Ανάπτυξη δια μέσου της Αδριατικής Οδού

Πιέσεις από τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Π. Νίκα και την Ένωση Ξενοδόχων Ιωαννίνων προς τον υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή

Ανάπτυξη δια μέσου της Αδριατικής Οδού

Νοέμβριος 21, 2020 09:00 ΠΜ
Ανάπτυξη δια μέσου της Αδριατικής Οδού

 

 

 

 

 

Οι υποδομές αποτελούν βασικό παράγοντα ανάπτυξης, κάτι το οποίο φαίνεται ότι γνωρίζουν καλά τόσο στην περιφέρεια Πελοποννήσου όσο και στην περιφέρεια Ηπείρου, καθώς με αλλεπάλληλες επιστολές ασκούνται πιέσεις για την ολοκλήρωση της Αδριατικής Οδού. Η Αδριατική ουσιαστικά ενώνει όλη τη Δυτική πλευρά της χώρας (σ.σ. τμήμα της οποίας είναι και το Πάτρα- Πύργος- Καλό Νερό- Τσακώνα) με τις έξι χώρες της Αδριατικής, μέσω ενός σύγχρονου διεθνή άξονα.

Πριν από λίγες μόλις μέρες, επιστολή προς τον Υπουργό Υποδομών Κωνσταντίνο Καραμανλή απέστειλε ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας με την οποία ζητά την χρηματοδότηση του νότιου τμήματος της Αδριατικής Οδού, από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.

Στην επιστολή, επισημαίνεται ότι ο διεθνής οδικός άξονας της Αδριατικής Οδού συνδέει τις χώρες Ιταλία, Κροατία, Βοσνία - Ερζεγοβίνη, Αλβανία και Ελλάδα ξεκινώντας από την Τεργέστη και καταλήγοντας στην Καλαμάτα. Ο κ. Νίκας σημειώνει μεταξύ άλλων ότι υπάρχει κινητικότητα για χρηματοδότηση του τμήματος Ιωάννινα - Κακαβιά από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και ότι θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί και το νότιο τμήμα από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα.

 

Η επιστολή Π. Νίκα στον Κ. Καραμανλή

 

«Η εκταμίευση πιστώσεων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης δίνει τη δυνατότητα υλοποίησης ενός διεθνούς οδικού άξονα που θα διασυνδέει τις 6 χώρες της Αδριατικής και του Ιονίου (Ιταλία, Κροατία, Βοσνία - Ερζεγοβίνη, Αλβανία, Ελλάδα), ξεκινώντας από την Τεργέστη και καταλήγοντας στην Καλαμάτα. Ο εν λόγω δυτικός οδικός άξονας, Ιόνια Οδός, όσον αφορά στην Ελλάδα, αναφέρεται επανειλημμένα στα εγκεκριμένα γενικά πλαίσια του χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης (ΓΠΧΣΑΑ), από τις -διαφορετικής σύνθεσης εκάστοτε - ολομέλειες του Ελληνικού Κοινοβουλίου, τουλάχιστον από το 2008 και εντεύθεν. Με χαρακτηριστική καθυστέρηση έχουμε, εν έτει 2020, ένα μεγάλο τμήμα του εν λόγω άξονα κατασκευασμένο, από το Ρίο Πατρών μέχρι τα Ιωάννινα. Όμως, εκκρεμούν δύο εξ ίσου σημαντικά τμήματα. Το ένα από τα Ιωάννινα μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην Κακαβιά και βεβαίως το "πολύπαθο" τμήμα του δυτικού άξονα στη Δυτική Πελοπόννησο, από την Πάτρα μέχρι την Τσακώνα, όπου ο εν λόγω αυτοκινητόδρομος θα διασυνδεθεί με τον αυτοκινητόδρομο Καλαμάτα - Τρίπολη - Κόρινθος.

