Αίτημα αναβάθμιση και πολιτικού αεροδρομίου

0
648

Ικανοποίηση και επιδοκιμασίες, αλλά κι ανησυχίες και αντιδράσεις, είχε η ενημέρωση στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου με τηλεδιάσκεψη το βράδυ της Δευτέρας, για το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πτήσεων της Πολεμικής Αεροπορίας που πρόκειται να λειτουργήσει στην Καλαμάτα, στην 120 ΠΕΑ, με την ευθύνη ισραηλινής εταιρείας.

Ρεπορτάζ: Γιάννης Σινάπης

Στη συνεδρίαση, πέρα από το ζήτημα του Κέντρου Εκπαίδευσης, τονίστηκε σχεδόν απ’ όλους ότι προτεραιότητα για την Καλαμάτα και τη Μεσσηνία αποτελεί η αναβάθμιση του πολιτικού αεροδρομίου, που είχε δυναμική πρόοδο τα προηγούμενα χρόνια και το οποίο θα συμβάλει καθοριστικά στην τουριστική και οικονομική ανάπτυξη του τόπου μας. Το αρνητικό ήταν ότι αυτή η σχεδόν  ομόφωνη άποψη δεν αποτέλεσε απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την άσκηση πίεσης προς την κυβέρνηση, προκειμένου να υλοποιηθούν οι κυβερνητικές (πρωθυπουργικές) δεσμεύσεις.

Η ικανοποίηση και οι επιδοκιμασίες για το Κέντρο Εκπαίδευσης ήταν από την πλευρά της δημοτικής αρχής, που αποδέχεται την άποψη της κυβέρνησης ότι η λειτουργία του δεν θα επηρεάσει την αναβάθμιση του πολιτικού αεροδρομίου “Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος”. Οι παρατάξεις των μειοψηφιών είτε αποδέχθηκαν τη δημιουργία του Κέντρου για εθνικούς λόγους, είτε εξέφρασαν επιφυλάξεις για ενδεχόμενες αρνητικές συνέπειες στην τουριστική ανάπτυξη του τόπου, είτε αντέδρασαν κάνοντας λόγο για στοχοποίηση της περιοχής μας από χώρες εχθρικές προς το Ισραήλ.

Στη συνεδρίαση συμμετείχαν και τοποθετήθηκαν οι βουλευτές Μεσσηνίας της Ν.Δ. Μίλτος Χρυσομάλλης και Περικλής Μαντάς, και του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Χαρίτσης, καθώς και ο αερολιμενάρχης Καλαμάτας Δημήτρης Μανδηλάρης.

Κατά τη συζήτηση εκφράστηκαν προβληματισμοί, ανησυχίες και αντιδράσεις από παρατάξεις των μειοψηφιών, ενώ οι εκπρόσωποι της δημοτικής αρχής χαιρέτισαν τη δημιουργία του Κέντρου και την αναβάθμιση της 120 ΠΕΑ, για την εκπαίδευση των Ελλήνων πιλότων.

Αναλυτικά, την εισήγηση έκανε ο αντιδήμαρχος Γιώργος Φάβας, που χαρακτήρισε πολύ σημαντική τη διακρατική συμφωνία Ελλάδας – Ισραήλ, με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την Καλαμάτα.

