«Πόρτα» από την μονή Αγίων Θεοδώρων Καλαβρύτων στον «Δυτικό Διάδρομο»

Παραμένει «παγωμένο» το σημαντικό έργο του ΑΔΜΗΕ

Η «ανάσα» που πρόσφερε η συμβιβαστική πρόταση του ΑΔΜΗΕ, για εναλλακτική όδευση του «Διαδρόμου Πελοποννήσου» – εθνικού έργου 110 εκατ. ευρώ και πολύ σημαντικού για την ενεργειακή επάρκεια της χώρας – δεν κράτησε για πολύ, αφού η πλευρά των μοναχών των Αγίων Θεοδώρων Καλαβρύτων «σπάει» τελικά την ελπιδοφόρα λύση και επιμένει στο μπλοκάρισμα της εταιρείας, παρά την πολιτική παρέμβαση του αρμοδίου υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα, ο οποίος έκανε αυτοψία στο μοναστήρι.

Πρόκειται ίσως για το πιο σημαντικό εν εξελίξει έργο του ΑΔΜΗΕ στην ηπειρωτική Ελλάδα ενώ η επέκταση του Συστήματος 400 kV προς τη Μεγαλόπολη (με τη δημιουργία στη συνέχεια βρόχου 400 kV Πάτρα – Μεγαλόπολη – Κόρινθος) αυξάνει δραστικά την ικανότητα μεταφοράς προς και από την Πελοπόννησο, δίνει τη δυνατότητα ανάπτυξης ΑΠΕ και θερμικών Σταθμών, βελτιώνει σημαντικά το περιθώριο της ευστάθειας των τάσεων για το Νότιο Σύστημα και εξασφαλίζει την Πελοπόννησο σε οποιονδήποτε συνδυασμό συνθηκών παραγωγής και φορτίου. Επιπλέον, συνδέει ισχυρά το κέντρο παραγωγής Μεγαλόπολης με τις περιοχές υψηλού φορτίου (Αττική και περιοχή Πάτρας) και συμβάλλει στην επίτευξη ισοβαρούς ανάπτυξης των Συστημάτων Παραγωγής και Μεταφοράς στο Νότιο Σύστημα. Τέλος, θα πρέπει να τονιστεί ότι η ανάπτυξη του Συστήματος 400 kV προς την Πελοπόννησο συμβάλλει στον περιορισμό των συνολικών απωλειών του ΕΣΜΗΕ.

«Εμμένουν» στην απόφαση

Επί της πρότασης του αντιπροέδρου του ΑΔΜΗΕ Γιάννη Μάργαρη, για αλλαγή όδευσης των πυλώνων με καλώδια υπερυψηλής τάσης στο υπολειπόμενο τμήμα της γραμμής, το οποίο αντί να περάσει μπροστά από την Μονή, να γίνει μεν εκεί αλλά κατόπιν – κι αφού αδειοδοτηθεί – να μεταφερθεί στο πίσω μέρος, δεν υπάρχει θετική ανταπόκριση.

Οι μοναχές, μέσω του δικηγόρου τους Νίκου Ζαφειρόπουλου, απάντησαν στην συμβιβαστική πρόταση: «Σε καμία περίπτωση δεν δεχόμαστε αυτό. Είναι εμμονή του ΑΔΜΗΕ, αδικαιολόγητη. Δεν μετατοπίζονται οι πυλώνες. Η μετατόπιση είναι των 2 που δεν έχουν μπει κι άλλων 2 – 3 χωρίς απαλλοτριώσεις που ισχυρίζεται ο ΑΔΜΗΕ. Πίσω από το μοναστήρι μπορεί να γίνει. Θεωρούμε τους ισχυρισμούς της άλλης πλευράς αναληθείς. Ούτε έχουν στείλει άλλωστε κάτι επίσημο για να το δούμε λεπτομερώς και να το εξετάσουμε. Ενδιάμεση λύση δεν δεχόμαστε». Κατά την άποψη του κ. Μάργαρη ωστόσο, το επιπλέον κόστος μεν δεν θα είναι μεγάλο, αλλά πρόκειται για 5 – 10 περισσότερους πυλώνες και το σημαντικό υπάρχουν εκτάσεις που θα χρειαστούν απαλλοτρίωση κι ο χρόνος που θα απαιτηθεί γι’ αυτές τις διαδικασίες. Η ενδιάμεση λύση είναι να δεχθούν οι καλόγριες να μπουν οι 2 πυλώνες που εκκρεμούν, να ξεκινήσει να λειτουργεί το έργο – για γρήγορα σημαντικά οφέλη από την άμεση ολοκλήρωσή του – και παράλληλα να «τρέχει» η αδειοδότηση της εναλλακτικής όδευσης, ώστε μετά από 1,5 χρόνο να υλοποιηθεί και να ξηλωθούν. Ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου, εξαρτάται κυρίως από το πόσο γρήγορα θα προχωρήσει η περιβαλλοντική αδειοδότηση της νέας όδευσης αλλά και όλες οι άλλες άδειες, που κανονικά χρειάζονται πάνω από 10 μήνες. Υπενθυμίζεται πως το Πρωτοδικείο Καλαβρύτων έχει κάνει δεκτή την αίτηση των καλογριών, για προσωρινή αναστολή εκτέλεσης των εργασιών εγκατάστασης δύο πυλώνων, μέχρι τα μέσα του 2022, εξέλιξη που βγάζει εκτός χρονοδιαγράμματος.

Σχετικά Άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