Στο εγκεκριμένο χωροταξικό του 2008 (ΓΠΧΣΑΑ) η Καλαμάτα αναφέρεται ρητώς ως "απόληξη του δυτικού άξονα της χώρας", όπως επισημαίνεται και στην έκθεση που συνέταξε τον Ιούλιο του ίδιου χρόνου το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: "Ο αυτοκινητόδρομος Δυτικής Ελλάδας (Ιόνια οδός) στην πλήρη ανάπτυξή του θα έχει συνολικό μήκος 383 km με αφετηρία τα Ιωάννινα και απόληξη την Καλαμάτα. Το τμήμα που αναφέρεται ως Βόρεια Ιόνια Οδός έχει μήκος περίπου 196 χλμ. από Ιωάννινα έως Αντίρριο (ανισόπεδος κόμβος με Εγνατία Οδό). Από αυτό το τμήμα έχουν κατασκευαστεί τα 196 km. Η κατασκευή του νότιου τμήματος της Ιόνιας Οδού δεν έχει ξεκινήσει ακόμη. Στο σύνολό του ο αυτοκινητόδρομος διατρέχει τρεις Περιφέρειες, από Βορρά προς Νότο, την Ήπειρο, τη Δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο και θα συνδέει τις πόλεις Ιωάννινα, Αγρίνιο, Πάτρα και Καλαμάτα".

Έκτοτε, όπως ήδη προαναφέρθηκε, ολοκληρώθηκε -μετά από σημαντικές καθυστερήσεις- το τμήμα από το Αντίρριο ως τα Ιωάννινα. Κατά τα λοιπά, όσον αφορά στην Πελοπόννησο, η πιο πάνω έκθεση, παρά την παρέλευση 12 και πλέον χρόνων από την εκπόνησή της δεν έχει υλοποιηθεί στο σύνολό της. Ας σημειωθεί ότι η στρατηγική της ελληνικής πολιτείας για το ΕΣΠΑ 2007 - 2013, όσον αφορά στις μεταφορές μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας», προέβλεπε συνέχιση της υλοποίησης της Ιόνιας Οδού, α) "στο τμήμα Αντίρριο - Ιωάννινα μέσω σύμβασης παραχώρησης" και β) "στο τμήμα Πάτρα - Τσακώνα μέσω της σύμβασης παραχώρησης Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα". Διαπιστώνεται, όμως, ότι ενώ το πρώτο μέρος του σχεδιασμού υλοποιήθηκε (Αντίρριο - Γιάννενα), το δεύτερο τμήμα του Πάτρα - Τσακώνα καθυστερεί, με όλες τις θλιβερές συνέπειες για την ανθρώπινη ζωή, την ποιότητα, την οικονομία και την ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδος. Επομένως -και με δεδομένη την κινητικότητα που ήδη αναπτύσσεται από φορείς της Ηπείρου για την χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε. του τμήματος Ιωάννινα - Κακαβιά της Ιόνιας Οδού- θα πρέπει να εξεταστεί αμέσως και η δυνατότητα να συνδράμει η πολιτεία με το εν λόγω χρηματοδοτικό "εργαλείο" και το νότιο τμήμα του εν λόγω οδικού άξονα, από την Πάτρα μέχρι την Τσακώνα. Ιδιαίτερα για το τμήμα από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα, πρέπει να ληφθούν άμεσα αποφάσεις κατασκευής του, καθώς -παρά τις όποιες καθυστερήσεις και παλινωδίες- στο τμήμα Πάτρα - Πύργος διαφαίνεται κινητικότητα και σοβαρή ελπίδα έναρξης εργασιών.

Συμπερασματικά, θεωρούμε ότι η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί σημαντική ευκαιρία όχι μόνο για την ολοκλήρωση του δυτικού οδικού άξονα Κακαβιά - Καλαμάτα αλλά και της έναρξης ουσιαστικής συνεργασίας με τις όμορες χώρες της Αδριατικής για την κατασκευή διευρωπαϊκού άξονα, που θα διατρέχει τις 6 χώρες και θα φθάνει μέχρι την Τεργέστη, όπου θα διασυνδέεται με τα μεγάλα ευρωπαϊκά - οδικά δίκτυα».

 

 

Παρέμβαση και από την Ένωση Ξενοδόχων Ιωαννίνων

 

Παρέμβαση για την ολοκλήρωση του Αδριατικού Άξονα έχει αποστείλει και η Ένωση Ξενοδόχων Ιωαννίνων (σ.σ. Περιφέρεια Ηπείρου) προς τον υπουργό Υποδομών Κωνσταντίνο Καραμανλή. Ειδικότερα στην επιστολή της, η Ένωση αναφέρει:

 «Όπως καλά γνωρίζετε η ολοκλήρωση του διευρωπαϊκού οδικού άξονα των Δυτικών Βαλκανίων ή Πάτρα-Αδριατικού Άξονα αποτελεί όραμα και πάγιο αίτημα των απανταχού Ηπειρωτών και όχι μόνο, εδώ και πολλά χρόνια.