Ο δήμαρχος Θανάσης Βασιλόπουλος απάντησε σε σειρά ερωτημάτων που είχαν τεθεί για το θέμα στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου το 2020. Οι απαντήσεις του στηρίχθηκαν σε στοιχεία και πληροφορίες, μετά τις συναντήσεις του με τον υπουργό Εθνικής Αμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο και με τον αρχηγό ΓΕΑ, αντιπτέραρχο (Ι) Γεώργιο Μπλιούμη. Στην τοποθέτησή του ο κ. Βασιλόπουλος είπε ότι “μιλάμε για μία διακρατική συμφωνία, για τον σχεδιασμό σε ανώτατο κυβερνητικό, σε ανώτατο στρατιωτικό επίπεδο” και παρατήρησε: “Εχουμε ένα αεροδρόμιο το οποίο χρήζει αναβάθμισης… χθες. Εχουμε μία μονάδα εξαιρετική, την 120 ΠΕΑ, αλλά με πτητικά μέσα και εξοπλισμό που αν μη τι άλλο δεν τον λες και σύγχρονο. Θέλουμε την 120 ΠΕΑ στην Καλαμάτα; Κατηγορηματικά ναι. Θέλουμε να αναβαθμιστούν οι εγκαταστάσεις, ο στόλος των πτητικών μέσων, ο εξοπλισμός του αεροδρομίου; Κατηγορηματικά ναι. Σήμερα συζητάμε αυτά τα δύο θέματα. Και προφανώς ως δημοτική αρχή κατηγορηματικά και αταλάντευτα τασσόμαστε υπέρ αυτών των κινήσεων”.

Δήλωσε ότι “εμπιστευόμαστε την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας. Ως δημοτική αρχή λέμε ότι η Καλαμάτα έχει μόνο να κερδίσει από τη δημιουργία του Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης Πτήσεων. Μέσα από τις επενδύσεις που θα γίνουν, τις θέσεις εργασίας που θα ανοίξουν, την οικονομική δραστηριότητα, την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του Αεροδρομίου, την προβολή της περιοχής μας διεθνώς”.

Σε ερωτήσεις συμβούλων των μειοψηφιών ο δήμαρχος δεν απάντησε, λέγοντας ότι “έχω απαντήσει σε όλες τις ερωτήσεις αναλυτικά” και κάλεσε “να ενώσουμε δυνάμεις και να πάρουμε ό,τι καλύτερο για το πολιτικό αεροδρόμιο”.

ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΜΕΙΟΨΗΦΙΩΝ

Ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Βασίλης Κοσμόπουλος είπε ότι η δημιουργία του Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων “δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Ηταν μια συζήτηση 10 χρόνων, που εντάθηκε τα τελευταία 5 χρόνια”. Εκτίμησε πως “εμείς δεν είμαστε για να χαράξουμε αμυντική πολιτική. Θα είναι σαφώς λιγότερη η ηχορύπανση με τα νέα αεροπλάνα, αλλά θα υπάρχει” – και σημείωσε: “Οι στόχοι μας είναι οι 350.000 επιβάτες του πολιτικού αεροδρομίου να φθάσουν τους 500.000. Είναι ελάχιστα τα οικονομικά οφέλη από το Κέντρο Εκπαίδευσης, μπροστά σε αυτά του πολιτικού αεροδρομίου. Πρωταρχικός μας στόχος είναι το πολιτικό. Να μην ξεκινήσει η λειτουργία του Κέντρου Εκπαίδευσης, αν παράλληλα δεν ξεκινήσει η αναβάθμιση του πολιτικού. Θα αντισταθούμε στο Κέντρο, αν δεν πετύχουμε αναβάθμιση του Αεροδρομίου. Να προχωρήσει και η ολοκλήρωση του δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος, για να πούμε ναι στο Κέντρο Εκπαίδευσης, χωρίς να έχει πρόβλημα η Καλαμάτα και η Μεσσηνία. Παράλληλες εργασίες αναβάθμισης και έναρξης λειτουργίας, και να έχει ξεκινήσει το Καλαμάτα – Ριζόμυλος”.

Ο επικεφαλής του “Πρότυπου Δήμου” Βασίλης Τζαμουράνης εξέφρασε ερωτήματα, απορίες κι επιφυλάξεις για την ωφέλεια του Κέντρου Εκπαίδευσης και για το αν είναι συμβατό με την αναπτυξιακή πορεία και τον προγραμματισμό της περιοχής μας. Παρατήρησε πως “είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν οι δεσμεύσεις για την αναβάθμιση του πολιτικού αεροδρομίου” και ότι “αυτό πρέπει όλοι να το στηρίξουμε”. Εκανε λόγο για νέο πύργου ελέγχου, νέο ραντάρ, διεκδίκηση επιπλέον αντισταθμιστικών οφελών και κρίσιμες διεκδικήσεις, όπως παραχώρηση του ανενεργού πεδίου βολής στο Νέδοντα για το περιβαλλοντικό πάρκο και το νέο νεκροταφείο της πόλης, καθώς και του στρατοπέδου του 9ου Σ.Π., όταν απενεργοποιηθεί πλήρως.

