Βαραίνει η υπόθεση τσεκ για τους μικρούς αγρότες

Περαιτέρω εμπόδια στην βασική ενίσχυση για τους παραγωγούς και στην Ηλεία

Βαραίνει η υπόθεση τσεκ για τους μικρούς αγρότες

Σεπτέμβριος 21, 2020 09:30 ΠΜ
Σύνταξη - Επιμέλεια: Κώστας Αντωνόπουλος
Βαραίνει η υπόθεση τσεκ για τους μικρούς αγρότες
Σημαντικά εμπόδια πρόκειται να αντιμετωπίσουν οι μικροί καλλιεργητές και  στην Ηλεία, δηλαδή όσοι λαμβάνουν σήμερα ενισχύσεις έως 1.250 ευρώ ετησίως, εφόσον «περάσει» το νέο πακέτο μέτρων που προτείνει η προεδρία της ΕΕ για τα στρατηγικά σχέδια της νέας ΚΑΠ.
Πρόκειται για εξέλιξη η οποία έρχεται να δυσκολέψει περαιτέρω την υπόθεση βασικής ενίσχυσης για τη νέα περίοδο, όσων αφορά τουλάχιστον τους µικρούς αγρότες, αν και στο σχετικό έγγραφο γίνεται λόγος για ένα πιο ελαφρύ επίπεδο ελέγχων και κυρώσεων. 
Σύμφωνα με το agronews.gr,  το ζήτηµα αυτό το είχε θίξει επανειλημμένα η ελληνική αντιπροσωπεία στα Συμβούλια Υπουργών Γεωργίας. Πρώτον γιατί πλέον οι µικροί µπορεί να υφίστανται κυρώσεις και µείωση στην αξία δικαιωµάτων από τοπικούς ελέγχους και δεύτερον γιατί οι υποχρεώσεις πολλαπλής συµµόρφωσης που ούτως ή άλλως θα είναι πιο πολλοί τη νέα περίοδο µπορεί να χρειάζονται επενδύσεις που είναι πάνω από τις δυνάµεις αυτής της κατηγορίας αγροτών.
Ενδιαφέρον εξάλλου για την τύχη των ενισχύσεων των Ελλήνων αγροτών εµφανίζουν επιπλέον ακόµα δύο προτάσεις που βρίσκονται στο έγγραφο που συνέταξε η Γερµανική προεδρία και συζητήθηκαν στην άτυπη σύνοδο του Συµβουλίου 7-8 Σεπτεµβρίου:
Η πρώτη έχει να κάνει µε τα καθεστώτα eco-schemes. Για τα έτη 2023 και 2024, προτείνεται µεν οι δράσεις αυτές να λάβουν ένα µίνιµουµ πόρων από τις άµεσες ενισχύσεις (τραβώντας από τη βασική). 
Ωστόσο, δίνεται η δυνατότητα όσα χρήµατα δεν χρησιµοποιηθούν, να αφιερωθούν σε άλλα καθεστώτα άµεσων ενισχύσεων. Η δυνατότητα αυτή παύει για τα έτη 2025-2027. 
Επιπλέον, τα ποσά που θα αµείβονται οι αγρότες θα είναι ανάλογα το πώς τα τρέξουν τις δράσεις eco-schemes τα κράτη-µέλη. ∆ηλαδή, αν η πληρωµή δίνεται συµπληρωµατικά της βασικής ενίσχυσης (όπως π.χ το πρασίνισµα), τότε δεν θα υπάρχει όριο στα ποσά που αμείβονται οι αγρότες. Αν όµως δίνονται τα χρήµατα ως «αποζηµίωση» για τα διαφυγόντα κέρδη των αγροτών λόγω των δεσµεύσεων που θα αναλαµβάνονται, εκεί θα ισχύουν συγκεκριµένα όρια.
Η δεύτερη πτυχή της πρότασης αφορά την εξισωτική αποζηµίωση. Προτείνεται λοιπόν να  µετράει ως «περιβαλλοντικό µέτρο» αν προκηρυχθεί από τα Προγράµµατα Αγροτικής Ανάπτυξης, λύνοντας τα χέρια κρατών-µελών, όπως της Ελλάδας, όσον αφορά την αφιέρωση περισσότερων κονδυλίων σε επενδυτικά προγράµµατα.
Το έγγραφο της γερµανικής προεδρίας έρχεται πριν την ψηφοφορία της ολοµέλειας που προγραµµατίζεται για τον Οκτώβριο, η οποία και θα διαµορφώσει σε µεγάλο βαθµό τα τελικά κείµενα της ΚΑΠ για τη νέα περίοδο. 
 