Η Ένωση Ξενοδόχων Νομού Ιωαννίνων αντιλαμβανόμενη την τεράστια σημασία που θα επιφέρει στην Ήπειρο αλλά και σε όλη την Ελλάδα η ολοκλήρωση του διευρωπαϊκού οδικού άξονα των Δυτικών Βαλκανίων, βρίσκεται έμπρακτα στο πλευρό της Περιφέρειας Ηπείρου, των βουλευτών, αλλά και όλων των άλλων φορέων στηρίζοντας τη συλλογική προσπάθεια, προκειμένου να ολοκληρωθεί αυτή η διευρωπαϊκή οδική σύνδεση.

Κύριε υπουργέ, η ολοκλήρωση αυτού του οδικού άξονα θα αποτελέσει έργο πνοής και ανάπτυξης, καθώς θα συνδέσει τη χώρα μας με τα Δυτικά Βαλκάνια.

Πιο συγκεκριμένα για την περιοχή μας:

α) Ο εν λόγω άξονας διασχίζει 5 χώρες, γεγονός που θα προσελκύσει χιλιάδες επισκέπτες και τουρίστες στην περιοχή μας από τα Βαλκάνια, την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.

β) Τα διεθνή αεροδρόμια των Ιωαννίνων και του Ακτίου, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, καθώς και το οδικό δίκτυο της Εγνατίας και της Ιόνιας Οδού θα αποκτήσουν αμέσως μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία.

γ) Θα δημιουργηθούν διακρατικά, διαπεριφερειακά και διαδημοτικά clusters με χώρες των δυτικών Βαλκανίων στηριζόμενα στην ήδη λειτουργούσα Μακροπεριφέρεια Αδριατικής - Ιονίου.

δ) Οι χρονικές αποστάσεις των Ιωαννίνων προς τα δυτικά Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη θα μειωθούν ως εξής: Από Ιωάννινα ως Τίρανα, ο χρόνος οδήγησης θα είναι 3,5 ώρες, από Ιωάννινα ως Μαυροβούνιο θα είναι 5,5 ώρες, από Ιωάννινα ως Ντουμπρόβνικ θα είναι 6,5 ώρες, από Ιωάννινα ως Τεργέστη θα είναι 10 ώρες και από Ιωάννινα ως Μόναχο θα είναι 14 ώρες.

Ως εκ τούτου αντιλαμβάνεστε πως είναι επιτακτική ανάγκη η ολοκλήρωση του τμήματος Ιωάννινα - Κακαβιά, κάτι που προβλέπει και το εθνικό στρατηγικό σχέδιο μεταφορών που έχετε συντάξει από το 2019. Τη σπουδαιότητα κατασκευής του την έχουν αντιληφθεί και ενστερνιστεί και άλλες περιφέρειες της χώρας μας, καθώς θα προσδώσει άμεσα προστιθέμενη αξία στον τουρισμό, στο εμπόριο, στο real estate, στις επενδύσεις και στις μεταφορές σε τουλάχιστον τέσσερις ακόμα Περιφέρειες και πιο συγκεκριμένα των Ιονίων Νήσων, της Δυτικής Ελλάδας, της Στερεάς Ελλάδας και της Πελοποννήσου.

Επειδή έως σήμερα δεν έχει γίνει γνωστό τι μέλλει γενέσθαι με το έργο, θέλουμε να γνωρίζουμε εάν τελικά αυτό ενταχθεί στο ταμείο ανάκαμψης ή σε κάποιο άλλο χρηματοδοτικό πρόγραμμα (ΕΣΠΑ, ΣΔΙΤ κ.λπ.) και ποιο θα είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του. Εκφράζουμε τη συστράτευσή μας στο πλευρό των κομμάτων, των Περιφερειών, των βουλευτών, των δήμων, αλλά και όλων των εμπλεκόμενων φορέων που επιθυμούν την κατασκευή του διευρωπαϊκού αυτού οδικού άξονα.

Κύριε υπουργέ, θα σταθούμε αρωγοί σε κάθε προσπάθεια της Πολιτείας προς αυτήν την κατεύθυνση, εκφράζοντας ταυτόχρονα την επιθυμία μας να δηλώσετε δημόσια την ισχυρή σας πολιτική στήριξη στο συγκεκριμένο έργο, με βάση τις ώριμες μελέτες που έχουν συνταχθεί και ολοκληρωθεί από το 2013 ως τετράιχνου οδικού άξονα έως το Καλπάκι συνολικής απόστασης μόλις τα 28 χλμ.».

 

Share this:
Tags:

-

-