Η επικεφαλής της παράταξης “Καλαμάτα Ξεκινάμε” Μαρία Οικονομάκου είπε ότι “τα καινούργια αεροπλάνα θα μειώσουν την ηχορύπανση” και παρατήρησε πως “περιμένουμε πολλά χρόνια την αναβάθμιση του αερολιμένα, να την διαπραγματευτούμε. Είμαστε θετικοί σε αυτό το εγχείρημα (στο Κέντρο Εκπαίδευσης)”.

Ο επικεφαλής του “Ανοιχτού Δήμου” Μανώλης Μάκαρης είπε ότι “είναι λυπηρό ένα κράτος να μην μπορεί να εκπαιδεύσει τους πιλότους του” και ζήτησε ένα έγγραφο της συμφωνίας με το Ισραήλ για τις ώρες πτήσεις και την περιβαλλοντική επιβάρυνση. Παρατήρησε πως “προτεραιότητα είναι το πολιτικό αεροδρόμιο και η ανάπτυξη του τουρισμού” και μεταξύ άλλων ανέφερε ότι “δεν είναι σωστό να συνδυάζεται με πολεμικές δραστηριότητες. Γίνεται στόχος γεωπολιτικών επιδιώξεων και τρομοκρατικών ενεργειών”. Ζήτησε, τέλος, “να πάρουμε θέση υπέρ ή κατά, να πάμε σε ψηφοφορία”.

Η επικεφαλής της παράταξης “Καλαμάτα Τόπος Ζωής” Τόνια Κουζή αμφισβήτησε την αναγνωρισιμότητα, την προβολή και τις θέσεις εργασίας που θα προσφέρει το Κέντρο Εκπαίδευσης και παρατήρησε ότι δεν έχουμε επαρκή ενημέρωση.

Ο επικεφαλής της “Λαϊκής Συσπείρωσης” Δημήτρης Οικονομάκος μίλησε για “μια νέα νατοϊκή σύμβαση στη χώρα μας”, για “εκπαίδευση Ελλήνων πιλότων από ξένη χώρα” και υποστήριξε πως “δεν έχει καμία σχέση με την αμυντική θωράκιση της χώρας”. Είπε ότι “αυτή η ξένη χώρα είναι κράτος – δολοφόνος” και πρόσθεσε: “Θα γίνουμε μαγνήτης – στόχος επιθέσεων. Δεν είναι προς όφελος της χώρας και της Καλαμάτας. Η σημερινή κυβέρνηση πήρε την σκυτάλη από την προηγούμενη”. Κάλεσε “κάθε καλοπροαίρετο πολίτη και το Δημοτικό Συμβούλιο να αντιδράσει σε αυτή τη συμφωνία. Ο,τι και να δώσουν, τα 30 αργύρια δεν ωφέλησαν ποτέ κανέναν”.

Ο επικεφαλής της παράταξης “Πόλη Ενωμένη” Δημήτρης Κουκούτσης στάθηκε στην αύξηση της κίνησης του πολιτικού αεροδρομίου και ανέφερε πως το κόστος των παρεμβάσεων για ένταξη στη σύμβαση παραχώρησης στη Fraport (που δεν έγινε) είχε εκτιμηθεί στα  35 εκ. ευρώ. Χαρακτήρισε άτοπο σε μια συγκυρία εθνικών κινδύνων να έχουμε τέτοια επιχειρηματολογία, είπε ότι το Ισραήλ δεν είναι στο ΝΑΤΟ, πως πάνω από το 80% του λαού είναι υπέρ του ΝΑΤΟ, και ολοκλήρωσε με μέρος ομιλίας του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα για “ανεξάρτητη και πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική”.

