσεις σε όλα τα υπουργεία, έχουμε καταφέρει να εισπράξουμε αυξημένους ΚΑΠ το 2022 και το 2023, περίπου 332 εκ. ευρώ, επιπλέον επιχορήγηση 238 εκ. ευρώ το 2022 εν μέσω του κορωνοϊού για την αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους και 348 εκ. ευρώ για το έτος 2024, πέραν των τακτικών πόρων από τους ΚΑΠ , μαζί με την 5η δόση για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων και τις τελεσίδικες σε βάρος δήμων δικαστικές αποφάσεις.
Όμως τα χρήματα αυτά, που μας δόθηκαν επιπλέον εξακολουθούν να μην επαρκούν, λόγω του τέλους ταφής, του αυξημένου ενεργειακού κόστους και του μισθολογικού κόστους και γι’ αυτό διεκδικήσαμε την καταβολή τουλάχιστον 450 εκατ. ευρώ επιπλέον των δόσεων ΚΑΠ, προκειμένου να μπορέσουμε να ισοσκελίσουμε τους προϋπολογισμούς μας για το 2024. Χρειαζόμαστε λοιπόν τουλάχιστον μία ακόμη επιπλέον δόση ΚΑΠ αλλά και μια ακόμη γενναία αύξηση των ΚΑΠ για το 2025, ώστε να ανταποκριθούμε στο τεράστιο λειτουργικό κόστος των δήμων μας, χωρίς να παρακαλάμε και την επόμενη χρονιά, τέτοια εποχή, για νέες ενέσεις ρευστότητας».
Για το άμεσο μέλλον η Αυτοδιοίκηση ζητά:
-Τη γενναία αύξηση των ΚΑΠ για το 2025,
-να καταργηθεί το άρθρο 38, παρ. 1 του Ν. 5143/2024 που θεσπίζει ανώτατο πλαφόν αποδόσεων στα 3,841 εκ. ευρώ,
-την εφαρμογή του Ν. 3852/2010 , χωρίς παρεκκλίσεις και παρερμηνείες,
-την υλοποίηση με χρονοδιάγραμμα ενός προγράμματος απόδοσης των παρακρατηθέντων πόρων προς τους Δήμους, όπως έγινε το 2009, με την απόδοση 1,711 εκ. ευρώ.
Στην πρώτη ημέρα του Ετήσιου Συνεδρίου της ΚΕΔΕ παραβρέθηκαν και μίλησαν εκ μέρους της Κυβέρνησης ο υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος και ο υφυπουργός Εσωτερικών Βασίλης Σπανάκης. Εκ μέρους των πολιτικών κομμάτων παραβρέθηκαν και μίλησαν η γραμματέας της Πολιτικής Επιτροπής της ΝΔ Μαρία Συρεγγέλα, ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Νίκος Ανδρουλάκης, ο γενικός γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας, ο πρόεδρος της ΝΙΚΗΣ Δημήτρης Νατσιός, η πρόεδρος της ΠΛΕΥΣΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ Ζωή Κωνσταντοπούλου και ο εκπρόσωπος της ΝΕΑΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ Πέτρος Φιλίππου.
Οι εκπρόσωποι της Ηλείας
Στο Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ που για φέτος διεξάγεται στο νησί της Ρόδου βρίσκονται και εκπρόσωποι της Ηλείας. Ο Δήμαρχος Πηνειού Αλέξης Καστρινός και μέλος του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ, καθώς και οι Δήμαρχοι Πύργου Στάθης Καννής, Ήλιδας Χρήστος Χριστοδουλόπουλος, Ζαχάρως Κώστας Μητρόπουλος. Επίσης, οι Αντιδήμαρχοι Πύργου Βασίλης Φάμελος και Θοδωρής Κόρδας, ο δημοτικός σύμβουλος Πύργου Γιάννης Αργυρόπουλος, οι δημοτικοί σύμβουλοι Ήλιδας Βασίλης Παπαδόπουλος και Άννα Κορτέση και ο δημοτικός σύμβουλος Ζαχάρως Θοδωρής Λώλος.
Ν. Ανδρουλάκης:
«Η Αυτοδιοίκηση θα ξαναγίνει κεντρικός θεσμός δημοκρατίας»
Δριμεία κριτική στην κυβέρνηση για τον οικονομικό, θεσμικό και λειτουργικό «στραγγαλισμό» της Αυτοδιοίκησης άσκησε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Νίκος Ανδρουλάκης, μιλώντας στο ετήσιο συνέδριο της ΚΕΔΕ. Παράλληλα, δεσμεύτηκε ότι κεντρικός προγραμματικός στόχος του Κινήματος είναι «η τοπική αυτοδιοίκηση να πάψει να είναι ο παρίας της δημόσιας διοίκησης και να γίνει ξανά ο κεντρικός θεσμός της δημοκρατίας, της κοινωνικής πρόνοιας και της ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξης».