Αναδιανεμητικό πριμ σε 300.000 αγρότες
Από την άλλη πλευρά εξάλλου, στην φόρμουλα για μια πιο δίκαιη κατανομή των άμεσων ενισχύσεων εντάσσεται η πρόταση αναδιανεμητικής ενίσχυσης, με τις συζητήσεις πλέον σε επίπεδο ευρωπαϊκών οργάνων να κατευθύνεται προς την διαμόρφωση του ταμείου για πριμ αναδιανομής στο 7% του συνόλου των άμεσων πληρωμών. 
Με δεδομένο ότι περίπου 2 δισ. ετησίως διανέμονται στην Ελλάδα υπό την μορφή της βασικής ενίσχυσης και εφόσον η χώρα υποχρεώνεται στα στρατηγικά της σχέδια για την επερχόμενη ΚΑΠ να ενεργοποιήσει το καθεστώς αυτό, προκύπτει το ποσό των περίπου 450 ευρώ για κάθε έναν από τους 300.000 αγρότες που πληρούν τις προϋποθέσεις ένταξης λόγω του μικρού μεγέθους της εκμετάλλευσής τους.
Με άλλα λόγια, κατά μέσο όρο 450 ευρώ ετησίως έρχονται να συμπληρωθούν στο τσεκ που λαμβάνουν αγρότες-διαχειριστές μικρών εκμεταλλεύσεων στην Ελλάδα. Η πρόταση αυτή αποδίδεται στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, το οποίο διατηρεί την πλειοψηφία της Ευρωβουλής και από το οποίο προέρχεται και «ηγεσία» της επιτροπής Γεωργίας του Ευρωκοινοβουλίου, που έχει αναλάβει την επεξεργασία των προτάσεων της Κομισιόν και των διαπραγματεύσεων με το Συμβούλιο των υπουργών Γεωργίας.
Καθίσταται λοιπόν σαφής η βαρύτητα του εγγράφου που κυκλοφόρησε η κοινοβουλευτική ομάδα που ιδεολογικά απαρτίζει και τον βασικό κυβερνητικό άξονα των περισσότερων κρατών-μελών.
Πρόκειται για το καθεστώς «Συµπληρωµατική αναδιανεµητική εισοδηµατική στήριξη για τη βιωσιµότητα» (CRISS), που µε βάση την πρόταση της Κοµισιόν είναι υποχρεωµένα όλα τα κράτη-µέλη να ενεργοποιήσουν. 
Μάλιστα, σύµφωνα µε εκτιµήσεις και µε βάση το µέγεθος των εκµεταλλεύσεων στην Ελλάδα, θα αφορά περίπου 300.000 µικρές µονάδες. Αρκεί να σηµειωθεί ότι όσα κράτη-µέλη είχαν προβλέψει το αναδιανεµητικό καθεστώς την τρέχουσα περίοδο (ήταν προαιρετικό) κάλυπταν µε αυτό το 50% των επιλέξιµων εκτάσεων. 
Στην πρόταση της Κομισιόν το ποσοστό ορίζεται στο 5% των συνολικών πληρωμών της άμεσης, με το Λαϊκό  Κόμμα να προτείνει την αναβάθμισή του στο 7% ή στο 12% στις περιπτώσεις των χωρών που δεν επιθυμούν να ενεργοποιήσουν τον κανονισμό για όριο πληρωμών τις 100.000 ευρώ ανά εκμετάλλευση.
Share this:
Tags:

-

-