Ο επικεφαλής της “Ανεξάρτητης Συμμαχίας Πολιτών” Μιχάλης Αντωνόπουλος παρατήρησε ότι η Καλαμάτα είναι τουριστική περιοχή και το αεροδρόμιό της είναι από τα ανερχόμενα της χώρας. Ανέφερε πως “έχουμε μεγάλη ανησυχία για ενέργεια σε βάρος της πόλης μας. Το Κέντρο δεν θα βοηθήσει τον τόπο μας. Δεν έχουμε μιλήσει ποτέ για τέτοιο Κέντρο, μιλούσαμε για τουρισμό, για λάδια”.

Κλείνοντας τη συζήτηση ο δήμαρχος παρατήρησε: “Λέμε ναι στο Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων, λέμε δύο φορές ναι στο πολιτικό αεροδρόμιο. Ολοι μαζί να διεκδικήσουμε τα καλύτερα για την περιοχή μας”.

ΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

Ο βουλευτής της Ν.Δ. Μίλτος Χρυσομάλλης είπε ότι “σήμερα εκπαιδεύουμε μόνο 20 Ελληνες και 5 ξένους, γιατί είναι παλιά τα αεροπλάνα. Στόχος είναι να εκπαιδεύουμε 60 – 70 όπως παλιά, να έχουν την εκπαίδευση που αξίζουν οι Ελληνες πιλότοι”. Εκανε λόγο για “πίεση να αναπτυχθεί γρήγορα το πολιτικό αεροδρόμιο, αυτή πρέπει να είναι η στόχευση όλων μας: στο πόσο γρήγορα και πώς θα πιέσουμε για το πολιτικό αεροδρόμιο”. Ανέφερε ότι “αν κλείσει η 120 ΠΕΑ, οι πιλότοι μας πρέπει να εκπαιδευτούν στο εξωτερικό. Αν κλείσει, οι εγκαταστάσεις – εκτάσεις δεν θα έρθουν στον δήμο, παραμένουν στο ΝΑΤΟ, θα παραμείνουν έτσι”. Είπε, ακόμα, ότι “οι πιλότοι θα δουν ομορφιές του νομού και θα έρθουν επενδύσεις” και ενημέρωσε πως “έγινε αναλυτική ενημέρωση για τη συμφωνία με το Ισραήλ, από τον υπουργό στην Επιτροπή Εξοπλισμών και σύντομα και στην ολομέλεια”. Παραδέχτηκε ότι στην επιτροπή αυτή οι συνεδριάσεις είναι κεκλεισμένων των θυρών, γιατί συζητιούνται απόρρητα ζητήματα.

Σε δευτερολογία του, αφού άκουσε όλους τους συμβούλους, είπε ότι “πρόκειται για συμφωνία leasing για να πάρουμε αεροπλάνα. Εμείς θα εκπαιδεύουμε τους πιλότους και θα πληρώνουμε για τα αεροπλάνα. Θα είναι λιγότερος ο θόρυβος”. Παραδέχτηκε, ωστόσο, ότι “δεν θα είναι μεγάλο το οικονομικό όφελος, αλλά θα έχουν σύγχρονα αεροπλάνα οι πιλότοι μας για να εκπαιδεύονται”.

Ο βουλευτής της Ν.Δ. Περικλής Μαντάς, που τοποθετήθηκε αφού άκουσε όλους τους συμβούλους, μίλησε για την τωρινή “εκπαίδευση των πιλότων με παρωχημένα αεροπλάνα” και ανέφερε πως η συμφωνία “είναι ιδέα που κυοφορείται από την κυβέρνηση Σαμαρά και συνεχίστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ. Θα διασφαλίσει ποιότητα και εκπαίδευση για 22 χρόνια, καθώς κι εξοπλισμό που θα είναι σημαντικός και για τη λειτουργία του πολιτικού αεροδρομίου”.

