Το Ever Given αποκολλήθηκε αλλά το να ανοίξει η Διώρυγα του Σουέζ για να περάσουν τα πάνω από 360 πλοία που περιμένουν, δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Και θα χρειαστούν μέρες…
Τα ξημερώματα της Δευτέρας (29.03.2021) και ύστερα από τιτάνιες προσπάθειες και την απομάκρυνση 27.000 κυβικών μέτρων άμμου. Το φορτηγό πλοίο Ever Given που είχε προσαράξει στη Διώρυγα του Σουέζ, αποκολλήθηκε.
Πλέον, όμως ξεκινά ένας δεύτερος αγώνας δρόμου. Με 369 πλοία να περιμένουν να περάσουν τη Διώρυγα του Σουέζ, θα πρέπει πρώτα μπει σε κανονική ρότα το Ever Given. Αυτό έχει συμβεί σε ποσοστό 80% και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αρχών της Διώρυγας, όπως μετέδωσε το AFP. Θα χρειαστούν 3,5 μέρες για να μπορεί το κανάλι να λειτουργήσει και πάλι όπως πριν.
Το γιγαντιαίο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, προσάραξε στις 23 Μαρτίου κι έκλεισε τη Διώρυγα του Σουέζ. Προκαλώντας ασφυξία στη διεθνή κίνηση των πλοίων.
Μετά την αποκόλλησή του, τα ξημερώματα της Δευτέρας, έχει επανέλθει κατά το 80% στη «σωστή κατεύθυνση». Διαβεβαίωσε η Αρχή της Διώρυγας σε ανακοίνωσή της. «Η θέση του πλοίου έχει επανέλθει κατά το 80% στη σωστή κατεύθυνση», εκτίμησε ο Οσάμα Ράμπια, πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ.
Η πρύμνη του σκάφος «απομακρύνθηκε κατά 102 μέτρα από την όχθη ενώ απείχε τέσσερα μέτρα μόλις».
Στην ανακοίνωση της αρχής, ο ναύαρχος Ράμπια ανακοίνωση ότι το πλοίο άρχισε «με επιτυχία» να πλέει ξανά. «Οι ελιγμοί ώστε το πλοίο να πλεύσει ξανά θα ξαναρχίσουν όταν η ροή του νερού θα αυξηθεί εκ νέου, από τις 11:30» (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας), διευκρίνισε. Εξηγώντας πως το νερό πρέπει να φθάσει σε επαρκές επίπεδο ώστε να «πλεύσει ξανά πλήρως το σκάφος. Κατά τρόπο ώστε να επανατοποθετηθεί στο μέσον της θαλάσσιας οδού».
Χωρίς να μπει σε περισσότερες λεπτομέρειες για την αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας της Διώρυγας του Σουέζ. Ο Αιγύπτιος αξιωματούχος διαβεβαίωσε ότι η ναυσιπλοΐα θα ξαναρχίσει «μετά το τέλος των επιχειρήσεων για να πλεύσει ξανά πλήρως το σκάφος. Το οποίο θα κατευθυνθεί κατόπιν προς τη ζώνη αναμονής» ώστε να αποφραχθεί το κανάλι.
Η πρύμη του πλοίου μήκους 400 μέτρων και εκτοπίσματος 220.000 τόνων απομακρύνθηκε από τη δυτική όχθη της Διώρυγας. Κατέγραψαν νωρίς σήμερα το πρωί οι εξειδικευμένες υπηρεσίες εντοπισμού πλοίων Vessel Finder και My Ship Tracking.
Σύμφωνα με τον Ραμπία, «οι ομάδες οι οποίες βρίσκονται επιτόπου προχώρησαν σε τεχνικές επαληθεύσεις και βεβαιώθηκαν ότι η μηχανή του πλοίου λειτουργεί».
Λίγη ώρα νωρίτερα εκπρόσωπος της Shoei Kisen, της ιαπωνικής πλοιοκτήτριας. Είχε γνωστοποιήσει πως το γιγαντιαίο πλοίο έχει «στρίψει» αλλά «δεν πλέει» ακόμα πλήρως.
Ανθρώπινο λάθος το… κόλλησε στη Διώρυγα του Σουέζ
Τα αίτια του συμβάντος, την 23η Μαρτίου, δεν έχουν διευκρινιστεί μέχρι και σήμερα. Ο ναύαρχος Ραμπία αναφέρθηκε σε ενδεχόμενο «ανθρώπινο λάθος» κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε το Σάββατο. Προηγουμένως, διάφορες πηγές υπεδείκνυαν τους ισχυρούς ανέμους και μια αμμοθύελλα ως τα πιθανά αίτια.
Τουλάχιστον 369 άλλα πλοία περιμένουν να περάσουν τη Διώρυγα. Ανάμεσά τους δεκάδες που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια, ή χύδην φορτίο, ή αργό πετρέλαιο, υγροποιημένο φυσικό αέριο, ή υγροποιημένο αέριο πετρελαίου. Κάποια μεταφέρουν πρόβατα ή έπιπλα από το ΙΚΕΑ…
Από τη Διώρυγα του Σουέζ, μήκους 190 χιλιομέτρων, περνάει περί το 10% των εμπορευμάτων που διακινούνται διά θαλάσσης παγκοσμίως. Κάθε ημέρα που το κανάλι στρατηγικής σημασίας παραμένει κλειστό συνεπάγεται μεγάλες καθυστερήσεις και δυσβάστακτα κόστη.
Η συνολική αξία των επηρεαζόμενων αγαθών διαφέρει σύμφωνα με τις εκτιμήσεις: από 3 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τον Τζόναθαν ‘Οουενς, εμπειρογνώμονα στο Πανεπιστήμιο του Σάλφορντ, έως 9,6 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τη Lloyd’s List, τη βρετανική εφημερίδα για τις θαλάσσιες μεταφορές.
Αρκετοί κολοσσοί στις θαλάσσιες μεταφορές, όπως η δανέζικη ναυτιλιακή εταιρία Maersk ή η γαλλική CMA CGM. Άλλαξαν την πορεία μερικών πλοίων τους μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Παράκαμψη που μπορεί να αντιπροσωπεύει 9.000 χιλιόμετρα γύρω από την Αφρική, δηλαδή τουλάχιστον επιπλέον επτά ημέρες ταξιδιού. Ωστόσο νέα πλοία συνεχίζουν να φτάνουν κοντά στη Διώρυγα του Σουέζ.
Το 2020, από το Σουέζ περνούσαν κατά μέσο όρο 51,5 πλοία ημερησίως.
Με πληροφορίες και από ΑΠΕ – ΜΠΕ