«Προκαλεί θλίψη το γεγονός ότι ενώ το 45% των δήμων της χώρας μας βρίσκεται στα όρια της χρεοκοπίας, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας νίπτει τας χείρας της», τόνισε ο κ. Ανδρουλάκης, σημειώνοντας πως «μετά την συρρίκνωση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων τους στα χρόνια της οικονομικής κρίσης, σήμερα το λειτουργικό κόστος των δήμων έχει αυξηθεί και δεν τους αποδίδεται ούτε το άδικο τέλος ταφής, που τους επιβλήθηκε, παρά τη ρητή δέσμευση».
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ δεσμεύθηκε «να ανατρέψουμε τον θεσμικό σας αφοπλισμό και να δώσουμε ξανά αναπτυξιακή προοπτική, γιατί πιστεύουμε ακράδαντα ότι η τοπική αυτοδιοίκηση αποτελεί το θεμέλιο της δημοκρατίας, της ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής της πατρίδας μας».
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, «το ‘επιτελικό κράτος’ της Νέας Δημοκρατίας, ένα αποτυχημένο συγκεντρωτικό σύστημα εξουσίας, κατάφερε να μετατρέψει το αυτοδιοικητικό κίνημα, από ένα κίνημα χειραφέτησης, συμμετοχής και αυτοδιακυβέρνησης, σε ένα κίνημα δημάρχων στα όρια της απόγνωσης που επαιτούν για τα λεφτά τους από κάθε υπουργό ξεχωριστά», ενώ παρατήρησε πως «η κυβέρνηση ναρκοθετεί την ανθεκτικότητα των τοπικών κοινωνιών και την αναπτυξιακή τους προοπτική, αφαιρώντας τη διαχείριση των υδάτων, των απορριμμάτων και της ενέργειας από τους δήμους».
«Το μήνυμα της κυβέρνησης προς τον αυτοδιοικητικό κόσμο, με το τελευταίο νομοσχέδιο για τις καταργήσεις και συνενώσεις των Φορέων Διαχείρισης Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Κρήτης, Βορείου Αιγαίου, Δυτικής Ελλάδας και Θεσσαλίας, αλλά και με το επικείμενο για τις αναγκαστικές συνενώσεις και καταργήσεις των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης, είναι καθαρό και κυνικό: το ‘επιτελικό’ κράτος του Μεγάρου Μαξίμου σάς υπολογίζει μόνο ως το μακρύ χέρι της συγκεντρωτικής του εξουσίας», υπογράμμισε.
Οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ για τους ΟΤΑ
Ο Νίκος Ανδρουλάκης τόνισε ότι το ΠΑΣΟΚ στοχεύει στην οικονομική αυτοδυναμία και αυτοτέλεια των δήμων. «Προς αυτή την κατεύθυνση έχουμε προτείνει τη μερική είσπραξη του ΕΝΦΙΑ και του τέλους διαμονής παρεπιδημούντων, ώστε να μπορέσει η τοπική αυτοδιοίκηση να αποφύγει την οικονομική χρεοκοπία και να σταθεί στα πόδια της. Προτείναμε επίσης τη στήριξη και ενίσχυση των ενεργειακών κοινοτήτων σε δημοτικό και κοινοτικό επίπεδο, γιατί πιστεύουμε ότι η ευημερία ενός δήμου προϋποθέτει την ενεργειακή αυτονομία του», πρόσθεσε σταχυολογώντας τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ.
«Από τη μία μεριά, διαθέτουμε ένα συγκεντρωτικό, ‘επιτελικό’ κράτος που αφαιρεί αρμοδιότητες και πόρους από τους δήμους, αλλά από την άλλη αυτό το κράτος δεν αναλαμβάνει την ευθύνη για τις παθογένειες που δημιουργεί. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να έχουμε ένα συγκεντρωτικό κράτος, αλλά με αποκεντρωμένες ευθύνες. Το συγκεντρωτικό μοντέλο της Νέας Δημοκρατίας έδειξε τα όριά του και στο τέλος προκάλεσε περισσότερα προβλήματα από όσα κλήθηκε να λύσει», κατέληξε ο Νίκος Ανδρουλάκης.