Είπε ότι “οι εκπαιδευτές θα είναι Ελληνες πιλότοι. Οι Ισραηλινοί θα εκπαιδεύονται από Ελληνες πιλότους. Θα έχουμε σύγχρονα αεροπλάνα με χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα”. Εκτίμησε πως “δεν είναι αρνητικό, είναι θετικό για την πόλη μας. Μην περιμένετε επίσημη ενημέρωση, λεπτομέρειες για τη συμφωνία”, για εθνικούς λόγους.

Ανέφερε, ακόμα, ότι “προβλέπεται στη συμφωνία η διευκόλυνση του πολιτικού αεροδρομίου. Το πολιτικό αεροδρόμιο ανήκει στο Υπερταμείο. Αυτό είναι που θα πρέπει να κινήσει τις διαδικασίες παραχώρησής του” – και προέτρεψε: “Να βάλουμε όλοι τις δυνάμεις μας να κινήσει το Υπερταμείο, υπάρχει τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον. Να παραχωρηθεί και μόνο του, ήταν δέσμευση του πρωθυπουργού. Το μεγάλο πρόβλημα είναι η στάθμευση”.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Χαρίτσης, μιλώντας για τα τοπικά ζητήματα, ενημέρωσε ότι “περιμένω ενημέρωση σε κοινοβουλευτικό επίπεδο. Κατέθεσα ερώτηση στις 13 Ιουλίου στα υπουργεία Εθνικής Αμυνας και Υποδομών – Μεταφορών και απάντησε μόνο το υπουργείο Υποδομών. Είναι κρίσιμο ζήτημα, θα περιμένω την επίσημη ενημέρωση προς τους βουλευτές”. Επεσήμανε πως “το πιο κρίσιμο είναι το ζήτημα του πολιτικού αεροδρομίου. Οι δυνάμεις και οι προσπάθειες να πέσουν για την αναβάθμιση του πολιτικού. Σε μια 10ετία είχαμε 5πλασιασμό των πτήσεων”. Ζήτησε να δοθεί διαβεβαίωση ότι το Κέντρο Εκπαίδευσης “δεν θα δυσχεράνει την ανάπτυξη του πολιτικού αεροδρομίου που είναι μοχλός ανάπτυξης της περιοχής μας. Να προχωρήσουν, επιτέλους, τα αναγκαία έργα για την αναβάθμιση του αεροδρομίου”. Ενημέρωσε, επίσης, ότι την Τρίτη (χθες) καταθέτει νέα επίκαιρη ερώτηση για το πολιτικό αεροδρόμιο και ζήτησε απαντήσεις για το αν το Κέντρο Εκπαίδευσης θα παρέχει οφέλη για την τοπική κοινωνία και να πιεστεί η πολιτική ηγεσία για αναβάθμιση του πολιτικού. Κλείνοντας, δήλωσε ότι “περιμένω επίσημη ενημέρωση και πάνω σε αυτή να τοποθετηθούμε”.

Ο ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΡΧΗΣ

Ο αερολιμενάρχης Δημήτρης Μανδηλάρης σημείωσε τη μεγάλη άνοδο του πολιτικού αεροδρομίου, που έφτασε τους 28-30 προορισμούς. Είπε ότι υπάρχει συνεργασία των δύο αεροδρομίων στην εναέρια κυκλοφορία που γίνεται από ελεγκτές της Πολεμικής Αεροπορίας. Προέτρεψε “όλοι οι φορείς να επιμένετε στην αναβάθμιση του πολιτικού αεροδρομίου, θέλουμε παραπάνω δάπεδα”. Ακόμα, είπε ότι “η Πολιτική Αεροπορία έχει 4 κινήσεις την ώρα στο διάδρομο”. Ενημέρωσε πως πήρε αναβολή στο δικαστήριο η απαλλοτρίωση των 50 στρεμμάτων που ήταν τον Δεκέμβριο και είπε ότι υπάρχει κόσμος που επένδυσε με την άνοδο του αεροδρομίου, ενώ βεβαίωσε πως τα θέματα εναέριας κυκλοφορίας θα τα αντιμετωπίσουμε.   

πηγή: eleftheriaonline.gr